Wypadki przy pracy.docx

(16 KB) Pobierz

Wypadki przy pracy

 

·                 Definicja: za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą
(art. 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu   wypadków przy pracy i chorób zawodowych, Dz.U. nr 199, poz. 1673)

·                 Postępowanie w razie wypadku (art. 234 § 1 k.p.; rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczonych w rejestrze wypadków przy pracy, Dz. U. nr 115, poz. 744) ze zm. (Dz. U. z 2004 r. nr 14, poz. 117):

o                        1) podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie

o                        2) zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym

o                        3) zapewnić ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyny wypadku

o                        4) zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom

·                 Kogo zawiadomić: właściwego inspektora pracy i prokuratora – o śmiertelnym, ciężkim lub  zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy (art. 234 § 2 k.p.)

·                 Wymagana dokumentacja:

o                        protokół powypadkowy

o                        rejestr wypadków
(art. 234 § 3 k.p.; rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczonych w rejestrze wypadków przy pracy, Dz. U. nr 115, poz. 744 ze zm. (Dz. U. z 2004 r. nr 14, poz. 117))

o                        statystyczna karta wypadku
(Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy, (Dz. U. nr 269, poz. 2672)

o                        karta wypadku przy pracy dla pracowników nie etatowych, zatrudnionych na umowę-zlecenie
(rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia. Dz. U. Nr 236, poz. 1992)

o                        Zaświadczenie o stanie zdrowia poszkodowanego - druk N9

o                        Wniosek do ZUS o odszkodowanie

Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
(rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczonych w rejestrze wypadków przy pracy, Dz. U. nr 115, poz. 744 ze zm. (Dz. U. z 2004 r. nr 14, poz. 117))

·                 I. Do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku  pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający :

o                        dopuszczenie do tego miejsca osób nie powołanych;

o                        uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem pozostały wstrzymane

o                        dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności)

·                 II. Kto ustala okoliczności i przyczyny wypadku:

o                        zespół powypadkowy, który u pracodawców, u których nie działa społeczna inspekcja pracy oraz służba BHP, mogą tworzyć:

§                                pracodawca oraz specjalista spoza zakładu pracy

§                                pracodawca lub pracownik wyznaczony przez pracodawcę albo specjalista spoza zakładu pracy oraz przedstawiciel pracowników przeszkolony w zakresie BHP

·                 III. Obowiązki zespołu powypadkowego:

o                        1)  dokonanie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn, innych urządzeń technicznych, urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku

o                        2)  sporządzenie szkicu lub wykonanie fotografii miejsca wypadku - jeśli jest to konieczne

o                        3)  przesłuchanie poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala

o                        4)  przesłuchanie świadków wypadku

o                        5)  zasięgnięcie opinii lekarza

o                        6)  zebranie innych dowodów dotyczących wypadku

o                        7)  dokonanie kwalifikacji prawnej wypadku

o                        8)  określenie wniosków i środków profilaktycznych

o                        9)  sporządzenie protokołu powypadkowego

§                                po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku

§                                nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku

o                        10) zapoznanie poszkodowanego z treścią protokołu przed jego zatwierdzeniem, pouczenie poszkodowanego o przysługującym mu prawie do zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole

·                 IV. Zatwierdzenie i doręczenie protokołu powypadkowego

o                        Pracodawca zatwierdza protokół powypadkowy nie później niż w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia

o                        Pracodawca zwraca nie zatwierdzony protokół, jeżeli do treści protokołu zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego pracownika albo protokół nie odpowiada warunkom określonym w rozporządzeniu

o                        Pracodawca zatwierdza protokół i niezwłocznie doręcza go:

§                                poszkodowanemu lub członkom rodziny zmarłego pracownika

§                                właściwemu inspektorowi pracy – gdy protokół dotyczy wypadku śmiertelnego, ciężkiego i zbiorowego

o                        Pracodawca przechowuje przez 10 lat protokół powypadkowy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową.

·                 Pracodawca prowadzi rejestr wypadków, który powinien zawierać:

o                        imię i nazwisko poszkodowanego

o                        miejsce i datę wypadku

o                        informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego

o                        datę sporządzenia protokołu powypadkowego

o                        stwierdzenie czy wypadek jest wypadkiem przy pracy

o                        krótki opis okoliczności wypadku

o                        datę przekazania  wniosku do ZUS

o                        informację o wypłaconych świadczeniach lub o przyczynach pozbawienia tych świadczeń

o                        inne okoliczności wypadku

·                 Statystyczna karta wypadku

o                        Statystyczną kartę wypadku przy pracy sporządza się (w 2 egzemplarzach) na podstawie zatwierdzonego protokołu powypadkowego, w którym stwierdzono, że wypadek jest wypadkiem przy pracy lub wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy.

o                        Jeden egzemplarz statystycznej karty wypadku przy pracy, z wyjątkiem jej części II (uzupełniającej), pracodawca przekazuje do urzędu statystycznego właściwego dla województwa, na którego terenie znajduje się siedziba pracodawcy, w terminie do 15 dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym został zatwierdzony protokół powypadkowy.

o                        Wypełnioną część II statystycznej karty wypadku przy pracy pracodawca przekazuje nie później niż z upływem 6 miesięcy od daty zatwierdzenia protokołu powypadkowego.

o                        Drugi egzemplarz statystycznej karty wypadku przy pracy pracodawca przechowuje przez 10 lat.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin