Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej.doc

(30 KB) Pobierz
Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej –ćw

Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej –ćw. wprowadzające

Rodzaje ćwiczeń
1.Ćwiczenia równowagi: chodzenie po narysowanej linii-polepszenie ogólnej koordynacji ruchów.
2.Marsze ze zmianą kierunku na określony sygnał dźwiękowy lub wzrokowy oraz łączenie ruchów z obrazami wzrokowymi i sygnałami dźwiękowymi.
3.Ćwiczenia orientacji kierunkowej- lokalizacji dźwięku: rozpoznawania odgłosów z najbliższego otoczenia -polepszenie orientacji kierunkowej.
4.Zagadki ruchowe (imitowanie i odgadywanie czynności)-usprawnianie wyobraźni ruchowej.
5.Ćwiczenia rozmachowe obu ramion – ruchy płynne, rytmiczne, zmienne; naśladowanie ptaków, samolotów-przyzwyczajanie do kontroli wykonywanych ruchów oraz usprawnianie koordynacji ruchów.
6.Rysowanie w powietrzu „leniwej ósemki” w różnych układach ciała i ręki-rozwijanie koordynacji ciała i precyzji ruchów równoczesnych.

II. Ćwiczenia sprawności manualnej

1.Kreślenie dużych płynnych linii (całą ręką i ramieniem)-na dużych płaszczyznach, w powietrzu, na małych płaszczyznach-rozluźnienie napięcia mięśni ramienia i przedramienia.
2.Zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn ruchami pionowymi i poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół-przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu.
3.Zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem- kojarzenie doznań kinestetycznych z obrazami graficznymi.
4.Pogrubianie konturów dużych form.
5.Malowanie dużych form kolistych i szlaków- przyzwyczajanie do ciągłej kontroli ruchów graficznych.
6.Montowanie konstrukcji z gotowych elementów-usprawnianie drobnych ruchów dłoni i palców oraz ich współdziałania, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruch, analizy i syntezy wzrokowej.
7.Układanki płaskie.
8.Modelowanie, łączenie różnych elementów.
9.Nawlekanie sznurka-usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
10.Zwijanie sznurka wg wzoru.
11.Wycinanie z papieru: cięcie po linii prostej, falistej.
12.Łamanki papierowe
13.Naśladowanie gry na pianinie, odtwarzanie rytmu deszczu, strząsanie wody-usprawnianie drobnych ruchów palców.
14.Stemplowanie-rozwijanie zdolności rozpoznawania figur geometrycznych w różnych układach przestrzennych.
15.Rysowanie wzorów po śladzie kropkowym-usprawnianie drobnych mięśni ręki ułożonej do pisania.
16.Kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną.
17.Zamalowywanie kredkami małych przestrzeni-przyzwyczajanie do kontrolowania ruchów ręki w określonym kierunku.
18.Rysowanie szlaczków literopodobnych-ćwiczenia koordynacji ruchów ręki, ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców.
19.Rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze.

III. Usprawnianie funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej

1.Układanie obrazków wg instrukcji słownej (na lewo, na prawo, na górze, na dole, za, przed...)-usprawnianie orientacji w kierunkach oraz ćwiczenie rozumienia instrukcji słownych.
2.Układanie obrazków w kolejności, w jakiej były wcześniej pokazywane-usprawnianie pamięci wzrokowej.
3.Układanie obrazków z części-usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej.
4.Układanie figur geometrycznych z części- rozwijanie zdolności rozpoznawania całości na podstawie części.
5.Układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych-usprawnianie pamięci wzrokowej.
6.Rysowanie kompozycji za pomocą szablonów.
7.Rysowanie kompozycji geometrycznych wg wzoru.
8.Budowanie wg wzoru kompozycji z klocków.
9.Wyszukiwanie różnic między obrazkami.
10. Wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter-rozwijanie zdolności różnicowania znaków symbolicznych.

IV. Stymulacja i korekta percepcji słuchowej; kształtowanie świadomości fonologicznej

1.Rozpoznawanie rymów-usprawnianie koncentracji na bodźce słuchowe.
2.Tworzenie rymów: rymowanki-tworzenie kolejnego rymu do podanego.
3.Zabawy z rymami-słowa, które się nie rymują, rymujące się pary słów, rymowanie w zabawie z piłką.
4. Analiza i synteza sylabowa - rozwiajnie analizy i synetzy słuchowej.
5.Utrwalanie podstawowych pojęć: sylaba, głoska, litera-usprawnianie analizy słuchowo-wzrokowej.
6.Wyodrębnianie głosek zaczynających i kończących słowa-pary słów z tą samą głoską w nagłosie, pary słów z tą samą głoską w wygłosie-rozwijanie analizy słuchowej.
7.Zabawy z głoskami zaczynającymi i kończącymi słowa- domino fonetyczne.
8.Analiza i synteza fonemowa
9.Dobieranie par jednakowych liter, segregowanie liter, wyszukiwanie w tekście danej litery, różnicowanie liter podobnych kształtem, utrwalanie różnicowania liter bez kojarzenia znaku graficznego z dźwiękiem.
10.Dobieranie par liter małych i wielkich, drukowanych i pisanych. ( klocki "LOGO")
11.Pisanie liter odpowiadających pierwszej głosce nazwy obrazka.

V. Czytanie i pisanie sylab, wyrazów, zdań, tekstów

1.Samodzielne układanie sylab wypowiadanych przez n-la, czytanie sylab, przepisywanie lub pisanie z pamięci- rozpoznawanie wzrokowo-słuchowe, usprawnianie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej.
2.Dobieranie par jednakowych sylab.
3.Pisanie sylab ze słuchu i z pamięci.
4.Czytanie i pisanie wyrazów o różnej liczbie sylab i łączenie ich w określone zestawy tematyczne ( np.: ssaki, ptaki).
5. Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu i sylab w wyrazach - układanie zdań z podanych wyrazów, przepisywanie zdań-wdrażanie do czytania ze zrozumieniem i przyspieszanie tempa czytania i pisania.
6.Pisanie z pamięci zdań poprzedzone dzieleniem zdania na wyrazy.
7.Dobieranie całych zdań do obrazków.
8.Czytanie pojedynczych zdań i tworzenie krótkich tekstów.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin