Grupa psychoedukacyjna dla osób współuzależnionych.
Jedną z form przystosowania się niektórych osób pozostających w bliskim kontakcie z osobą nadużywającą alkoholu jest podjęcie zachowań chroniących przed destrukcyjnym wzorcem postępowania osoby uzależnionej. Często zdarza się, że zachowania te zamiast pomagać, szkodzą, prowadzą do przystosowania się do destrukcyjnego związku i wzmocnienia go, w konsekwencji uniemożliwiając rozwiązanie problemu. Taki sposób reakcji nazywamy współuzależnieniem, a osobę postępującą zgodnie z tym typem zachowań – osobą współuzależnioną.
Osoba współuzależniona koncentruje całą swoją uwagę na osobie uzależnionej troszcząc się przede wszystkim o jej potrzeby, nadmiernie chroni ją i przejmuje odpowiedzialność za skutki jej picia, obsesyjnie kontroluje i nadzoruje jej życie oraz picie przez nią alkoholu. W wyniku permanentnej frustracji osoby współuzależnionej spowodowanej bezsilnością wobec zbyt trudnej dla niej sytuacji, doświadcza ona poczucia bezsilności, lęku, obniżenia własnej wartości, wzmożonych stanów depresyjnych, zaburzeń psychosomatycznych. Niemożność wyjścia z kryzysu, sprawia, że zarówno ona, jak i jej rodzina będąca w bliskim kontakcie z osobą uzależnioną, zaczyna funkcjonować dysfunkcyjnie nie mogąc sprostać swoim podstawowym zadaniom. Model takiego działania osoby współuzależnionej zwykle przenosi się także na inne jej związki z ludźmi o podobnym wzorze zachowania, przynosząc jej szkody w różnych sferach życia.
Korzyści i cele
Celem warsztatu jest:
· Zmiana destrukcyjnych skryptów myślenia o alkoholizmie oraz wynikających z nich niewłaściwych zachowań w układzie rodzinnym oraz poza nim.
· Dostarczenie wiedzy na temat choroby alkoholowej i mechanizmów uzależnienia, współuzależnienia, rodziny alkoholowej, życia emocjonalnego i konstruktywnego radzenia sobie z uczuciami, komunikowania się, radzenia sobie z przemocą, poprawy jakości życia.
· Zapoznanie się z metodą interwencji mającej na celu skuteczne motywowanie osoby uzależnionej do podjęcia leczenia.
· Autodiagnoza osobistych problemów wynikających z obcowania z osobą pijącą.
· Wymiana doświadczeń (dzielenie się przeżyciami oraz wnioskami) uczestników grupy w zakresie dotychczasowego sposobu życia oraz zmiany sposobu myślenia na temat swojej obecnej rzeczywistości.
· Zmiana prowadząca do tworzenia nowej wizji życia, w której życie „we dwoje” byłoby możliwym wyborem, a nie bezwzględną koniecznością.
· Rozpoznawanie własnych potrzeb, uczuć - obrona przed destrukcją.
· Stworzenie nowych, konstruktywnych rozwiązań w zakresie rozwoju osobistego, społecznego i zawodowego (budowanie poczucia własnej wartości, nauka pozytywnego myślenia, praca z ograniczającymi przekonaniami, konfliktami wewnętrznymi, trudnymi emocjami – złość, lęk; podejmowanie zachowań asertywnych, radzenie sobie z kryzysami, stresem, budowanie prawidłowych relacji, itp.).
Program
MODUŁ I
· Zapoznanie; omówienie zasad pracy w grupie; integracja.
· Kto to jest alkoholik? Dlaczego jest to człowiek chory?
· Choroba alkoholowa; jej objawy i fazy.
· System iluzji i zaprzeczania.
· Leczenie choroby alkoholowej. Nawroty. Zmiana roli alkoholu w rodzinie alkoholowej.
MODUŁ II
· Rodzina alkoholowa - rodziną dysfunkcyjną.
· Współuzależnienie w chorobie alkoholowej.
MODUŁ III
· Bezsilność.
· Niekierowanie własnym życiem.
· Nadodpowiedzialność.
MODUŁ IV
· Nadkontrola.
· Psychologiczne skutki współuzależnienia.
MODUŁ V
· Proces zmian w kierunku osobistego rozwoju u osób współuzależnionych.
· Rozpoznawanie uczuć.
· Porozumiewanie się z drugim człowiekiem.
MODUŁ VI
· Pozytywne myślenie.
· Asertywność.
MODUŁ VII
· Lęk.
· Złość.
· Przemoc w rodzinie alkoholowej - uleganie przemocy.
MODUŁ VIII
· Jak mogę pomóc mojemu dziecku?
· Potrzeby.
· Bądź dobra dla siebie
MODUŁ IX
· Interwencja w chorobie alkoholowej.
· Zdrowienie we współuzaleznieniu - nawroty.
· Budowanie planu powrotu do zdrowia.
· Zakończenie całego cyklu spotkań.
* Schemat zajęć opracowano na podstawie publikacji M. Kisiel „Zajęcia psychoedukacyjne dla uzależnionych”. Wyd. Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, Warszawa 2001.
Zasady uczestniczenia w grupie
Podstawową zasadą dla wszystkich uczestników jest czytanie wybranej literatury fachowej, prowadzenie zapisu programu osobistego rozwoju.
· Osoby współuzależnione: wykonuja prace domowe związane z realizacją programu osobistego rozwoju oraz uczestniczenie w mityngach AA.
· Inni uczestnicy grupy zobowiązani są do uczestniczenia w grupach spotkaniowo-superwizyjnych po zakończeniu każdego modułu lub przed jego rozpoczęciem , uczestniczenie w otwartych mityngach AA lub w otwartej grupie AL-Anon, nawiązanie kontaktu z osobą współuzależnioną i udzielanie jej pomocy w programie zdrowienia.
Dla osoby współuzależnionej opracowuje się programu zdrowienia z zastosowaniem także wybranych metod NLP.
Później osoby nawiązują kontakt z innymi osobami współuzależnionymi i opowiadają im o własnym programie zdrowienia pomagając w ten sposób w procesie zdrowienia
d73