kwestionariusz wywiadu.doc

(160 KB) Pobierz
KWESTIONARIUSZ

KWESTIONARIUSZ

WYWIADU  ŚRODOWISKOWEGO

 

DOTYCZĄCEGO  POZASZKOLNEJ  SYTUACJI   UCZNIA

 

CELE :

 

1  . POZNANIE  WARUNKÓW :

§  RODZINNYCH,

§  MATERIALNYCH,

§  SOCJALNYCH UCZNIA.

 

2. UZYSKANIE RÓZNORODNYCH INFORMACJI  O UCZNIU POMOCNYCH                   W CODZIENNEJ PRACY SZKOLNEJ .

 

3.               NAWIĄZANIE BEZPOŚREDNIEGO KONTAKTU Z UCZNIEM I JEGO RODZINĄ   W MIEJSCU JEGO ZAMIESZKANIA.

 

4.      POZYSKANIE RODZICÓW, ANIMOWANIE BIEŻĄCEJ WSPÓŁPRACY                       Z WYCHOWAWCĄ.

 

 

 

PYTANIA  WYWIADU -  PROPOZYCJE:

 

 

 

 

OBSZAR :  WARUNKI  ŻYCIOWE

 

 

  1. Z ilu osób składa się rodzina ?
  2. Czy rodzice pracują ?
  3. Czy rodzice są w stanie kupić dziecku podstawowe i niezbędne artykuły szkolne oraz niezbędną odzież i obuwie ?
  4. Czy dziecko :

·         ma swój kącik do nauki ?

·         ma własne łóżko ?

·         ma własny pokój ?

·         dzieli pokój z drugą osobą ?

·         dostaje kieszonkowe ?

·         zjada śniadanie w domu ?

·         dostaje do szkoły drugie śniadanie ?

 

 

5.     Czy dziecko jest obciążone dodatkowymi obowiązkami, wykraczającymi poza jego możliwości  wynikające z wieku  i poziomu emocjonalnego ?

6.     Jaki jest stan zdrowia dziecka ? Czy dziecko :

·       często choruje ?

·       jest pod opieką lekarza specjalisty ?

7.     Czy w rodzinie występują dysfunkcje ?

8.     Czy rodzina korzysta z jakiejś formy pomocy społecznej ?

 

 

 

 

OBSZAR : POZASZKOLNA AKTYWNOŚĆ DZIECKA

 

 

 

1.     Czy rodzice wiedzą :

·         jak i gdzie dziecko spędza czas wolny od zajęć lekcyjnych?

·         z kim się bawi , kogo przyjmuje w domu, kogo odwiedza ?

·         co dziecko ma do wykonania w domu / zadania domowe, czytanie lektur, prowadzenie zeszytu, bieżące uczenie się i przygotowywanie
do zajęć/ ?

·         jakie dziecko ma oceny,

·         czy korzysta z możliwości poprawiania wyników niekorzystnych,

·         czy zostało zakwalifikowane do uczestniczenia w zajęciach wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych lub logopedycznych ?

·          

·          

2.     Czy dziecko uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych organizowanych             w szkole ?

3.     Czy dziecko wraca do domu bezpośrednio po zakończeniu lekcji ?

4.     Jak długo dziecko przebywa poza domem ?

5.     Jakie dziecko preferuje formy zabaw ?

6.     Czy opowiada o tym, co działo się w szkole ?

 

 

 

 

 

OBSZAR : DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE

 

 

 

&              Czy dziecko ma do wykonania konkretne obowiązki domowe ?

&              Czy wobec dziecka stosowany jest znany mu system nagród i kar ?

&              Czy wobec dziecka stosowane są kary cielesne ?

&              Czy dziecko sprawia kłopoty wychowawcze ? Jeśli tak to jakie ?

&              Jak dużo czasu rodzice poświęcają  dziecku ?

&              Czy rodzice pomagają dziecku w odrabianiu zadań domowych ?

&              Czy dziecko ma ustalony rozkład dnia ?

&              Jak długo ogląda telewizję lub  używa gier  komputerowych ?

&              Jakie są relacje dziecka z innymi członkami rodziny ?

&              Jak dziecko zachowuje się, radzi sobie  w sytuacjach trudnych ?

 

 

 

 

 

OBSZAR : OCZEKIWANIA WOBEC SZKOŁY I WYCHOWAWCY

 

 

Czy rodzice :

·        Regularnie uczestniczą w zebraniach organizowanych przez wychowawcę ?

·        Kontaktują się ze szkołą z własnej inicjatywy ?

·        Bywają wzywani przez wychowawcę lub innych pracowników szkoły ?

·        Czy kiedykolwiek zgłaszali nauczycielowi swe oczekiwania wobec  szkoły ?

·        Czy rodzice potrzebują pomocy w zakresie konkretnej wiedzy na temat zagrożeń i problemów wychowawczych ?

·        Czy rodzice mają  swobodny dostęp do wychowawcy i  innych nauczycieli ?

·        Jakiej pomocy oczekują ze strony szkoły ?

·        Czy rodzice uzyskują bieżącą i rzetelną informację na temat postępów
w nauce, zachowaniu dziecka, ewentualnych problemów ?

 

 

 

UWAGI

O  SPOSOBIE   ZASTOSOWANIA  I  WYKORZYSTANIA  WYWIADU

JAKO  NARZĘDZIA   MIERZENIA  JAKOŚCI  PRACY  SZKOŁY

 

 

1.              Przeprowadzenie wywiadu wymaga przygotowania kwestionariusza,                 na który należy nanieść uzyskane informacje, starając się jak najdokładniej
i jak najpełniej udokumentować jego przebieg. Kwestionariusz wywiadu stanowi jeden z elementów dokumentacji szkoły w zakresie wewnętrznego systemu mierzenia jakości pracy szkoły.

 

2.     Proponowany zestawy pytań mogą być wykorzystywane przez wychowawców klas na  wszystkich poziomach nauczania.

 

3. Wskazane byłoby / ze względów formalnych i merytorycznych / włączenie
do współpracy pedagoga szkolnego i pielęgniarki.

 

4.  Wywiadem można objąć jeden z obszarów.

 

5.              Proponowany zestaw pytań może być modyfikowany i uzupełniany                      w zależności od potrzeb przeprowadzającego wywiad.

 

6. Zestawu pytań można używać wielokrotnie ze względu na to, że :

a.     po przeprowadzeniu jednego wywiadu trudno jest uzyskać pełną, pogłębioną  informację, często pierwsze rozmowy mają jedynie na celu  wstępną orientację w sytuacji dziecka i jego rodziny mają też prowadzić do zdobycia zaufania rodziców,

b.     sytuacja ucznia  ewoluuje, stale się zmienia.

 

7. Kwestionariusze wywiadów mogą być wypełniane wielokrotnie, na różnych etapach edukacji dziecka, systematycznie uzupełniane i uaktualniane,
co pozwoli na zgromadzenie znaczącego zasobu informacji o uczniu.

 

8. Wiedza możliwa do uzyskania na podstawie wywiadu jest nieodzowna dla :

§         prawidłowego planowania i prowadzenia działań wychowawczych,

§         efektywnej   współpracy z rodzicami,

§         organizacji pomocy dziecku i rodzinie:

ü      materialnej,

ü      psychologicznej,

ü      doradczej /organizowanie szkoleń, informatory, poradniki, literatura itd./,

§         doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kompetencji wychowawczych,

§         doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie działań profilaktycznych,

§         podejmowania przedsięwzięć i programów edukacyjnych                         i wychowawczych służących jakości pracy szkoły.

 

 

 

Opracowała : Elżbieta Morawiec, Krystyna Sowa , Gliwice 2003

 

KWESTIONARIUSZ WYWIADU

OBSZAR :  WARUNKI  ŻYCIOWE

 

 

L.p.

Pytania  wywiadu

Tak

Nie

Informacje

szczegółowe

1.

 

    Z ilu osób składa się rodzina ?

 

 

 

 

2.

 

    Czy rodzice pracują ?

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin