Krystyna Gronkowska
Szkoła Podstawowa Nr. 61
uL. 3 Maja 4/7
w Szczecinie
WSTĘP
Jestem nauczycielem nauczania zintegrowanego z dziewiętnastoletnim stażem pracy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Odbywam stażu na nauczyciela dyplomowanego długości 2 lata i 9 miesięcy.
Plan rozwoju miał w swym założeniu stanowić kontynuację realizowanych wcześniej zadań dydaktyczno – wychowawczych, a zarazem być podstawą do podejmowania nowych działań w ramach pełnionych obowiązków służbowych. Przez cały okres stażu starałam się, aby realizacja mojego planu przebiegała zgodnie z założonymi wcześniej terminami.
W swoim sprawozdaniu skupiłam się na sprawach, moim zdaniem, najważniejszych. Dla wprowadzenia przejrzystości starałam się nawiązywać do kolejnych wymagań zawartych rozporządzeniu ministra w sprawie awansu zawodowego w takiej kolejności, w jakiej umieściłam je w swoim planie rozwoju.
REALIZACJA PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGOW zakresie sfery organizacyjnej zrealizowałam następujące zadania :
1. Poznałam procedury awansu zawodowego
W drugiej połowie sierpnia 2003 roku przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego, dotyczące awansu zawodowego nauczyciela. Podsumowałam swój dotychczasowy dorobek zawodowy i przemyślałam swoje zamierzenia na przyszłość. Rozpoczęłam staż na nauczyciela dyplomowanego. 30 sierpnia 2003 roku oddałam wniosek do Dyrektora Szkoły o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Po przeanalizowaniu moich mocnych i słabych stron opracowałam Plan Rozwoju Zawodowego, który we wrześniu złożyłam. Został on zatwierdzony do realizacji.
Ø Oceniłam własne umiejętności. We wrześniu 2003 roku dokonałam przeglądu osiągnięć, nabytych umiejętności, zdobytych kwalifikacji i określiłam kierunek doskonalenia
Ø Zapoznałam się z zasadami i procedurą związaną z uzyskaniem stopnia nauczyciela dyplomowanego:
Ø Uczestniczyłam w szkoleniach, na których przedstawiano procedury związane z awansem zawodowym.
Ø Wyszukiwałam w Internecie na stronach MEN i CODN aktualnych informacji o awansie zawodowym
Ø Studiowałam nowości wydawnicze związane z projektowaniem i realizacją planu rozwoju zawodowego.
Ø Poznałam zasady funkcjonowania i organizacji zadań w szkole.
2. Nawiązałam współpracę z doradcą metodycznym.
Zgłosiłam się do pani Iwony Rybeńskiej metodyka nauczania zintegrowanego w CDiDN w Szczecinie w celu konsultacji w sprawie gromadzenia wymaganej dokumentacji związanej z awansem. Przedstawiłam swój program glottodydaktyczny „Językowe wychowanie uczniów klas I – III". Oddałam napisaną innowację do zaopiniowania przez metodyka nauczania zintegrowanego.
Efekty podjętych działań:
Ø skonstruowałam własny planu rozwoju i systematycznie przygotowywałam sprawozdania i dokumentowałam moje działania,
Ø graficznie opracowałam dokumentację,
Ø tworzyłam programy dzięki p Iwonie Rybińskiej,
Ø napisałam sprawozdanie i przygotowałam teczkę do awansu zawodowego,
Ø uczestniczyłam w kursach i szkoleniach organizowanych przez CDiDN w Szczecinie.
(§8 ust. 2 pkt. 1 )
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.
Uczestniczyłam w pracach organów szkoły dotyczących realizacji jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.
W roku szkolnym 2004/2005 opracowałam zestaw narzędzi do badania osiągnięć uczniów. Zapoznawałam się z wieloma opracowaniami na temat narzędzi badawczych w celu zebrania informacji dotyczących jego konstruowania.
Był to test końcoworoczny dla klasy III. Sprawdzał następujące kompetencje uczniów: czytanie ze zrozumieniem, wykorzystanie wiedzy w sytuacjach typowych i problemowych, pisanie swobodnych tekstów. Test przeprowadzono 17 czerwca 2005r.
Opracowałam wyniki i dokonałam analizy jakościowej i ilościowej zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego według Bolesława Niemierki. Następnie z wynikami została zapoznana Rada Pedagogiczna. Test wykazał dobrą znajomość kompetencji uczniów klasy III. W klasie IV należy zwrócenie uwagi na pisanie przez dzieci swobodnych tekstów, ponieważ sprawność ta wypadła w teście najsłabiej.
W roku szkolnym 2005/2006 opracowałam wyniki i dokonałam analizy jakościowej i ilościowej testu dla uczniów z klasy III.
Efekty podjętych działań :
Ø sprawdzenie wiedzy uczniów klasy III – konstruowanie narzędzia badawczego,
Ø wyłonienie uczniów, którzy wymagają działań zaradczych (zajęcia korekcyjno – kompensacyjne),
Ø wskazanie nad jakimi umiejętnościami należy pracować u uczniów rozpoczynających klasę czwartą,
Ø dokonałam analizy wyników i ustaliłam wnioski nadające właściwy kierunek pracy z dzieckiem,
Ø wykorzystanie raportu i kontynuacja badań w tej samej grupie w celu uchwycenia postępów i efektów poczynionych wobec nich działań,
Ø przekazywałam informacje dotyczące pracy z uczniami w klasie IV.
Efekty z przeprowadzonych badań:
Ø wyłonienie uczniów mających problemy w mówieniu,
Ø przekazanie rodzicom wniosków z badań,
Ø zwróciłam uwagę nauczycieli, że mowa dziecka wpływa na rozwój jego osobowości, a szczególnie na postępy w nauce,
Ø zachęcanie uczniów do starannej wymowy i ćwiczeń artykulacyjnych,
Ø rozszerzenie oddziaływań terapeutycznych na najbliższe otoczenie dziecka przez współpracę z rodzicami i wychowawcami,
Ø wzrost zainteresowań profilaktyką logopedyczną,
Ø skierowanie dzieci ( w przypadkach koniecznych) na specjalistyczne badanie i leczenie (ortodonty, chirurga, foniatry i logopedy).
Zgłosiłam szkołę do konkursu „Dziś oszczędzam w SKO, jutro w PKO” Wykonywałam prace na rzecz szkoły i środowiska lokalnego. Popularyzowałam wiedzę ekonomiczną, a efektywność dokonań zamieściłam w kronice SKO.
Efekty realizowanych zadań:
Ø rozwijanie wśród uczniów, zmysłu zaradności, umiejętności planowania i kalkulowania wydatków,
Ø uczniowie podejmowali zespołowe działania podejmowane we wspólnym interesie - rola wychowawcza,
Ø wyrabianie u uczniów dyscypliny wewnętrznej i konsekwencji w postępowaniu ucząc ich od najmłodszych lat właściwego gospodarowania pieniędzmi,
Ø wzbogacanie wystroju i wyposażenia szkoły,
Ø podejmowanie przez uczniów różnorodnych działań w zakresie krzewienia idei systematycznego oszczędzania.
Organizacja imprez szkolnych ma do spełnienia wiele ważkich funkcji wychowawczych. Przede wszystkim winna służyć wyrabianiu u uczniów wrażliwości na piękno otaczającego świata i twórczość człowieka oraz pogłębianiu potrzeby wypowiadania swoich przeżyć w różnych formach artystycznych.
W naszej szkole przykładamy duże znaczenie do takiego sposobu pracy z uczniami, dlatego organizując różnego rodzaju imprezy miałam na celu wyposażenie dzieci w praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę. Organizowałam następujące imprezy szkolne:
Ø Andrzejki dla nauczania zintegrowanego listopad 2003.
Ø Pasowanie na ucznia w naszej szkole nauczyciele wraz ze swoimi uczniami organizują uroczyste powitanie dla pierwszaków; październik 2005.
Efekty z przeprowadzonych imprez szkolnych:
Ø zintegrowałam dzieci i rodziców przez przeżywanie, działanie i przygotowanie imprez klasowych i szkolnych,
Ø dzieci poznały oraz utrwaliły tradycje i obrzędy,
Ø pojawienie się propozycji spędzenia wolnego czasu,
Ø dzieci zaangażowały się w akcję „Pomóż zwierzętom”
Ø kultywowanie tradycji szkolnych włączających pierwszoklasistów do społeczności uczniowskiej,
Ø zaangażowanie uczniów z klas III do organizowania uroczystości dla uczniów klas I,
Ø podejmowanie przez uczniów klas III odpowiedzialności za wykonane działania.
Ø Praca z rodzicami miała na celu zachęcić ich do aktywnego uczestniczenia w życiu klasy i szkoły. Na spotkaniach starałam się zapewnić miłą i swobodną atmosferę, aby uzyskać informacje o talentach i zainteresowaniach moich uczniów. Proponowałam im kilkakrotnie warsztatowy przebieg spotkań, na których mogli dowiedzieć się o sposobie organizowanych zajęć z programem „Językowe wychowanie dzieci”. Systematycznie wdrażałam ten program którego jestem autorką.
Ø Organizowałam imprezy klasowe z udziałem rodziców i dzieci (Mikołajki, Wigilie, dni rodziców ). W każdym roku szkolnym, co najmniej dwa razy w wyjeżdżałam z rodzicami i dziećmi na wycieczki.
Ø Dbałam by z każdego spotkania rodzice wynieśli nie tylko wiedzę o sprawach organizacyjnych życia klasowego, ale i dotyczącą zagadnień dydaktyczno – wychowawczych, dlatego przygotowywałam różne artykuły, które uważałam za godne uwagi. Stwarzałam i proponowałam okazje do zaangażowania się w życie klasy i szkoły, co przejawiało się w pomocy przy wyjściach, imprezach. Rodzice wysuwali niejednokrotnie sugestie, co do organizowania wycieczek we własnych zakładach tak było np. z wyjściem na pocztę i spotkanie z aktorami Teatru Polskiego.
Ø Przeprowadzałam ankiety wśród rodziców i uczniów, aby bliżej poznać ich środowisko. Umożliwiły one podniesienie poziomu postępów dziecka w nauce i zachowaniu.
Efekty przeprowadzonych działań:
Ø ...
joly