Powtórka-arkusze.pdf
(
409 KB
)
Pobierz
Spis treści
7. OPRACOWYWANIE DANYCH I PROWADZENIE OBLICZEŃ – po-
wtórka
Oczekiwane przygotowanie informatyczne absolwenta
gimnazjum
Zbieranie i opracowywanie danych za pomocą arkusza kalkulacyjnego
Uczeń:
•
wypełnia komórki arkusza kalkulacyjnego: napisami, liczbami, funkcjami
i formułami;
•
formatuje zawartości komórek z tekstami i różnymi rodzajami liczb;
•
stosuje adresy względne, bezwzględne i mieszane;
•
kopiuje zawartości komórek, wypełnia komórki serią danych;
•
dobiera i tworzy wykresy dla danych w tabeli, formatuje i opisuje wykresy;
•
wprowadza poprawki do arkusza: usuwa i dodaje wiersze lub kolumny;
•
planuje w arkuszu bardziej rozbudowane obliczenia, sprawdza wiele warian-
tów obliczeń;
•
zapisuje w arkuszu model przedsięwzięcia i używa tego arkusza do prowadze-
nia prób (symulacji) z różnymi rozwiązaniami;
•
kopiuje i przenosi tabelę i wykres z arkusza do dokumentu tekstowego;
•
drukuje zawartość arkusza, tabel i wykresów.
Powtórka 7.1.
Przypomnij sobie rozmieszczenie, nazwy i funkcje głównych elementów okna i menu
programu
Excel
, takich m.in. jak:
Arkusz
, przyciski kreatorów i operacji na danych – zob. rys. 7.1.
♦
Rysunek 7.1.
Obraz z otwartym oknem programu
Excel
na ekranie
Technologia informacyjna – Powtórka-arkusze
2
Powtórka 7.2.
W arkuszu
Szczyty
z folderu
Arkusze
znajduje się tabela, do której jedynie wpisano
dane o wybranych szczytach gór na kuli ziemskiej, zatem teksty są wyrównane do lewej krawędzi
komórki, a liczby – do prawej. Chcemy, aby tabela ta wyglądała tak, jak na rysunku 7.2. Sformatuj
tabelę z arkusza
Szczyty
do takiej postaci i umieść ten arkusz w swoim folderze.
♦
Powtórka 7.3.
Zapoznaj się, poprzez otwarcie opcji
Format|Komórki
na zaznaczonej komórce,
z kategoriami i typami danych, umieszczonych w różnych komórkach arkusza
Godziny pracy i zapła-
ta
z folderu
Arkusze
(zob. rys. 7.3). Występują w nich: dane tekstowe (w kolumnach
B
i
C
oraz
w wierszach 1 – 3), dane liczbowe (w kolumnie
F
), godziny (w kolumnach
D
i
E
), waluta (w kolum-
nach
G
i
H
). Ponadto, wartości w kolumnach
F
i
H
są obliczane za pomocą formuł. Zapoznaj się (lub
tylko przypomnij sobie) w
Pomocy
(temat:
Wskazówki na temat wprowadzania dat i czasu
), jak go-
dziny są reprezentowane w obliczeniach (kolumna
F
). Zob. rys. 7.1 w podręczniku, na którym opisano
niektóre opcje formatowania komórek arkusza.
♦
Powtórka 7.4.
W arkuszu
Układ Słoneczny
w folderze
Arkusze
znajduje się tabela z różnymi dany-
mi o planetach Układu Słonecznego. Wykonaj wykresy, będące graficzną ilustracją różnych zależno-
ści wartości pewnych cech od odległości planet od Słońca. A zatem, na tych wykresach planety będą
umieszczone na osi
Ox
, a na osi
Oy
znajdą się ilustrowane wielkości. Dane do tych wykresów będą
pochodzić z różnych kolumn tabeli. Utwórz następujące wykresy:
•
średniej odległości od Słońca;
•
natężenia pola grawitacyjnego – wykres kolumnowy;
•
gęstości planet – wykres liniowy;
•
temperatury powierzchni – wykres liniowy;
W graficznej reprezentacji dla ostatniej z tych zależności uwzględnij, że temperatura powierzchni
planet ma dużą rozpiętość wartości (zob. rys. 7.4).
♦
Rysunek 7.2.
Sformatowana tabela z danymi o szczytach świata
Technologia informacyjna – Powtórka-arkusze
3
Rysunek 7.3.
Fragment tabeli z rozliczeniem pracy w ogrodzie – przykłady różnych kategorii i typów
danych
Rysunek 7.4.
Wykresy ilustrujące wybrane cechy planet w zależności od ich odległości od Słońca
Technologia informacyjna – Powtórka-arkusze
4
Powtórka 7.5.
W arkuszu
Polska
z folderu
Arkusze
znajdują się podstawowe dane, dotyczące po-
wierzchni i zaludnienia województw. Nie wszystkie komórki w tabeli są wypełnione – wypełnij je
najpierw, a następnie utwórz wykres:
•
Wypełnij puste kolumny (wpisz odpowiednią formułę do komórki w piątym wierszu i skopiuj
ją do wszystkich poniżej niej): procentowe ilości mieszkańców w poszczególnych woje-
wództwach, liczba osób na jeden kilometr kwadratowy (uwaga na jednostki – zaludnienie
województw jest podane w tysiącach), zaludnienie miast w poszczególnych województwach.
•
Utwórz wykres kołowy dla procentowego zaludnienia województw (zobacz nasz wykres na
rys. 7.5 i postaraj się otrzymać podobny).
♦
Powtórka 7.6.
Dla danych umieszczonych w tabeli arkusza
Moje oceny
w folderze
Arkusze
,
utwórz
wykres kolumnowy i opisz go (zob. rys. 7.6). Zauważ, że tym razem wykres jest tworzony dla serii
danych zajmującej wiersz. Przy okazji wypełnij puste komórki tabeli – te wartości będą potrzebne
w dalszych ćwiczeniach.
Uwaga.
Jeśli chcesz, aby ta powtórka oraz ćwiczenia w p. 7.2.3 rzeczywiście dotyczyły Twoich ocen,
to najpierw utwórz w swoim folderze arkusz
Moje oceny
i umieść w nim swoje oceny.
♦
Procentowe zaludnienie województw
4%
9%
4%
8%
5%
6%
3%
3%
13%
7%
6%
8%
3%
13%
5%
3%
Dolnośląskie
Kujawsko-pomorskie
Lubelskie
Lubuskie
Łódzkie
Małopolskie
Mazowieckie
Opols kie
Podkarpackie
Podlaskie
Pomorskie
Śląskie
Świętokrzys kie
Warm ińsko-mazurskie Wielkopolskie
Zachodniopomorskie
Rysunek 7.5.
Procentowe zaludnienie województw
Częstość moich ocen
14
12
10
8
6
4
2
0
1
2
3
4
5
6
Oceny
Częstość
Rysunek 7.6.
Wykres częstości ocen
Technologia informacyjna – Powtórka-arkusze
5
Powtórka 7.7.
Przypomnij sobie, w jaki sposób są traktowane w arkuszu adresy względne i bez-
względne podczas ich kopiowania.
♦
Arkusz jest często wykorzystywany do rysowania wykresu funkcji. W tym celu, najpierw tworzy-
my tabelę wartości tej funkcji w ustalonym przedziale zmiennej
x
, a następnie wybieramy typ wykresu
XY (Punktowy)
, a jako
Podtyp wykresu
–
Wykres punktowy
z punktami danych połączonymi wy-
gładzonymi liniami (drugi od góry w lewej kolumnie).
Rysunek 7.7.
Fragment arkusza, w którym skopiowano formułę z adresem
B2
w jego czterech róż-
nych wersjach
Powtórka 7.8.
Utwórz arkusz, w którym będziesz mógł otrzymać wykres funkcji kwadratowej
y
=
ax
2
+
bx
+
c
w ustalonym przedziale, np. [–7, +7] dla różnych wartości współczynników
a
,
b
i
c
.
Wskazówka.
Argumenty funkcji w tabeli, która służy do rysowania wykresu funkcji, na ogół wystę-
pują w równych odstępach. Można w tym przypadku skorzystać ze specjalnej opcji w arkuszu, która
to ułatwia – należy postępować następująco:
•
wpisz do komórki pierwszą wartość zmiennej
x
, np. – 4, i podświetl ją;
•
wybierz opcję
Edycja|Wypełnij|Serie danych
i w oknie dialogowym, które się pojawi (zob.
rys. 7.8), ustal parametry ciągu liczb.
♦
Rysunek 7.8.
Okienko dialogowe do ustalenia parametrów serii danych do wypełnienia
Plik z chomika:
armdcz5
Inne pliki z tego folderu:
Aktualizacja BIOS.pdf
(55 KB)
Pamięć komputera.ppt
(434 KB)
Powtórka-grafika.pdf
(188 KB)
Logo.drw
(17 KB)
Logo.doc
(24 KB)
Inne foldery tego chomika:
Chemia
Doświadczenia
ENCYKLOPEDIA
fizyka
Geografia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin