X - Historiograficzne reorientacje na przełomie wieków.doc

(34 KB) Pobierz

HISTORIOGRAFICZNE REORIENTACJE NA PRZEŁOMIE WIEKÓW

 

Historycy polscy z uwagą śledzili rozwijające się na Zachodzie nowe idee – inspirowały do przebudowy podstaw teoretycznych i horyzontów problemowych nauki historycznej:

·         Metoda kulturowo – historyczna Lamprechta

·         Historia gospodarcza (uprawiana na uboczu, od XX wieku już jako osobna dziedzina, wyspecjalizowany kierunek badań historycznych) – Franciszek Bujak

·         Socjologia historyczna Juliusa Lipperta

·         Socjologiczne koncepcje Ludwika Gumplowicza

·         Idee marksizmu

Historiografia polska w XX wieku szybko rozszerza horyzonty swoich zainteresowań pod względem:

·         Chronologicznym (historia starożytna, czasy przedlistopadowe, okres międzypowstaniowy)

·         Problemowym

o        Historia prawa

§         Oswald Balzer we Lwowie

§         Stanisław Kutrzeba w Krakowie

o        Historia kultury – brak ogólnej koncepcji, kilka sposobów uprawiania: łączenie z historią obyczajów, literatury, nauki, oświaty; powoli od połowy XX wieku staje się oddzielną dzidziną

Uprawiali badania nad ustrojem społeczno – politycznym z punktu widzenia jego związku z całokształtem życia społecznego. Balzer wystąpił w własną syntezą historii ustroju Polski.

Pogląd na dzieje Polski:

·         Przestają istnieć dawne szkoły historyczne

·         Powstają nowe, grupujące historyków o zbliżonych postawach społeczno – politycznych

·         Wartki nurt wydarzeń politycznych powodował liczne łamańce ideologiczne i częste zmiany orientacji politycznej

·         Dalej istnieje nurt konserwatywny

o        kontynuuje poglądy dawnej szkoły krakowskiej

o        ostra krytyka konspiracji

o        gloryfikacja pracy organicznej

·         Orientacja niepodległościowa:

o        przedstawiciel: Askenazy – szeroki autorytet, świetny stylista, bardzo poczytny;

§         uczył niepodległościowców patriotyzmu, moralności – znajdowali u niego historyczne i polityczne uzasadnienie podejmowanych przez siebie poczynań natury wojskowej – jego twórczość legła u podstaw obozu niepodległościowego z Piłsudskim na czele

o        uczeni: Michał Sokolnicki, Michał Kukiel (uczniowie Askenazego)

§         starali się wyprowadzać z jego poglądów praktyczne wnioski dla przyszłej walki o niepodległość – podnosili zwłaszcza moralną wartość „czynu zbrojnego” i ofiary krwi

o        Bolesław Limanowski – wiązał perspektywę niepodległości Polski z wyzwoleniem społecznym

·         Orientacja narodowa:

o        Postać zdecydowanie optymistyczna – uważali, że pogląd taki będzie sprzyjał integracji społeczeństwa wokół solidarystycznego i narodowego programu politycznego

o        Uczeni: Józef Siemieński, Wacław Sobieski, Adam Szelągowski, Władysław Konopczyński – nawiązywali do poglądów warszawskiej szkoły historycznej

o        „optymistyczna” interpretacja dziejów Polski polegała głównie nakrytyce oglądów szkoły krakowskiej i nawoływaniu do stworzenia nowej syntezy dziejów Polski (nie powstała

 

I WOJNA ŚWIATOWA

·         Sprawa Polska pojawia się na arenie międzynarodowej

·         Uznano za pilną potrzebę wyplenienie zarówno z głów swoich rodaków zakorzenionego poglądu jakoby dawna Polska upadła z własnych win – wina była po stronie zaborców

·         Od 1915 roku zaczęła się publicystyczna ofensywa rozpościerająca na wszelki sposób optymistyczny pogląd na dzieje Polski

o        Stanisław Baczyński

o        Stanisław Przybyszewski

o        Artur Górski

o        Jan Karol Korwin Kochanowski

·         Wykazywano, że Polska nie jest w Europie intruzem, że tylko pragnie wrócić na miejsce, które do tej pory zajmowała

·         Najpełniej owe poglądy rozwinął O. Balzer w pracy „Z zagadnień ustrojowych Polski” – odrzucił tezę o wyjątkowości naszego narodu, dawna Rzeczpospolita była typowym państwem europejskim; odrzucał tym samym tezę o „samo zawinionym” upadku

 

Rozgrzeszenie Polski z dawnych grzechów inspirowało bezkrytyczny samo zachwyt nad polską doskonałością i sprzyjało krzewieniu narodowej megalomanii.

4

Zgłoś jeśli naruszono regulamin