CELE :
1 . POZNANIE WARUNKÓW :
§ RODZINNYCH,
§ MATERIALNYCH,
§ SOCJALNYCH UCZNIA.
2. UZYSKANIE RÓZNORODNYCH INFORMACJI O UCZNIU POMOCNYCH W CODZIENNEJ PRACY SZKOLNEJ .
3. NAWIĄZANIE BEZPOŚREDNIEGO KONTAKTU Z UCZNIEM I JEGO RODZINĄ W MIEJSCU JEGO ZAMIESZKANIA.
4. POZYSKANIE RODZICÓW, ANIMOWANIE BIEŻĄCEJ WSPÓŁPRACY Z WYCHOWAWCĄ.
PYTANIA WYWIADU - PROPOZYCJE:
OBSZAR : WARUNKI ŻYCIOWE
· ma swój kącik do nauki ?
· ma własne łóżko ?
· ma własny pokój ?
· dzieli pokój z drugą osobą ?
· dostaje kieszonkowe ?
· zjada śniadanie w domu ?
· dostaje do szkoły drugie śniadanie ?
5. Czy dziecko jest obciążone dodatkowymi obowiązkami, wykraczającymi poza jego możliwości wynikające z wieku i poziomu emocjonalnego ?
6. Jaki jest stan zdrowia dziecka ? Czy dziecko :
· często choruje ?
· jest pod opieką lekarza specjalisty ?
7. Czy w rodzinie występują dysfunkcje ?
8. Czy rodzina korzysta z jakiejś formy pomocy społecznej ?
OBSZAR : POZASZKOLNA AKTYWNOŚĆ DZIECKA
1. Czy rodzice wiedzą :
· jak i gdzie dziecko spędza czas wolny od zajęć lekcyjnych?
· z kim się bawi , kogo przyjmuje w domu, kogo odwiedza ?
· co dziecko ma do wykonania w domu / zadania domowe, czytanie lektur, prowadzenie zeszytu, bieżące uczenie się i przygotowywanie do zajęć/ ?
· jakie dziecko ma oceny,
· czy korzysta z możliwości poprawiania wyników niekorzystnych,
· czy zostało zakwalifikowane do uczestniczenia w zajęciach wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych lub logopedycznych ?
·
2. Czy dziecko uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych organizowanych w szkole ?
3. Czy dziecko wraca do domu bezpośrednio po zakończeniu lekcji ?
4. Jak długo dziecko przebywa poza domem ?
5. Jakie dziecko preferuje formy zabaw ?
6. Czy opowiada o tym, co działo się w szkole ?
OBSZAR : DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
& Czy dziecko ma do wykonania konkretne obowiązki domowe ?
& Czy wobec dziecka stosowany jest znany mu system nagród i kar ?
& Czy wobec dziecka stosowane są kary cielesne ?
& Czy dziecko sprawia kłopoty wychowawcze ? Jeśli tak to jakie ?
& Jak dużo czasu rodzice poświęcają dziecku ?
& Czy rodzice pomagają dziecku w odrabianiu zadań domowych ?
& Czy dziecko ma ustalony rozkład dnia ?
& Jak długo ogląda telewizję lub używa gier komputerowych ?
& Jakie są relacje dziecka z innymi członkami rodziny ?
& Jak dziecko zachowuje się, radzi sobie w sytuacjach trudnych ?
OBSZAR : OCZEKIWANIA WOBEC SZKOŁY I WYCHOWAWCY
Czy rodzice :
· Regularnie uczestniczą w zebraniach organizowanych przez wychowawcę ?
· Kontaktują się ze szkołą z własnej inicjatywy ?
· Bywają wzywani przez wychowawcę lub innych pracowników szkoły ?
· Czy kiedykolwiek zgłaszali nauczycielowi swe oczekiwania wobec szkoły ?
· Czy rodzice potrzebują pomocy w zakresie konkretnej wiedzy na temat zagrożeń i problemów wychowawczych ?
· Czy rodzice mają swobodny dostęp do wychowawcy i innych nauczycieli ?
· Jakiej pomocy oczekują ze strony szkoły ?
· Czy rodzice uzyskują bieżącą i rzetelną informację na temat postępów w nauce, zachowaniu dziecka, ewentualnych problemów ?
UWAGI
O SPOSOBIE ZASTOSOWANIA I WYKORZYSTANIA WYWIADU
JAKO NARZĘDZIA MIERZENIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
1. Przeprowadzenie wywiadu wymaga przygotowania kwestionariusza, na który należy nanieść uzyskane informacje, starając się jak najdokładniej i jak najpełniej udokumentować jego przebieg. Kwestionariusz wywiadu stanowi jeden z elementów dokumentacji szkoły w zakresie wewnętrznego systemu mierzenia jakości pracy szkoły.
2. Proponowany zestawy pytań mogą być wykorzystywane przez wychowawców klas na wszystkich poziomach nauczania.
3. Wskazane byłoby / ze względów formalnych i merytorycznych / włączenie do współpracy pedagoga szkolnego i pielęgniarki.
4. Wywiadem można objąć jeden z obszarów.
5. Proponowany zestaw pytań może być modyfikowany i uzupełniany w zależności od potrzeb przeprowadzającego wywiad.
6. Zestawu pytań można używać wielokrotnie ze względu na to, że :
a. po przeprowadzeniu jednego wywiadu trudno jest uzyskać pełną, pogłębioną informację, często pierwsze rozmowy mają jedynie na celu wstępną orientację w sytuacji dziecka i jego rodziny mają też prowadzić do zdobycia zaufania rodziców,
b. sytuacja ucznia ewoluuje, stale się zmienia.
7. Kwestionariusze wywiadów mogą być wypełniane wielokrotnie, na różnych etapach edukacji dziecka, systematycznie uzupełniane i uaktualniane, co pozwoli na zgromadzenie znaczącego zasobu informacji o uczniu.
8. Wiedza możliwa do uzyskania na podstawie wywiadu jest nieodzowna dla :
§ prawidłowego planowania i prowadzenia działań wychowawczych,
§ efektywnej współpracy z rodzicami,
§ organizacji pomocy dziecku i rodzinie:
ü materialnej,
ü psychologicznej,
ü doradczej /organizowanie szkoleń, informatory, poradniki, literatura itd./,
§ doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kompetencji wychowawczych,
§ doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie działań profilaktycznych,
§ podejmowania przedsięwzięć i programów edukacyjnych i wychowawczych służących jakości pracy szkoły.
Opracowała : Elżbieta Morawiec, Krystyna Sowa , Gliwice 2003
KWESTIONARIUSZ WYWIADU
L.p.
Pytania wywiadu
Tak
Nie
Informacje
szczegółowe
1.
Z ilu osób składa się rodzina ?
2.
Czy rodzice pracują ?
joly