PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW
LUTY 2010
TEMATY KOMPLEKSOWE:
CELE OGÓLNE:
- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;
- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;
- rozpoznanie w stosunkach przestrzennych, praktyczne wykorzystanie tej umiejętności;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;
- rozwijanie empatii, współczucia w stosunku do zwierząt;
- rozpoznawanie figur geometrycznych;
- wzbogacanie kompetencji językowych;
- zapoznanie z istotą sztuki teatralnej oraz występami artystycznymi;
- wpajanie kanonu zachowań w miejscach publicznych – cyrk, teatr.
MOJE ZIMOWE ZABAWY
Cele szczegółowe
Dzieci:
- słuchają uważnie czytanych im utworów, próbują opowiedzieć tekst własnymi słowami;
- budują pełne, prawidłowe wypowiedzi;
- znają cechy charakterystyczne trójkąta, potrafią wskazać go wśród innych figur i opisać;
- potrafią ułożyć trójkąt z zapałek i plastelinowych wałeczków;
- wykonują prawidłowo zadania w książce zgodnie z instrukcją nauczycielki;
- bawią się i wykonują ćwiczenia na śniegu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i koleżeńskiej zabawy;
- uczą się na odtwarzać z pamięci piosenki i krótkie teksty.
Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela
Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”
Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.
Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.
Zabawy ruchowe i muzyczno – ruchowe: „Zabawy na śniegu”, „Zamieć”, Zaprzęgi”. Zabawy z piłką.
Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.
Zabawy grupowe organizowane przez nauczycielkę.
Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.
Zabawy dowolne na dywanie.
· Nauka piosenki „Chrapu, chrap w mroźną zimę”.
· Wysłuchanie utworu D. Wawiłow „Trójkątna bajka”. Opowiadanie utworu własnymi słowami.
· Zapoznanie z charakterystycznymi cechami trójkąta. Praca z książką.
· Praca plastyczna – „Plastelinowe trójkąty”.
· Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Sen Piłki Kropki”. Praca z książką.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na świeżym powietrzu na podstawie przewodnika metodycznego.
· Nauka rymowanki „Zimowa zagadka”.
Krótki spacer w okolicach przedszkola. Rozmowy na temat zjawisk pogodowych.
Zabawy i ćwiczenia na świeżym powietrzu: „Śnieżynki”, „Wesołe choinki”, „Koniki”, „Trop”, „Berek”’ „Wyścig”.
Zwrócenie szczególnej uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń na śniegu.
Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD.
Pogadanka na temat bezpiecznej i zgodnej zabawy w sali i ogrodzie.
Rozmowy i zabawy indywidualne z dziećmi.
PAMIĘTAJMY O ZWIERZĘTACH W ZIMIE
- rozwijają zainteresowanie literaturą, ćwiczą procesy pamięciowe;
- rozpoznają i nazywają zwierzęta leśne;
- ćwiczą orientację w przestrzeni, rozumieją i potrafią zastosować podczas zabawy pojęcie „para”;
- ćwiczą procesy poznawcze, uczą się przewidywać;
- rozpoznają figury geometryczne – koło, trójkąt, kwadrat;
- przeliczają w dostępnym zakresie, stosują prawidłowo liczebniki porządkowe;
- rozpoznają niektóre ptaki, rozumieją potrzebę pomocy zwierzętom w zimie.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „W poszukiwaniu Pani Zimy”, „Zaprzęgi”, „Ptaszki”, „Wiewiórki i dziuple”, „Drzewa”, „Odwracanie kłód”.
Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne. Zabawy stolikowe – puzzle, układanki, gry logiczne i planszowe. Zabawy manipulacyjne.
Swobodne wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem plasteliny, kredek, farb, kolorowanek, różnorodnych materiałów.
Zabawy w dramę według pomysłu nauczycielki – wcielanie się w role.
Swobodne zabawy przy muzyce.
· Wiersz „Sarenka” H. Zdzitowieckiej. Nauka na pamięć fragmentu wiersza. Praca z książką.
· Ćwiczenia gimnastyczne na podstawie K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu, ćwiczenia wyprostne.
· Zabawa rozwijająca szybkość reakcji oraz orientację w przestrzeni „Moje krzesło”. Ćwiczenie rozumienia pojęcia „para”, rozpoznawanie figur geometrycznych podczas zabawy.
· Praca plastyczna „Ptaszki w karmniku” z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych.
· „Pomagamy ptakom przetrwać zimę” – zajęcia edukacyjne.
· Wykonanie „Ptaka mobila” z wykorzystaniem kart technicznych z podręcznika.
· „Pomagamy zwierzętom” - dzieci dowiadują się, jak można pomagać zwierzętom w czasie zimowych dni – rozmowa z wykorzystaniem ilustracji i plakatów.
Krótkie wyjścia do ogrodu przedszkolnego przy sprzyjającej pogodzie.
Zabawy tropiące na śniegu przygotowane przez nauczycielkę.
Zabawy na sankach na podwórku przedszkolnym.
Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.
Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.
Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.
Wzmacnianie więzi z dziećmi.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.
ULUBIONE BAJKI TRZYLATKA
- dzieci rozwijają zainteresowanie słowem czytanym, czytelnictwem; rozwijają wyobraźnię, pamięć słuchową i spostrzegawczość;
- potrafią bawić się wykonanymi przez siebie kukiełkami;
- za pomocą gestu, ruchu i mimiki tworzy opowieści na dany temat;
- potrafią opowiedzieć historyjkę obrazkową formułując poprawnie dłuższe wypowiedzi;
- ćwiczą kreatywność;
- klasyfikują i prawidłowo dopasowują do siebie obrazki;
- współpracują z rówieśnikami podczas zabawy.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Krasnoludki”, „Bajkowe magnesy”, „Sygnały muzyczne”, „Sanna”.
· Zabawy edukacyjne „Moje bajki”. Praca z książką.
· Zapoznanie piosenki „Bajeczki”, omówienie utworu.
· Ćwiczenia gimnastyczne na podstawie przewodnika metodycznego – „Bajkowy tor przeszkód”.
· „Królewna i królewicz” – wykonanie kukiełek kart technicznych.
· Praca plastyczna – „Pantofelek Kopciuszka”.
· Zagadki słowne „Bajki”.
· „Jaś i Małgosia” – historyjka obrazkowa.
· Opowieść ruchowa „W krainie śniegu”. Praca z książką.
Wyjście na spacer w okolice przedszkola, obserwacja przyrody.
Zabawy na świeżym powietrzu: „Tropy”, „Śniegowe obrazki”, „Saneczkowy wyścig”.
Zwrócenie uwagi na strój odpowiedni do pogody oraz zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy.
Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi. Zachowanie ciszy podczas leżakowania.
Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.
Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.
Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.
BAWIMY W CYRK I TEATR
- wchodzą w role wyznaczone w zabawie;
- ćwiczą zręczność rzutu i chwytu oburącz;
- klasyfikują przedmioty i podają ich liczebność;
- wykonują zabawkę zgodnie z instrukcją n-la;
- ćwiczą sprawność manualną podczas wykonywania pracy plastycznej, dbają o estetykę i dokładność pracy;
- poznają zasady zachowania się w teatrze;
- rozumieją słowa „arena”, „scena” , „tresura”, „widownia”, „spektakl”.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „W cyrku”, „Akrobaci” „”Galopujące koniki” „Tańczące niedźwiedzie”.
Zabawy w kąciku teatralnym stworzonym przez dzieci.
Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.
Przeglądanie książeczek, czytanie wybranych pozycji przez nauczycielkę i omawianie ich z dziećmi.
Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne różnego rodzaju klockami.
·...
mary7772