KN_MM_PD.pdf

(170 KB) Pobierz
1_MuzykaKN
Plan dydaktyczny 9
3 Plan dydaktyczny
Prezentowany plan dydaktyczny stanowi propozycj´ realizacji materia∏u
kszta∏cenia przeznaczonego na ca∏y II etap edukacyjny. Zosta∏ opracowa-
ny zgodnie z koncepcjà podr´cznika „Moja muzyka”, która zapewnia cià-
g∏oÊç i harmoni´ procesu nauczania. Tematyczny uk∏ad treÊci podr´cznika
umo˝liwia bowiem wybór zagadnieƒ w zale˝noÊci od przydzia∏u godzin
i ich rozk∏adu w poszczególnych klasach. Zamieszczony plan dydaktyczny
mo˝na dostosowaç do ka˝dej siatki godzin, a tak˝e do poziomu wiedzy
muzycznej uczniów i preferencji nauczyciela.
Wielowariantowy plan dydak-
tyczny umo˝liwia zaplanowanie
trzyletniego procesu kszta∏cenia
stosownie do wyznaczonego
rozk∏adu godzin.
Przydzia∏ godzin
Zgodnie z rozporzàdzeniem MENiS w II etapie edu-
kacyjnym na realizacj´ programu nauczania muzy-
ki przypadajà 2 godziny tygodniowo (∏àcznie oko∏o
60 godzin). Oznacza to, ˝e istnieje kilka wariantów
rozk∏adu godzin w ciàgu 3 lat kszta∏cenia. W zwiàz-
ku z tym prezentowany plan dydaktyczny opraco-
wano w taki sposób, aby móg∏ z niego korzystaç
ka˝dy nauczyciel niezale˝nie od wyznaczonej siatki
godzin. Wystarczy postawiç znak podzia∏u w odpo-
wiednim miejscu kolumny „KolejnoÊç realizacji”
i uwzgl´dniç tematy lekcji okolicznoÊciowych dosto-
sowane do poziomu uczniów. Ponadto istnieje
mo˝liwoÊç wyboru tematów nadobowiàzkowych.
Przyk∏adowe, najcz´Êciej spotykane warianty
przedstawia poni˝sza tabela.
Rozk∏ad godzin
KolejnoÊç
realizacji
tematów
Tematy
nadobowiàzkowe
Liczba tematów lekcji
okolicznoÊciowych
Wariant
klasa
liczba godzin
IV (lub V) 1 h tygodniowo
1–29
a.–f.
3
1.
V (lub VI) 1 h tygodniowo
30–57
g.–∏.
3
IV
1 h co 2 tygodnie
1–15
a.–b.
3
2.
V
1 h co 2 tygodnie
16–29
c.–f.
3
VI
1 h tygodniowo
30–57
g.–∏.
3
IV
1 h tygodniowo
1–29
a.–f.
3
3.
V
1 h co 2 tygodnie
30–43
g.–j.
3
VI
1 h co 2 tygodnie
44–57
k.–∏.
3
IV
1 h co 2 tygodnie
1–15
a.–b.
3
4.
V
1 h tygodniowo
16–43
c.–j.
3
VI
1 h co 2 tygodnie
44–57
k.–∏.
3
Oznaczenia
W planie dydaktycznym zastosowano oznaczenia
kategorii celów nauczania na podstawie taksono-
mii „ABC” (wed∏ug B. Niemierki):
A–zapami´tanie wiadomoÊci,
B–zrozumienie wiadomoÊci,
C–stosowanie wiadomoÊci w sytuacjach typowych,
D–stosowanie wiadomoÊci w sytuacjach problemo-
wych.
Uwzgl´dniono równie˝ oznaczenia Êcie˝ek
edukacyjnych:
M – czytelnicza i medialna,
E – ekologiczna,
Z – prozdrowotna,
R – regionalna,
PO – patriotyczna i obywatelska,
W – wychowanie do ˝ycia w rodzinie.
389604650.002.png
Plan dydaktyczny
Plan dydaktyczny
Rozdzia∏
w podr´czniku
KolejnoÊç
realizacji
Zakres materia∏u kszta∏cenia
Propozycje repertuaru
oraz zabaw muzycznych
Wymagania dydaktyczne
Uczeƒ:
Âwiat muzyki
1./2.
èród∏a
dêwi´ków
êród∏a dêwi´ków; odg∏osy miasta
a odg∏osy przyrody; odtwarzanie
odg∏osów przyrody na instrumen-
tach; ha∏as i jego szkodliwoÊç;
elementy ekologii (E, R)
piosenka „Wizyta w lesie”
zabawy: „Muzyczne zagadki”,
„Stra˝nicy czystoÊci”, „Czujne
ucho”
wymienia êród∏a dêwi´ków (A)
odnajduje êród∏a muzyki w otaczajàcym Êwiecie (C)
rozumie poj´cia: ha∏as, ekologia (B)
wymienia êród∏a ha∏asu (A)
rozró˝nia êród∏a muzyki i êród∏a ha∏asu (B)
rozumie zagro˝enia p∏ynàce z nadmiernego ha∏asu (B)
rozumie potrzeb´ troski o Êrodowisko (B)
wymienia sposoby dbania o Êrodowisko (A)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „Wizyta w lesie” (A)
Âwiat muzyki
a.
Pieʃ szko∏y
hymn, jego funkcje i znaczenie;
postawa wobec hymnu; s∏owa
i melodia pieÊni szko∏y (lub innego
wybranego utworu); postaç patrona
szko∏y; praca z komputerem (PO, M)
pieʃ szko∏y (lub inny wybrany
utwór)
rozumie poj´cie hymn (B)
wymienia funkcje hymnu (A)
prezentuje w∏aÊciwà postaw´ podczas s∏uchania
lub wykonywania hymnu (C)
zna s∏owa i melodi´ pieÊni szko∏y (A)
rozumie znaczenie pieÊni szko∏y dla wspólnoty klasowej
i szkolnej (B)
przedstawia postaç patrona szko∏y (A)
dyskutuje na temat roli hymnów w ˝yciu cz∏owieka (D)
Alfabet
dêwi´ków
3.
Klucz wiolinowy
nuta, pi´ciolinia, klucz wiolinowy;
prawid∏owy zapis klucza wiolinowe-
go na pi´ciolinii; podstawy techniki
gry na flecie: po∏o˝enie dêwi´ku g 1
na pi´ciolinii i krycie na flet
piosenka „Zaczarowany klucz”
rozumie poj´cia: nuta, pi´ciolinia, klucz wiolinowy (B)
wyjaÊnia znaczenie pi´ciolinii i klucza wiolinowego
w zapisie muzycznym (B)
prawid∏owo zapisuje klucz wiolinowy na pi´ciolinii (A)
rozumie zale˝noÊci mi´dzy umieszczeniem klucza wiolino-
wego na pi´ciolinii a odczytywaniem notacji muzycznej (B)
zapisuje dêwi´k g 1 na pi´ciolinii (A)
potrafi zagraç dêwi´k g 1 na flecie (C)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „Zaczarowany klucz” (A)
Alfabet
dêwi´ków
4./5.
Rytm i metrum
funkcje i zapis rytmu; wartoÊci nut
i pauz; funkcje i oznaczenia
metrum; rodzaje metrum; schematy
taktowania
s∏uchanie muzyki: „Taniec” cz´Êç
VI z „Carmina burana” C. Orffa
zabawy: „Na cztery g∏osy”,
„Rytmiczna kózka”
rozumie poj´cia: metrum, rytm, takt, pauza (B)
potrafi nazwaç i zapisaç poszczególne wartoÊci rytmiczne (A)
rozró˝nia pisowni´ znaków graficznych wartoÊci nut i pauz (B)
dostrzega ró˝nice wyst´pujàce w relacjach czasowych
pomi´dzy poznanymi wartoÊciami rytmicznymi (B)
389604650.003.png
Rozdzia∏
w podr´czniku
KolejnoÊç
realizacji
Zakres materia∏u kszta∏cenia
Propozycje repertuaru
oraz zabaw muzycznych
Wymagania dydaktyczne
Uczeƒ:
wyjaÊnia, co oznacza metrum (B)
wymienia przyk∏ady metrum (A)
wskazuje moment zmiany metrum (C)
wyczuwa puls akcentów metrycznych na „dwa”,
„trzy”, „cztery” (C)
pos∏uguje si´ podstawowymi schematami taktowania (C)
potrafi podzieliç rytm na odcinki taktowe zgodnie
z oznaczeniem taktowym (C)
wykonuje proste çwiczenia rytmiczne (C)
Muzyka i taƒce
innych narodów
b.
Cza-cza
pochodzenie i charakter cza-czy;
elementy taƒca; Dzieƒ Edukacji
Narodowej
s∏uchanie muzyki: taƒce latyno-
amerykaƒskie w rytmie cza-czy
piosenka „List, listeczek”
zabawa „Jesienna cza-cza”
wyjaÊnia pochodzenie cza-czy (B)
wymienia cechy charakterystyczne cza-czy (A)
rozpoznaje wÊród przyk∏adów muzycznych utwory
w rytmie cza-czy (A)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „List, listeczek” (A)
wykonuje podstawowe kroki cza-czy (C)
wyjaÊnia znaczenie Dnia Edukacji Narodowej (B)
Alfabet
dêwi´ków
6.
Melodia
funkcje melodii; melodia wznoszà-
ca i opadajàca; çwiczenia melo-
dyczne
piosenka „Siedzi sobie zajàc”
zabawa „Wznosi si´ i opada”
rozumie poj´cia: melodia, kierunek wznoszàcy melodii,
kierunek opadajàcy melodii (B)
rozró˝nia kierunek i zmiany kszta∏tu linii melodycznej (B)
dostrzega zwiàzek mi´dzy kierunkami melodii a po∏o˝eniem
nut na pi´ciolinii (B)
odtwarza kszta∏t linii melodycznej na podstawie zapisu
graficznego nut na pi´ciolinii (C)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „Siedzi sobie zajàc” (A)
wykonuje proste çwiczenia melodyczne (C)
Alfabet
dêwi´ków
7.
Nazwy
dêwi´ków
funkcje nut i ich zapis na pi´ciolinii;
nazwy solmizacyjne i literowe
dêwi´ków; oktawa; doskonalenie
techniki gry na flecie: krycia na flet
od c 1 do c 2
piosenka „Do, do, c, c”
zabawy: „Rebusy muzyczne”,
„Na stopniach gamy”
rozumie poj´cia: nuta, oktawa (B)
wyjaÊnia funkcje nut oraz sposoby ich zapisu na pi´ciolinii (B)
wymienia nazwy solmizacyjne i literowe dêwi´ków (A)
potrafi zapisaç i odczytaç nazwy dêwi´ków (A)
okreÊla po∏o˝enie nut na pi´ciolinii (A)
rozpoznaje uk∏ad poznanych dêwi´ków na klawiaturze pianina
i dzwonkach chromatycznych (A)
intonuje dêwi´ki gamy C-dur w gór´ i w dó∏ (C)
potrafi zagraç na flecie dêwi´ki od c 1 do c 2 (C)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „Do, do, c, c” (A)
389604650.004.png
Plan dydaktyczny
Rozdzia∏
w podr´czniku
KolejnoÊç
realizacji
Zakres materia∏u kszta∏cenia
Propozycje repertuaru
oraz zabaw muzycznych
Wymagania dydaktyczne
Uczeƒ:
Âwiat muzyki
8./9.
Muzyka
klasyczna
i rozrywkowa.
Mikrofon
cechy muzyki klasycznej i rozryw-
kowej; przyk∏ady obu gatunków
muzyki; dyrygent; mikrofon; rodzaje
i zastosowanie mikrofonów
s∏uchanie muzyki: „Taniec z sza-
blami” A. Chaczaturiana, „Stary
zamek” i „Taniec kurczàt w sko-
rupkach” z cyklu „Obrazki
z wystawy” M. Musorgskiego,
wybrane utwory Czerwonych Gitar
oraz The Beatles
piosenka „Nocny Marek”
zabawy: „Ca∏kiem powa˝na orkie-
stra”, „Konkurs piosenki”, „Nocny
Marek w stylu rap”, „Idol jest
wÊród nas”
rozumie poj´cie dyrygent (B)
wymienia cechy charakterystyczne muzyki klasycznej
i rozrywkowej (A)
rozró˝nia poznane gatunki muzyki (B)
podczas s∏uchania utworów potrafi przyporzàdkowaç je
do danego gatunku (C)
wyjaÊnia rol´ i zasad´ dzia∏ania mikrofonu (B)
wymienia utwory b´dàce przyk∏adami poznanych gatunków
muzyki (A)
wymienia ró˝ne rodzaje mikrofonów (A)
rozumie celowoÊç u˝ycia mikrofonu w konkretnych sytuacjach (B)
swobodnie pos∏uguje si´ mikrofonem w praktyce
(podczas Êpiewu, recytacji) (C)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „Nocny Marek” (A)
Âwiat muzyki
10.
Muzyka ludowa
elementy kultury ludowej; zwiàzki
muzyki ludowej z ˝yciem codzien-
nym na wsi; muzyka ludowa a arty-
styczna; gra na instrumentach
(fletach, dzwonkach) fragmentów
melodii ludowych
s∏uchanie muzyki: oberki w wyko-
naniu wybranej kapeli ludowej
piosenka „Sz∏a dzieweczka”
zabawa „Z podzia∏em na role”
wylicza elementy kultury ludowej (A)
wymienia funkcje muzyki ludowej (A)
wyjaÊnia zale˝noÊci mi´dzy ˝yciem codziennym na wsi
a muzykà ludowà (B)
rozumie ró˝nice mi´dzy muzykà ludowà i artystycznà (B)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „Sz∏a dzieweczka” (A)
potrafi zagraç fragment wybranej melodii ludowej
na instrumencie (C)
dostrzega potrzeb´ znajomoÊci kultury ludowej w∏asnego
kraju (D)
Folklor
11.
TwórczoÊç
ludowa
i stylizacja
autentyczna muzyka ludowa a styli-
zacja; wykonawcy muzyki
autentycznej i stylizowanej; postaç
Karola Szymanowskiego
s∏uchanie muzyki: utwory kapeli
ludowej Orawa, „Czerwone kora-
le” zespo∏u Brathanki, „Krzesany”
W. Kilara, wybrany fragment bale-
tu „Harnasie” (np. taniec zbójnicki)
K. Szymanowskiego, „Mazurek
g-moll opus 24 nr 1” i „Mazurek
B-dur opus 7 nr 1” F. Chopina
rozumie poj´cie stylizacja (B)
wyjaÊnia ró˝nice mi´dzy autentycznà muzykà ludowà
a stylizacjà (B)
wymienia wykonawców autentycznej i stylizowanej muzyki
ludowej (A)
wÊród wys∏uchanych utworów poprawnie wyró˝nia przyk∏ady
autentycznej i stylizowanej muzyki ludowej (B)
przedstawia postaç K. Szymanowskiego (A)
uczestniczy w dyskusji nad celem stylizacji w muzyce (D)
samodzielnie wyszukuje informacje o twórcach lub wykonaw-
cach autentycznej i stylizowanej muzyki ludowej (C)
389604650.005.png
Rozdzia∏
w podr´czniku
KolejnoÊç
realizacji
Zakres materia∏u kszta∏cenia
Propozycje repertuaru
oraz zabaw muzycznych
Wymagania dydaktyczne
Uczeƒ:
Taƒce polskie
12.
Krakowiak.
Ludomir Ró˝ycki
charakter krakowiaka; synkopa,
rytm synkopowany; postaç Ludo-
mira Ró˝yckiego; elementy taƒca
(PO)
s∏uchanie muzyki: krakowiaki
w wykonaniu wybranych kapel
ludowych, krakowiak z baletu
„Pan Twardowski” L. Ró˝yckiego
piosenka ludowa „Laboga, dziew-
czyny”
zabawy: „W rytmie krakowiaka”,
„Synkopowane imiona”
wymienia cechy krakowiaka (A)
rozumie poj´cie synkopa (B)
potrafi rozpoznaç synkop´ w zapisie nutowym (A)
przedstawia postaç L. Ró˝yckiego (A)
odtwarza rytm synkopowany w trakcie wykonywanych
çwiczeƒ rytmicznych (C)
podczas s∏uchania przyk∏adów muzycznych odró˝nia
krakowiaki ludowe od stylizowanych (B)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „Laboga, dziewczyny” (A)
Alfabet
dêwi´ków
13.
Znaki przed∏u˝a-
jàce czas trwa-
nia nut i pauz
funkcje oraz sposób oznaczenia
kropki, ∏uku i fermaty; pauza
zkropkà
piosenka „Uwaga! Czerwone
Êwiat∏o!”
wymienia znaki przed∏u˝ajàce dêwi´k (A)
rozumie poj´cia: kropka, ∏uk, fermata, pauza z kropkà (B)
potrafi zapisaç symbole graficzne poznanych znaków (A)
rozpoznaje kropk´, ∏uk i fermat´ w tekÊcie muzycznym (A)
omawia znaczenie poznanych znaków (B)
rozró˝nia zale˝noÊci w relacjach czasowych mi´dzy
wartoÊciami rytmicznymi z kropkà i bez (B)
potrafi zrealizowaç rytm z zastosowaniem wartoÊci rytmicz-
nych z kropkà (C)
odró˝nia ∏uk artykulacyjny od ∏uku przed∏u˝ajàcego
dêwi´k (B)
realizuje fermat´ w okreÊlonym fragmencie piosenki (C)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „Uwaga! Czerwone Êwiat∏o!” (A)
Instrumenty
muzyczne
14.
Instrumenty
perkusyjne
sposoby wydobywania dêwi´ków
zinstrumentów perkusyjnych;
instrumenty o nieokreÊlonej
i okreÊlonej wysokoÊci dêwi´ku
– ró˝nice oraz przyk∏ady
s∏uchanie muzyki: „Ionisation”
E. Var¯sego
piosenka „Ja jestem muzykantem”
zabawy: „Szamaƒskie obrz´dy”,
„Moje instrumenty”
wymienia instrumenty perkusyjne (A)
wyjaÊnia charakterystyczne cechy instrumentów
perkusyjnych (B)
rozró˝nia instrumenty perkusyjne o nieokreÊlonej
i okreÊlonej wysokoÊci dêwi´ku (B)
wymienia instrumenty perkusyjne ze szkolnego
instrumentarium (A)
rozró˝nia instrumenty perkusyjne wykonane profesjonalnie
i amatorsko (samodzielnie) (B)
muzykuje, wykorzystujàc instrumenty ze szkolnego
instrumentarium (C)
samodzielnie lub z pomocà doros∏ych wykonuje w∏asny
instrument (C)
zna s∏owa i melodi´ piosenki „Ja jestem muzykantem” (A)
389604650.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin