Wychowanie w przedszkolu 02.2010.pdf

(3127 KB) Pobierz
okladki__wych_fizyczne
indeks 381640
nr 2 LUTY 2010 681 (LXIII) CENA 13,50 zł (VAT 0%)
CZASOPISMO DLA NAUCZYCIELI
Inteligencja
muzyczna
Dzieciństwo
Chopina
przedszkolna
Diagnoza
241013583.007.png 241013583.008.png 241013583.009.png 241013583.010.png 241013583.001.png 241013583.002.png
241013583.003.png
Spis treści
Pedagogika Psychologia Organizacja
4 Ewa Brańska – O nagrodzonych programach wychowania
przedszkolnego
Drodzy Czytelnicy!
Ludzie Miejsca Wydarzenia
9 Barbara Smoleńska-Zielińska – Dzieciństwo Chopina
Na naszych łamach wielokrotnie
poruszaliśmy problem zmian, jakie
zaszły w wychowaniu przedszkol-
nym wraz z wprowadzeniem refor-
my oświaty.
W bieżącym numerze wracamy
do problemu wyboru przez nauczy-
cieli programu wychowania w przed-
szkolu i dokonywania diagnozy
przedszkolnej. Sądzimy, że teksty
Ewy Brańskiej i Katarzyny Stępniak
pomogą pedagogom podjąć najlep-
sze decyzje.
Do trudnych sytuacji, z jakimi po-
radzić sobie muszą zarówno dorośli,
jak i dzieci należą strach, lęk i oce-
nianie. Tematy te podjęły autorki ar-
tykułów „Rozwijanie samoświado-
mości i poczucia własnej wartości
przedszkolaków” oraz „Strach ma
wielkie oczy...”
Często zajmowaliśmy się też
zagadnieniem roli nauczyciela
w tworzeniu warunków do dostrze-
gania przez przedszkolaków piękna
w sztuce, szczególnie w dziełach
muzycznych. Sądzimy, że z zaintere-
sowaniem Czytelników spotkają się
więc artykuły prof. Barbary Smoleń-
skiej-Zielińskiej „Dzieciństwo Chopi-
na” oraz prof. Małgorzaty Suświłło
„Inteligencja muzyczna”.
Mamy nadzieję, że pozostałe
propozycje zebrane w tym numerze,
pomogą wesoło spędzić zimowe
dni, zarówno w przedszkolu, jak
i w ogrodzie przedszkolnym.
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli
17 Małgorzata Suświłło – Inteligencja muzyczna
23 Katarzyna Stępniak – Diagnoza przedszkolna
Ze świata
29 Renata Stawczyk-Mizińska – Szkoła Celestyna Freineta w Vence
Zabawy Zajęcia Scenariusze
31 Ewa Skwarka – Rozwijanie samoświadomości
i poczucia własnej wartości
36 Joanna Katarzyna Karolczak – Zabawa w teatr
38 Jadwiga Daniek-Salawa – W lodowej krainie
40 Małgorzata Karczmarzyk – Baśniowe królestwo
42 Lidia Kołodziejska – Damy, rycerze, zamki i …
44 Maria Gołębiewska – Karnawałowe maski
Zielone światło dla sześciolatka
45 Dorota Skakovska – Profilaktyka logopedyczna
47 Igor Buszkowski – Zróbmy takie zabawki
W domu i w przedszkolu
49 Małgorzata Maria Zieziulewicz – Strach ma wielkie oczy...
54 Irena Budzyńska, Małgorzata Rudnicka – Tłusty czwartek
Panorama edukacji
56 Małgorzata Narożnik – Konferencja Przedszkole wobec reformy
2009–2012
58 Anna Surowiec – Ruch to zdrowie
60 Katarzyna Jabłońska – Z misiem po Warszawie
Wśród książek
62 Teresa Dziurzyńska – Kuchnia literacka
Posłuchajmy, zaśpiewajmy
64 Dziś w przedszkolu jest zabawa
65 Zapraszamy na stronę internetową
Życzymy miłej lektury
Redakcja
Wychowanie w Przedszkolu
CZASOPISMO DLA NAUCZYCIELI
Zdjęcie na okładce: PAP
Nr 2 Luty 2010 681 (LXIII) indeks 381640 nakład 7000 egz. CENA zł 13,50 (VAT 0%)
ko mi tet re dak cyj ny Kry sty na Aszyk, Ewa Brań ska, Sa bi na Guz, Elż bie ta Jasz czy szyn, Ma ria Kie lar -Tur ska (prze wod ni czą ca), Kry sty -
na Ka miń ska, Cze sła wa Ko nar ska, Kry sty na Lu bo mir ska, Ja dwi ga Lu bo wiec ka, He le na Prus -Wi śniew ska, Han na Usiel ska -Pta szek,
Ka ta rzy na Żeli chow ska
re dak cja Małgorzata Narożnik (redaktor naczelna), Te re sa Dziu rzyń ska, Ana tol Prze my sław Pi ja now ski, Han na Ra tyń ska
ad res re dak cji 01–194 Warszawa, ul. Młynarska 8/12, tel. 022 244 84 79, faks 022 244 84 76, przedszkole@raabe.com.pl
Re dak cja nie zwra ca na de sła nych ma te ria łów i za strze ga so bie pra wo for mal nych zmian w tre ści ar ty ku łów; nie od po wia da za treść
płat nych re klam.
wy daw ca Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza Sp. z o.o., ul. Młynarska 8/12, 01–194 Warszawa, tel. 022 244 84 00, faks 022 244 84 20,
raabe@raabe.com.pl, www.raabe.com.pl, NIP 526-13-49-514, REGON 011864960, Zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st.
Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy KRS, KRS 0000118704, Wysokość Kapitału Zakładowego: 50.000 PLN pre zes za -
rzą du: Mi chał Wło dar czyk, dyrektor wydawniczy: Józef Szewczyk, tel. 022 244 84 70, faks 022 244 84 11, j.szewczyk@raabe.com.pl,
dział ob słu gi klien ta: tel. 022 244 84 11, prenumerata@raabe.com.pl, dyrektor mar ke tingu: An na Gry czew ska, a.gry czew ska@ra -
abe.com.pl, kol por taż: Anna Niepiekło, tel. 022 244 84 78, faks 022 244 84 76, a.niepieklo@raabe.com.pl, re kla ma An drzej Idziak,
tel. 022 244 84 77, faks 022 244 84 76, kom. 0 692 277 761, reklama@raabe.com.pl, skład i ła ma nie Ve ga de sign, druk i oprawa Pa -
bia nic kie Za kła dy Gra ficz ne SA, 95–200 Pa bia ni ce, ul. Pio tra Skar gi 40/42
Zapraszamy na naszą stronę internetową: www.wychowaniewprzedszkolu.com.pl i www.edupress.pl
Czasopisma
Pedagogiczne
luty 2010
3
241013583.004.png
Pedagogika
Psychologia
Organizacja
O nagrodzonych programach
wychowania
przedszkolnego
EWA BRAŃSKA
Trzecią nagrodę otrzymały: Barbara Bile-
wicz-Kuźnia i Teresa Parczewska za program
Ku dziecku .
Ponadto kapituła przyznała dwa wyróżnie-
nia dla programów: Od przedszkolaka do pierw-
szaka (autorka: Iwona Broda) i Nasze przedszkole
(autorki – Małgorzata Kwaśniewska i Wiesława
Żaba-Żabińska).
Nagrodzone programy to propozycje roz-
wiązań metodycznych i organizacyjnych. Ich
źródłem są różne koncepcje pedagogiczne,
które łączy troska o rozwój dziecka.
Autorkami programów są osoby, które
w refleksyjny sposób łączą wiedzę z dużym
doświadczeniem praktycznym. Omawiane
programy przygotowane zostały z myślą o pra-
cy prowadzonej w określonych warunkach or-
ganizacyjnych przez osoby, którym w szcze-
gólny sposób bliskie są przyjęte rozwiązania
metodyczne.
gramy, które należało przygotować, wy-
wołały wiele pytań i niepokoju.
Reakcja środowiska nauczycieli przedszkoli
była uzasadniona. Z obawą, jak będzie wyglą-
dała ich praca w nowym roku szkolnym, roz-
poczynali wakacje. W tym czasie Centralny
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w War-
szawie, pod patronatem Ministra Edukacji Na-
rodowej, ogłosił konkurs na najlepsze progra-
my wychowania przedszkolnego.
Odbyły się dwie edycje konkursu, na które
wpłynęło łącznie ponad 50 programów. Wy-
bór był trudny, bowiem większość programów
spełniała podstawowe kryterium zgodności
zpodstawą programową wychowania przed-
szkolnego.
Kapituła konkursu postanowiła nagrodzić
następujące programy.
Dwie pierwsze nagrody przyznano autor-
kom programów: Zanim będę uczniem ( autor-
ki : Elżbieta Tokarska, Jolanta Kopała), Dobry
start przedszkolaka ( autorka – Monika Rości-
szewska-Woźniak).
Drugą nagrodę przyznano autorkom pro-
gramu Odkryjmy Montessori raz jeszcze – Re-
nacie Czekalskiej, Aleksandrze Gaj, Barbarze
Laubie, Joannie Matczak, Annie Piecusiak, Jo-
annie Sosnowskiej.
*
Zanim będę uczniem jest obszernym
opracowaniem napisanym przez nauczycie-
li i dla nauczycieli.
Mottem programu są słowa Janusza Kor-
czaka:
Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – na-
ucz, jeśli nie wie – wytłumacz, jeśli nie może
– pomóż! Jeśli przy największym wysiłku dozna
porażek, należy tak pobłażać, jak pobłażliwie
godzimy się z naszymi własnymi wadami (...).
4
Wychowanie w Przedszkolu nr 2
N owa podstawa programowa i nowe pro-
241013583.005.png
 
Pedagogika
Psychologia
Organizacja
Zanim będę uczniem to program z poradni-
kiem metodycznym i pakietem materiałów
edukacyjnych pomocnych do przeprowadze-
nia diagnozy przedszkolnej. W ten sposób,
autorki wykorzystując własne wieloletnie do-
świadczenie zawodowe, nadały programom
praktyczny charakter.
Opracowanie to jest wierne podstawie pro-
gramowej zarówno w treści, jak i w formie.
Świadczy o tym jego konstrukcja – podział
na 15 obszarów edukacyjnych, takich samych
jak w podstawie programowej. Na ścisły zwią-
zek z podstawą programową wskazuje rów-
nież częste odwoływanie się autorek do od-
powiednich jej fragmentów. Konstruując
program, autorki dokonały uszczegółowienia
podstawy programowej i wzbogaciły go licz-
nymi przykładami pracy z dziećmi.
Każdy z obszarów edukacyjnych zawiera
trzy etapy osiągania przez dzieci umiejętności,
przykłady pracy w grupach dzieci w różnym
wieku i propozycje utworów literatury dzie-
cięcej. Jest to bogata i różnorodna oferta.
Opracowanie zawiera szczegółowy wykaz
wiadomości i umiejętności, jakimi powinno
dysponować dziecko kończące edukację
przedszkolną.
Indywidualny arkusz diagnozy przedszkol-
nej zawiera proste, jednoznacznie określone
kompetencje dzieci z różnych dziedzin. Skon-
struowany został w sposób czytelny i łatwy
do zastosowania; wzbogacono go pakietem
zadań do wykonania przez dziecko.
Arkusze zbiorcze pomagają w określeniu
zadań do pracy indywidualnej i pracy zespo-
łowej.
Nowatorska koncepcja pracy, w której
partnerami są dzieci, nauczyciele i rodzice
prezentuje wizję dziecka jako niepowtarzal-
nej osoby, aktywnej we własnej edukacji, któ-
rej należy stworzyć możliwości i przestrzeń
dla jej aktywności.
Autorka określa zasady rozwoju dzieci. For-
mułuje cele programu, odnosząc je bezpo-
średnio do dzieci, bowiem rozwój dziecka jest
celem najwyższym. Wśród celów programu
wymienia między innymi:
– wzrost ciekawości i motywacji do poznania,
– rozwój wyobraźni i ekspresji twórczej,
– współdziałanie z innymi, samodzielność
iwytrwałość.
Następnie określa zadania nauczycieli,
a wśród nich stwarzanie możliwości samo-
dzielnego odkrywania, zachęcanie dzieci
do podejmowania prób, pokonywania trud-
ności, rozumienie sposobu odbierania świata
przez dzieci, włączanie do współpracy rodzi-
ców i innych dorosłych.
Autorka programu jest zwolenniczką meto-
dy projektów, której współtwórczynią jest
prof. Lilian Katz, międzynarodowy ekspert
wzakresie pedagogiki małego dziecka.
Według L. Katz, zasadniczą cechą projektu
jest jego badawczy charakter, nastawiony
na poszukiwanie odpowiedzi na pytania doty-
czące określonego fragmentu rzeczywistości.
Pytania te najczęściej stawiają dzieci, czasami
mogą być postawione przez nauczyciela.
Projekt to metoda organizowania uczenia
się, w której dziecko lub grupa dzieci badają
ważny dla nich problem dotyczący życiowych
doświadczeń.
Według L. Katz i J. Helm, autorek książki
Mali badacze 1 projekty można realizować
wramach różnych programów nauczania,
w różnych grupach i w różnych środowiskach.
Bezpośrednim źródłem projektu powinna
być jakaś sytuacja, problem codziennego ży-
cia zachęcający do podjęcia inicjatywy, a na-
stępnie zaplanowanie rozwiązania. Najwa-
żniejszym warunkiem dobrze zaplanowanego
projektu jest pozytywna motywacja.
*
Dobry start przedszkolaka Moniki Rości-
szewskiej-Woźniak to całościowa koncepcja
pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym,
realizowana przez autorkę i przygotowa-
nych przez nią nauczycieli w ośrodkach
przedszkolnych Fundacji Rozwoju Dzieci
im. J. A. Komeńskiego.
1 J. H. Helm, L. G. Katz, Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej , Warszawa 2003.
luty 2010
5
241013583.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin