Skala ryzyka dysleksji prof. Marty Bogdanowicz (od 21 do 84 pkt) - test dla dzieci sześcioletnich (także trochę młodszych i trochę starszych). Mogą go razem ze swoimi pociechami wykonać rodzice, żeby dowiedzieć się, czy u dziecka występuje "ryzyko dysleksji".
Pytanie 1: Dziecko ma trudności z zapamiętaniem wszystkich liter.
nigdy nie występuje
czasem
często
zawsze
Pytanie 2: Dziecko ma trudności z posługiwaniem się nożyczkami.
nigdy
Pytanie 3: Dziecko ma wadę wymowy.
nie
czasem ma kłopoty z wymową
często ma kłopoty z wymową
tak
Pytanie 4: Dziecko jest mało sprawne ruchowo - słabo biega, skacze, źle jeździ na rowerze, hulajnodze.
Pytanie 5: Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlanie lub odwzorowuje wyrazy przez zapisywanie ich od strony prawej do lewej.
Pytanie 6: Dziecko ?przekręca? słowa (mówi np. kraktor), zmienia przedrostki w wyrazach(np. zauczyć się), myli wyrazy o podobnym brzmieniu.
Pytanie 7: Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu ( np. g - k, z - s, dlategonie dostrzega różnic w parach wyrazów: góra - kura, koza - kosa ).
Pytanie 8: Dziecko ma problem z budowaniem poprawnych wypowiedzi (zmienia szyk wyrazów w zdaniu albo używa nieprawidłowych form gramatycznych).
Pytanie 9: Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami Lego, puzzlami lub nie umie układać ich według wzoru (tworzy tylko własne kompozycje).
Pytanie 10: Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
Pytanie 11: Dziecku sprawia problem odróżnianie i zapamiętanie liter o kształtach identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. b - p - g - d).
Pytanie 12: Dziecko niechętnie rysuje pomimo stwarzanych ku temu okazji i zachęty.
Pytanie 13: Dziecko ma trudności z odtwarzaniem z pamięci materiału uszeregowanego w sekwencje (np. nazwy pory dnia i posiłków, dni tygodnia, pory roku, szeregi czterocyfrowe).
Pytanie 14: Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo rozprasza się.
Pytanie 15: Dziecko źle funkcjonuje na zajęciach fizycznych (np. podczas gry w piłkę, układów gimnastycznych, ćwiczeń równoważnych - chodzenie po linii, stanie na jednej nodze).
Pytanie 16: Dziecko ma trudności z odróżnieniem i zapamiętaniem liter o podobnych kształtach (np. m - n, l - t - ł).
Pytanie 17: Dziecko ma trudności z wyróżnieniem głosek w słowach (np. nos = n - o - s ).
Pytanie 18: Dziecko ma problemy z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych (np. przerysowaniem ze wzoru rombu).
Pytanie 19: Dziecko ma trudności z łączeniem głosek w słowo (np. o - k - o = oko ).
Pytanie 20: Dziecko ma problemy z zawiązywaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, wiązaniem kokardek oraz wykonywaniem innych czynności samoobsługowych.
Pytanie 21: Dziecko ma trudności z dokładnym zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek oraz z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów.
joly