PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC CZERWIEC - GRUPA TRZYLATKI
Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)
Temat kompleksowy: XIX. TEMAT KOMPLEKSOWY: ŚWIAT DZIECIĘCYCH MARZEŃ
Zakres treści
Cele
Działania dzieci
Środki dydaktyczne
Zabawy ruchowe
Pomoce
literatura
Edukacja zdrowotna
- budowa własnego ciała
- higiena
- rozwija za pomocą ruchu świadomość
własnego ciała i otaczającej przestrzeni
- bierze udział w technikach relaksacyjnych i rozumie ich znaczenia dla funkcjonowania organizmu
– zabawa relaksacyjna„Marzenie” - rozwijanie wyobraźni
– zabawa integracyjna„Dobrze, że jesteś” - wprowadzenie wszystkich w dobry nastrój
– oglądanie przedstawienia „W krainie fantazji” – przygotowanego przez rodziców z okazji Dnia Dziecka
– spotkanie wzmacniające więzi emocjonalne z rodziną,
wręczenie dzieciom samodzielnie przygotowanych prezentów
– malowanie muzyki „Fale” (CD – utwór R. Dziekańskiego Kraina marzeń) - rozbudzanie aktywności twórczej
– zabawa integracyjna „Na powitanie wszyscy razem”
– wykonanie strojów z surowców wtórnych „Pirackie stroje”
–– zabawy z chustą animacyjną „Na oceanie” - przeliczanie, rozróżnianie kolorów, kształtów i długości, usprawnianie narządów artykulacyjnych
– zabawa integracyjna z chustą„Wyspa” - ćwiczenie współpracy w zespole
– rysowanie po piasku na dowolny temat „Rysowanie palcem”
– wprowadzanie dzieci w świat liter (wg I. Majchrzak) – prezentacja litery: T, t
– rozwiązywanie zagadek słuchowych „Co słyszysz?”
– zabawy muzyczne „W kolorach tęczy” w oparciu o 4 zwrotkę piosenki –Wesoła Wróżka (CD)
– rozpoznawanie i nazywanie kolorów tęczy
– wyszukiwanie na ilustracji określonych szczegółów „Wyprawa dzieci” (karta pracy nr 34) - ćwiczenie spostrzegawczości
.
– zabawy twórcze „Na bezludnej wyspie - rozpoznawanie i nazywanie kolorów
– układanie na tackach kompozycji z tworzywa przyrodniczego: muszelek, kamyków, suszonych płatków kwiatów itp. „Obrazek”
– zabawa z kostką emocji „Jak się czujesz?” - rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych
– zagadka słuchowa „Gdzie Wiosenna Wróżka ukryła dzwoneczek” (CD – akompaniament do –– piosenki Wesoła Wróżka)
– gra dydaktyczna „Poszukiwacze skarbu”
– praca plastyczno-techniczna - wykonanie biżuterii z różnego tworzywa
– zabawy wspinaczkowe zużyciem sprzętu terenowego
– zabawa integracyjna „Witaj
– zabawa ćwicząca pamięć wzrokową i spostrzegawczość „Gdzie jest piłeczka?”
– poznanie podstawowych praw dziecka, przedstawianie się imieniem i nazwiskiem „Moje imię i nazwisko”
– rozmowa inspirowana wierszem D. Wawiłow „Jak ja się nazywam”
– wypowiadanie się zdaniami na temat obrazków „Ania w piaskownicy”
– stosowanie określeń: najpierw, potem, na koniec (karta pracy nr 35).
– utrwalenie zabawy tanecznej ze śpiewem piosenki „Wesoła zabawa”
– rozmowa „Moja siostra, mój brat” w oparciu o wiersz D. Wawiłow Moja siostra królewna oraz na podstawie własnych doświadczeń
– przygotowanie niespodzianki dla swojego rodzeństwa – ozdabianie korony według własnego pomysłu - wzmacnianie więzi rodzinnych
– zabawa tematyczna „Ja i moja siostra/brat” - wchodzenie w różne role i odgrywanie scenek dramowych
– śpiew z podziałem na role, utrwalenie piosenki
– prezentacja litery: U, u. - wprowadzanie dzieci w świat liter wg met. I. Majchrzak
– zorganizowanie koncertu „Przedszkolny koncert” dla koleżanek i kolegów z innych grup
– rysowanie rękami „Tajemnicze znaki” w powietrzu przy utworze P. Czajkowskiego –Taniec Cukrowej Wróżki
– zabawa plastyczna „Malowanie piórkiem do muzyki” - odzwierciedlenie nastroju muzyki w pracy plastycznej
– rozdmuchiwanie farby słomką „Wesoły obrazek” - prawidłowe gospodarowanie oddechem
– układanie obrazków z figur geometrycznych zgodnie z wzorem, oraz wg własnej inwencji twórczej (laminowana karta pracy)
– ćwiczenia logopedyczne „Opowiadanie o Maćku” - ćwiczenie narządów artykulacyjnych
– śpiewanie piosenki „W naszym przedszkolu”
– zabawa integracyjna „Ludzie do ludzi” - utrwalanie nazw poszczególnych części ciała
– rozmowa „Przyjaciele” na temat przyjaźni na podstawie przedstawienia B. Szelągowskiej - próby wypowiadania się pełnymi zdaniami
– rozpoznawanie wartości: przyjaźń, tolerancja
– łączenie przedmiotów w pary – ćwiczenie spostrzegawczości („Ania i Pawełek w piaskownicy” karta pracy nr 36)
– zabawa plastyczna „Zabawny przyjaciel” wykonana techniką collage, samodzielne projektowanie
- CD – Kołysanka dla misia (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), Kraina marzeń (R. Dziekański), miniatura M. Rimskiego-Korsakowa Lot trzmiela, Wesoła zabawa (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy,– niespodzianki przygotowanej przez rodziców z okazji Dnia Dziecka, chusta integracyjna, prezenty dla dzieci, zwiewne chustki, kartki, guma arabska, niebieska farba, grzebień
- gazety, kolorowy karton, nożyczki, klej, papier samoprzylepny, kredki – pastele, wstążki, tasiemki, chustki bandamki, chusta animacyjna, tekturowe ryby o różnych kolorach i kształtach, tacki z piaskiem
- „ściana pełna liter”, wizytówki, plastelina, korony z literami, kredki, wyraz do globalnego czytania: „tata”, naczynie z wodą, torebki foliowe itp.,
CD – piosenka i akompaniament Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), karta pracy: Wyprawa dzieci, kredki, paski krepiny w kolorach tęczy
- bębenek, gruba lina, chusta integracyjna, krzesła, koce, CD – Kraina marzeń (R. Dziekański), Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak) lub płyta z dowolną muzyką relaksacyjną, odtwarzacz kompaktowy, tacki, materiał przyrodniczy (muszle, piasek, patyczki, kamienie, itp.)
- kostka emocji, dzwoneczek, CD – akompaniament do piosenki Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, przebrania dzieci, butelka z mapą ukrytego skarbu, woreczki, obrazki z papugami, w tym 2 takie same, poduszki, skrzynia zrobiona np. z pudełka po butach, folia aluminiowa, złotka, ozdobne sznurki, złote i srebrne kartony, papier samoprzylepny, klej brokatowy oraz instrukcje wykonania biżuterii, list z informacją, chusta integracyjna
- pacynka przedstawiająca dziecko, trzy jednakowe kubeczki, piłeczka ping-pongowa, chusta animacyjna, piłka, kostka emocji, CD – piosenka Wesoła zabawa (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, karta pracy: Ania w piaskownicy
- sylwety koron ze złotego kartonu, elementy dekoracyjne (cekinki, kryształki, klej brokatowy, tasiemki, papier samoprzylepny), zszywacz, klej, taśma, chusta animacyjna
- CD – piosenki: Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), W naszym przedszkolu (sł. M. Rosińska, muz. J. Wasowski), Kołysanka dla misia (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), Dom dla lalek (sł. S. Jedynak, muz. K. Majewska), Na łące (sł. i muz. J. Pietrzak), utwór P. Czajkowskiego Taniec Cukrowej Wróżki, odtwarzacz kompaktowy, „ściana pełna liter”, wizytówki, plastelina, korony z literami, kredki, klocki, farby, pióra, karton
- farby, słomki, kartki, kolorowa chustka, chusta animacyjna, piłka, laminowana karta pracy: Figury geometryczne, CD – piosenka Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), piosenka
W naszym przedszkolu (sł. M. Rosińska, muz.
J. Wasowski), odtwarzacz kompaktowy
- CD – piosenka W naszym przedszkolu (sł. M. Rosińska, muz. J. Wasowski), Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, sylwety lub pacynki: Ani, Pawełka, mamy, chusteczka, karta pracy: Ania i Pawełek
w piaskownicy, kredki, gazety lub wycięte wcześniej przez nauczyciela fragmenty obrazków przedstawiających różne części ciała oraz ubrań, nożyczki, klej, karton
- przedstawienie
B. Szelągowskiej
W krainie fantazji
- wiersz
J. Hockuba
Sprzedawca snów
D. Wawiłow
Moja siostra królewna
Jak ja się nazywam
...
MartuLa1987