TIM15.pdf

(3390 KB) Pobierz
102564304 UNPDF
Cena detaliczna 1,- zł
Z nami
w XXI wiek!
Keyboardy domowe – inwestujemy w edukację • DJX-II – Technologia sukcesu
CS6x Control Synthesizer od podszewki •S30 – nowoczesny syntezator, na który
Cię stać! • PSR9000 – Nowe szaty króla! • Clavinova Classical Piano
Synteza formantowa w zarysie
102564304.014.png
YAMAHA Info
Projekt 1394 mLAN
wyposażonych w złącze YGDAI, umo-
żliwiająca podłączenie ich do sieci 1394
mLAN.
mLAN8E , to rozszerzenie wyposażone
w 16-kanałowy mikser cyfrowy audio,
służący jako mikser pomocniczy. Tę
Mamy 5 lat!
Witam serdecznie w świątecz-
no-noworocznym wydaniu biule-
tynu. Jest to jedyne wydanie w tym
nieco zwariowanym roku, ale mam
nadzieję, że spełni ono oczekiwa-
nia wiernych Czytelników, a i zupeł-
ni nowicjusze sięgną po nie z za-
interesowaniem. W przyszłości
chciałbym również, aby pismo uka-
zywało się w bardziej regularnych
odstępach czasu, i aby na bieżąco
informowało Państwa o tym co
dzieje się w świecie instrumentów
i sprzętu muzycznego YAMAHA.
Zanim przedstawię w zarysie
zawartość niniejszego numeru, z
okazji 5-lecia istnienia biuletynu
(czy ktoś wie, że YAMAHA-TIM ma
już 5 lat?), dokonajmy małego pod-
sumowania.
Wydanych zostało łącznie 16
edycji biuletynu, które zawierały
ponad 350 stron artykułów i prezen-
tacji instrumentów i sprzętu mu-
zycznego. Na ich wydrukowanie
zużyto ponad 40 ton papieru i kil-
kaset kilogramów farby drukarskiej.
Począwszy od numeru 13 (wrze-
sień '99) biuletyn wydawany jest w
pełnym kolorze.
Właściwie z dziedziny elektro-
niki muzycznej i okołomuzycznej,
bowiem tym dziedzinom, jak żad-
nym innym, poświęcaliśmy najwię-
cej miejsca, nie przegapiliśmy chy-
ba żadnego z istotnych tematów i...
niby nie ma się czym chwalić, to
jednak niektóre z przytoczonych
liczb całkiem poważnie działają na
wyobraźnię.
Zachęcam wszystkich do lek-
tury bieżącego wydania. Jak zaw-
sze jest o czym poczytać. Zmiany w
otaczającym nas świecie zachodzą
coraz szybciej i nie bardzo wiado-
mo, dokąd właściwie nas to zapro-
wadzi. Spośród nowych produktów
szczególnej uwadze polecamy lek-
turę artykułu poświęconego kolej-
nej generacji DJX (str. 12-13) oraz
taniemu, choć jednocześnie wyso-
ce zaawansowanemu technolo-
gicznie syntezatorowi S30.
W imieniu Wydawcy i swoim
własnym składam wszystkim Czy-
telnikom najlepsze życzenia z okazji
nadchodzących Świąt oraz wszelkiej
pomyślności w nowym tysiącleciu.
Grzegorz Szajuk
(Redaktor prowadzący)
Czy pamiętają Państwo informa-
cję, którą zamieściliśmy w tym samym
miejscu ponad 2 lata temu (YAMAHA
TIM nr 9, kwiecień 1998)? Pisaliśmy o
1394 mLAN (musical Local Area Net-
work), czyli cyfrowej sieci łączącej ze
sobą instrumenty, komputery, miksery
i inne urządzenia zdolne z nią współ-
pracować. Dzisiaj marzenia o cyfro-
wej infostradzie MIDI – Audio – Video
stały się rzeczywistością:
1394 mLAN jest szybka. Dzisiaj
transmisja odbywa się z szybkością
400 Mbps, ale już niebawem można ją
będzie zwiększyć do 1Gbps, a nawet
2Gbps. Tak olbrzymie szybkości trans-
misji w czasie rzeczywistym zapewnią
swobodne jej wykorzystanie w połą-
czeniu z obrazem o cyfrowej jakości.
1394 mLAN jest niezawodna. Pro-
tokół transmisji mLAN gwarantuje
niezakłóconą i nieprzerwaną transmi-
sję w pełnym przewidzianym paśmie,
co jest szczególnie ważne dla aplikacji
pracujących w czasie rzeczywistym.
1394 mLAN Jest łatwa w konfigu-
rowaniu i użytkowaniu. Jest bo-
wiem pierwszym w świecie profesjo-
nalnego dźwięku i obrazu rzeczywis-
tym standardem „Plug & Play”, umo-
żliwiającym łączenie ze sobą urządzeń
różniących się szybkością transmisji,
nie wymagającym stosowania dodat-
kowych ograniczników linii, nadawa-
nia identyfikatorów itp. Zapewnia rów-
nież podłączanie i odłączanie urzą-
dzeń „w locie”, eliminując niebezpie-
czeństwo utraty lub przerwę w trans-
misji danych nawet wtedy, gdy magi-
strala jest aktywna.
System zaproponowany przez firmę
YAMAHA stanowią 3 elementy, któ-
rych wykorzystanie umożliwia pod-
łączenie do magistrali różnych urzą-
dzeń: od instrumentów i modułów
brzmieniowych po zaawansowane mik-
sery cyfrowe.
kartę można zainstalować praktycznie
we wszystkich produkowanych aktual-
nie modelach instrumentów profesjo-
nalnych – syntezatorach: EX5/EX7,
CS6x, S80; modułach brzmieniowych:
CS6R, MU128, EX5R
mLAN8P , to pierwszy procesor mLAN-
AUDIO/MIDI. Umożliwia integrację
sygnałów MIDI (2 porty, 32 kanały)
oraz AUDIO (8 torów wejściowych, 8
torów wyjściowych). Pełni również
funkcje, 12-kanałowego miksera równo-
ważnego 01V, wyposażonego we włas-
ny procesor efektów. Operuje tylko
na danych cyfrowych!
CD8-mLAN , to karta rozszerzająca
przeznaczona do mikserów cyfrowych,
Wyobraźmy sobie, że jesteśmy w
stanie w sposób idealny odtworzyć
warunki akustyczne panujące w do-
wolnym miejscu na Ziemi. Katedra czy
meczet, filharmonia czy klub za ro-
giem – bez znaczenia – każda prze-
strzeń akustyczna może zostać odwzo-
rowana w najdrobniejszych szczegó-
łach. I nie tylko przestrzeń. Również
urządzenia, a właściwie efekty przez
nie oferowane, są w naszym zasięgu.
Czy to w ogóle możliwe? Teraz już
tak, dzięki Yamaha SREV1.
SREV1 (Sampling Reverb), to wielo-
kanałowe urządzenie klasy high-end,
oparte o technologię samplingu, znajdu-
jące się aktualnie na szczycie proceso-
rów sygnałowych oferowanych przez
firmę Yamaha. Skonstruowano je prze-
de wszystkim na potrzeby profesjona-
listów, a więc profesjonalnych studiów
nagraniowych i postprodukcyjnych,
Pogłos na życzenie
produkcji live, rozgłośni radiowych i
telewizyjnych oraz do zastosowań w
systemach zintegrowanych. Nowość
Yamahy potrafi „zrekonstruować” stan-
dardowe i specjalne pola akustyczne
w systemie stereofonicznym lub dźwię-
ku dookólnego (surround), pozosta-
wiając jednocześnie użytkownikowi
całkowitą swobodę w kreowaniu włas-
nych przestrzeni.
System, składający się z 3 elemen-
tów: SREV (blok główny wykonany w
postaci 19" panelu o wysokości 3U),
RC-SREV1 (konsoleta zdalnego stero-
wania) oraz DB-SREV1 (karta rozsze-
rzająca możliwości przetwarzania DSP),
znajdzie się w sprzedaży w pierwszym
kwartale przyszłego roku.
Wykorzystując mecha-
nizmy własnej techno-
logii o nazwie Convo-
lution, SREV1 tworzy
na podstawie bazy od-
powiedzi impulsowych
edytowalny model prze-
strzeni. Funkcja Time
Stretch Pulse (TSP) po-
zwala mierzyć odpowiedzi impulsowe
pochodzące z jednego, dwóch lub czte-
rech kanałów przy użyciu załączonego
oprogramowania i na tej podstawie
tworzyć modele pogłosów.
SREV1 dysponuje gniazdami MIDI
IN/OUT/THRU, dwoma „zatokami”
w formacie mini YGDAI, umożliwia-
jącymi instalację szeregu rozszerzeń z
kategorii wejść/wyjść, dwa wejścia/
wyjścia w standardzie AES/EBU, dwa
złącza szeregowe TO HOST oraz wej-
ście zewnętrznego sygnału Word Clock.
Opcje pamięci masowej przewidują
zastosowanie napędu CD-ROM celem
wczytania danych i uaktualniania opro-
gramowania a także złącze PCMCIA
zapewniające swobodną współpracę z
peryferiami mobilnymi.
Pełną obsługę SREV zapewnia kon-
soleta zdalnego sterowania (do 20 me-
trów), przy użyciu której można kon-
trolować jednocześnie pracę czterech
urządzeń głównych.
Nie znamy jeszcze ceny, ale z całą
pewnością nie będzie to urządzenie na
każdą kieszeń.
YAMAHA TIM
Czasopismo użytkowników
instrumentów i sprzętu
muzycznego firmy YAMAHA
Wydawca:
PRO MUSICA sp. z o.o.
05-092 Łomianki-Dąbrowa, ul. Graniczna 17
tel./fax (0-22) 751 15 12, 751 87 88, 751 87 89
Internet: http://www.promusica.com.pl
e-mail: handlowy@promusica.com.pl
Redakcja i przygotowanie:
GS MEDIA – Grzegorz Szajuk
53-514 Wrocław, ul. Lubuska 66/11
tel./fax (0-71) 361 60 71
e-mail: gsmedia@online.pl
Druk:
Drukarnia „Top-Graf”;
55-411 Żerniki Wrocławskie, ul. Wrocławska 16
tel./fax (0-71) 311 34 90
2
YAMAHA Technologia – Instrumenty – Muzyka
zrealizowany!
102564304.015.png 102564304.016.png 102564304.017.png 102564304.001.png 102564304.002.png
YAMAHA Info
Dubeltowe
wsparcie
Yamaha i Emagic wspólnie opracowały
edytor dla CS6x/R oraz S30/S80
Pojawiła się specjalna wersja popularnego pakietu edycyjnego Emagic
SoundDiver , zapewniająca wsparcie dla nowych syntezatorów Yamahy. Płyta
CD-ROM zawiera oprócz programu (w wersji na Macintosha i PC) szereg
unikalnych materiałów szkoleniowych (w formacie PDF), szeroki wybór do-
datkowych brzmień, porady, samplowane frazy oraz cenne wskazówki dotyczą-
ce korzystania z rozszerzeń serii PLG. Nietuzinkowe narzędzie dla nietuzin-
kowych twórców.
AW4416
Professional Audio Workstation
Wprowadzając na rynek zintegrowaną
stację roboczą audio AW4416 , firma YA-
MAHA jeszcze raz oddaje w Państwa ręce urzą-
dzenie, które odmieni Wasze życie. Wyobraźcie
sobie, że Wasze biurko zamienia się nagle w pro-
fesjonalne, kompletnie wyposażone studio na-
grań, ale nie wydajecie na nie więcej niż na przy-
zwoity stół mikserski.
Jeżeli próbowaliście wcześniej zmierzyć się z
cyfrowymi realizacjami dźwięku będziecie mile
zaskoczeni tym, co oferuje AW4416:
• pełna, zintegrowana wersja stołu 02R;
• 44-kanały wejściowe (wszystkie wyposażo-
ne w 4-pasmowe, parametryczne korektory
brzmienia i procesory dynamiki);
Niby nic nadzwyczajnego, a jednak...
YMU759 , to jednoukładowy moduł
brzmieniowy drugiej generacji prze-
znaczony na rynek urządzeń przenoś-
nych, takich jak telefony komórkowe,
czy palmtopy. Nowy chip, oprócz wbu-
dowanego 16-głosowego syntezatora
FM dysponuje możliwością odtwarza-
nia dźwięku próbkowanego, w tym
oczywiście również próbek głosu. Dzięki
takiemu rozwiązaniu wyniki rozgry-
wek, pogoda, czy numery Toto-Lotka
mogą być podawane przez komórkę
głosem, a nie w postaci tekstowej na wy-
świetlaczu. Zaprogramowanie atrak-
cyjnego sygnału przywołania (bo z całą
pewnością nie będzie to dzwonek, ale
np. fragment utworu) też znajdzie się
w zasięgu użytkownika.
Układ udostępnia również moduł
General MIDI ze 128 brzmieniami oraz
kolejne 128 innych brzmień, zintegro-
wany sekwencer odtwarzający utwory
bez angażowania procesora głównego
oraz wzmacniacz o mocy 550mW.
Specjaliści od marketingu sieci komór-
kowych będą musieli nieźle „pogłów-
kować” jak nam to sprzedać...
Schematy
dla RM1x
Najnowsza dyskietka ze schema-
tami dla RM1x pochodząca ze stajni
KeyFax nosi tytuł „Funk”. Ufając do-
świadczeniu firmy, która korzysta z
usług żywych muzyków przy realiza-
cjach sekwencji MIDI można spodzie-
wać się ciekawych rezultatów. Rze-
czywiście. RM1x FUNK Groove Libra-
ry zawiera profesjonalne 4-8-taktowe
riffy gitarowe, loopy perkusyjne zare-
jestrowane w technice MIDI itd. Każ-
da z fraz jest kompletna, tzn. zawiera
sekwencje alternatywne do głównej,
łączniki, wstępy, zakończenia i prze-
rywniki. Więcej informacji na stronie
producenta: http://www.keyfax.com.
• 24-bitowe przetworniki na wejściu i 32-
bitowa architektura toru przetwarzania;
• 8-kanałowy sampler fraz;
• 16-ścieżkowa rejestracja dźwięku z 24-bito-
wą rozdzielczością;
• 16-kanałowe, cyfrowe połączenie ze światem zewnętrznym dzięki
zgodności z rozszerzeniami w standardzie YGDAI (takimi jak w 01V
i D24);
• opcjonalna nagrywarka CD-RW.
Ciężkie kroki na wirtualnym dywanie
Technologia elektronicznego mode-
lowania otaczającej nas rzeczywistości
zaczyna pojawiać się coraz częściej w
produktach tzw. „powszechnego użytku”
(o ile w naszej branży można w ogóle
mówić o takim zjawisku), bo przecież
przedwzmacniacza w tej, czy innej
postaci, używa każdy gitarzysta, posia-
dający elektryczną deskę.
Oto trafia na nasz rynek ciekawe
i niedrogie urządzenie o nazwie DG-
Stomp . Jest to cyfrowy przedwzmac-
niacz gitarowy, oparty na znanej rów-
nież w naszym kraju technologii Elec-
tric Circuit Modeling. Najważniejszą
cechą nowej konstrukcji kierowanej
do wszystkich gitarzystów (zarówno
tych mniej-, jak i bardziej zaawan-
sowanych) jest fakt, że w praktyce
otrzymujemy nie jeden, a osiem róż-
nych przedwzmacniaczy. I są to najlep-
sze i uznane światowe marki...
DG-Stomp wyposażony jest do-
datkowo w rozbudowaną sekcję efek-
tów, obejmujących kompresor, blok
modulacji obejmujący Chorus, Flan-
ger, Phaser, Rotary Speaker, Tremolo
product/guitar/dg/ , poświęconej DG-
Stomp'owi można załadować kolej-
nych 360 programów (180 utrzyma-
nych w klasycznych stylistykach rocka,
bluesa czy country oraz 180 progra-
mów określanych mianem „ekspery-
mentalnych”, eksplorujących do mak-
simum możliwości urządzenia). Pliki
nie są duże, tak więc można je ściąg-
nąć sobie w każdej chwili nawet w
kawiarence internetowej i zapisać na
dyskietce.
Cyfrowe wyjście zapewnia idealną
jakość brzmienia i możliwość bezpo-
średniej pracy w cyfrowych systemach
rejestracji i przetwarzania sygnałów.
Obszary zastosowań DG-Stomp
są niezwykle szerokie: od występów
live, przez studio domowe, po cyfro-
we realizacje najwyższej jakości.
YAMAHA TIM (15) – Grudzień 2000
3
Dźwięk
w komórce
(do wyboru), linię opóźniającą realizu-
jącą efekty takie jak klasyczny Delay
czy Tape Echo oraz cyfrowy pogłos, a
w nim algorytmy sprężyny, sali kon-
certowej oraz płyty pogłosowej.
Na uwagę zasługują takie funkcje
dodatkowe jak: nabicie tempa powtó-
rzeń dla funkcji Delay (Tap Tempo),
wbudowany symulator 16 typów sys-
temów głośnikowych (możliwość bez-
pośredniej rejestracji z zachowaniem
charakterystycznego dla wzmacniacza
lampowego, żywego brzmienia), mo-
żliwość jednoczesnej kontroli aż ośmiu
funkcji/parametrów przy użyciu zew-
nętrznego kontrolera MIDI oraz zinte-
growany automatyczny tuner chro-
matyczny.
Pamięć DG-Stomp, zapewnia na-
tychmiastowy dostęp do 90 progra-
mów fabrycznych i 90 użytkowni-
ka. Wartym podkreślenia pozostaje
fakt, że programy dostarczane stan-
dardowo przygotowane zostały przez
muzyków amerykańskich, brytyjskich
i niemieckich. Z sieci Internet, ze stro-
ny http://www.yamaha.co.jp/english/
102564304.003.png 102564304.004.png 102564304.005.png 102564304.006.png
YAMAHA Info
USB w natarciu
Jak długo
można?
Wprost niewiarygodne, ale prawdziwe... Obsy-
pana licznymi nagrodami karta-weteran Yamaha
SW1000XG (ponad 2 lata na rynku w tej kategorii,
to niemal cała wieczność) po raz drugi z rzędu uzy-
skała tytuł „Najlepszego produktu elektronicznego
roku” przyznawany przez brytyjski przemysł mu-
zyczny w trakcie dorocznych targów, jakie odbywa-
ją się w tym kraju. Przyznają Państwo, że jest to
osiągnięcie nie lada i świadczy chyba o nienajlepszej
na tym polu kondycji konkurencji.
Podczas gdy 1394 mLAN zdobywa nowe obszary
rynku profesjonalnego, interfejs USB od ponad 2 lat
z powodzeniem wykorzystywany jest w zastoso-
waniach amatorskich. Tym bardziej, że uzgodniona
niedawno specyfikacja wersji 2.0 magistrali dorów-
nuje pod względem szybkości „konkurencji” spod
znaku „ognistego przewodu”.
UX256 jest modułem o szerokości 9,5" i wyso-
kości 1U wyposażonym w 6 fizycznych portów
MIDI IN/OUT. Oprócz tego do dyspozycji są dwa
porty szeregowe (typu HOST), z których każdy
może obsłużyć 5 gałęzi wyściowych (80 kanałów) i
jedną wejściową (16 kanałów). Mamy zatem łącznie
16 x 16 = 256 kanałów wyjściowych oraz 8 x 16
UX256, to zaawansowany interfejs MIDI (i tylko
MIDI) przeznaczony do sprzęgania z systemem
komputerowym za pośrednictwem portu USB (w
wersji 1.x). Dzięki ogromnej liczbie obsługiwanych
portów urządzenie można swobodnie zintegrować
w rozbudowanym zestawie urządzeń i... zapomnieć
o nim. Cały proces zarządzania przepływem sygna-
łów powierzony został bowiem oprogramowaniu,
za pomocą którego włączamy, bądź wyłączamy
transmisję w określonych gałęziach.
Sterowniki interfejsu UX256 pracują zarówno
na platformie Windows 98, jak i MacOS, co sprawia
że stanowi on doskonały wybór dla posiadaczy PC-
tów jak również iMac'ów, czy nowych maszyn z
procesorami G3/G4.
= 128 kanałów wejściowych). Jeżeli dołożymy do
tego możliwość podłączenia do magistrali USB kilku
interfejsów UX256 (sterowniki nie mają ograniczeń
odnośnie liczby dołączonych do komputera urzą-
dzeń) liczba obsługiwanych kanałów może z powo-
dzeniem sięgnąć 512. Wcześniej jednak komputer,
i oprogramowanie dostaną zapewne „czkawki”.
Taka ilość kanałów (które pracują, a nie tylko są)
wymaga jednak sporej mocy od procesora.
Jakkolwiek interfejs USB umożiwia bezpośred-
nie zasilanie urządzeń, to aby uniknąć dodatkowego
obciążania magistrali UX256 wyposażony został we
własny zasilacz sieciowy, co zapewnić powinno sta-
bilną pracę całego systemu.
Kolejny rekord padł w readakcji renomowane-
go magazynu Future Music , gdzie SW1000XG nie
dość, że uzyskała przez dwa lata z rzędu w kategorii
kart dźwiękowych tytuł produktu roku, to jeszcze
w roku bieżącym zdobyła tytuł „Najlepszy zakup”.
W ostatecznej rozgrywce SW1000XG pokonała 6
konkurentek, otrzymując najwyższą liczbę punktów
oraz dodatkową nagrodę za przetwarzanie sygna-
łów. „Zdecydowanie najlepsza w testach”, „sensa-
cyjna”, „od momentu jej pojawienia się na rynku nie
wydarzyło się nic godnego uwagi” głosiły opinie
recenzentów.
Świat próbek w kieszeni
Zrobiona
z bambusa!
Dotychczas wydawać się mogło, że drewno
bambusowe jest ostatnim materiałem, z jakiego
można zbudować gitarę. Oprócz kilku instrumen-
tów perkusyjnych i dętych, wykorzystujących natu-
ralny, cylindryczny kształt tej niezwykłej trawy, ma-
teriał ten w ogóle nie był brany pod uwagę.
Nowe gitary akustyczne Yamaha FGB1 (tra-
dycyjny folk) oraz FGXB1 (ten sam model z aktyw-
nym układem elektronicznym) stanowią nie tylko
niezwykłe osiągnięcie technologiczne. To również
nowa jakość brzmienia: pełne
i przejrzyste, a jednocześnie
ciepłe – takie, którego nie-
jednokrotnie nie posiadają in-
strumenty wykonane z trady-
cyjnych materiałów.
Całe to zamieszanie wo-
kół bambusa ma niewątpliwie
również bardzo korzystny wy-
dźwięk ekologiczny. Oto oka-
zuje się bowiem, że potrafimy
zrobić dobrze brzmiący
instrument z drewna po-
chodzącego z rośliny po-
wszechnie uznawanej za
chwast, której zasoby są
i łatwo odnawialne.
Nowe gitary już
do wypróbowania w
najbliższym dobrym
sklepie muzycznym.
Gwarantujemy Wam,
że będziecie mile
zaskoczeni!
Nowy sampler w formacie kieszonkowym wy-
znacza nowy standard wśród urządzeń tej klasy. Do
wyjątkowych cech nowej konstrukcji zaliczyć z
pewnością należy:
• Ułatwione do maksimum próbkowanie i zapę-
tlanie. Funkcja Loop Track Play umożliwia
odtwarzanie próbek w unisonie w tym samym
tempie (mimo, że zostały w różnych tempach).
Do synchronizacji można również wykorzystać
sygnały zewnętrznego zegara MIDI. Do podsta-
wowych właściwości SU200 należy również
resampling wielu uruchomionych fraz (z fil-
trem i efektami) i zarejestrowanie ich jako poje-
dynczej próbki;
• Kontrolę brzmienia w czasie rzeczywistym. Zwy-
kłe „przearanżowanie” przerywników w czasie
rzeczywistym wymaga użycia tylko jednej funk-
cji: Loop Remix . Można też użyć procesora
efektów lub filtra. Charakterystyka efektów
może być zmieniana przy użyciu wstęgi steru-
jącej lub pokręteł Effect Control.
• Intuicyjną, dziecinnie prostą obsługę. Podświe-
tlany wyświetlacz LCD daje natychmiastowy
wgląd w najważniejsze parametry, zaś podświe-
tlane przyciski na płycie czołowej w każdych
warunkach w czytelny sposób informują o urucho-
mionych funkcjach i efektach.
Możliwość stosowania efektów lub filtra do
wejściowych sygnałów audio.
• Pamięć masową opartą o coraz bardziej popu-
larne karty SmartMedia™ (3.3V);
Efektywne zarządzanie pamięcią. Do fraz, które
są znacznie bardziej odporne na zniekształcenia
związane z obniżoną częstotliowością
próbkowania można ją z powodzeniem
zastosować (np. pochody basowe). Tam,
gdzie jakość próbki jest najważniejsza
(np. dźwięk talerzy) można zastosować
najwyższą częstotliwość. Wszystkie frazy
można zawsze odtworzyć w jednym,
wspólnym tempie.
Możliwość pracy w każdym miej-
scu i czasie. Niezależnie od tego, gdzie
przyjdzie nam zbierać materiał próbko-
wy, SU200 pracuje praktycznie w każ-
dych warunkach. Dobre baterie zapew-
niają nieprzerwaną długą pracę również
tam, gdzie nie ma dostępu do zasilania.
4
YAMAHA Technologia – Instrumenty – Muzyka
102564304.007.png 102564304.008.png 102564304.009.png 102564304.010.png
Keyboardy domowe 2000/2001
„Chciałbym się nauczyć grać na ja-
kimś instrumencie, ale nie wiem od
czego zacząć...”. Takie stwierdzenia
można coraz częściej usłyszeć z ust lu-
dzi zainteresowanych aktywnym obco-
waniem z muzyką. Nasycenie instru-
mentami domowymi (keyboardy, gitary,
pianina cyfrowe itp.) osiągnęło w na-
szym kraju przez ostatnie 10 lat poziom
znaczący i nie powinien dziwić fakt, iż
ludzie, którzy je kupili chcą w pełni z
nich korzystać. Ile frajdy sprawia samo-
dzielne wykonanie w pełni zaaranżowa-
nego utworu muzycznego wie tylko ten,
kto choć raz spróbował to zrobić. Z elek-
tronicznym, domowym instrumentarium
firmy YAMAHA naprawdę nie jest to trudne.
Uczmy się
muzyki!
zmuszeni obcować z brzmieniami kiepskiej
jakości, to albo kompletnie zniechęcimy się do
muzyki, albo „znieczulimy” swój słuch w taki
sposób, że żadne doznania akustyczne nie
będą robić już na nas wrażenia (po prostu
zatracimy poczucie smaku). Aktualnie obo-
wiązkiem każdego producenta jest doda-
wanie do standardowych brzmień instrumen-
talnych przynajmniej jednego zestawu efek-
tów specjalnych, takich jak okrzyki, gwizdy,
powiewy wiatrów, grzmoty etc. oraz brzmień
instrumentów perkusyjnych, wydobywanych
przy użyciu klawiatury lub specjalnie do tego
przeznaczonych przycisków.
jednoosobowej orkiestry, grającej w każdym
stylu i na każde zawołanie.
Aktywne obcowanie z muzyką wraca do
łask. To fakt, z którym trudno dyskutować. Na
przestrzeni ostatnich 5 lat, zarówno na ła-
mach YAMAHA-TIM, jak i fachowej prasy
muzycznej, wielokrotnie wracaliśmy do za-
gadnień związanych z szeroko pojętą edukacją
muzyczną. Wciąż dorastają jednak nowi adep-
ci sztuki muzykowania, którzy być może po
raz pierwszy stykają się z możliwościami ofe-
rowanymi przez elektroniczne instrumenty
domowe, a i zakres funkcji oferowanych przez
nowe instrumentarium u progu XXI wieku
jest całkiem inny niż parę lat temu.
Prawie 20-letnia historia „wynalazku” zwa-
nego keyboardem domowym – nota bene
pierwszy instrument tego typu skonstruował
nie kto inny, jak firma YAMAHA – pokazała,
że cieszy się on niesłabnącym zainteresowa-
niem właściwie na całym świecie. Nic dziw-
nego. Chyba każdy, kto w ogóle ma ochotę
muzykować, chciał chociaż raz wziąć w swoje
ręce batutę i pokierować, zgodnie z własnym
życzeniem, całym zespołem posłusznych a
jednocześnie wytrawnych, muzyków. A key-
board domowy od swego zarania oferuje
właśnie tego typu rozwiązania.
Prostota obsługi
Jest oczywistym, że w skomplikowanych
czasach, w jakich żyjemy, konstruowanie
skomplikowanych instrumentów, służących
głównie rozrywce, mijałoby się z celem. Key-
board domowy w wydaniu oferowanym przez
firmę YAMAHA posiada zatem prosty, intu-
icyjny interfejs obsługi, sprawiający że każda
chwila spędzona z instrumentem staje się
prawdziwą przyjemnością. Uwaga ta odnosi
się do wszystkich modeli (od najtańszego po
najdroższy) i kto wie, czy nie jest jedną z
najważniejszych cech decydujących o sukcesie
rynkowym tych produktów.
Automatyczny akompaniament
Funkcja nieodzowna w instrumencie, któ-
rego głównym przeznaczeniem jest rozrywka.
W tym przypadku ilość automatycznie prze-
chodzi w jakość, tzn. że im więcej dostępnych
stylów tym lepiej (choć zawsze warto zwrócić
szczególną uwagę na jakość aranżacji automa-
tycznych podkładów). A jeżeli do tego docho-
dzi jeszcze możliwość nagrywania (programo-
wania) przez użytkownika, to jesteśmy w
domu – potencjał akompaniamentacyjny in-
strumentu w połączeniu z omówioną wcześ-
niej paletą brzmień stanowi kombinację, za-
pewniającą natychmiastową realizację idei
Funkcje dodatkowe i wyposażenie
Jakiekolwiek dodatki do przedstawionego
wyżej rysu ogólnego instrumentu domowego
nie pozostają bez wpływu na komfort obco-
wania z instrumentem, no i oczywiście jego
cenę końcową. Ogólna zasada jest następu-
jąca: im wyższej klasy brzmienie instrumentu,
tym jest on lepiej wyposażony.
Ciąg dalszy na nastpnej stronie
Jak to działa?
Za każdym razem, gdy zagłębiamy się w
szczegóły jakiegokolwiek problemu, nie po-
winniśmy tracić oglądu całości. Nie inaczej jest
z zaawansowanymi technicznie instrumen-
tami muzycznymi. Aby z łatwością poruszać
się w gąszczu możliwości, a także wiedzieć
czego w ogóle możemy się spodziewać, war-
to na początku zapoznać się z przynajmniej
ogólną koncepcją produktu takiego jak key-
board domowy. Spróbujmy zatem uporząd-
kować swoją wiedzę w tym temacie.
Szeroka paleta brzmieniowa
Stanowi trzon współczesnego keyboardu.
Instrument oferujący więcej brzmień jest
lepszy – tak zapewne sądzi wielu Czytel-
ników, choć jest to tylko połowa prawdy. Za
ilością MUSI bowiem podążać jakość. Jest to
warunek bezwzględny, bowiem gdy będziemy
YAMAHA TIM (15) – Grudzień 2000
5
102564304.011.png 102564304.012.png 102564304.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin