Czy znasz jezyk ojczysty- etap szkolny.doc

(34 KB) Pobierz
„Daj mi właściwe słowo i odpowiedni akcent, a Ziemię poruszę z posad

„Daj  mi  właściwe  słowo  i  odpowiedni  akcent, a  Ziemię  poruszę z  posad.”

                                                                                                                         Joseph Konrad

 

 

 

 

 

 

 

 

 



                                 

 

                           WEWNĄTRZSZKOLNE ELIMINACJE

                    KONKURSU JĘZYKOWEGO

               „Czy znasz swój język ojczysty?”

 

 

 

 

Imię i nazwisko - …………………………………………….

Klasa - ……………

 

 

 

 

 

……………………………………9 marca 2009 r.

Zadanie 1.

Która forma jest poprawna? Podkreśl właściwą.

 

szłem                                        szedłem

wziął                                         wzioł

kopnęła                                     kopła

umią                                         umieją

pęc ze śmiechu                         pęknąć ze śmiechu

 

Zadanie 2.

Podaj poprawną formę zdań:

 

Ubrał buty.

…………………………………………………………………………………………………...

Cofnął się z powrotem.

…………………………………………………………………………………………………...

Ma słuszną rację.

…………………………………………………………………………………………………...

Trzydzieści jedna książka stała na półce.

…………………………………………………………………………………………………...

 

Zadanie 3.

Do niżej wymienionych wyrazów dodaj wyrazy o znaczeniu przeciwnym.

 

Słodki - ………………………

Chory - ………………………

Dobrze - ……………………..

Brzydki - …………………….

 

Zadanie 4.

Popraw poniższy tekst. Zastąp powtarzające się wyrazy synonimami.

 

Ania z Zielonego wzgórza ma postać fascynującą. Fascynuje nas swoim sposobem bycia. Potrafi fascynować niezwykłymi pomysłami i wielką wrażliwością. Fascynuje też urodą i wdziękiem.

 

 

Zadanie 5.

Dopisz po 2 wyrazy bliskoznaczne do słów:

 

Kobieta - ………………………………………………………………………………………..

Krzesło - ………………………………………………………………………………………...

Las - ……………………………………………………………………………………………..

 

 

Zadanie 6.

Przekształć wypowiedź w stylu potocznym na wypowiedź bardziej literacką.

 

Ten facet dużo gada i jest gburowaty.

…………………………………………………………………………………………………...

Zadanie 7.

W każdym z podanych zdań są ukryte fragmenty dwóch przysłów lub porzekadeł. Jakich?

 

Żyć jak mysz pod miotłą.

1.…………………………………………………………………………………………………2………………………………………………………………………………………………….

Mówiły jaskółki, że i owca cała.

1………………………………………………………………………………………………….

2………………………………………………………………………………………………….

 

Zadanie 8.

Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych:

 

Kupować kota w  worku - ………………………………………………………………………

Mówić co ślina na język przyniesie - …………………………………………………………...

Puszczać coś mimo uszu -……………………………………………………………………….

 

Zadanie 9.

Wstaw w tekście „u” lub „ó”.

 

               Sk…tki  pr…by przeprosin J…rka, najważniejszego członka mojego zespoł…, są opłakane. Cała syt…acja zakończyła się bowiem okropną kł…tnią. Oczywiście …słyszałem od zespoł…., że to ja jestem wszystkiem…. winien. Ale om…wię wszystko od początk… . Pr…bowałem  …smy raz przeprosić J…rka za to, że tak gł…pio się o nim wyraziłem. Niestety! Kolejny raz mi się nie …dało!

               Dł…go myślałem, co takiego powinienem powiedzieć koledze, lecz brakowało mi pomysł… . W końc… postanowiłem, że co ma być, to będzie i …m….wiłem się z nim na si…dmą w b…fecie kl…bu „Czr…jąca mr…wka”. Przyszedłem na dł…go przed …staloną godziną spotkania. Po dw…dziest… min…tach było mi trochę n…dno, bo w b…fecie opr…cz sprzedającego nie było żywej d…szy.

               Po kolejnych trzydziest… min…tach zacząłem się niecierpliwić, a gdy minęło jeszcze p…ł godziny, mało nie wpadłem w f…rię. Gdy J…rek pojawił się o godzinie …smej …uśmiechnięty od …cha do …cha, nie tylko nie odwołałem wcześniejszych sł…w, ale jeszcze dodałem, że „ sp…źnialscy i lenie, to jedno pokolenie” i wyszedłem do dom… .

              J…rek wybiegł za mną i powiedział, że teraz to j…ż na pewno nie wr…ci, bo nawet nie dałem m… się wytł…maczyć ze sp…źnienia.

             Co teraz będzie?

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin