RPEiR_nr_1005_2009.pdf
(
1292 KB
)
Pobierz
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową
3
P
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 286/1
I
(Akty przyjęte na mocy Traktatów WE/Euratom, których publikacja jest obowiązkowa)
ROZPORZĄDZENIA
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 1005/2009
z dnia 16 września 2009 r.
w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową
(wersja przekształcona)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
promieniowanie UV-B wynikające ze zubożenia warstwy
ozonowej nadal stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia
ludzi i środowiska. Jednocześnie większość tych substancji
ma wysoki współczynnik globalnego ocieplenia i należy
do czynników przyczyniających się do wzrostu tempera
tury na naszej planecie. Dlatego istnieje potrzeba podjęcia
dalszych efektywnych środków mających na celu ochronę
zdrowia ludzkiego i środowiska przed niekorzystnym
wpływem spowodowanym takimi emisjami oraz uniknię
cie ryzyka dalszego opóźnienia odbudowy warstwy
ozonowej.
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
w szczególności jego art. 175 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu
Ekonomiczno-Społecznego
(
1
),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251
Traktatu
(
4
), stała się stroną Konwencji wiedeń
skiej o ochronie warstwy ozonowej oraz Protokołu mon
trealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę
ozonową (zwanego dalej „Protokołem”).
a także mając na uwadze, co następuje:
(1)
Rozporządzenie (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europej
skiego i Rady z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie sub
stancji zubożających warstwę ozonową
(
3
) zostało
kilkakrotnie znacząco zmienione. Ze względu na koniecz
ność dalszych zmian rozporządzenie to powinno zostać
przekształcone w celu zachowania jego przejrzystości.
(4)
Wiele substancji zubożających warstwę ozonową to gazy
cieplarniane, ale nie są one kontrolowane na mocy Ramo
wej konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu oraz proto
kołu z Kioto, przy założeniu, że Protokół spowoduje
stopniowe wycofanie substancji zubożających warstwę
ozonową. Mimo postępów poczynionych w ramach Pro
tokołu, nadal należy zakończyć stopniowe wycofywanie
substancji zubożających warstwę ozonową w Unii Euro
pejskiej i na świecie, pamiętając przy tym, że w chwili
obecnej wiele substancji alternatywnych dla substancji zu
bożających warstwę ozonową ma wysoki współczynnik
globalnego ocieplenia. Należy zatem zmniejszyć do mini
mum i wyeliminować produkcję oraz stosowanie substan
cji zubożających warstwę ozonową wszędzie tam, gdzie
dostępne są osiągalne z technicznego punktu widzenia
alternatywy o niskim współczynniku globalnego
ocieplenia.
(2)
Potwierdzono, że utrzymująca się emisja substancji zubo
żających warstwę ozonową wywołuje znaczące szkody
w warstwie ozonowej. Istnieją jasne dowody na zmniejsze
nie zawartości substancji zubożających warstwę ozonową
w atmosferze i obserwuje się pewne wczesne oznaki od
budowy ozonu w stratosferze. Niemniej jednak odbudowa
warstwy ozonowej do poziomu stężeń sprzed 1980 r. nie
nastąpi przed połową XXI wieku. Dlatego zwiększone
(
1
)
Dz.U. C 100 z 30.4.2009, s. 135.
(
2
) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2009 r. (dotych
czas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady
z dnia 27 lipca 2009 r.
(
3
)
Dz.U. L 244 z 29.9.2000, s. 1.
(
4
)
Dz.U. L 297 z 31.10.1988, s. 8.
(
2
),
(3)
W świetle odpowiedzialności za środowisko oraz wymia
nę handlową Wspólnota, stosownie do decyzji
Rady 88/540/EWG
L
2
P
D
U
U
E
3
(5)
Dodatkowe środki w celu ochrony warstwy ozonowej zo
stały podjęte przez strony Protokołu, ostatnio podczas
spotkania w Montrealu we wrześniu 2007 r. i w Ad-Dau
sze w listopadzie 2008 r. Konieczne jest podjęcie działa
nia na poziomie wspólnotowym w celu spełnienia
zobowiązań Wspólnoty wynikających z Protokołu, a w
szczególności w celu wdrożenia przyspieszonego wycofy
wania wodorochlorofluorowęglowodorów, z należytym
uwzględnieniem ryzyka wprowadzenia substancji alterna
tywnych o wysokim współczynniku globalnego
ocieplenia.
(10)
Nawet po całkowitym wyeliminowaniu substancji kontro
lowanych Komisja powinna pozwolić, pod pewnymi wa
runkami, na ich stosowanie w drodze wyjątku do
nieodzownych zastosowań laboratoryjnych i analitycz
nych. Decyzja X/14 podjęta przez strony Protokołu usta
nawia kryteria przyznawania wyłączeń na te zastosowania.
Komisja powinna być uprawniona do określenia warun
ków dotyczących nieodzownych zastosowań laboratoryj
nych i analitycznych. Aby uniknąć zwiększenia ilości
substancji stosowanych do tych celów, producenci i im
porterzy nie powinni mieć możliwości znacznego zwięk
szenia ilości wprowadzanych do obrotu. Do niniejszego
rozporządzenia należy włączyć przyjęte przez strony
szczegółowe warunki dotyczące wprowadzania do obrotu
substancji przeznaczonych do tych zastosowań, tak aby
zapewnić ich przestrzeganie.
(6)
W następstwie zaniepokojenia wyrażonego w sprawozda
niu Zespołu ds. Oceny Naukowej z 2006 r., związanego
z przyspieszonym wzrostem produkcji i zużycia wodoro
chlorofluorowęglowodorów w krajach rozwijających się,
strony Protokołu przyjęły w 2007 r., na 19. Spotkaniu
Stron, decyzję XIX/6 przewidującą plan przyspieszonego
wycofywania wodorochlorofluorowęglowodorów. Zgod
nie z tą decyzją data zaprzestania produkcji powinna zo
stać przeniesiona z przewidzianego 2025 r. na 2020 r.
(11)
Dostępność alternatyw dla bromku metylu uwidacznia się
w bardziej znaczącej redukcji jego produkcji i zużycia niż
określona w Protokole, a także w decyzji
Komisji 2008/753/WE z dnia 18 września 2008 r. doty
czącej niewłączenia bromku metylu do załącznika I do dy
rektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na
środki ochrony roślin zawierające tę substancję
(7)
Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2037/2000
od 2010 r. pierwotne wodorochlorofluorowęglowodory
nie mogą być już stosowane do konserwacji lub serwiso
wania istniejących urządzeń chłodniczych i klimatyzacyj
nych. Aby zminimalizować ryzyko nielegalnego
stosowania pierwotnych wodorochlorofluorowęglowodo
rów jako materiału poddanego recyklingowi lub zregene
rowanego, do konserwacji lub serwisowania powinien być
stosowany jedynie materiał zregenerowany lub poddany
recyklingowi. Odsprzedaż wodorochlorofluorowęglowo
dorów poddanych recyklingowi powinna być zakazana,
a wodorochlorofluorowęglowodory poddane recyklingo
wi powinny być stosowane wyłącznie, gdy zostały odzy
skane z tego rodzaju urządzenia i tylko przez
przedsiębiorstwo, które przeprowadziło lub zleciło
odzysk. Ze względów dotyczących spójności wyłączenie to
powinno mieć zastosowanie również do pomp cieplnych.
(
1
)
i w dyrektywie 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Ra
dy z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do
obrotu produktów biobójczych
(
2
). Wyłączenie umożli
wiające stosowanie bromku metylu do zastosowań kry
tycznych powinno zostać całkowicie zniesione przy
jednoczesnym tymczasowym dopuszczeniu możliwości
przyznawania odstępstw w sytuacjach wyjątkowych
w przypadku nieprzewidzianego gwałtownego rozprze
strzeniania się szkodników lub chorób, kiedy takie stoso
wanie w nagłych przypadkach należy dopuścić na mocy
dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. do
tyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony ro
ślin
(
3
)
należy przewidzieć środki mające na celu minimalizację
emisji, takie jak stosowanie nieprzepuszczalnych folii
w przypadku fumigacji gleby.
i
d
9
W
t
p
(8)
W świetle szerokiej dostępności technologii i substancji al
ternatywnych umożliwiających zastępowanie substancji
zubożających warstwę ozonową w niektórych przypad
kach właściwe jest wprowadzenie surowszych środków
kontroli niż przewidziane w rozporządzeniu (WE)
nr 2037/2000 oraz surowszych niż zawarte w Protokole.
(12)
W świetle rozporządzenia Komisji (WE) nr 2032/2003
z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie drugiej fazy 10-let
niego programu pracy określonego w art. 16 ust. 2
dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady do
tyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobój
czych
(
4
), w którym zakazano stosowania bromku metylu
jako środka biobójczego od dnia 1 września 2006 r., a tak
że decyzji 2008/753/WE, w której zakazano stosowania
bromku metylu jako środka ochrony roślin od dnia
18 marca 2010 r., stosowanie bromku metylu do celów
kwarantanny i zastosowań przed wysyłką powinno być
również zakazane najpóźniej od dnia 18 marca 2010 r.
(9)
Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2037/2000 produk
cja i wprowadzanie do obrotu chlorofluorowęglowodo
rów, innych całkowicie fluorowcowanych
chlorofluorowęglowodorów, halonów, tetrachlorku węgla,
1,1,1-trichloroetanu, wodorobromofluorowęglowodorów,
bromochlorometanu i bromku metylu zostały wyelimino
wane, a wprowadzanie do obrotu tych substancji oraz pro
duktów i urządzeń zawierających te substancje jest
w związku z tym zakazane. Obecnie należy również stop
niowo rozszerzyć zakaz stosowania tych substancji na
konserwację lub serwisowanie tego rodzaju urządzeń.
(
1
)
Dz.U. L 258 z 26.9.2008, s. 68.
(
2
)
Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.
(
3
)
Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(
4
)
Dz.U. L 307 z 24.11.2003, s. 1.
3
P
D
U
U
E
L
2
(13)
Artykuł 2F ust. 7 Protokołu wymaga, aby strony podjęły
starania zmierzające do zagwarantowania, że stosowanie
wodorochlorofluorowęglowodorów ogranicza się do za
stosowań, w których przypadku nie są dostępne substan
cje oraz technologie bardziej przyjazne środowisku.
W świetle dostępności substancji alternatywnych oraz
technologii zastępczych wprowadzanie do obrotu i
stosowanie wodorochlorofluorowęglowodorów oraz pro
duktów i urządzeń zawierających wodorochlorofluoro
węglowodory lub od nich uzależnionych może być
w dalszym ciągu ograniczane. Decyzja VI/13 podjęta przez
strony Protokołu stanowi, że ocena substancji alternatyw
nych dla wodorochlorofluorowęglowodorów powinna
brać pod uwagę takie czynniki, jak: potencjał niszczenia
ozonu, wydajność energetyczną, potencjalną łatwopal
ność, toksyczność, współczynnik ocieplenia globalnego
oraz potencjalny wpływ na efektywne stosowanie oraz
stopniowe wycofywanie chlorofluorowęglowodorów i ha
lonów. Strony stwierdziły w tej decyzji, że kontrola wodo
rochlorofluorowęglowodorów wynikająca z Protokołu
powinna być znacznie zaostrzona w celu ochrony warstwy
ozonowej i odzwierciedlenia dostępności substancji
alternatywnych.
(17)
Aby poprawić monitorowanie i kontrolę handlu, licencjo
nowanie powinno obejmować nie tylko wprowadzanie to
warów na obszar celny Wspólnoty w celu ich
dopuszczenia do swobodnego obrotu we Wspólnocie, ale
również wprowadzanie towarów w ramach innych proce
dur celnych lub ich przetwarzania lub stosowania pod
kontrolą celną. Tranzyt przez obszar celny Wspólnoty,
procedury czasowego składowania, składowania celne
go i wolnego obszaru celnego powinny być nadal możli
we bez konieczności uzyskania licencji, tak aby uniknąć
niepotrzebnych obciążeń dla podmiotów gospodar
czych i organów celnych. Wysyłki na lub z terytorium
państwa członkowskiego nienależącego do obszaru celne
go Wspólnoty lub nieobjętego niniejszym rozporządze
niem, ale objętego Protokołem z racji jego ratyfikacji przez
państwo członkowskie, nie powinny stwarzać niepotrzeb
nych obciążeń dla państw członkowskich w związku z wy
dawaniem licencji i sprawozdawczością, pod warunkiem
spełnienia obowiązków wynikających z niniejszego
rozporządzenia i z Protokołu.
(18)
Aby zapobiec nielegalnemu i niepożądanemu handlowi,
przed wydaniem licencji na przywóz i na wywóz Komisja
powinna mieć możliwość sprawdzenia u właściwego or
ganu kraju trzeciego, którego to dotyczy, czy planowana
transakcja spełniłaby wymogi obowiązujące w tym kraju.
(14)
Środki kontroli odnoszące się do produktów i urządzeń
zawierających substancje kontrolowane powinny zostać
rozszerzone na produkty i urządzenia uzależnione od tych
substancji, tak aby zapobiec obchodzeniu ograniczeń na
łożonych na mocy niniejszego rozporządzenia. Dzięki
dodatkowemu uwzględnieniu produktów i urządzeń, któ
rych budowa, stosowanie lub właściwe działanie wymaga
ją obecności substancji kontrolowanej, wyeliminowana
zostaje potencjalna możliwość wprowadzenia do obrotu,
przywozu lub wywozu produktów lub urządzeń, które nie
zawierają w danej chwili substancji kontrolowanych, ale
które musiałyby zostać ponownie napełnione w później
szym terminie. Ponadto wyłączenia dotyczące produk
tów i urządzeń wyprodukowanych przed wejściem w życie
środków kontroli powinny zostać zlikwidowane, ponie
waż nie są one już istotne i mogą wiązać się z ryzykiem
nielegalnego wprowadzania do obrotu lub handlu.
(19)
Dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r.
w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych,
wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do
klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebez
piecznych
(
1
), dyrektywa 1999/45/WE Parlamentu Europej
skiego i Rady z dnia 31 maja 1999 r. w sprawie zbliżenia
przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyj
nych państw członkowskich odnoszących się do
klasyfikacji, pakowania i etykietowania preparatów niebez
piecznych
(
2
)
go i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r.
w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substan
cji i mieszanin
i
r
P
E
(
3
) przewidują etykietowanie substancji
sklasyfikowanych jako substancje zubożające warstwę ozo
nową i etykietowanie mieszanin zawierających takie sub
stancje. Ponieważ substancje zubożające warstwę ozonową
produkowane do zastosowań w charakterze substra
tów i czynników ułatwiających procesy chemiczne oraz do
zastosowań laboratoryjnych i analitycznych mogą być do
puszczane do swobodnego obrotu we Wspólnocie, należy
je odróżniać od tych substancji produkowanych do innych
zastosowań, tak aby uniknąć przekierowywania substancji
kontrolowanych przeznaczonych jako substraty, czynniki
ułatwiające procesy chemiczne lub substancje do zastoso
wań laboratoryjnych i analitycznych do innych zastosowań
kontrolowanych na mocy niniejszego rozporządzenia. Po
nadto, aby poinformować użytkowników końco
wych i ułatwić egzekwowanie niniejszego rozporządzenia,
również produkty i urządzenia zawierające takie substan
cje lub od nich uzależnione powinny być w ten sposób ety
kietowane podczas serwisowania lub konserwacji.
(15)
Nie należy przywozić substancji kontrolowanych oraz
produktów i urządzeń zawierających substancje kontrolo
wane lub od nich uzależnionych z państw niebędących
stronami Protokołu. Ponadto wywóz produktów i urzą
dzeń zawierających wodorochlorofluorowęglowodory lub
od nich uzależnionych po wejściu w życie zakazu stoso
wania tych produktów i urządzeń lub stosowania substan
cji kontrolowanych do ich konserwacji lub serwisowania
we Wspólnocie powinien zostać zakazany w celu uniknię
cia gromadzenia tych substancji w krajach, w których nie
są dostępne odpowiednie instalacje do niszczenia.
(16)
System licencji dotyczący substancji kontrolowanych obej
muje autoryzację wywozu substancji kontrolowanych
w celu poprawy monitorowania i kontroli handlu substan
cjami zubożającymi warstwę ozonową oraz w celu umoż
liwienia wymiany informacji między stronami. Ten system
licencji powinien zostać rozszerzony na produkty i urzą
dzenia zawierające substancje kontrolowane lub od nich
uzależnione.
(20)
Aby ograniczyć uwalnianie substancji kontrolowanych do
atmosfery, należy uwzględnić kwestię odzysku zużytych
substancji kontrolowanych oraz zapobieganie wyciekom
substancji kontrolowanych.
(
1
)
Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.
(
2
)
Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.
(
3
)
Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1.
L
2
P
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
31.10.2009
(21)
Protokół wymaga składania sprawozdań w zakresie hand
lu substancjami zubożającymi warstwę ozonową. Dlatego
producenci, importerzy i eksporterzy substancji kontrolo
wanych powinni sporządzać roczne sprawozdania. Aby
umożliwić Komisji usprawnienie procedur sprawozdaw
czych celem spełnienia zobowiązań wynikających z Proto
kołu i uniknięcia powielania działań w procesie
sprawozdawczym, instalacje do niszczenia powinny rów
nież składać sprawozdania bezpośrednio do Komisji. Aby
zapewnić przestrzeganie zobowiązań sprawozdawczych
nałożonych na mocy Protokołu oraz aby poprawić ich
praktyczne stosowanie, Komisja powinna być uprawniona
do zmiany wymagań w zakresie sprawozdawczości dla
państw członkowskich i przedsiębiorstw. Mając na wzglę
dzie przewidywane opracowanie internetowych narzędzi
sprawozdawczych, Komisja w stosownych przypadkach
powinna opracować projekty środków mających na
celu dostosowanie wymogów sprawozdawczych nie
zwłocznie po wprowadzeniu odpowiednich narzędzi
sprawozdawczych.
dostosowywania załączników do niniejszego rozporządze
nia do decyzji podjętych przez strony, w szczególności do
decyzji dotyczących zatwierdzonych metod niszczenia,
warunków dopuszczania do obrotu substancji kontrolo
wanych do nieodzownych zastosowań laboratoryj
nych i analitycznych oraz procesów, w których substancje
kontrolowane mogą być stosowane w charakterze czynni
ków ułatwiających procesy chemiczne.
(25)
Należy przyjąć środki niezbędne do wykonania niniejsze
go rozporządzenia zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE
z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wyko
nywania uprawnień wykonawczych przyznanych
Komisji
(26)
W szczególności Komisja powinna być uprawniona: do
określania wzoru i treści etykiet dla substancji kontrolowa
nych produkowanych, wprowadzonych do obrotu lub sto
sowanych w charakterze substratów i czynników
ułatwiających procesy chemiczne lub do zastosowań labo
ratoryjnych i analitycznych, do wprowadzania zmian do
załącznika III dotyczącego procesów, w których substan
cje kontrolowane mogą być stosowane w charakterze
czynników ułatwiających procesy chemiczne; do zmian
dotyczących maksymalnej ilości substancji kontrolowa
nych, które mogą być stosowane jako czynniki ułatwiają
ce procesy chemiczne lub emitowane w związku ze
stosowaniem takich czynników; do zmian załączni
ka V dotyczącego warunków wprowadzania do obro
tu i dalszego rozprowadzania substancji kontrolowanych
do zastosowań laboratoryjnych i analitycznych; do okreś
lenia mechanizmu przyznawania kwot substancji kontro
lowanych do zastosowań laboratoryjnych i analitycznych
producentom i importerom; do wprowadzania zmian do
załącznika VI; do przyjmowania zmian i ram czasowych
wycofywania krytycznych zastosowań halonów; do zmia
ny wykazu elementów zawartych we wniosku o licencję;
do przyjmowania dodatkowych środków w zakresie mo
nitorowania handlu substancjami kontrolowanymi i no
wymi substancjami oraz produktami i urządzeniami
zawierającymi substancje kontrolowane lub od nich uza
leżnionymi; do przyjmowania zasad dotyczących dopusz
czania do swobodnego obrotu we Wspólnocie
produktów i urządzeń przywożonych z państw niebędą
cych stronami Protokołu, wytworzonych przy zastosowa
niu substancji kontrolowanych; do wprowadzania zmian
w załączniku VII dotyczącym technik niszczenia; do spo
rządzenia wykazu produktów i urządzeń, w przypadku
których odzysk substancji kontrolowanych lub ich nisz
czenie bez wcześniejszego odzysku należy uważać za osią
galne z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia,
a zatem za obowiązkowe; do przyjmowania minimalnych
wymogów w zakresie kwalifikacji personelu; do określe
nia wykazu technologii i praktyk, które przedsiębiorstwa
powinny stosować w celu zapobiegania wszelkim wycie
kom i emisjom substancji kontrolowanych i w celu ich
minimalizowania; do włączania nowych substancji do za
łącznika II oraz do wprowadzania zmian do wymagań
w zakresie sprawozdawczości dla państw członkow
skich i przedsiębiorstw. Ponieważ środki te mają charakter
ogólny i mają na celu zmianę innych niż istotne elemen
tów niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez
uzupełnienie go o nowe elementy inne niż istotne, muszą
one zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połą
czoną z kontrolą przewidzianą w art. 5a
decyzji 1999/468/WE.
(22)
Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fi
zycznych w zakresie przetwarzania danych osobowy
ch i swobodnego przepływu tych danych
(
1
) reguluje
kwestię ochrony osób fizycznych w odniesieniu do prze
twarzania danych osobowych przez państwa członkow
skie, a rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochro
nie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swo
bodnym przepływie takich danych
(
2
) reguluje kwestię
ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych
osobowych przez Komisję, w szczególności w odniesieniu
do wymogów dotyczących poufności i bezpieczeństwa
przetwarzania danych, przekazywania danych osobowych
z Komisji do państw członkowskich, legalności przetwa
rzania danych oraz praw podmiotów, których dotyczą in
formacje, dostępu do swoich danych osobowych i ich
poprawiania.
(23)
Celem zapewnienia zgodności z wszystkimi przepisami ni
niejszego rozporządzenia państwa członkowskie powinny
przeprowadzać kontrole przy zastosowaniu podejścia
opartego na analizie ryzyka, skupiając się na tych działa
niach, z którymi wiąże się najwyższe ryzyko nielegalnego
handlu lub emisji substancji kontrolowanych.
Zalecenie 2001/331/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 4 kwietnia 2001 r. przewidujące minimalne kryte
ria kontroli środowiskowych w państwach członkow
skich
(
3
) powinno dostarczyć wytycznych w zakresie
prowadzenia kontroli przez państwa członkowskie.
(24)
Mając na względzie stałe wprowadzanie innowacji w sek
torach objętych niniejszym rozporządzeniem, Komisja po
winna regularnie dokonywać przeglądu niniejszego
rozporządzenia i w stosownych przypadkach przedkładać
wnioski, dotyczące zwłaszcza przewidywanych wyłą
czeń i odstępstw, kiedy dostępne staną się osiągalne z tech
nicznego i ekonomicznego punktu widzenia alternatywy
dla stosowania substancji kontrolowanych, aby dalej
zwiększać ochronę warstwy ozonowej, a zarazem ograni
czać emisje gazów cieplarnianych. Aby zapewnić zgod
ność z Protokołem, Komisja powinna być uprawniona do
(
1
)
Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(
2
)
Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(
3
)
Dz.U. L 118 z 27.4.2001, s. 41.
(
4
)
Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
(
4
).
3
P
D
U
U
E
L
2
(27)
Dyrektywa 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
(
1
)
tywa Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w spra
wie odpadów niebezpiecznych
i
d
(
2
) przewidują środki
w zakresie przyjaznego środowisku usuwania i odzyskiwa
nia odpadów oraz w zakresie kontroli odpadów niebez
piecznych. W związku z tym szczególną uwagę należy
zwrócić na substancje zubożające warstwę ozonową w od
padach pochodzących z budownictwa i rozbiórki oraz
w urządzeniach podlegających dyrektywie 2002/96/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycz
nia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrotechnicz
nego i elektronicznego (WEEE)
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Przedmiot
(
3
). Zgodnie z Protokołem
jedynie technologie zatwierdzone przez strony mogą być
stosowane do celów niszczenia substancji kontrolowa
nych. Odnośne decyzje podjęte przez strony powinny zo
stać zatem włączone do niniejszego rozporządzenia w celu
zapewnienia stosowania wyłącznie tych technologii, pod
warunkiem że ich stosowanie jest zgodne z przepisami
Wspólnoty i ustawodawstwem krajowym w sprawie
odpadów.
Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy dotyczące produk
cji, przywozu, wywozu, wprowadzania do obrotu, stosowania,
odzysku, recyklingu, regeneracji i niszczenia substancji zubożają
cych warstwę ozonową, przepisy dotyczące przekazywania infor
macji o tych substancjach oraz przepisy dotyczące przywozu,
wywozu, wprowadzania do obrotu i stosowania produk
tów i urządzeń zawierających wymienione substancje lub od nich
uzależnionych.
Artykuł 2
Zakres stosowania
(28)
Należy ustanowić elastyczny mechanizm mający na celu
wprowadzanie obowiązków sprawozdawczych w odnie
sieniu do substancji zidentyfikowanych jako zubożające
warstwę ozonową, tak aby możliwa była ocena skali ich
wpływu na środowisko, a także zapewniający nałożenie
środków kontroli na te nowe substancje, które zostały
zidentyfikowane jako posiadające znaczny potencjał nisz
czenia ozonu. W tym kontekście należy zwrócić szczegól
ną uwagę na rolę substancji bardzo nietrwałych,
uwzględniając w szczególności ocenę stanu warstwy ozo
nowej przeprowadzoną przez UNEP/WMO w 2006 r.,
z której wynika, że potencjał niszczenia ozonu tych sub
stancji jest większy, niż wcześniej sądzono.
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do substancji kontro
lowanych, nowych substancji oraz produktów i urządzeń zawie
rających substancje kontrolowane lub od nich uzależnionych.
Artykuł 3
Definicje
Na użytek niniejszego rozporządzenia:
1) „Protokół” oznacza Protokół montrealski z 1987 r. w spra
wie substancji zubożających warstwę ozonową, wraz z ostat
nimi zmianami i poprawkami;
(29)
Państwa członkowskie powinny przyjąć przepisy dotyczą
ce sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń
niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić wdrożenie tych
przepisów. Sankcje te powinny być skuteczne,
proporcjonalne i odstraszające.
2) „strona” oznacza każdą stronę Protokołu;
3) „państwo niebędące stroną Protokołu” oznacza, w odniesie
niu do określonej substancji kontrolowanej, państwo lub re
gionalną organizację integracji gospodarczej, które nie
wyraziły zgody na związanie się postanowieniami Protokołu
odnoszącymi się do tej substancji;
(30)
Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, to jest zapew
nienie realizacji zobowiązań Wspólnoty jako strony Pro
tokołu oraz zajęcie się transgranicznym problemem
środowiskowym o skutkach globalnych, poprzez unormo
wanie handlu substancjami zubożającymi warstwę ozono
wą i produktami i urządzeniami zawierającymi te
substancje lub od nich uzależnionymi we Wspólno
cie i z państwami trzecimi, nie mogą być osiągnięte w spo
sób wystarczający przez państwa członkowskie działające
indywidualnie, i w związku z tym możliwe jest ich lepsze
osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może
podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określo
ną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności,
określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie
wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych
celów,
4) „substancje kontrolowane” oznaczają substancje wymienio
ne w załączniku I, w tym ich izomery, występujące samo
dzielnie lub w mieszaninie, zarówno pierwotne,
jak i odzyskane, poddane recyklingowi lub zregenerowane;
5) „chlorofluorowęglowodory” oznaczają substancje kontrolo
wane wymienione w grupie I w załączniku I, w tym ich
izomery;
6) „halony” oznaczają substancje kontrolowane wymienione
w grupie III w załączniku I, w tym ich izomery;
7) „tetrachlorek węgla” oznacza substancję kontrolowaną wy
mienioną w grupie IV w załączniku I;
(
1
)
Dz.U. L 114 z 27.4.2006, s. 9.
Dyrektywa uchylona dyrektywą Parla
mentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r.
w sprawie odpadów, uchylającą niektóre dyrektywy
(Dz.U. L 312
z 22.11.2008, s. 3)
ze skutkiem od dnia 12 grudnia 2010 r.
8) „bromek metylu” oznacza substancję kontrolowaną wymie
nioną w grupie VI w załączniku I;
9) „wodorochlorofluorowęglowodory” oznaczają substancje
kontrolowane wymienione w grupie VIII w załączniku I,
w tym ich izomery;
(
2
)
Dz.U. L 377 z 31.12.1991, s. 20.
(
3
)
Dz.U. L 37 z 13.2.2003, s. 24.
Plik z chomika:
djmati123
Inne pliki z tego folderu:
RPEiR_nr_1005_2009.pdf
(1292 KB)
Rozp._PEiR_f-gazy_UE_842-2006.pdf
(127 KB)
Dz.U.2004.202.2071_SZWO_rozp._MGiP_wyposażenie_techniczne.pdf
(113 KB)
Dz.U.2004.195.2009_SZWO_rozp._MGiP_kursy_i_egzaminy_na_¦K.pdf
(278 KB)
Dz.U.2004.195.2008_SZWO_rozp._MGiP_kontrola_szczelno¶ci.pdf
(101 KB)
Inne foldery tego chomika:
DDT 2.6 +nowa baza
DDT2000 PL
dla najmłodszych ツ
Dokumenty
EPC program servisowy opla
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin