Wypadki przy pracy
· Definicja: za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą (art. 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, Dz.U. nr 199, poz. 1673)
· Postępowanie w razie wypadku (art. 234 § 1 k.p.; rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczonych w rejestrze wypadków przy pracy, Dz. U. nr 115, poz. 744) ze zm. (Dz. U. z 2004 r. nr 14, poz. 117):
o 1) podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie
o 2) zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym
o 3) zapewnić ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyny wypadku
o 4) zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom
· Kogo zawiadomić: właściwego inspektora pracy i prokuratora – o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy (art. 234 § 2 k.p.)
· Wymagana dokumentacja:
o protokół powypadkowy
o rejestr wypadków (art. 234 § 3 k.p.; rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczonych w rejestrze wypadków przy pracy, Dz. U. nr 115, poz. 744 ze zm. (Dz. U. z 2004 r. nr 14, poz. 117))
o statystyczna karta wypadku (Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy, (Dz. U. nr 269, poz. 2672)
o karta wypadku przy pracy dla pracowników nie etatowych, zatrudnionych na umowę-zlecenie (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia. Dz. U. Nr 236, poz. 1992)
o Zaświadczenie o stanie zdrowia poszkodowanego - druk N9
o Wniosek do ZUS o odszkodowanie
Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy(rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczonych w rejestrze wypadków przy pracy, Dz. U. nr 115, poz. 744 ze zm. (Dz. U. z 2004 r. nr 14, poz. 117))
· I. Do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający :
o dopuszczenie do tego miejsca osób nie powołanych;
o uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem pozostały wstrzymane
o dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności)
· II. Kto ustala okoliczności i przyczyny wypadku:
o zespół powypadkowy, który u pracodawców, u których nie działa społeczna inspekcja pracy oraz służba BHP, mogą tworzyć:
§ pracodawca oraz specjalista spoza zakładu pracy
§ pracodawca lub pracownik wyznaczony przez pracodawcę albo specjalista spoza zakładu pracy oraz przedstawiciel pracowników przeszkolony w zakresie BHP
· III. Obowiązki zespołu powypadkowego:
o 1) dokonanie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn, innych urządzeń technicznych, urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku
o 2) sporządzenie szkicu lub wykonanie fotografii miejsca wypadku - jeśli jest to konieczne
o 3) przesłuchanie poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala
o 4) przesłuchanie świadków wypadku
o 5) zasięgnięcie opinii lekarza
o 6) zebranie innych dowodów dotyczących wypadku
o 7) dokonanie kwalifikacji prawnej wypadku
o 8) określenie wniosków i środków profilaktycznych
o 9) sporządzenie protokołu powypadkowego
§ po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku
§ nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku
o 10) zapoznanie poszkodowanego z treścią protokołu przed jego zatwierdzeniem, pouczenie poszkodowanego o przysługującym mu prawie do zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole
· IV. Zatwierdzenie i doręczenie protokołu powypadkowego
o Pracodawca zatwierdza protokół powypadkowy nie później niż w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia
o Pracodawca zwraca nie zatwierdzony protokół, jeżeli do treści protokołu zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego pracownika albo protokół nie odpowiada warunkom określonym w rozporządzeniu
o Pracodawca zatwierdza protokół i niezwłocznie doręcza go:
§ poszkodowanemu lub członkom rodziny zmarłego pracownika
§ właściwemu inspektorowi pracy – gdy protokół dotyczy wypadku śmiertelnego, ciężkiego i zbiorowego
o Pracodawca przechowuje przez 10 lat protokół powypadkowy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową.
· Pracodawca prowadzi rejestr wypadków, który powinien zawierać:
o imię i nazwisko poszkodowanego
o miejsce i datę wypadku
o informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego
o datę sporządzenia protokołu powypadkowego
o stwierdzenie czy wypadek jest wypadkiem przy pracy
o krótki opis okoliczności wypadku
o datę przekazania wniosku do ZUS
o informację o wypłaconych świadczeniach lub o przyczynach pozbawienia tych świadczeń
o inne okoliczności wypadku
· Statystyczna karta wypadku
o Statystyczną kartę wypadku przy pracy sporządza się (w 2 egzemplarzach) na podstawie zatwierdzonego protokołu powypadkowego, w którym stwierdzono, że wypadek jest wypadkiem przy pracy lub wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy.
o Jeden egzemplarz statystycznej karty wypadku przy pracy, z wyjątkiem jej części II (uzupełniającej), pracodawca przekazuje do urzędu statystycznego właściwego dla województwa, na którego terenie znajduje się siedziba pracodawcy, w terminie do 15 dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym został zatwierdzony protokół powypadkowy.
o Wypełnioną część II statystycznej karty wypadku przy pracy pracodawca przekazuje nie później niż z upływem 6 miesięcy od daty zatwierdzenia protokołu powypadkowego.
o Drugi egzemplarz statystycznej karty wypadku przy pracy pracodawca przechowuje przez 10 lat.
eff88