poradnik_mocowania ładunku.pdf

(276 KB) Pobierz
202526916 UNPDF
Poradnik mocowania ¸adunku
Poradnik mocowania ¸adunku
WST¢P
Uszkodzenie ¸adunku przewoýonego na CTU (Jednost-
kach Transportu - Cargo Transport Unit) ze wzgl«du na
brak odpowiedniego opakowania lub teý w¸aæciwego mo-
cowania i zabezpieczenia jest spraw wielkiej wagi dla ga-
¸«zi przemys¸u i za¸adowcw.
SPIS TREåCI
Tytu¸
Strona
Si¸y w transporcie multimodalnym
2
Ogl«dziny przed za¸adunkiem
3
Za¸adunek, mocowanie i zabezpieczanie ¸adunku
4
üadunki niebezpieczne stanowi zagroýenie dla ludzi i æro-
dowiska.
Zabezpieczanie pojazdw na statkach typu Ro-Ro
5
Tarcie
6
åwiadczy si« duý iloæ us¸ug w zakresie transportu multi-
modalnego, obejmujcego zarwno transport morski, jak
i ldowy. Te rýne typy transportu wymagaj duýej wiedzy
w zakresie mocowania ¸adunku.
ÒNakazyÓ i ÒZakazyÓ
7-10
Przyk¸ady mocowania
18
Praktyczne rady
19
Tabele przeliczeniowe
21
Mi«dzynarodowa Organizacja Morska (IMO) opracowa¸a
Wskazwki IMO/ILO/UN-ECE w zakresie za¸adunku CTU
wraz z za¸cznikiem przedstawiajcym zagadnienia, ktre
powinny zosta uj«te w programie szkoleniowym ¸adowa-
nia i zabezpieczania ¸adunku na CTU.
Ktomierz
ok¸adka
Niestety, nie ma prostych wskazwek w zakresie bezpiecz-
nego æwiadczenia us¸ug Ro-Ro dla tych, ktrzy takie us¸ugi
æwiadcz.
Niniejsza instrukcja ma za zadanie pokaza kierowcom
i za¸adowcom sposoby bezpiecznego i prawid¸owego mo-
cowania i zabezpieczania ¸adunku na CTU na potrzeby
transportu morskiego.
202526916.050.png
Si¸y w transporcie multimodalnym
Ogl«dziny przed za¸adunkiem
1. SIüY W TRANSPORCIE
MULTIMODALNYM
2. INSPEKCJE WZROKOWE PRZED
ZAüADUNKIEM
Przed za¸adowaniem CTU (Jednostka Transportu) naleýy
podda dok¸adnym ogl«dzinom. Nast«pujce punkty mo-
g zosta wykorzystane jako wskazwki formy kontroli jed-
nostki przed za¸adunkiem.
Przepisy regulujce ruch drogowy dotycz bardzo specy-
ficznych si¸, ktre mog powsta podczas transportu.
Si¸y te znacznie si« rýni w stosunku do innych form
transportu, takich jak statki czy teý kolej ze wzgl«du na
fakt, iý tarcie nie zawsze wspomaga dzia¸anie osprz«tu do
mocowania.
STRONA ZEWN¢TRZNA
Tabela niýej przedstawia przyspieszenia w g, gdzie 1 g = 9,81
m/sec 2 .
1. W razie stwierdzenia obniýenia wytrzyma¸oæci konstruk-
cyjnej CTU, jednostka ta nie powinna by w ruchu.
Typ Transportu
DROGOWY
do przodu
do ty¸u
na boki
2. åciany, pod¸oga i dach CTU powinny znajdowa si«
w dobrym stanie i nie powinny mie widocznych od-
kszta¸ceÄ.
1.0
4.0
1.0
0.3 ± 0.5
0.3 ± 0.7
0.4 ± 0.8
0.5
4.0
1.0
0.3 ± 0.5
0.3 ± 0.7
0.4 ± 0.8
0.5
0.5 ± 0.3
0.5 ± 0.3
0.5
0.7
0.8
KOLEJOWY
Wagony podczas
przetaczania
Transport kombinowany *
3. Drzwi powinny stanowi bezpieczne i szczelne zamkni«-
cie w pozycji zamkni«tej i by prawid¸owo zabezpieczo-
ne w pozycji otwartej. Uszczelnienia drzwi i taæma
uszczelniajca powinny by w dobrym stanie.
MORSKI
Morze Ba¸tyckie
Morze P¸nocne
Bez ograniczeÄ
4. Nieaktualne nalepki, plakietki, oznaczenia i znaki powin-
ny zosta usuni«te lub zas¸oni«te.
*Transport kombinowany oznacza wagony z kontenerami, pojazdy
holujce, naczepy i ci«ýarwki, jak rwnieý Òpocigi drogoweÓ (UIC
i RIV).
5. Na pojazdach powinny znajdowa si« zaczepy umoýli-
wiajce zabezpieczenie go na statku (por. ISO 9367-1
i ISO 9367-2).
Jak to przedstawiono wyýej, mocowanie stosowane
w przypadku transportu ldowego nie odpowiada wymo-
gom innych form transportu.
6. W przypadku stosowania plandek p¸ciennych naleýy
sprawdzi czy ich stan jest zadowalajcy i czy moýliwe
jest ich zamocowanie. P«tle lub ucha w takich plande-
kach, przez ktre przechodzi linka mocujca, jak rw-
nieý sama linka, musz by w dobrym stanie.
Regu¸a praktyczna
Powyýsze wartoæci moýna prze¸oýy w prosty sposb, aby
ukaza jakie si¸y s potrzebne dla zabezpieczenia ¸adunku.
Na przyk¸ad dla Ba¸tyku, kierunek do ty¸u jest 0,5
R
7. Podczas za¸adunku pojazdw holowanych naleýy mie
na wzgl«dzie, ýe konstrukcja pod¸ogi i spodu jest
w wi«kszoæci przypadkw g¸wnym obszarem wytrzy-
ma¸oæci konstrukcyjnej.
WN¢TRZE POJAZDU
1. CTU powinien by odporny na dzia¸anie czynnikw at-
mosferycznych, o ile nie jest zbudowany w taki sposb,
ýe jest to w sposb oczywisty niemoýliwe.
2. CTU nie powinien mie æladw powaýnych uszkodzeÄ,
z¸amanych desek pod¸ogowych lub wystajcych gwo-
dzi, ærub, specjalnych mocowaÄ, ktre mog spowodo-
wa obraýenia cia¸a lub uszkodzenia ¸adunku.
3. Zaczepy i pieræcienie, jeýeli stanowi wyposaýenie CTU,
powinny by w dobrym stanie i powinny by dobrze
przymocowane. W przypadku zabezpieczania na CTU
ci«ýkich jednostek ¸adunku naleýy skontaktowa si«
z agentem spedytora lub za¸adowcy w celu uzyskania
informacji w zakresie wytrzyma¸oæci uchwytw oraz od-
powiednich czynnoæci, jakie zosta¸y wykonane.
4. CTU powinien by czysty, suchy i wolny od pozosta¸oæci
i trwa¸ych zapachw po poprzednich ¸adunkach.
5. CTU sk¸adane, majce elementy ruchome lub zdejmo-
wane musi by prawid¸owo z¸oýone. Naleýy zwrci
uwag«, czy cz«æci, ktre nie s w uýyciu zosta¸y umiesz-
czone i zabezpieczone wewntrz jednostki.
50 %
masy. Osprz«t do mocowania w tym przypadku powinien
mie wytrzyma¸oæ wynoszc 50 % masy.
 
202526916.053.png
Za¸adunek, mocowanie i zabezpieczanie ¸adunku
Zabezpieczanie pojazdw
na statkach typu Ro/Ro
3. ZAüADUNEK, MOCOWANIE I ZABEZPIECZA-
NIE üADUNKU
4. ZABEZPIECZANIE POJAZDîW
NA STATKACH TYPU RO-RO
Podczas planowania za¸adunku CTU naleýy uwzgl«dni
potencjalne problemy, jakie mog wynikn podczas jego
za¸adunku, jak i roz¸adunku.
Nigdy nie naleýy zak¸ada, ýe pojazd nie b«dzie si« prze-
suwa¸ podczas transportu ze wzgl«du na tarcie, poniewaý
jest ci«ýki.
1. Zasadnicze znaczenie ma zabezpieczenie ¸adunku
przed moýliwym do przewidzenia przesuwaniem si« go
wewntrz CTU. Sposb zabezpieczenia ¸adunku nie po-
winien powodowa jego uszkodzenia lub pogorszenia
si« jakoæci ¸adunku, kontenera bd pojazdu.
Czy pami«tacie jazd« po wzgrzu, kiedy w¸aænie macie za-
cz zjeýdýa w d¸, bardzo cz«sto macie uczucie, ýe Òle-
cicieÓ - to ÒlatanieÓ stanowi dok¸adnie tak sam sytuacj«
razy 10 w przypadku waszego ¸adunku, jak i pojazdu znaj-
dujcego si« na pok¸adzie statku.
2. Nie naleýy zak¸ada, ýe ¸adunek nie b«dzie przesuwa¸
si« podczas transportu, poniewaý jest ci«ýki.
Aby za¸oga na pok¸adzie mog¸a zamocowa pojazdy, mu-
sz one by wyposaýone w odpowiednie otwory (uchwy-
ty). Iloæ takich otworw (uchwytw) jest okreælona we
wspomnianych przepisach ISO. Jako regu¸« praktyczn
moýna wyliczy wielkoæ na jeden punkt mocowania po
kaýdej stronie pojazdu na kaýde 12 ton rwno roz¸oýone-
go ci«ýaru ca¸kowitego, jednakýe nie mniej niý 2 punkty
mocowania.
Kaýdy z otworw (uchwytw) powinien mie maksymaln
wytrzyma¸oæ wynoszc 12 ton.
3. W przypadku ¸adunkw foremnych æcis¸oæ sztauowania
naleýy uzyska poprzez u¸oýenie ich w zwarty sposb
pomi«dzy æcianami bocznymi. Jednakýe w wielu przy-
padkach mog powsta niewype¸nione przestrzenie. Je-
ýeli niewype¸nione przestrzenie mi«dzy ¸adunkami s
zbyt duýe, wwczas naleýy uýy drewna sztauerskiego,
tektury falistej, poduszek powietrznych lub innych odpo-
wiednich ærodkw.
4. W przypadku uýycia poduszek powietrznych naleýy æci-
æle przestrzega instrukcji producenta odnoænie ich ci-
ænienia roboczego. Naleýy uwzgl«dni moýliwoæ znacz-
nego wzrostu tego ciænienia w temperaturach wyýszych
od temperatury podczas za¸adunku CTU.
5. Ci«ýar ¸adunku powinien zosta rwnomiernie roz¸oýony
na ca¸ej pod¸odze CTU.
3
1
1
5
3
3
6. Rozmieszczenie ¸adunku powinno by tak zaplanowane,
aby ærodek ci«ýkoæci ¸adunku znajdowa¸ si« w pobliýu
ærodka d¸ugoæci CTU. Naleýy zwrci szczegln uwag«
na dopuszczalny nacisk na oæ.
Kliny
Uwaga:
Podpora naczepy powinna
by podcigni«ta
7. üadunkw ci«ýkich nie naleýy umieszcza na ¸adunkach
lekkich, a p¸ynw na powierzchni cia¸ sta¸ych.
8. üadunki uszkodzone nie powinny by umieszczone
w CTU przed podj«ciem ærodkw ostroýnoæci, zapobie-
gajcym ich uszkodzeniu przez rozsyp lub wycieki.
Przed opuszczeniem pojazdu:
9. Sta¸e wyposaýenie zabezpieczajce, stanowice cz«æ
konstrukcji CTU powinno by wykorzystywane wsz«dzie
tam, gdzie jest to niezb«dne w celu zapobieýenia prze-
mieszczania si« ¸adunkw.
¥ Spuæ powietrze z zawieszenia.
¥ Zacignij hamulec.
10. Naleýy przestrzega specjalnych instrukcji umieszczo-
nych na ¸adunkach lub teý dostarczanych w inny spo-
sb, np.:
¥ Pojazdy z silnikami diesla nie powinny zostawa na bie-
gu podczas podrýy, gdyý w kaýdym momencie mog
by uruchomione.
10.1. towary oznakowane Òzabezpieczy przed mrozemÓ
powinny by umieszczone z dala od æcian CTU,
10.2. towary oznakowane Ògra, nie przewracaÓ powin-
ny by uk¸adane stosownie do tego zalecenia,
10.3. naleýy przestrzega maksymalnej wysokoæci stosu
¸adunkowego.
11. W przypadku wykorzystania mocowaÄ ¸adunku znajdu-
jcych si« w pojedzie, naleýy zwrci szczegln
uwag« na to, czy si¸y po obu stronach ¸adunku s takie
same. Moýna to uzyska stosujc zabezpieczenie kra-
w«dzi tam, gdzie mocowanie biegnie wok¸ ostrych
kraw«dzi i wyst«pw.
202526916.054.png 202526916.001.png 202526916.002.png 202526916.003.png 202526916.004.png
Tarcie
ãNakazyÓ i ãZakazyÓ
5. Tarcie
Rysunki ãnakazwÓ i ãzakazwÓ
Si¸a tarcia to si¸a zapobiegajca przesuwaniu si« ¸adunku.
Si¸a tarcia nie zaleýy od ci«ýaru, tzn. w takich samych wa-
runkach ¸adunek ci«ýki przesuwa si« z tak sam pr«dko-
æci, jak ¸adunek lekki.
Si¸« tarcia moýemy podzieli na si¸« przylegania i si¸« prze-
ciwdzia¸ajc ælizganiu si«, ktre to si¸y mog znacznie si«
rýni.
üatwiej jest pchn pude¸ko, gdy juý si« porusza, ale trud-
niej jest wprawi je w ruch.
W kwestiach zabezpieczania naleýy zawsze uwzgl«dnia
si¸« przeciwdzia¸ajc ælizganiu si«, a nie si¸« przylegania.
Tabela wartoæci tarcia
NIGDY nie umieszcza ¸adunkw ci«ýkich na ¸adunkach
lekkich
Tarcie =
H
Materia¸
Drewno/ Drewno
Stal/ Drewno
Stal/ Stal
Beton/ Drewno
Suchy
0.20-0.50
0.20-0.50
0.10-0.25
0.30-0.60
Mokry
0.20-0.25
0.20-0.25
0.10-0.20
0.30-0.50
T¸usty
0.05-0.15
0.02-0.10
0.01-0.10
0.10-0.20
Regu¸a praktyczna dla mocowania (Przez gr«)
patrz na przyk¸ady
Przyk¸ad: Waga 1000 kg, Kt = 90¡, przyspieszenie 1G
ZAWSZE umieszcza ¸adunki lekkie na ci«ýkich
Nacisk na kaýdej stronie = 2 * 1000 = 2000 daN (kp), co
wymaga 5 odcigw o napr«ýeniu wynoszcym 400 daN
(kp).
Uwaga: Wszystkie rodzaje ¸adunkw musz posiada co
najmniej 2 odcigi. Obliczona si¸a (CS) urzdzeÄ mocuj-
cych powinna by zmniejszona w stosunku do MSL, uýy-
wajc wsp¸czynnika bezpieczeÄstwa 1,5 nast«pujco:
CS = MSL/1,5
S
Metoda zabezpieczania przez gr« ¸adunku powinna by
stosowana wy¸cznie w przypadku ma¸ych ci«ýarw. Nie
ma sensu owijanie ¸adunkw mocowaniami, gdy inne me-
tody s wystarczajce. Przy metodzie mocowania przez
gr« ¸adunku ci«ýar 25 000 kg wymaga¸by 125 mocowaÄ
(Maksymalna wytrzyma¸oæ = 400 kg,
NIGDY nie umieszcza ¸adunku niesymetrycznie
H
= 0,2 i kt = 90¡).
Moýliwe jest precyzyjne wyliczenie wytrzyma¸oæci systemu
mocujcego, jednakýe wymaga to czasu i wyliczenia takie
wychodz poza ramy niniejszego poradnika. Tabele do wy-
liczenia odpowiedniej si¸y mocowania znajduj si« na koÄ-
cu niniejszego poradnika wraz z przyk¸adami.
S
ZAWSZE umieszcza ¸adunek w osi symetrii
 
202526916.005.png 202526916.006.png 202526916.007.png 202526916.008.png 202526916.009.png 202526916.010.png 202526916.011.png 202526916.012.png 202526916.013.png 202526916.014.png 202526916.015.png 202526916.016.png 202526916.017.png 202526916.018.png 202526916.019.png 202526916.020.png 202526916.021.png 202526916.022.png
ãNakazyÓ i ãZakazyÓ
ãNakazyÓ i ãZakazyÓ
60% of the load by weight
50% of the length, l
NIGDY nie skupiaj ci«ýkich ¸adunkw na ma¸ej powierzchni
Length l
Rwnomierne rozmieszczenie ¸adunku:
NIE wi«cej niý 60 % ¸adunku na po¸owie kontenera
ZAWSZE rozk¸adaj mas« ci«ýkich ¸adunkw na duýej po-
wierzchni
NIE uk¸ada nieregularnych warstw paczek
NIGDY nie zabezpieczaj ¸adunku za pomoc urzdzeÄ po-
wodujcych powstanie duýych si¸ na ma¸ej powierzchni
konstrukcji wewn«trznej pojazdu
ZAWSZE uk¸adaj paczki w rwnych blokach
ZAWSZE zabezpieczaj ¸adunek w sposb powodujcy
rwnomierne roz¸oýenie si¸ na duýej powierzchni
ZAWSZE uýywaj przyczepnych materia¸w powierzchnio-
wych zapobiegajcych przesuwaniu si« paczek
202526916.023.png 202526916.024.png 202526916.025.png 202526916.026.png 202526916.027.png 202526916.028.png 202526916.029.png 202526916.030.png 202526916.031.png 202526916.032.png 202526916.033.png 202526916.034.png 202526916.035.png 202526916.036.png 202526916.037.png 202526916.038.png 202526916.039.png 202526916.040.png 202526916.041.png 202526916.042.png 202526916.043.png 202526916.044.png 202526916.045.png 202526916.046.png 202526916.047.png 202526916.048.png 202526916.049.png 202526916.051.png 202526916.052.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin