grafika_inzynierska_wyklad_3_color.pdf

(595 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - GRAFIKA_IN\257YNIERSKA_3)
Plan wykĀadu
WykĀad 3
1. Rzutowanie prostokītne - geneza
2.Dwa sposoby wzajemnego poĀoŐenia rzutni, obiektu
i obserwatora, metoda europejska i amerykaĺska
3.Zasady rzutowania, rysowanie widokw
4.Przekroje i ich zastosowanie
5.Zasady rysowania i oznaczania przekrojw
6.KĀady
Rzutowanie prostokītne,
widoki, przekroje, kĀady
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Rzutowanie prostokītne - geneza
Rzutowanie prostokītne - geneza
Gaspard Monge (1746 - 1818)
Przyk ł ady problemw (w przestrzeni 3-D) rozwiĢzywanych
metodami geometrii wykreĻlnej
Geometria wykre Ļ lna (Descriptive Geometry) - zbi ór zasad
pozwalajĢcych przedstawię w jednoznaczny sposb obiekt
trójwymiarowy przy pomocy płaskich rzutów.
¤ wyznaczenie odleg ł oĻci punktu od prostej,
¤ wyznaczenie odleg ł oĻci punktu od p ł aszczyzny,
Geometria wykre Ļ lna proponuje tak Ň e szereg niebanalnych
metod, pozwalaj Ģ cych na konstrukcyjne (wykonywane przy
pomocy cyrkla i linijki) rozwi Ģ zywanie wielu, czasem bardzo
zło Ň onych problemów geometrycznych.
¤ znalezienie kĢta pomiħdzy prostymi,
¤ znalezienie kīta pomiİdzy pĀaszczyznami,
¤ obrt punktu wokĀ prostej o zadany kīt,
¤ znalezienie przekroju ostros ł upa p ł aszczyznĢ,
¤ znalezienie krzywej przeciħcia stoŇka i p ł aszczyzny.
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
1
228672727.041.png 228672727.042.png 228672727.043.png 228672727.044.png 228672727.001.png
Rzutowanie prostokītne - geneza
Rzutowanie prostokītne - dwa sposoby wzajemnego
poĀoŐenia rzutni, obiektu i obserwatora
InnĢ metodĢ pozwalajĢcĢ na rozwiĢzanie analogicznych
problemw geometrycznych jest geometria analityczna .
P
rzutnia
P 2
P
rzutnia
Ren Descartes (Kartezjusz) (1596 Ï 1650)
Blaise Pascal (1622 Ï 1662)
Pierre de Fermat (1601 Ï 1605)
P 2
P 1
P 2
P 1
P 2
P 1
P 1
obserwator
obserwator
Geometria analityczna (Analytic Geometry) jest dziedzinĢ, ktra
zajmuje siħ rozwiĢzywaniem problemw geometrycznych przy
pomocy metod rachunkowych. Operuje siħ zwykle na liczbach
opisujĢcych wsp ł rzħdne punktw. Problem sprowadza siħ
najczħĻciej do rozwiĢzania rwnania lub uk ł adu rwnaı.
Obiekt pomiİdzy
obserwatorem i rzutniī
metoda europejska (E)
Rzutnia pomiİdzy
obiektem i obserwatorem
metoda amerykaĺska (A)
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Rzutowanie prostokītne Ï metoda europejska
Rzutowanie prostokītne Ï metoda europejska
Sposb rzutowania
Rzutowanie moŐna wykonaġ na wszystkie rzutnie ukĀadu.
rzutnie
rzut na rzutniİ P
rzutnia P
rzut z z doĀu
( P 5 )
1. Umieszcza siİ obiekt
w prostopadĀońcianie,
ktrego ńciany wyznaczajī
pĀaszczyzny szeńciu rzutni.
2. Obserwator patrzy na
obiekt i widzi jego obraz
na rzutni znajdujīcej siİ
za obiektem.
3. ZakĀada siİ, Őe rzutowanie
wykonywane jest jako rzut
pionowy.
obiekt
rzut z przodu
( P 1 )
rzut z lewej
( P 3 )
rzut z prawej
( P 4 )
obiekt
obserwator
rzut z tyĀu
( P 6 )
rzut z gry
( P 2 )
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
2
228672727.002.png 228672727.003.png 228672727.004.png 228672727.005.png 228672727.006.png 228672727.007.png 228672727.008.png 228672727.009.png 228672727.010.png 228672727.011.png
Rzutowanie prostokītne Ï metoda europejska
Rzutowanie prostokītne Ï metoda amerykaĺska
P 1
Po rozwiniİciu prostopadĀońcianu otrzymuje
siİ pĀaski rysunek
Zasada rzutowania
1. Umieszcza siİ obiekt
w prostopadĀońcianie,
ktrego ńciany wyznaczajī
pĀaszczyzny szeńciu rzutni.
2. Obserwator patrzy na
obiekt i widzi jego obraz
na rzutni znajdujīcej siİ
przed obiektem.
3. ZakĀada siİ, Őe rzutowanie
wykonywane jest jako rzut
pionowy.
rzut z doĀu
P 5
rzutnia P
rzut z prawej
rzut z lewej
P 6
P 4
P 1
P 3
P 6
obiekt
P 2
rzut z tyĀu
rzut z przodu
(gĀwny)
rzut z gry
rzut na rzutniİ P
obserwator
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Rzutowanie prostokītne Ï metoda amerykaĺska
Rzutowanie prostokītne Ï metoda amerykaĺska
rzutnie
Po rozwiniİciu prostopadĀońcianu otrzymuje
siİ pĀaski rysunek
rzut z gry
( P 2 )
rzut z gry
P 2
rzut z lewej
rzut z prawej
rzut z tyĀu
( P 6 )
rzut z prawej
( P 4 )
P 1
P 6
P 3
P 1
P 4
P 6
rzut z lewej
( P 3 )
obiekt
P 5
rzut z tyĀu
rzut z przodu
( P 1 )
rzut z doĀu
( P 5 )
rzut z przodu
(gĀwny)
rzut z doĀu
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
3
228672727.012.png 228672727.013.png 228672727.014.png 228672727.015.png 228672727.016.png 228672727.017.png 228672727.018.png
Zasady rzutowania
Zasady rzutowania
1.Rzut gĀwny powinien przedstawiaġ obiekt
w poĀoŐeniu jak najbardziej naturalnym, jakie
wystİpuje w rzeczywistońci (wyjītek stanowiī
przedmioty dĀugie) i zawieraġ moŐliwie duŐo cech
charakterystycznych.
3.Obiekty, ktrych naturalne poĀoŐenie nie jest ani
poziome, ani pionowe naleŐy rysowaġ w ukĀadzie
poziomym lub pionowym.
4.Przedmioty dĀugie, ktre przyjmujī w rzeczywistońci
poĀoŐenie pionowe, naleŐy rysowaġ poziomo, przy
czym czİńġ dolna powinna siİ znajdowaġ z prawej
strony rzutu gĀwnego.
2.Obiekt powinien zostaġ przedstawiony w sposb
jednoznaczny i wygodny w percepcji, przy czym
uŐyta do jego wyobraŐenia liczba rzutw powinna
byġ minimalna .
5.Krawİdzie widoczne naleŐy rysowaġ liniī ciīgĀī grubī,
krawİdzie niewidoczne liniī cienkī kreskowī.
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Zasady rzutowania, rysowanie widokw
Zasady rzutowania, rysowanie widokw
PrzykĀad 1 Ï przedstawienie obiektu w jednym rzucie
PrzykĀad 2 Ï przedstawienie obiektu w dwch rzutach
oń symetrii
Ŋ d
Dodatkowe oznaczenia
pozwalajī na narysowanie
obiektu w jednym rzucie
Ŋ D
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
4
228672727.019.png 228672727.020.png 228672727.021.png 228672727.022.png 228672727.023.png 228672727.024.png 228672727.025.png 228672727.026.png 228672727.027.png 228672727.028.png
Zasady rzutowania, rysowanie widokw
Przekroje i ich zastosowanie
PrzykĀad 3 Ï przedstawienie obiektu w trzech rzutach
Przekroje pozwalajī na Āatwiejsze i bardziej czytelne
przedstawienie obiektw o niejednorodnym wnİtrzu.
Sposb tworzenia przekroju
Rysowany obiekt przecina siİ odpowiednio ustawionī
pĀaszczyznī tnīcī (lub ukĀadem pĀaszczyzn). Nastİpnie umownie
usuwa siİ czİńġ obiektu leŐīcī pomiİdzy obserwatorem
a pĀaszczyznī i rysuje rzut pionowy pozostaĀej czİńci obiektu.
Narysowany rzut wypeĀnia siİ deseniem zĀoŐonym z ukońnych
linii (kreskowaniem).
Wykonanie przekroju jest czynnońciī umownī i dotyczy tylko
rozwaŐanego rzutu. Przy rysowaniu pozostaĀych rzutw nie
uwzglİdnia siİ efektw ciİcia obiektu pĀaszczyznī tnīcī.
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Przekroje i ich zastosowanie
Przekroje i ich zastosowanie
Podstawowa terminologia
Najprostszy przykĀad zastosowania przekroju
W zaleŐnońci od poĀoŐenia pĀaszczyzny tnīcej, wyrŐnia siİ
przekroje:
¤ pionowe (pĀaszczyzna tnīca leŐy pionowo)
¤ poziome (pĀaszczyzna tnīca leŐy poziomo)
¤ ukońne (pĀaszczyzna tnīca leŐy na ukos)
Ŋ d
Ŋ d 1
W zaleŐnońci od tego, czy do wykonania przekroju stosujemy
jednī, czy wiİcej pĀaszczyzn, przekroje dzieli siİ na:
¤ proste (stosowana jest jedna pĀaszczyzna)
¤ zĀoŐone (zastosowano ukĀad pĀaszczyzn)
Ŋ d 2
Ŋ D
Ŋ D
przekrj pionowy, prosty
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
Jacek Jarnicki Politechnika Wrocławska
5
228672727.029.png 228672727.030.png 228672727.031.png 228672727.032.png 228672727.033.png 228672727.034.png 228672727.035.png 228672727.036.png 228672727.037.png 228672727.038.png 228672727.039.png 228672727.040.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin