PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC WRZESIEŃ (5 - latki)
TEMATY TYGODNIOWE
I. WAKACJE JUŻ ZA NAMI – ZNÓW SIĘ SPOTYKAMY
II. MOJE RODZINNE MIASTO – MÓJ DOM
III. PRZEDSZKOLAK BEZPIECZNY NA DRODZE
IV. JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na: metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej; innowacji pedagogicznej „Mój mały świat – Słupsk i okolice” - L.Wojtas, B.Forjasz; projekcie działań wspomagających „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona - L.Wojtas; praca z książką „ABC pięciolatka” część 1.
ZADANIA
ð powitanie dzieci po wakacyjnej przerwie; podkreślenie zmian zaistniałych w wyglądzie i w zachowaniu dziecka;
ð dzielenie się wakacyjnymi przeżyciami w różnych środowiskach przyrodniczych: morze, góry, jezioro, las itp.
ð zapoznanie dzieci z nową salą, kącikami zabaw i kącikami aktywności dziecka, indywidualnymi szafkami oraz pomieszczeniem sanitarnym;
ð przypomnienie podstawowych praw i obowiązków przedszkolaka - dbanie o wspólny sprzęt i zabawki - rozumienie pojęcia „wspólna własność”;
ð wprowadzenie kilkudniowych dyżurów – odpowiedzialne wykonywanie obowiązków dyżurnego;
ð przestrzeganie zwyczajów zgodnego współdziałania w grupie; uświadomienie sobie prawa do wyrażania niezadowolenia, własnego zdania, prawa do bycia wysłuchanym;
ð wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim - rozumienie konieczności informowania wychowawcy o złym samopoczuciu, skaleczeniu oraz sygnalizowania jakiegokolwiek zagrożenia;
ð rozbudzanie przywiązania do rodzinnego miasta – wycieczka do Ratusza Miejskiego połączona z wizytą u Prezydenta Słupska;
ð interesowanie się historią swojego miasta, słuchanie legend i opowieści o Słupsku;
ð zapamiętanie wiadomości dotyczących miejsca zamieszkania swojego oraz najbliższych kolegów (ulica, dom numer mieszkania);
ð poznanie zasad bezpieczeństwa dziecka poza terenem przedszkola – podstawowe zasady ruchu drogowego i ich przestrzeganie;
ð rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych, wyodrębnienie charakterystycznych cech: (kształt, barwa, smak i zapach, wartości odżywcze)
ð zbieranie „skarbów” do kącika przyrody: kłosy zbóż, owoce i warzywa (porównywanie, segregowanie, przechowywanie);
ð poznawanie przysłów związanych z jesienią np. „Gdy we wrześniu plucha, będzie zima sucha”.
Środa - 1 września
JA I MOJE PRZEDSZKOLE
Ø przywitanie się z wszystkimi dziećmi przybyłymi do przedszkola po wakacyjnej przerwie; wprowadzenie zabaw integrujących grupę i przypominających imiona dzieci: „Mam na imię…obok mnie siedzi…” „Podajmy sobie rączki”, „Czarowanie”, „Witam tych, którzy…’; nauka piosenki „Podajmy sobie ręce” – zapoznanie ze słowami i melodią;
Ø rozmowa z dziećmi na temat podstawowych zasad i norm obowiązujących w grupie oraz praw dziecka; zachęcenie dzieci do wzajemnej komunikacji; zabawy dowolne w kącikach zabaw i aktywności dziecka; przypomnienie o zasadzie „szanuj przedszkolne zabawki”;
Ø zabawa dydaktyczna ‘Przyjacielski uścisk”.
Czwartek
MOJE WSPOMNIENIA Z WAKACJI
Ø rozmowa kierowana z dziećmi na temat przeżyć wakacyjnych i różnych środowisk przyrodniczych ; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania - morze, góry, jezioro, las itp.); podkreślenie piękna krajobrazu ziemi polskiej – wykorzystanie ilustracji, widokówek; utworzenie kącika pamiątek wakacyjnych: kamyki, muszelki, przeliczanie, utrwalenie liczebników głównych w zakresie liczby 6; wysłuchanie wiersza D. Gellner „Muszelki” i J. Ratajczaka „Rozmowa ciszy”; zabawa „Co mówią muszle” przykładanie muszli do ucha;
Ø zapoznanie dzieci z podręcznikiem „ABC pięciolatka” część 1; wykonanie ćwicz. graficznego „Muszle” s.1, 2 – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej, przypomnienie pojęcia „para”
Ø zabawy terenowe na placu zabaw z elementami wspinania „Powódź”
Piątek
TĘCZOWE KRAJOBRAZY
Ø oglądanie ilustracji przedstawiającej morze i góry – odkrywanie zasłoniętych fragmentów obrazka i snucie domysłów na temat treści; zabawa integracyjna „Jedzie pociąg’ – utrwalenie spostrzeżeń wakacyjnych; praca z książką s.3 „Góry’ – posługiwanie się określeniami dot. wysokości, porównywanie wysokości
Ø wprowadzenie wiersza B.Forma „Wspomnienia z wakacji” jako inspiracji do działalności plastycznej na powyższy temat; wykorzystanie kartek formatu A4 oraz farb plakatowych; malowanie na całej powierzchni kartki wykonując swobodne ruchy ręką z narzędziem malarskim, przypomnienie sposobu trzymania pędzla oraz odpowiedniego nacisku na kartkę; wyrażenie własnych przeżyć i wspomnień za pomocą rysunku;
Ø zabawa pobudzająco-hamująca „Malujemy” oraz zabawa z elementem ćwiczeń korekcyjnych, kształtująca narządy ruchu „Pływanie” ”
II tydzień
Poniedziałek
LUBIMY WSPÓLNIE SIĘ BAWIĆ
Ø zestaw ćwiczeń porannych nr 1;
Ø obserwacja najbliższego otoczenia pod kątem estetyki; wykonywanie praktycznych czynności porządkowych po zabawie; na podstawie opowiadania „Stary zielony miś” wdrażanie do szanowania zabawek; praca z książką s.4, 5 – wskazanie różnic i nazywanie wykonanych prac porządkowych; określanie ręki prawej i znajomości nazw palców:
Ø zabawy ze skakankami – układanie z niej na podłodze różnych wzorów, kształtu liter, przeskoki i podskoki ze skakanką; rozwijanie aktywności twórczej poprzez wyszukiwanie podobieństw skakanki do innych obiektów;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową nr 1 wg K. Wlaźnik zawarcie z dziećmi umowy w sprawie bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć gimnastycznych
Wtorek
MATEMATYCZNE ZABAWY I ZAGADKI
Ø wysłuchanie wiersza D. Gellner ‘Piłka” zabawy z elementami liczenia „zabawy z piłkami” (rzucanie, odbijanie, toczenie do siebie, bieganie wokół piłek); wyrabianie umiejętności klasyfikowania przedmiotów wg ich wielkości: piłka mała, większa i największa; układanie z mozaiki geometrycznej „Zgadnij jaka to figura?” – przypomnienie nazw figur geometrycznych, określanie wielkości, koloru, liczby figur; praca z książką s.7.
Ø „Moja ulubiona piosenka” śpiew solowy i zbiorowy piosenek wybranych z repertuaru domowego i przedszkolnego. Ćwiczenia rytmiczne; odtwarzanie prostych rytmów – wyklaskiwanie, wystukiwanie. Reagowanie na kilka różnych sygnałów. Zabawa rytmiczno – ruchowa „Idzie rak”; utrwalenie piosenki „Podajmy sobie ręce’.
Środa
KALENDARZ POGODY W KĄCIKU PRZYRODY
Ø zapoznanie dzieci z wyglądem kalendarza pogody zamieszczonego w kąciku przyrody; poznanie oznaczeń dni tygodnia - próba nazwania ich oraz symboli pogody; omówienie poszczególnych symboli znajdujących się w kieszonkach; wprowadzenie kalendarza do codziennego użytku przez cały miesiąc; zachęcenie dzieci do dokładnej obserwacji przyrody; wysłuchanie wiersza „Co lubią dzieci” W. Melzacki
Ø „leniwe ósemki” – ćwiczenia na przekraczanie linii środka; doskonalenie koordynacji ręka – oko, oko – ręka; wzmacnianie mięsni oczu.
Ø ćwiczenia graficzne praca z książką s.6 „Zabawy w ogrodzie”; wyjście z dziećmi do ogrodu, zabawy dzieci na przedszkolnym sprzęcie, w piaskownicy z zachowaniem bezpieczeństwa. zabawy ruchowe z elementem biegu na placu przedszkolnym „Berek kucany” oraz skoku „Na jednej nodze”;
PEŁNIMY DYŻURY PRZY POSIŁKACH
Ø „O co dbają dyżurni” – wiersz Cz. Janczarskiego; zapoznanie dzieci z rodzajami dyżurów (w łazience, przy posiłkach, w kąciku książek, przyrody, zabawek) oraz czynnościami z nimi związanymi; wprowadzenie dyżurów; określenie roli dyżurnego oraz zasad dokonywania oceny dyżurnego; praca z książką s. 8, 9; przeliczanie i odwzorowywanie liczby;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową nr 1a wg K. Wlaźnik
Ø ćwiczenie „Wahadełko” i „Słoń” aktywizacja pracy obu półkul, poprawa płynności pracy wzroku, rozluźnienie mięśni karku i barków;
KREATYWNE RYSOWANIE
Ø wysłuchanie wiersza S. Jachowicza „Tadeuszek” – wprowadzenie zasady moralnej „nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”. Wypowiedzi dzieci na temat, jak należy zachowywać się wobec kolegów i koleżanek. Wyrazy do globalnego czytania: miły, dobry, życzliwy;
Ø przypomnienie melodii i słów piosenki „Podajmy sobie ręce” – wyjaśnienie symbolu trzymania się za ręce; zabawy rytmiczne doskonalące szybką reakcję na zmianę rytmu; ćwiczenia oddechowe, relaksujące „Wakacyjne wspomnienia” przy spokojnej muzyce wraz ze słownym komentarzem nauczycielki; zapoznanie dzieci z nowymi instrumentami muzycznymi, perkusyjnymi, drewnianymi;
Ø rysowanie kredkami ołówkowymi lub świecowymi (możliwość wyboru); losowanie kartek z narysowanym konturem zabawki (np. kontur wiaderka, piłki, samochodu); za pomocą kredek próba zmiany prawdziwej zabawki w taką zabawkę, jakiej nie ma na świecie; po skończonej pracy nazywanie wymyślonych zabawek; wystawa prac dzieci.
TU JEST MÓJ RODZINNY DOM
Ø na podstawie filmu, ilustracji, zdjęć, albumów o Słupsku przedstawienie rodzinnego miasta; omówienie miejsca położenia na mapie Polski; odszukanie na planie Słupska przedszkola i naszej dzielnicy; opowiadanie dzieci o miejscu swojego zamieszkania; z kim mieszkają i gdzie; utrwalenie nazwy ulicy i numeru domu; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: miasto Słupsk, rzeka Słupia; zachęcenie dzieci do zainteresowania się historią naszego miasta oraz do uczestniczenia w wycieczkach pozwalających poznać dokładnie Słupsk;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową nr 2 wg K. Wlaźnik; pomoce: woreczki i obręcze; szybkie reagowanie na sygnały;
JA I MOJA RODZINA
Ø prezentacja swojej najbliższej rodziny z wykorzystaniem przyniesionych zdjęć (imiona, jak wyglądają, czym się zajmują członkowie rodziny); budzenie dumy i radości z jej posiadania;
Ø wysłuchanie wiersz B. Formy „Mały, większy, największy”; utrwalenie znajomości pojęć matematycznych, dotyczących wysokości na podstawie wzrostu dzieci, wysokości mebli; stosowanie pojęć: wyższy, niższy, taki sam; zabawa dydaktyczna „Zmierz się ze mną”; rysowanie członków swojej rodziny z uwzględnieniem osoby najwyższej i najniższej.
Ø zabawy rytmiczne przy muzyce - doskonalenie umiejętności biegania, maszerowania, podskakiwania, skoków obunóż, cwału bocznego; nauka piosenki „Przedszkole drugi dom” - zapoznanie ze słowami i melodią, ćwiczenia słuchowe - rozpoznawanie melodii znanych piosenek, odgłosów dochodzących z otoczenia,, głosów kolegów, dźwięków instrumentów; ćwiczenia emisyjne: nauka właściwego operowania rejestrami głosu;
POZNAJEMY MIESIĄC WRZESIEŃ
Ø rozmowa na temat upływającego czasu, poznanie aktualnego miesiąca, wyjaśnienie skąd pochodzi jego nazwa; omówienie wyglądu wrzosu, wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: wrzos, wrzesień; słuchanie wiersza E. Szelburg – Zarembiny „Wrzesień” – omówienie treści wiersza; poznanie przysłów o wrześniu np. „Wrzesień rozpoczyna jesień”, Gdy we wrześniu plucha, będzie zima sucha”.
Ø „skrzynia skarbów” wyprawa do parku; zbieranie okazów przyrodniczych do kącika przyrody; obserwacje przyrodnicze – drzewa, krzewy, kwiaty i inne rośliny, omówienie ich wyglądu; próba naszkicowania ołówkiem kształtu drzewa – odtwarzanie obserwowanego obrazu.
PRZEDSZKOLE DRUGI DOM
Ø opowiadanie W. Chotomskiej „Trzymaj się Kamil” – rozumienie znaczenia pojęć: koleżeński, sprawiedliwy, uczynny; rozumienie potrzeby współpracy między dziećmi
Ø „ Moje przedszkole” - wykonanie makiety przedszkola w zespołach, wybraną przez dzieci techniką, np. z pudełka, kartonu, klocków, mozaiki geometrycznej; ozdabianie wg własnych pomysłów; zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się narzędziami pracy; przypomnienie zasad obowiązujących dzieci podczas pracy w zespole;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową nr 2a wg K. Wlaźnik; pomoce: woreczki i obręcze; szybkie reagowanie na sygnały;
MOJE RODZINNE MIASTO – SPOTKANIE Z PREZYDENTEM SŁUPSKA
(Zagadnienie realizowane wg programu autorskiego – „Mój mały świat – Słupsk i okolice)
Ø utrwalenie piosenki „Przedszkole drugi dom” – określenie nastroju piosenki; kształcenie poczucia rytmu – klaskanie, tupanie; tworzenie krótkich, rytmicznych zwrotów np. przedstawianie się; słuchanie piosenki „Miasto Słupsk”;
Ø wysłuchanie legendy o Gryfie; omówienie treści legendy; układanie herbu Słupska z kilku części w całość (puzzle) - praca w zespołach; obrysowanie herbu miasta po wykropkowanym śladzie; quiz na temat „Co wiem o moim rodzinnym mieście?’ – sprawdzenie wiadomości dzieci; „Balony nad Słupskiem” – praca przestrzenna z wykorzysta. dmuchanych baloników.
Ø zaproszenie dzieci na wycieczkę do siedziby Prezydenta Słupska – Miejskiego Ratusza; przypomnienie o zasadach zachowania się w miejscach publicznych; obserwacja Ratusza z zewnątrz oraz zwiedzanie wewnątrz: Pałac Ślubów, sala obrad, gabinet prezydenta; Spotkanie i rozmowa z Prezydentem – wręczenie upominku od dzieci (praca plastyczna).
CO SIĘ DZIEJE NA ULICY?
Ø rozwiązanie zagadki sylabowo – obrazkowej „ulica”; omówienie ilustracji przedstawiającej ulicę; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: ulica, samochód, pieszy, kierowca; omówienie znaku informacyjnego przejście dla pieszych i poziomego – zebra; zabawa dydaktyczna „Odszukaj taki sam znak”; wprowadzenie wiersza „Przechodzimy przez ulicę” W. Badalskiej; utrwalenie prawej i lewej strony ciała; odgadywanie dźwięków pojazdów z nagrań magnetofonowych; ćwiczenia graficzne - karta pracy;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową nr 3. pomoce: krążki; wrabianie orientacji i spostrzegawczości; bezpieczne poruszanie się po sali.
NA SKRZYŻOWANIU ULIC
Ø „Być kierowcą” osłuchanie z piosenką; przypomnienie znaków sygnalizacji świetlnej, układanie zdań z wyrazem AUTO i ZNAK, zabawa rytmiczno ruchowa „ Samochody”.
Ø „Kolorowe znaki” wg K. Wiśniewskiego; słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu, zapoznanie z wyglądem znaków drogowych, wdrażanie do uważnego słuchania nauczycielki, wzbogacanie słownika dzieci w wyrazy pasy, zebra, skrzyżowanie; na podstawie wyglądu znaków drogowych utrwalenie kształtu figur geometrycznych : koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt; kolorów: żółty, czerwony, niebieski;
Ø po południu – słuchanie opowiadanie W. Chotomskiej „Pies z ulicy Bałamutów”; ocena bohaterów opowiadania; ćwiczenia graficzne w książce „ABC pięciolatka”
NIEBEZPIECZNE ZABAWY
Ø historyjka obrazkowa „Niebezpieczne zabawy”; układanie historyjki wg kolejności wydarzeń; omówienie konsekwencji nieprawidłowego zachowania się na jezdni; utrwalenie znajomości kolorów sygnalizatora świetlnego – wykorzystanie tektury i folii samoprzylepnej (żółta, zielona, czerwona); zabawa orientacyjno – porządkowa „Na skrzyżowaniu”
Ø wycieczka na skrzyżowanie w celu obserwacji ruchu ulicznego oraz utrwalenia elementarnych zasad ruchu drogowego; nauka chodzenia prawą stroną chodnika, przechodzenia przez ulicę w wyznaczonym miejscu; utrwalenie określenia: „chodnik”, „jezdnia”, „zebra” i „sygnalizator”
Ø kinezjologia edukacyjna – ćwiczenie „Słoń”, „Kapturek myśliciela”, kreślenie „leniwych ósemek”
OSTROŻNIE NA DRODZE
...
Jarek7791