materiay_dla_nauczycieli_29.11 1.pdf

(3082 KB) Pobierz
Microsoft Word - Materia.y_dla_nauczycieli_29.11.2010.doc
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Materiały dla nauczycieli
1
Recenzent:
mgr Joanna Wrona
Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych
Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych
Ministerstwo Edukacji Narodowej
3
SPIS TREŚCI
Rozdział I.
Nowe regulacje prawne w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi....................................................................................................... 7
Rozdział II.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe ...................................................................................... 34
Rozdział III.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej................. 42
Rozdział IV.
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
– przykładowe rozwiązania.................................................................................................. 65
1. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania ..................... 66
2. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki .............................. 84
3. Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym ........................................... 90
4. Model pracy z uczniem niewidomym lub słabo widzącym ......................................... 130
5. Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją ................. 148
6. Model pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim ......................... 177
7. Model pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym..................................................................................... 201
8. Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną............................................. 214
9. Model pracy z uczniem z autyzmem ........................................................................... 217
10. Model pracy z uczniem z ADHD ................................................................................ 240
11. Model pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym
niedostosowaniem społecznym..................................................................................... 257
12. Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym ...................................................... 277
13. Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą............................................................ 304
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin