INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY
ROK SZKOLNY 2005/2006
Dane dziecka:
Nazwisko i imię:
Data urodzenia:
Grupa:
Adres:
Zalecenia: objęcie dziecka grupowymi i indywidualnymi zajęciami z tytułu wczesnego wspomagania rozwoju:
- stymulowanie funkcji poznawczych, orientacyjnych i wykonawczych ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń dotyczących rozwoju mowy
- ćwiczenie sprawności pamięci
- usprawnianie grafomotoryki
- usprawnianie funkcji wzrokowo – ruchowych
- wzmacnianie zachowań społecznie użytecznych
Krótka charakterystyka dziecka:
Dziewczynka urodziła się z zespołem Downa, z wrodzoną wadą serca. Jej ogólny rozwój umysłowy jest opóźniony. Deficyty obejmują sferę mowy, zarówno czynnej jak i biernej; ubogi jest zasób słownictwa, wymowa niewyraźna. W myśleniu dominuje konkret. Sprawność ruchowa dziewczynki jest dobra. Małgosia jest samodzielna w zakresie zaspokajania potrzeb fizjologicznych (toaleta, jedzenie), niewielkiej pomocy wymaga w trakcie ubierania (zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł). W zachowaniu jest spokojna i raczej pogodna, czasem uparta. Jest dzieckiem nieśmiałym, ale przyjaźnie nastawionym do otoczenia.
Charakterystyka grupy:
Grupa, do której uczęszcza Małgosia liczy 21 dzieci w wieku 6 lat. Dzieci są radosne, chętnie bawią się w małych zespołach. Znają i przestrzegają umówionych zasad zachowań
obowiązujących w grupie. Angażują się w prace na rzecz całej grupy ( dyżury:
nakrywanie do posiłków, podlewanie roślin w sali, pomoc w porządkowaniu zabawek
itd.). Chętnie wykonują prace w książkach i uczestniczą w zajęciach służących
przygotowaniu do podjęcia nauki w szkole.
Małgosia jest traktowana przez rówieśników prawie tak samo jak każde dziecko
w grupie.
Jednak dzieci zdają sobie sprawę z tego, że różni się ona od nich i czasem wymaga
pomocy i tolerancji z ich strony. Małgosia naśladując dzieci uczy się zachowań
społecznych, uczy się przestrzegania określonych norm w grupie.
Harmonogram zajęć:
zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju – 2 x w tygodniu po 1 godzinie
Cele edukacji :
- nauka nawiązywania kontaktu emocjonalnego koncentracji wzroku
- rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania
- stymulowanie rozwoju mowy
- rozwijanie sprawności manualnej
- kształtowanie koncentracji uwagi i pamięci
- rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej
Program:
Cel ogólny: stymulowanie rozwoju mowy
Cele szczegółowe
Sposoby realizacji
Czas realizacji
Przewidywane osiągnięcia
Nauka prawidłowego oddychania:
-zatrzymywania powietrza w zamkniętych ustach
-wydłużania fazy wydechowej
Rozwijanie sprawności narządów mowy:
-usprawnianie warg
-usprawnianie języka
Rozwijanie percepcji słuchowej
Kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania, wypowiadania się nt. obrazka, wzbogacanie słownika
1. Wciąganie powietrza nosem wypuszczanie ustami (dmuchanie w piórko, balonik, piłeczkę, wiatrak, zdmuchiwanie świeczki, dmuchanie w gwizdek, nadymanie zamkniętej buzi przepychanie w niej powietrza, kołysanie na brzuchy zabawki, próba nadmuchania balonika)
2. Ściąganie ust w dzióbek, rozchylanie warg w kierunku kącików ust (szeroki uśmiech, usta na przemian zamknięte
i otwarte); zaciskanie warg, nakładanie dolnej na górną i odwrotnie; naśladowanie parskania; masowanie warg zębami; wysuwanie i cofanie języka przy otwartych ustach; kląskanie; oblizywanie warg językiem przy otwartych ustach, wypychanie policzków)
3. Ćwiczenia prawidłowego odbioru dźwięków, różnicowanie sygnałów dźwiękowych, słuchanie, zapamiętywanie dźwięków
4. Odpowiadanie na zadane pytania dotyczące obrazka, wypowiadanie się nt. przedmiotów, zwierząt i ludzi na obrazkach
Przed każdym zajęciem
Cały rok szkolny
Dz. potrafi prawidłowo oddychać, wydłużać wydech
Dz. prawidłowo, samodzielnie wykonuje ćwiczenia
Dz. prawidłowo rozpoznaje
i różnicuje dźwięki
Dz. odpowiada na pytania N., rozpoznaje i nazywa przedmioty, zwierzęta i ludzi na obrazkach
Cel ogólny: rozwijanie sprawności manualnej
Rozwijanie sprawności posługiwania się klockami, elementami układanek
Wydzieranie, wycinanie wg wzoru, bez wzoru, naklejanie elementów
Modelowanie
w prostych masach różnego rodzaju
Manipulowanie
w grochu, ryżu, grysiku
Malowanie, rysowanie na dużych prostych małych powierzchniach
Usprawnianie czynności grafomotorycznych
1.Konstruowanie prostych budowli z kolorowych, dużych klocków.
2. Manipulowanie układankami płaskimi – obrazkowymi, geometrycznymi, magnetycznymi, wtyczkowymi itp.
3. Nawlekanie – klocków, guzików itp.
4. Wydzieranie, wycinanie po narysowanych liniach, następnie samodzielnie wydzieranie, wycinanie bez narysowanych linii
5. Naklejanie wydartych lub wyciętych z papieru elementów
6. Modelowanie w plastelinie, modelinie itp.
7. Mieszanie kasz
w pojemniku dłońmi, przesypywanie dłońmi do innych pojemników, układanie dowolnych „obrazków”
8. Malowanie jednocześnie dwoma rękami, jedną ręką grubym pędzlem na dużych powierzchniach, następnie cienkim pędzlem, rysowanie, kolorowanie
9. Ćwiczenia rozmachowi, kreślenie ruchów w powietrzu, węglem rysunkowym na dużych arkuszach papieru, kreślenie ruchów palcem w tworzywie sypkim
10. Wypełnienie dużej przestrzeni ograniczonej konturem, pędzlem, palcami, gąbką
11. Samodzielne rysowanie linii poziomych, pionowych, łuków, kół, prostych figur geometrycznych, łączenie liniami wyznaczonych punktów
2 miesiące
...
blackcaffeine