Plan II.doc

(69 KB) Pobierz

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW

 

LUTY 2010

 

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

 

  1. Moje zimowe zabawy.
  2. Pamiętajmy o zwierzętach w zimie.
  3. Ulubione bajki Trzylatka.
  4. Bawimy się w cyrk i teatr.

 

 

CELE OGÓLNE:

 

- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;

- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;

- rozpoznanie w stosunkach przestrzennych, praktyczne wykorzystanie tej umiejętności;

- rozwijanie sprawności fizycznej;

- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;

- rozwijanie empatii, współczucia w stosunku do zwierząt;

- rozpoznawanie figur geometrycznych;

- wzbogacanie kompetencji językowych;

- zapoznanie z istotą sztuki teatralnej oraz występami artystycznymi;

- wpajanie kanonu zachowań w miejscach publicznych – cyrk, teatr.

 

 

 

 

 

 

MOJE ZIMOWE ZABAWY

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- słuchają uważnie czytanych im utworów, próbują opowiedzieć tekst własnymi słowami;

- budują pełne, prawidłowe wypowiedzi;

- znają cechy charakterystyczne trójkąta, potrafią wskazać go wśród innych figur i opisać;

- potrafią ułożyć trójkąt z zapałek i plastelinowych wałeczków;

- wykonują prawidłowo zadania w książce zgodnie z instrukcją nauczycielki;

- bawią się i wykonują ćwiczenia na śniegu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i koleżeńskiej zabawy;

- uczą się na odtwarzać z pamięci piosenki i krótkie teksty.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno – ruchowe: „Zabawy na śniegu”, „Zamieć”, Zaprzęgi”. Zabawy z piłką.

Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.

Zabawy grupowe organizowane przez nauczycielkę.

Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.

Zabawy dowolne na dywanie.

·        Nauka piosenki „Chrapu, chrap w mroźną zimę”.

·        Wysłuchanie utworu D. Wawiłow „Trójkątna bajka”. Opowiadanie utworu własnymi słowami.

·        Zapoznanie z charakterystycznymi cechami trójkąta. Praca z książką.

·        Praca plastyczna – „Plastelinowe trójkąty”.

·        Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Sen Piłki Kropki”. Praca z książką.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na świeżym powietrzu na podstawie przewodnika metodycznego.

·        Nauka rymowanki „Zimowa zagadka”.

Krótki spacer w okolicach przedszkola. Rozmowy na temat zjawisk pogodowych.

Zabawy i ćwiczenia na świeżym powietrzu: „Śnieżynki”, „Wesołe choinki”, „Koniki”, „Trop”, „Berek”’ „Wyścig”.

Zwrócenie szczególnej uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń na śniegu.

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD.

Pogadanka na temat bezpiecznej i zgodnej zabawy w sali i ogrodzie.

Rozmowy i zabawy indywidualne z dziećmi.

 

 

PAMIĘTAJMY O ZWIERZĘTACH W ZIMIE

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- rozwijają zainteresowanie literaturą, ćwiczą procesy pamięciowe;

- rozpoznają i nazywają zwierzęta leśne;

- ćwiczą orientację w przestrzeni, rozumieją i potrafią zastosować podczas zabawy pojęcie „para”;

- ćwiczą procesy poznawcze, uczą się przewidywać;

- rozpoznają figury geometryczne – koło, trójkąt, kwadrat;

- przeliczają w dostępnym zakresie, stosują prawidłowo liczebniki porządkowe;

- rozpoznają niektóre ptaki, rozumieją potrzebę pomocy zwierzętom w zimie.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „W poszukiwaniu Pani Zimy”, „Zaprzęgi”, „Ptaszki”, „Wiewiórki i dziuple”, „Drzewa”, „Odwracanie kłód”.

Zabawy dowolne na dywanie.

Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne. Zabawy stolikowe – puzzle, układanki, gry logiczne i planszowe. Zabawy manipulacyjne.

Swobodne wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem plasteliny, kredek, farb, kolorowanek, różnorodnych materiałów.

Zabawy w dramę według pomysłu nauczycielki – wcielanie się w role.

Swobodne zabawy przy muzyce.

·        Wiersz „Sarenka” H. Zdzitowieckiej. Nauka na pamięć fragmentu wiersza. Praca z książką.

·        Ćwiczenia gimnastyczne na podstawie K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu, ćwiczenia wyprostne.

·        Zabawa rozwijająca szybkość reakcji oraz orientację w przestrzeni „Moje krzesło”. Ćwiczenie rozumienia pojęcia „para”, rozpoznawanie figur geometrycznych podczas zabawy.

·        Praca plastyczna „Ptaszki w karmniku” z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych.

·        „Pomagamy ptakom przetrwać zimę” – zajęcia edukacyjne.

·        Wykonanie „Ptaka mobila” z wykorzystaniem kart technicznych z podręcznika.

·        „Pomagamy zwierzętom”  - dzieci dowiadują się, jak można pomagać zwierzętom w czasie zimowych dni – rozmowa z wykorzystaniem ilustracji i plakatów.

Krótkie wyjścia do ogrodu przedszkolnego przy sprzyjającej pogodzie.

Zabawy tropiące na śniegu przygotowane przez nauczycielkę.

Zabawy na sankach na podwórku przedszkolnym.

Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.

 

 

 

ULUBIONE BAJKI TRZYLATKA

 

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

 

- dzieci rozwijają zainteresowanie słowem czytanym, czytelnictwem; rozwijają wyobraźnię, pamięć słuchową i spostrzegawczość;

- potrafią bawić się wykonanymi przez siebie kukiełkami;

- za pomocą gestu, ruchu i mimiki tworzy opowieści na dany temat;

- potrafią opowiedzieć historyjkę obrazkową formułując poprawnie dłuższe wypowiedzi;

- ćwiczą kreatywność;

- klasyfikują i prawidłowo dopasowują do siebie obrazki;

- współpracują z rówieśnikami podczas zabawy.

 

 

 

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Krasnoludki”, „Bajkowe magnesy”, „Sygnały muzyczne”, „Sanna”.

Zabawy dowolne na dywanie.

Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne. Zabawy stolikowe – puzzle, układanki, gry logiczne i planszowe. Zabawy manipulacyjne.

Swobodne wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem plasteliny, kredek, farb, kolorowanek, różnorodnych materiałów.

Zabawy w dramę według pomysłu nauczycielki – wcielanie się w role.

Swobodne zabawy przy muzyce.

·        Zabawy edukacyjne „Moje bajki”. Praca z książką.

·        Zapoznanie piosenki „Bajeczki”, omówienie utworu.

·        Ćwiczenia gimnastyczne na podstawie przewodnika metodycznego – „Bajkowy tor przeszkód”.

·        „Królewna i królewicz” – wykonanie kukiełek kart technicznych.

·        Praca plastyczna – „Pantofelek Kopciuszka”.

·        Zagadki słowne „Bajki”.

·        „Jaś i Małgosia” – historyjka obrazkowa.

·        Opowieść ruchowa „W krainie śniegu”. Praca z książką.

Wyjście na spacer w okolice przedszkola, obserwacja przyrody.

Zabawy na świeżym powietrzu: „Tropy”, „Śniegowe obrazki”, „Saneczkowy wyścig”.

Zwrócenie uwagi na strój odpowiedni do pogody oraz zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy.

Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi. Zachowanie ciszy podczas leżakowania.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.

Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.

Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.

 

 

BAWIMY W CYRK I TEATR

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- wchodzą w role wyznaczone w zabawie;

- ćwiczą zręczność rzutu i chwytu oburącz;

- klasyfikują przedmioty i podają ich liczebność;

- wykonują zabawkę zgodnie z instrukcją n-la;

- ćwiczą sprawność manualną podczas wykonywania pracy plastycznej, dbają o estetykę i dokładność pracy;

- poznają zasady zachowania się w teatrze;

- rozumieją słowa „arena”, „scena” , „tresura”, „widownia”, „spektakl”.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „W cyrku”, „Akrobaci” „”Galopujące koniki” „Tańczące niedźwiedzie”.

Zabawy w kąciku teatralnym stworzonym przez dzieci.

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.

Zabawy dowolne na dywanie.

Przeglądanie książeczek, czytanie wybranych pozycji przez nauczycielkę i omawianie ich z dziećmi.

Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne różnego rodzaju klockami.

 

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin