Opracowały: Małgorzata Kozłowska, 67-100 Nowa Sól, ul. Orkana 15, tel. 692430153
Anna Krześniak, 65- 306 Zielona Góra, ul Botaniczna 31, tel. 608182953
Dorota Nieścior , 67-100 Nowa Sól, ul. Południowa 4b/12 , tel.601751040
SCENARIUSZ ,,ŚWIĘTO DRZEWA” / dzieci 5,6- letnie/
CELE:
- integracja dzieci i rodziców
- wzbudzenie troski o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi
- dostrzeganie pozytywnych i negatywnych skutków działania człowieka
- nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt
DZIECKO POTRAFI:
- współpracować w drużynie
- dzielić się informacjami jakie posiada
- integruje się w tańcu ze wszystkimi uczestnikami
POMOCE:
- płyta CD- tańce integracyjne
- wielki szablon drzewa- puzzle /pocięte, gotowy do ułożenia/
- szablony drzew /2/ -drzewo potrzeb i drzewo zagrożeń
- ruchomy alfabet / koperty w nich litery do ułożenia wyrazu: np. korona, kora, korzenie,
- czarodziejski worek: szyszki, kora, liść, kasztan, żołędzie...
- liście z kolorowego papieru, słomki
- arkusze brystolu- szary papier, flamastry
Powitanie: Dzień 19 PAŹDZIERNIKA uznano oficjalnie za dzień ,,ŚWIĘTA DRZEWA”
- Co to znaczy, że drzewo ma święto?
- Po co obchodzimy takie święto?
- Dlaczego jest to dla nas takie ważne?
1. Zabawy integracyjne na powitanie:
- ,,Chodźcie wszyscy tu do koła”
- ,,Podaj proszę swoje dłonie”
ZADANIA do wykonania dla uczestników
2. ,,Drzewo- puzzle” (wielki szablon kolorowy drzewa) - dzieci i rodzice otrzymują puzzle
do ułożenia. Kto ułoży najszybciej jest zwycięzcą nagrodzonym brawami.
3. ,,Drzewo potrzeb i zagrożeń” /dwa szablony drzew, jedno jest drzewem potrzeb,
drugie zagrożeń/ - Zadaniem drużyn jest wypisanie lub narysowanie na liściach
/szablony liści/ potrzeb i zagrożeń drzewa. Następnie każda drużyna wymienia swoje
potrzeby i zagrożenia, a listki przyczepiane są na właściwe drzewo.
Wszyscy nagrodzeni są brawami.
4. ,,Jakie to części drzewa” - Na tablicy przyczepiono sylwetę drzewa i zaznaczono jego
części /bez nazw/. Zadaniem grup jest ułożenie nazw części drzewa z alfabetu ruchomego
i ułożenie zagadki / w formie słownej lub obrazowej/
Każda drużyna prezentuje swoją zagadkę, a reszta odgaduje- odpowiedzi przyczepiane są
na tablicy.
5. ,,Czarodziejski worek” – Każda drużyna typuje lidera, którego zadaniem jest
odgadnięcie przez dotyk nazw przedmiotów. Lider opisuje przedmiot, a drużyna
odgaduje jego nazwę. Brawa dla wszystkich.
6. ,,Liście” – Na stoliku przygotowane są szablony liści z kolorowego papieru i słomki.
Zadaniem drużyn jest wytypowanie lidera, który przyniesienie jak największą ilość liści
na swój stolik.
Zwycięska drużyna nagradzana jest brawami.
7. ,,Od nasionka do drzewa” - Drużyny otrzymują pomoce plastyczne / arkusz brystolu,
flamastry, kredki/. Zadaniem drużyn jest zilustrowanie usłyszanego tekstu, który głośno
czyta nauczyciel . W tle słychać muzykę. Każda drużyna prezentuje swoją pracę i zostaje
nagrodzona brawami. Na koniec uczestnicy zapytani zostali : jak czuli się w roli
nasionka? „Wyobraźcie sobie, że jesteście malutkim nasionkiem drzewa, które spoczęło w pulchniutkiej ziemi. Spróbujcie zmniejszyć się jak najbardziej, tak jakbyście byli malutkim nasionkiem. Pokrywa was ziemia i liście, cały czas znajdujecie się pod ziemią czekacie jak zrobi ciepło. Słonko coraz mocniej przygrzewa. Ziemia robi się cieplejsza, wyraźnie to czujecie. Z każdym dniem jest wam cieplej i cieplej. Wkrótce zaczyna padać deszczyk, który zrasza ziemię i oto dzieje się z wami coś dziwnego: wypuszczacie pierwszy pęd, a potem następny. I już wkrótce wychodzicie na światło dzienne. Pędy z każdym dniem rosną i rosną. Zmieniają się w silne gałązki. Rośniecie i rośniecie, aż stajecie się silnym, młodym drzewkiem. Rozwijają się wam gałęzie. Ale co to? Przychodzi burza i wielka wichura, która szarpie waszymi gałęziami i chce was wyrwać z korzeniami. Wieje coraz silniej i silniej. Ale nie dajecie się, staracie się twardo trzymać ziemi i wichura daje wkrótce za wygraną. Świeci znowu wspaniałe słońce, a wy wystawiacie do niego swoją uśmiechniętą koronę z liści.”
8. ,,Drzewo z sylwetki dziecka” - Każda drużyna odrysowuje jednego z uczestników i
tworzy z niego drzewo, dorysowując części drzewa. Zabawa polega na stworzeniu
drzewa fantazji.
9. Wspólna zabawa z rodzicami do „Taniec w kręgu” cz. II utwór 17.
- rozdanie dyplomów za uczestnictwo dla rodziców i dzieci
Adres Przedszkola: Adres domowy: 1.Małgorzata Kozłowska
Publiczne Przedszkole nr 5 67-100 Nowa Sól
67-100 Nowa Sól ul. Orkana 15
Ul. Kręta 18 2. Anna Krześniak
65- 306 Zielona Góra
ul. Botaniczna 31
3. Dorota Nieścior
67-100 Nowa Sól
ul. Południowa 4b/12
karolka-7