KONCEPCJE PROFESJONALIZMU.doc

(50 KB) Pobierz
KONCEPCJE PROFESJONALIZMU

KONCEPCJE PROFESJONALIZMU

 

KONCEPCJA ROZSZERZONEGO PROFESJONALIZMU

E. HOYLE’A

(JEGO KONTYNUATORZY L. STENHOUSE, D. SCHÖN)

KONCEPCJA NOWEGO PROFESJONALIZMU        J. ELLIOTTA

KONCEPCJA PROFESIONALNEGO ARTYZMU

D. FISH

CHARAKTERYSTYKA PROFESJONALIZMU

 

Hoyle wyróżnił profesjonalizm: ograniczony i rozszerzony:                         - ograniczony-nauczyciel funkcjonuje wyłącznie na bazie własnego doświadczenia, interpretuje sytuację zadaniową nie uwzględniając szeroko rozumianej edukacji, nie współpracuje z innymi.

-rozszerzony - działanie intuicyjne; nauczyciel stale poszukuje zrozu-

mienia swej praktyki, stale samo-

doskonali się i współdziała z innymi.

   Ekspercka sprawność w poszukiwaniu zrozumienia świata, w tym własnej praktyki. (Steinhause)

 

 

Model profesjonalnej praktyki ujmuje: kontekst, istotę roli, kompetencje, wiedze profesjonalną, istotę profesjonalnego uczenia się, pedagogikę i program.

Profesjonalista powinien być otwarty na stale rosnące i zmieniające się potrzeby jego podpiecz-

nych.  Powinien traktować ich podmiotowo, a sytuację w której się znajdują ujmować całościowo i uzgadniać z nimi wszyst -kie decyzje dotyczące sposobu zaspakajania owych potrzeb.

 

Fish mówi o węższym i szerszym znaczeniu profesjonalizmu. Węższe, to synonim „biegłości”, funkcjonuje w mowie potocznej. Szersze zaś mieści się w koncepcji profesjonalnego artyzmu.

Na profesjonalny artyzm składa się: autonomiczny osąd sytuacji, integralność, osadzenie umiejętności technicznych w szerokim kontekście celów, wartości, powinności.

Koncepcja ta zakłada, że teoria jest zawarta w praktyce i że rozwój praktyki warunkuje, czy też współwyznacza rozwój teorii. I przeciwnie – rozwój teorii warunkuje rozwój praktyki.

CECHY

NAUCZYCIELA PROFESJONALISTY

 

wg Steinhausea (osobista teoria nauczyciela)

1)stałe i systematyczne poddawanie pod wątpliwość własnej praktyki; refleksja praktyczna.

2)kwestionowanie i testowanie teorii w praktyce (przy założeniu, że nauczyciel posiada do tego odpowiednie kompetencje)

3) zgoda nauczyciela na obserwowanie swoich działań w klasie przez innych nauczycieli, lub z wykorzystaniem nagrań wideo i gotowość do twórczego wykorzystania rezultatów tych obserwacji w trakcie otwartej dyskusji.

4) testowanie własnych idei poprzez stosowanie procedur badawczych w klasie szkolnej

 

wg Schöna (refleksyjna praktyka)

1) refleksja w działaniu

(reflection-in-action) inteligentne działanie; nauczyciel postawiony wobec konieczności ogarnięcia tego, co się dzieje może zatrzymać się na chwilę w środku działania, (…) aby pomyśleć nad tym, co robić dalej. Może też kontynuować działanie i myśląc w biegu modyfikować swe zachowanie.

2) refleksja nad działaniem

(reflection-on–action)reakcja zwrotna; dotyczy działania, które pojawia się w odpowiedzi na wstrząs, nieoczekiwaną sytuację.



Profesjonalista powinien niemalże natychmiastowo zintegrować refleksję z działaniem („ponowne obramowywanie” problemu

tj. re-framing)

 

1) współdziałanie w zakresie rozpoznawania, wyjaśniania i rozwiązywania problemów

2) komunikacja i empatia w kontaktach

3) holistyczne rozumienie sytuacji ( język zrozumiały dla odbiorcy)

4) samorefleksja – pokonywanie stereotypowych sądów i reakcji

5) umiejętność przyjmowania krytyki i wyciągania z niej konstruktywnych wniosków

 

 

 

1)„repertuar personalny”

- cechy osobowości (samoświadomość, wrażliwość na innych, umiejętność wyważonej samooceny, dystans pokora, odwaga, bezstronność, otwartość umysłu, entuzjazm, wyobraźnia, empatia)

2) odpowiedni poziom wiedzy merytorycznej i przedmiotowej

3) repertuar umiejętności określony wymaganiami akredytacyjnymi

4) wiedza edukacyjna – istota, efekty, kontekst nauczania i uczenia się

5) edukacyjne rozumienie wzmacniane wiedzą pedagogiczną

6) profesjonalny osąd nauczyciela (elastyczność w podejmowaniu decyzji, profesjonalny artyzm, czyli zdolność do improwizacji w zastanej, zaskakującej sytuacji)

7) profesjonalna kolegialność – współdziałanie

8) profesjonalny rozwój:

- zdolność do teoretyzowania w praktyce i rozpoznawania teorii leżących u podłoża własnego działania

- świadomość własnych teorii i teorii w użyciu

- umiejętność badania własnej praktyki

- umiejętność operowania praktyczną aktywnością badawczą na poziomie klasy

- umiejętność doskonalenia praktyki, rozpoznawania usterek i pracy nad ich usunięciem

 

SPOSÓB KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELA PROFESJONALISTY

 

Najlepszą formą przygotowania do refleksyjnej praktyki jest umożliwienie studentom doświadczenia „realnej praktyki” – pod okiem mentora (coaching)-  bez ponoszenia za nią pełnej odpowiedzialności. Umożliwi im to doświadczenie:

- „wiedzenia w działaniu

- „refleksji w działaniu

 

Modele coaching najczęściej wykorzystywane w kształceniu nauczycieli:

- „wspólne eksperymentowanie”     ( nauczyciel wspiera, pomaga, ale nie daje gotowych rozwiązań)

- „podążaj za mną” (nauczyciel improwizuje całość działania i prezentuje przykłady występującej w nim refleksji)

- „gabinet luster”(realizacja praktycznego zadania, dialog nad nim, przeprojektowanie go, zmiana perspektywy oglądu wyjściowej sytuacji)

 

Studenci powinni opanować wiedzę z zakresu podstawowych dyscyplin, radzi włączać ich w proces pozyskiwania informacji przydatnych dla zrozumienia złożonych sytuacji edukacyjnych (odejście od traktowania dyscyplin akademickich jako obiektywnego fundamentu praktyki w kierunku postrzegania ich jako źródła idei).

  W zakresie edukacji nauczycielskiej propaguje programy modułowe, których sedno leży w studiowaniu praktyki:

- studia obserwacyjne społ. lokalnych, polityki oświatowej

- studiowanie przypadków na podstawie dyskusji, dokumentów

- „próbne” wejście do szkoły (refleksja nad doświadczeniami – pisemne opracowanie)

-powrót na uczelnię celem „refleksji nad refleksją”

 

 

Źródłem wiedzy profesjonalnej jest „mądrość praktyczna” i profesjonalny osąd. Nabywanie jej należy oprzeć na praktyce – na działaniu i odkrywaniu znaczeń.

Uczenie się poprzez praktykę wymaga wspomagania ze strony szerokiej edukacji, której celem jest:

- docenienie złożonego charakteru praktyki i złożoności jej uczenia się

- zdolności i umiejętności w zakresie badania praktyki

- zdolności, gotowości i umiejętności w zakresie jej doskonalenia

- zdolności umiejętności wyprowadzania teorii z praktyki

- zdolności do prowadzenia refleksji nad praktyką

- rozumienie złożoności relacji między myślą i działaniem

- wiedza i formalna teoria- zdolność do korzystania z niej dla „oświecenia” praktyki.

 


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin