Scenariusz - Święto drzewa.doc

(31 KB) Pobierz
Opracowały: Małgorzata Kozłowska, 67-100 Nowa Sól, ul

Opracowały: Małgorzata Kozłowska, 67-100 Nowa Sól, ul. Orkana 15, tel. 692430153

Anna Krześniak, 65- 306 Zielona  Góra, ul Botaniczna 31, tel. 608182953

Dorota Nieścior , 67-100 Nowa Sól, ul. Południowa  4b/12  , tel.601751040

 

SCENARIUSZ  ,,ŚWIĘTO  DRZEWA” / dzieci 5,6- letnie/

 

 

CELE:

-          integracja dzieci i rodziców

-          wzbudzenie troski o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi

-          dostrzeganie pozytywnych i negatywnych skutków działania człowieka

-          nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt

DZIECKO POTRAFI:

-          współpracować w drużynie

-          dzielić się informacjami jakie posiada

-          integruje się  w tańcu ze wszystkimi uczestnikami

POMOCE:

-          płyta CD- tańce integracyjne

-          wielki szablon drzewa- puzzle /pocięte, gotowy do ułożenia/

-          szablony drzew /2/ -drzewo potrzeb i drzewo zagrożeń

-          ruchomy alfabet  / koperty w nich litery do ułożenia wyrazu: np. korona, kora, korzenie,

-          czarodziejski worek: szyszki, kora, liść, kasztan, żołędzie...

-          liście z kolorowego papieru, słomki

-          arkusze brystolu- szary papier, flamastry

 

Powitanie: Dzień   19 PAŹDZIERNIKA uznano oficjalnie  za dzień ,,ŚWIĘTA DRZEWA”

-          Co to znaczy, że drzewo ma święto?

-          Po co obchodzimy takie święto?

-          Dlaczego jest to dla nas takie ważne?

1. Zabawy integracyjne na powitanie:

-          ,,Chodźcie wszyscy tu do koła”

-          ,,Podaj proszę swoje dłonie”

ZADANIA  do wykonania dla uczestników

2.  ,,Drzewo-  puzzle” (wielki szablon kolorowy drzewa)  - dzieci i rodzice otrzymują puzzle  

     do ułożenia. Kto ułoży najszybciej jest zwycięzcą nagrodzonym brawami.

3.   ,,Drzewo potrzeb i zagrożeń”   /dwa szablony drzew, jedno jest drzewem potrzeb,   

      drugie zagrożeń/  - Zadaniem drużyn jest wypisanie  lub narysowanie na liściach

       /szablony liści/    potrzeb i zagrożeń drzewa. Następnie każda drużyna wymienia swoje

      potrzeby i zagrożenia, a listki przyczepiane są na właściwe drzewo.

       Wszyscy nagrodzeni są brawami.

4.    ,,Jakie to części drzewa”  -  Na tablicy przyczepiono sylwetę drzewa i zaznaczono jego

       części /bez nazw/. Zadaniem grup jest ułożenie nazw części drzewa z alfabetu ruchomego

       i ułożenie zagadki / w formie słownej lub obrazowej/

       Każda drużyna prezentuje swoją zagadkę, a reszta odgaduje- odpowiedzi przyczepiane są

       na tablicy.

5.    ,,Czarodziejski worek” – Każda drużyna typuje lidera, którego zadaniem jest

       odgadnięcie przez dotyk nazw przedmiotów. Lider opisuje przedmiot, a drużyna

       odgaduje jego nazwę. Brawa dla wszystkich.

 

6.   ,,Liście” – Na stoliku przygotowane są szablony liści z kolorowego papieru i słomki.

      Zadaniem drużyn jest wytypowanie lidera, który przyniesienie jak największą ilość liści

      na  swój stolik.

      Zwycięska drużyna nagradzana jest brawami.

7.   ,,Od nasionka  do drzewa”  - Drużyny otrzymują pomoce plastyczne / arkusz brystolu,

      flamastry, kredki/. Zadaniem drużyn jest zilustrowanie usłyszanego tekstu, który głośno  

      czyta nauczyciel . W tle słychać muzykę. Każda drużyna prezentuje swoją pracę i zostaje

      nagrodzona brawami. Na koniec uczestnicy zapytani zostali : jak czuli się w roli   

      nasionka?
„Wyobraźcie sobie, że jesteście malutkim nasionkiem drzewa, które spoczęło w pulchniutkiej ziemi. Spróbujcie zmniejszyć się jak najbardziej, tak jakbyście byli malutkim nasionkiem. Pokrywa was ziemia i liście, cały czas znajdujecie się pod ziemią czekacie jak zrobi ciepło. Słonko coraz mocniej przygrzewa. Ziemia robi się cieplejsza, wyraźnie to czujecie. Z każdym dniem jest wam cieplej i cieplej. Wkrótce zaczyna padać deszczyk, który zrasza ziemię i oto dzieje się z wami coś dziwnego: wypuszczacie pierwszy pęd, a potem następny. I już wkrótce wychodzicie na światło dzienne. Pędy z każdym dniem rosną i rosną. Zmieniają się w silne gałązki. Rośniecie i rośniecie, aż stajecie się silnym, młodym drzewkiem. Rozwijają się wam gałęzie. Ale co to? Przychodzi burza i wielka wichura, która szarpie waszymi gałęziami i chce was wyrwać z korzeniami. Wieje coraz silniej i silniej. Ale nie dajecie się, staracie się twardo trzymać ziemi i wichura daje wkrótce za wygraną. Świeci znowu wspaniałe słońce, a wy wystawiacie do niego swoją uśmiechniętą koronę z liści.”

8.   ,,Drzewo z sylwetki dziecka”  - Każda drużyna odrysowuje jednego z uczestników  i

      tworzy z niego drzewo, dorysowując części drzewa. Zabawa polega na stworzeniu  

      drzewa fantazji.

9.   Wspólna zabawa z rodzicami do „Taniec w kręgu” cz. II utwór 17.

              - rozdanie dyplomów za uczestnictwo dla rodziców i dzieci

 

 

 

 

Adres Przedszkola:              Adres domowy:  1.Małgorzata  Kozłowska

Publiczne  Przedszkole  nr 5                  67-100  Nowa Sól

67-100   Nowa Sól                                                                 ul. Orkana  15

Ul. Kręta  18              2. Anna  Krześniak

                               65- 306 Zielona  Góra

                 ul. Botaniczna 31

              3. Dorota  Nieścior

                 67-100  Nowa Sól

                 ul. Południowa 4b/12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin