3ds_Max_8_Biblia_max8bi.pdf

(1096 KB) Pobierz
3ds Max 8. Biblia
3ds Max 8. Biblia
Autor: Kelly L. Murdock
T³umaczenie: Zbigniew Waœko, Wojciech Demski,
Micha³ Dziewoñski, Pawe³ Król, Wojciech Pazdur
ISBN: 83-246-0560-6
Tytu³ orygina³ u: 3ds Max 8 Bible
Format: B5, stron: 1424
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Kompendium wiedzy o jednym z najpotê¿niejszych narzêdzi dla grafików 3D
Poznaj interfejs u¿ytkownika, nowe narzêdzia i metody modelowania
Utwórz z³o¿one modele i zaaran¿uj scenê animacji
Zdefiniuj materia³y i tekstury, korzystaj¹c z nowych sposobów mapowania
Wykorzystaj zaawansowane techniki animowania obiektów
Wykonaj renderingi próbne i finalne
3ds Max to aplikacja do tworzenia grafiki i animacji trójwymiarowej, która sta³a siê
niemal legend¹ w œwiecie grafików i animatorów komputerowych. Ju¿ pierwsza jego
wersja, bêd¹ca nastêpc¹ „dosowego” 3D Studio zyska³a ogromn¹ popularnoœæ wœród
specjalistów zajmuj¹cych siê efektami wizualnymi. Doskona³e narzêdzia programu 3ds
Max obs³uguj¹ ka¿dy etap procesu tworzenia realistycznych animacji — modelowanie,
kompozycjê sceny, teksturowanie, animowanie, rendering i postprodukcjê. Dziœ 3ds
Max jest podstawowym instrumentem wielu znanych firm produkcyjnych, a efekty jego
dzia³ania mo¿emy podziwiaæ miêdzy innymi w reklamach i produkcjach filmowych —
zarówno tych komercyjnych, realizowanych przy ogromnych bud¿etach i z wielkim
rozmachem, jak i tych mniejszych, tworzonych przez amatorów dysponuj¹cych jedynie
wyobraŸni¹ i w³asnym komputerem.
Ksi¹¿ka „3ds Max 8. Biblia” to wyczerpuj¹cy zbiór informacji o tej u¿ytecznej aplikacji.
Czytaj¹c j¹, zyskasz wiedzê, dziêki której wykreowanie ka¿dej, nawet najbardziej
z³o¿onej animacji komputerowej nie bêdzie stanowi³o dla Ciebie najmniejszego
problemu. Poznasz interfejs u¿ytkownika programu i zobaczysz, jak dostosowywaæ go
do swoich potrzeb. Nauczysz siê korzystaæ z narzêdzi do tworzenia obiektów, a tak¿e
dowiesz siê, w jaki sposób zdefiniowaæ dla nich materia³y i tekstury i przypisaæ je oraz
jak roz³o¿yæ obiekty w scenie. Przeczytasz o technikach oœwietlania sceny, pracy
z wirtualnymi kamerami i sposobach animowania obiektów. Opanujesz tajniki animacji
postaci, renderowania animacji i wprowadzania efektów specjalnych w procesie
postprodukcji. Znajdziesz tak¿e opis tworzenia skryptów z wykorzystaniem jêzyka
MaxScript oraz instalowania modu³ów dodatkowych (plug-ins) rozszerzaj¹cych
mo¿liwoœci programu.
Odkryj i ujarzmij potêgê 3ds Max 8
692004383.002.png 692004383.003.png 692004383.004.png 692004383.005.png 692004383.001.png
Spis treści
O autorze ......................................................................................................... 37
Wstęp .............................................................................................................. 39
Część I Poznawanie interfejsu Maksa .......................................... 45
Pierwsze kroki Tworzenie futerkowego stworka ........................................... 47
Wycieczka do lasu — planowanie produkcji .......................................................................................48
Modelowanie postaci ........................................................................................................................... 48
Ćwiczenie: Tworzenie tułowia i kończyn Rascoona ..................................................................... 49
Ćwiczenie: Tworzenie głowy Rascoona ........................................................................................ 49
Ćwiczenie: Edycja tułowia ............................................................................................................ 51
Ćwiczenie: Dodawanie materiałów ............................................................................................... 52
Ćwiczenie: Dodawanie futerka ...................................................................................................... 54
Ćwiczenie: Tworzenie leśnego tła ................................................................................................. 55
Podsumowanie ..................................................................................................................................... 56
Rozdział 1. Poznawanie interfejsu Maksa ....................................................... 59
Główne elementy interfejsu ................................................................................................................. 60
Korzystanie z menu .............................................................................................................................. 62
Używanie pasków narzędzi .................................................................................................................. 63
Główny pasek narzędzi .................................................................................................................. 65
Wyświetlanie pływających pasków narzędzi ................................................................................ 67
Korzystanie z okien widokowych ........................................................................................................ 68
Korzystanie z panelu poleceń .............................................................................................................. 68
Rolety ............................................................................................................................................. 68
Zwiększanie szerokości panelu poleceń ........................................................................................ 70
Ćwiczenie: Przystosowanie interfejsu dla leworęcznych .............................................................. 70
Dolna listwa interfejsu ......................................................................................................................... 71
Interaktywne funkcje Maksa ................................................................................................................ 73
Menu kontekstowe okien widokowych (quadmenus) ................................................................... 73
Sygnalizacja stanu przycisków za pomocą kolorów ..................................................................... 73
Korzystanie z funkcji „przeciągnij i upuść” .................................................................................. 75
Posługiwanie się spinerami ........................................................................................................... 75
Skróty klawiaturowe ...................................................................................................................... 75
Gesty wykonywane myszą ............................................................................................................ 75
Niemodalność i niezmienność okien dialogowych ....................................................................... 76
 
10
3ds Max 8. Biblia
Korzystanie z pomocy Maksa .............................................................................................................. 76
Podstawowy system pomocy ......................................................................................................... 77
Pomoc online ................................................................................................................................. 77
Podsumowanie ..................................................................................................................................... 78
Rozdział 2. Konfigurowanie okien widokowych ............................................. 79
Przestrzeń trójwymiarowa ................................................................................................................... 79
Widok aksonometryczny a perspektywiczny ................................................................................ 80
Widoki ortogonalne i izometryczne ..............................................................................................80
Okna widokowe w Maksie ............................................................................................................ 81
Korzystanie z przycisków sterujących widokiem sceny ...................................................................... 82
Zmienianie skali widoku ............................................................................................................... 83
Przesuwanie widoku ...................................................................................................................... 84
„Spacerowanie” po scenie ............................................................................................................. 84
Obracanie widoku .......................................................................................................................... 85
Sterowanie oknami widokowymi za pomocą rolki w myszy ........................................................ 86
Sterowanie widokami z kamery i z reflektora ............................................................................... 86
Ćwiczenie: Nawigowanie w aktywnym oknie widokowym ......................................................... 86
Korzystanie z menu Views .................................................................................................................. 88
Cofanie i zapisywanie zmian dokonanych
za pomocą narzędzi do sterowania widokiem sceny .................................................................. 88
Wyświetlanie siatek konstrukcyjnych ........................................................................................... 89
Wyświetlanie innych elementów ................................................................................................... 89
Odświeżanie okien widokowych ................................................................................................... 89
Powiększanie aktywnego okna widokowego ................................................................................ 90
Konfigurowanie okien widokowych .................................................................................................... 91
Ustawianie metody renderingu dla okna widokowego .................................................................. 92
Zmienianie układu okien widokowych .......................................................................................... 99
Ramki obszarów bezpiecznych ................................................................................................... 100
Degradacja adaptacyjna ............................................................................................................... 101
Definiowanie regionów ............................................................................................................... 103
Praca z tłem w oknie widokowym ..................................................................................................... 105
Umieszczanie obrazu jako tła w oknie widokowym ................................................................... 105
Umieszczanie animacji jako tła w oknie widokowym ................................................................ 106
Ćwiczenie: Przygotowanie obrazów ułatwiających modelowanie .............................................. 107
Podsumowanie ................................................................................................................................... 108
Rozdział 3. Praca z plikami i odnośnikami zewnętrznymi (XRefs) ................ 109
Praca z plikami zawierającymi sceny ................................................................................................ 110
Zapisywanie plików ..................................................................................................................... 110
Otwieranie plików ....................................................................................................................... 112
Dołączanie i zastępowanie obiektów ........................................................................................... 113
Archiwizowanie plików ............................................................................................................... 113
Zamykanie programu ................................................................................................................... 114
Ustawianie preferencji dotyczących obsługi plików ......................................................................... 114
Opcje obsługi plików ................................................................................................................... 115
Opcje tworzenia zapasowych kopii plików ................................................................................. 116
Ćwiczenie: Ustawianie opcji zapisywania kopii zapasowych ..................................................... 117
Opcje zarządzania raportami ....................................................................................................... 118
Importowanie i eksportowanie ........................................................................................................... 118
Importowanie plików ................................................................................................................... 118
Preferencje importu ..................................................................................................................... 119
Spis treści
11
Eksportowanie do obsługiwanych formatów .............................................................................. 120
Dodatkowe narzędzia eksportujące ............................................................................................. 124
Odnośniki do obiektów zewnętrznych ............................................................................................... 126
Stosowanie odnośników do scen zewnętrznych (XRef Scenes) ................................................. 127
Stosowanie odnośników do obiektów zewnętrznych (XRef Objects) ......................................... 131
Stosowanie odnośników do materiałów zewnętrznych ............................................................... 132
Dołączanie modyfikatorów .......................................................................................................... 133
Ćwiczenie: Stosowanie obiektu zastępczego .............................................................................. 134
Konfigurowanie ścieżek dla odnośników zewnętrznych ............................................................. 135
Korzystanie z narzędzi do zarządzania plikami ................................................................................. 137
Korzystanie z narzędzia Asset Browser ...................................................................................... 137
Odszukiwanie plików za pomocą narzędzia MAX File Finder ................................................... 138
Gromadzenie plików za pomocą narzędzia Resource Collector ................................................. 139
Korzystanie z narzędzia File Link Manager ................................................................................ 140
Korzystanie z technologii i-drop ................................................................................................. 140
Uzyskiwanie dostępu do informacji o plikach ....................................................................................... 140
Wyświetlanie informacji dotyczących sceny .............................................................................. 140
Odczytywanie właściwości pliku ................................................................................................ 141
Oglądanie zawartości plików ....................................................................................................... 141
Podsumowanie ................................................................................................................................... 143
Rozdział 4. Praca z systemem zarządzania zasobami ................................... 145
Konfigurowanie systemu zarządzania zasobami ............................................................................... 145
Wpisywanie i wypisywanie ......................................................................................................... 146
Logowanie ................................................................................................................................... 147
Wybór folderu roboczego ............................................................................................................ 147
Korzystanie z systemu Autodesk Vault ............................................................................................. 147
Otwieranie plików w systemie Vault ........................................................................................... 148
Korzystanie z interfejsu Asset Tracking ...................................................................................... 149
Pobieranie i dodawanie plików w systemie Vault ....................................................................... 150
Otwieranie starszych wersji pliku ................................................................................................ 150
Zmienianie ścieżek dostępu do zasobów ..................................................................................... 151
Ćwiczenie: Edytowanie zasobów zarządzanych przez system Vault .......................................... 151
Podsumowanie ................................................................................................................................... 152
Rozdział 5. Dostosowywanie interfejsu Maksa
do własnych potrzeb i upodobań ............................................... 153
Okno dialogowe Customize User Interface ....................................................................................... 154
Tworzenie własnych skrótów klawiaturowych ........................................................................... 154
Ćwiczenie: Przypisywanie skrótów klawiaturowych .................................................................. 155
Dostosowywanie pasków narzędzi .............................................................................................. 156
Ćwiczenie: Tworzenie paska narzędzi ........................................................................................ 157
Dostosowywanie menu kontekstowego okien widokowych ....................................................... 159
Dostosowywanie głównego menu ............................................................................................... 161
Ćwiczenie: Tworzenie nowego menu .......................................................................................... 162
Dostosowywanie kolorów interfejsu ........................................................................................... 163
Konfigurowanie przycisków paneli Modify i Utilities ...................................................................... 164
Korzystanie z różnych interfejsów ..................................................................................................... 164
Zapisywanie i wczytywanie interfejsu ........................................................................................ 165
Ćwiczenie: Zapisywanie interfejsu .............................................................................................. 166
Blokowanie interfejsu .................................................................................................................. 166
12
3ds Max 8. Biblia
Przywracanie interfejsu otwarcia ................................................................................................. 166
Wybieranie ustawień początkowych i schematu interfejsu ......................................................... 166
Konfigurowanie ścieżek dostępu ....................................................................................................... 167
Wybieranie jednostek systemowych .................................................................................................. 169
Stosowanie jednostek własnych i ogólnych ................................................................................ 169
Zmiana skali jednostek globalnych ............................................................................................. 170
Ustawianie preferencji ....................................................................................................................... 171
Preferencje ogólne ....................................................................................................................... 171
Preferencje dotyczące plików ...................................................................................................... 174
Preferencje dotyczące okien widokowych .................................................................................. 174
Preferencje korekcji gamma ........................................................................................................ 180
Preferencje renderingu ................................................................................................................. 182
Preferencje animacji .................................................................................................................... 182
Preferencje kinematyki odwrotnej ............................................................................................... 184
Preferencje gizm .......................................................................................................................... 184
Preferencje MAXScriptu ............................................................................................................. 184
Preferencje radiosity .................................................................................................................... 184
Preferencje mental ray ................................................................................................................. 185
Podsumowanie ................................................................................................................................... 185
Część II Praca z obiektami ........................................................... 187
Rozdział 6. Tworzenie i edycja obiektów podstawowych ............................ 189
Tworzenie obiektów podstawowych .................................................................................................. 190
Korzystanie z menu Create .......................................................................................................... 190
Korzystanie z panelu Create ........................................................................................................ 190
Nadawanie nazw obiektom .......................................................................................................... 192
Przypisywanie kolorów ............................................................................................................... 192
Korzystanie z narzędzia Color Clipboard .................................................................................... 194
Stosowanie różnych metod tworzenia obiektów ......................................................................... 195
Precyzyjne określanie wymiarów za pomocą rolety Keyboard Entry ......................................... 196
Modyfikacja parametrów obiektów ............................................................................................. 196
Poprawianie błędów oraz usuwanie obiektów ............................................................................. 198
Ćwiczenie: Przegląd brył platońskich ......................................................................................... 198
Przegląd typów obiektów podstawowych .......................................................................................... 199
Standardowe obiekty podstawowe .............................................................................................. 199
Rozbudowane obiekty podstawowe ............................................................................................ 205
Modyfikowanie parametrów obiektów ........................................................................................ 215
Ćwiczenie: Wypełnianie skrzyni skarbami ................................................................................. 216
Podstawowe obiekty architektoniczne ............................................................................................... 216
Stosowanie obiektów AEC .......................................................................................................... 216
Ćwiczenie: Schody na wieżę zegarową ....................................................................................... 219
Podsumowanie ................................................................................................................................... 220
Rozdział 7. Zaznaczanie obiektów, ustawianie ich właściwości
i korzystanie z warstw ................................................................ 223
Zaznaczanie obiektów ........................................................................................................................ 224
Filtry selekcji ............................................................................................................................... 225
Narzędzia selekcji ........................................................................................................................ 226
Zaznaczanie przy użyciu poleceń z menu Edit ............................................................................ 226
Zaznaczanie wielu obiektów ....................................................................................................... 229
Zgłoś jeśli naruszono regulamin