PKM kola zebate.pdf

(811 KB) Pobierz
kola zebate 03.ppt
Podstawy Konstrukcji Maszyn
•Część 2
•Wykład nr.3
1
1. Przesunięcie zarysu –przypomnienie znanych zagadnień
(wykład nr. 2)
Zabieg przesunięcia zarysu polega na przybliżeniu lub oddaleniu
narzędzia od osi obrabianego koła.
Ewentualne przesunięcie zarysu może mieć szereg zalet:
•Umożliwia nacięcie zębów o ilości mniejszej od granicznej
bez podcinania stóp.
•Poprawia warunki pracy zęba przez zwiększenie jego
wytrzymałości i zmniejszenie poślizgu.
•Umożliwia uzyskanie dowolnej w pewnym zakresie odległości
pomiędzy osiami kół współpracujących.
2
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
1
101167011.007.png 101167011.008.png
Na rysunku pokazano koło o ilości zębów mniejszej od minimalnej.
I –zarys zęba bez przesunięcia (ząb podcięty),
II –zarys zęba po odsunięciu narzędzia o X II
III –zarys zęba po odsunięciu narzędzia o X III >X II (ząb o zaostrzonym wierzchołku)
3
2. Inne cele przesunięcia zarysu – stosowania korekcji
•Umożliwia zmontowanie pary kół zębatych o zębach prostych w dowolnej odległości
osi , a nie tylko określonej wzorem d=m*z.
•Przez zmianę geometrii zębów (szczególnie grubości stopy zęba oraz promieni
krzywizny zarysów) umożliwia zwiększenie wytrzymałości zarówno na zginaiejak i na
naciski.
Uwaga!
W pewnych przypadkach przesunięcie zarysu może być niekorzystne.Zmniejszeniu
może ulec wskaźnik zazębienia a zęby mogą współpracować ze sobą na nie
ewolwentowejczęści zarysu (zjawisko interferencji).
3. Korygowanie obydwu kół współpracujących -podział
•Korekcja bez przesunięcia osi kół współpracujących tzw. P-0
•Korekcja z przesunięciem osi kół współpracujących tzw. P
4
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
2
101167011.009.png
3.1. Korekcja P-0
W korekcji P-0 narzędzie obrabiające zębnik zostało odsunięte od osi koło 0 X 1 =x 1 *m a
w kole zębatym narzędzie przysunięto o X 2 =x 2 *m w kierunku osi obrotu, w związku z
czym można napisać:
x 1 +x 2 =0
Znając tą zależność oraz wzory na praktyczną minimalną liczbę zębów można napisać
nierówność której spełnienie gwarantuje uzyskanie kół bez podcięcia stóp zębów:
z 1 +z 2 >2z g
W przypadku gdy mamy do czynienia z zębami nie korygowanymi, mówimy o tzw.
zazębieniu normalnym (x 1 =x 2 =0).
Jeżeli spełniony jest warunek pokazany poniżej to mamy d czynienia z tzw.
zazębieniem zerowym
a w
=
a
=
z
1
+
z
2
m
2
5
Wprowadzając dodatkowy warunek, że
x1>=y (gdzie y jest wsp. wysokości zęba),
to mamy do czynienia z zazębieniem jednostronnym .
W takim przypadku występuje stały zwrot poślizgu międzyzębnegoco powinno
sprzyjać tarciu płynnemu pomiędzy współpracującymi zębami.
WNIOSKI
W wyniku przeprowadzenia korekcji P-0 uzyskuje się zęby bez podcięcia, a oprócz tego:
•zwiększa się wysokość głowy zęba koła mniejszego ( w przypadku koła większego jest
odwrotnie),
•zmniejsza się wysokość stopy koła mniejszego ( w przypadku koławiększego jest odwrotnie),
•całkowita wysokość zęba nie ulega zmianie,
•zwiększa się grubość zęba na kole tocznym zębnika,
•nieznacznie zwiększa się liczba przyporu.
6
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
3
101167011.010.png
3.1. Korekcja P
Korekcja P to korekcja ze zmianą odległości międzyosiowej. Stosuje się ją z
następujących powodów:
•w celu uniknięcia podcięcia stopy gdy liczba zębów jest mniejsza od granicznej,
•gdy odległość pomiędzy kołami jest narzucona i różni się od zerowej,
•w celu powiększenia wytrzymałości zębów.
Przykład:
Dla pewnych x 1 >0 i x 2 >0
Odległość pomiędzy osiami po korekcji
a
p
=
a
+
(
x
1
+
x
2
)
m
k
m
=
a
p
-
a
w
K*m –pomniejszenie wierzchołków
7
Rzeczywista odległość osi
a
=
a
cos
( )
( )
a
w
cos
a
w
inv
a
=
inv
a
+
2
x
1
+
x
2
m
w
z
+
z
1
2
8
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
4
101167011.001.png 101167011.002.png 101167011.003.png 101167011.004.png
4. Wybór wartości współczynników zarysu
Zastosowanie przesunięcia zarysu kół zębatych nie powoduje stratmateriałowych, nie
komplikuje procesu technologicznego nie wymaga też specjalnych narzędzi.
Dzięki przesunięciu zarysu, szczególnie ze zmianą odległości uzyskuje się
podwyższenie wytrzymałości zębów ze względu na zginanie jak i naciski
powierzchniowe (podwyższa to trwałość przekładni).
Zastosowanie korekcji pozwala spełnić część wymogów związanych zpołożeniem osi.
Czynniki te spowodowały, że praktycznie nie spotyka się kół z zębami nie
korygowanymi (zerowymi).
Obecnie jest bardzo wiele sposobów określania wartości współczynników przesunięcia
zarysu.
4.1. Przesuniecie ze stałą odległością pomiędzy osiową
W celu zachowania określonej odległości osi a w przesunięcie to polega na
zmniejszeniu sumy liczb zębów koła i zębnika o Dz
(
=
m
[
z
+
z
)
+
D
z
]
Najczęściej przyjmuje się Dz=1 (odejmując ząb z zębnika) lub
Dz=3 (odejmując dwa zęby z koła a jeden z zębnika)
w
2
1
2
a
-
a
=
m
D
z
9
w
2
4.2. Przesunięcie P-0,5 (DIN 3994 i 3995)
Polega na przyjęciu współczynników
Przyjęcie takich wartości współczynników prowadzi do wyrównania naprężeń gnących
w podstawach zębów zębnika i koła (porównanie zarysów na rysunkuponiżej).
x
= x
2
=
0
Widocznym efektem korekcji
jest wzrost grubości stóp
zębów (zwłaszcza zębnika)
dzięki czemu rośnie ich
wytrzymałość na zginanie
(prawie dwukrotnie w
porównaniu z nie
korygowanymi!!).
Niestety ten sposób korekcji
jest nieprzydatny gdy mamy
zadaną odległość pomiędzy
osiami kół.
10
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
5
a
1
101167011.005.png 101167011.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin