Temat: Pobaw się z nami- zabawy interakcyjne i nie tylko.
Cele: nabywanie umiejętności pozytywnego postrzegania innych,
wyzwalanie pozytywnych emocji,
nabywanie umiejętności rozumienia siebie samego i innych,
nabywanie umiejętności precyzowania sytuacji, gdy w grę wchodzą emocje,
wdrażanie do dostrzegania różnicy między dobrym i złym postępowaniem,
wdrażanie do respektowania i stosowania zawartych wcześniej umów i reguł.
Forma pracy: z całą grupą, indywidualna
Metody pracy; słowna-zabawy interakcyjne, rozmowy
oglądowa-teatrzyk sylwet,
działaniowa-udział w zabawach.
Środki dydaktyczne: sylwety do teatrzyku ,teatrzyk, taśma magnetofonowa, magnetofon, pianino
Przebieg zajęcia:
1/ Powitanie piosenką „Uśmiechnij się”/wyzwalanie pozytywnych emocji/.
Słoneczko śpiewa na cały głos
Choćbyś miał bracie kłopotów sto
Słoneczko do nas uśmiecha się
Słoneczko woła przez cały dzień
Ref. Uśmiechnij się, wyprostuj się
Słoneczko śpiewa i woła cię.
2/ Teatrzyk sylwet„Jaś i zabawki” Cz. Janczarski
Jaś ma pociąg elektryczny, co po szynach wkoło mknie
Chciał się z Jasiem bawić Lutek, ale Jaś zawołał „Nie”
To jest moja zabawka i dla siebie ją mam
Odszedł Lutek od Jasia, teraz Jaś został sam.
Jaś ma konia na biegunach, co kołysze się buj, buj.
Chciał na konia wskoczyć Włodek, a Jaś mówi „koń jest mój”.
Odszedł Włodek od Jasia, teraz Jaś został sam.
Jaś ma piłkę kolorową, która skacze jeszcze jak
Chciał się z Jasiem bawić Adam, lecz Jasiowi to nie w smak.
Odszedł Adam od Jasia i znów Jaś został sam.
Pociąg stanął, konik usnął, w ciemnym kącie piłka śpi.
Jaś nasz stoi wśród zabawek i ociera słone łzy.
-Gdzie są moi koledzy? Przecież tylu ich mam.
Wszyscy bawią się razem, a ja jestem tu sam.
a/rozmowa –pytania: 1/ czy podobał wam się Jaś?/jeśli tak to dlaczego?/
2/ dlaczego Jaś został sam?
3/ jak czul się chłopiec, gdy koledzy go opuścili?
4/ co poradzilibyście Jasiowi/, co powinien zrobić, by koledzy
chcieli się z nim bawić?
/dostrzeganie różnicy między dobrym i złym postępowaniem, nabywanie umiejętności rozumienia siebie samego i innych/
3/ Zabawa z muzyką „Sia la la” /wyzwalanie pozytywnych emocji/
/Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka zaczyna zabawę mówiąc: myślę o dziecku, które ma zielone rajstopy, czerwoną sukienkę i krótkie włosy. O jakim dziecku myślę? Kto odgadnie , ten opisuje inne dziecko./.
5/ Zabawa ruchowa „Rakieta”
/przezwyciężanie napięć, kontrolowanie i wyzwalanie pozytywnych emocji/.
Dzieci stoją w kole . W pozycji pochylonej zaczynają cicho klaskać, wstając natężają klaskanie do coraz głośniejszego. Gdy są w pozycji stojącej wyskakują w górę z okrzykiem: „HURRA!”
6/ Zabawa „Dokończ zdania”
a/Cieszę się gdy..........
b/Złoszczę się, gdy........
c/Jestem wściekły gdy.......
d/Jestem szczęśliwy gdy.....
e/Buntuję się gdy................
/nabywanie umiejętności precyzowania sytuacji, gdy w grę wchodzą emocje/.
7/Zabawa interakcyjna „Taki sam i inny”
/respektowanie wcześniej zawartych umów i reguł/
/Dzieci siedzą w kole. Prowadzący wskazuje dziecko i poleca: wstań i dotknij wszystkie dzieci, które maja na sobie coś czerwonego itp./
8/ Niespodzianka-częstowanie dzieci cukierkami-zakończenie zajęcia.
/wyzwalanie pozytywnych emocji/.
Ćwiczenia i zabawy interakcyjne mogą przenieść osoby emocjonalnie naładowane negatywną energią w stan odprężenia.
„2. Wych. umysłowe
Temat: „Jak dobrze mieć przyjaciela”- zabawy dramowe.
Cele: -rozwijanie wyobraźni i fantazji; poprzez kończenie opowiadania wg własnych pomysłów
-nabywanie umiejętności „ bycia w roli” oraz przeprowadzenia wywiadu
-odkrywanie własnych możliwości,
-budowanie wartości i pozytywnych zachowań prospołecznych ,
-kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
Metody pracy: - słowna-/ rozmowa, ćwiczenia dramowe- /rozmowy telefoniczne, dokończenie opowiadania, inscenizacja improwizowana, wywiad/ czynna/ operowanie sylwetami w teatrzyku podczas tworzenia inscenizacji improwizowanej, śpiew piosenki/
Forma pracy- indywidualna i zbiorowa.
Środki dydaktyczne – sylwety do teatrzyku, teatrzyk.
1/ Rozmowa na temat „Mój przyjaciel”
Pytania:
a/ Czy dobrze jest mieć przyjaciela i dlaczego?
b/ Kto może być Twoim przyjacielem?
c/Czy to, że masz przyjaciela pomaga ci w życiu czy przeszkadza?
d/Jak okazać koledze, że uważamy go za przyjaciela?
2/ Scenki dramowe w wykonaniu dzieci -„Telefon do przyjaciela”
Tematy rozmów:
a/Chory kolega.
b/Masz urodziny i chcesz zaprosić przyjaciółkę. Przyjaciółka nie ma ochoty iść.
3/ Opowiadanie nauczycielki „O pewnym Grzesiu”
Pewnego dnia mały chłopiec o imieniu Grześ wyszedł ze swoim pieskiem Bobikiem na spacer do parku. Grześ rzucał pieskowi patyk, Bobik biegł za patykiem, szybko brał go w zęby, przynosił Grzesiowi i dawał do ręki. Grześ w nagrodę głaskał swojego przyjaciela i dawał smakołyk. Tak Grześ z Bobikiem bawili się w parku. W tym czasie do parku przyszedł drugi chłopiec Bartek . Bartek miał dzisiaj zły dzień , bo dostał dwóję z polskiego. Gdy zobaczył grzeczną zabawę Grzesia z pieskiem od razu pomyślał , że trzeba im tę zabawę popsuć. Zaczaił się za drzewem i rzucił w pieska kamieniem. Uderzony Bobik przeraźliwie pisnął i skulił się. Grześ widząc co się stało.......
/tu nauczycielka robi przerwę i prosi dzieci , by dokończyły opowiadanie/
4/ Ćwiczenia dramowe „Dokończ opowiadanie”
/dzieci tworzą dalszy ciąg opowiadania/
5/Inscenizacja improwizowana opowiadania „O pewnym Grzesiu” z wykorzystaniem sylwet w wykonaniu dzieci.
/ dzieci operując sylwetami przedstawiają opowiadanie po swojemu, wg własnych pomysłów/.
6/ Przeprowadzenie wywiadu z: Grzesiem i Bartkiem.
/chętne dzieci zamieniają się w reporterów z radia i przeprowadzają wywiad z występującymi aktorami/.
7/ Wspólne śpiewanie piosenki pt. „Pies na medal”
3. Umuzykalnienie
Temat: „Jesień”- improwizacje wokalne, ruchowe i instrumentalne.
Cele:- - zapoznanie dzieci z możliwością określania nastroju jesieni za pomocą . własnego głosu, ruchu, muzyki,
- uwrażliwienie dzieci na różnice wysokości dźwięków,
- utrwalenie trzech umownych sygnałów muzycznych,
- rozbudzanie inwencji twórczej przy tworzeniu akompaniamentu do piosenek o tematyce jesiennej,
- wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z poleceniami nauczyciela.
Środki dydaktyczne: obrazki ze zwierzętami dla każdego dziecka, wianek i pałeczka dla p. Jesieni, taśma z nagraniem A. Vivaldiego „Jesień”
Metody: problemowo- twórcza; analityczno- percepcyjna ; organizowania i rozwijania działalności ucznia
Formy pracy: z całą grupą
1. Piosenka „Pan Listopad”/s. 25/ wprowadzająca pogodny nastrój.
2. „Muzyka kieruje ruchem”- ćwiczenia rozgrzewające cały organizm
( marsz z unoszeniem kolan , bieg, marsz na piętach, podskoki pajacyków, ćw. na przerwę w muzyce, ćw. inhibicyjno- incytacyjne )
3. Zabawa „Cicho- głośno”.
(Sygnał do siadu w kole. Muzyka do biegu na paluszkach, przerwa w muzyce- zatrzymanie: - muzyka cicha- dzieci kucają i zbierają listki do fartuszków,
- muzyka głośna- szumi mocny wiatr- głębokie skłony tułowia i wymachy rąk.).
4. Zabawa „Zwierzęta”
( Sygnał do siadu przy pianinie. Krótka rozmowa o aktualnej porze roku, o przygotowaniach się zwierząt do zimy. Nauczycielka przypina każdemu dziecku obrazek ze zwierzętami: niedźwiedziem, motylkiem i żabką. Gdy dzieci usłyszą melodię w niskim rejestrze- na spacer wychodzą niedźwiadki, gdy w wysokim- fruwają motylki, gdy w średnim – skaczą żabki. Zmiany melodii- 3 razy każda grupa zwierząt).
5.Zabawa „Pani Jesień usypia zwierzęta”
( Nauczycielka wybiera p. Jesień i nakłada jej wianek , wręcza „zaczarowaną pałeczkę”, którą , gdy dotknie zwierzątka, to ono zasypia w zimowy sen. Zabawa kończy się, gdy wszystkie zwierzęta zasną.)
6.Improwizacje wokalne.
( Dzieci układają zdania o jesieni i próbują je zaśpiewać).
7/ Słuchanie nagrania A. Vivaldiego „Jesień” cz. I z płyty „Cztery pory roku” z komentarzem słownym nauczycielki.
8/ Improwizacja ruchowa nastroju jesieni na tle utworu Vivaldiego.
( Dzieci spontanicznym ruchem wyrażają słuchaną muzykę).
9/ „Szara piosenka” i „Pan Listopad” –słuchanie melodii piosenek granych na pianinie-wychwycenie różnicy w charakterze jednej i drugiej piosenki.
10/ Improwizacja instrumentalna do obu piosenek.
( Sygnał do brania instrumentów. Nauczycielka gra na pianinie melodię piosenki, a dzieci tworzą własny akompaniament, dostosowując go do słuchanej melodii).
11/ Pożegnanie powiązane ze śpiewem piosenki „Jesień, jesieniucha”
...
iwonunia