Powtórka-arkusze.pdf

(409 KB) Pobierz
Spis treści
7. OPRACOWYWANIE DANYCH I PROWADZENIE OBLICZEŃ – po-
wtórka
Oczekiwane przygotowanie informatyczne absolwenta
gimnazjum
Zbieranie i opracowywanie danych za pomocą arkusza kalkulacyjnego
Uczeń:
wypełnia komórki arkusza kalkulacyjnego: napisami, liczbami, funkcjami
i formułami;
formatuje zawartości komórek z tekstami i różnymi rodzajami liczb;
stosuje adresy względne, bezwzględne i mieszane;
kopiuje zawartości komórek, wypełnia komórki serią danych;
dobiera i tworzy wykresy dla danych w tabeli, formatuje i opisuje wykresy;
wprowadza poprawki do arkusza: usuwa i dodaje wiersze lub kolumny;
planuje w arkuszu bardziej rozbudowane obliczenia, sprawdza wiele warian-
tów obliczeń;
zapisuje w arkuszu model przedsięwzięcia i używa tego arkusza do prowadze-
nia prób (symulacji) z różnymi rozwiązaniami;
kopiuje i przenosi tabelę i wykres z arkusza do dokumentu tekstowego;
drukuje zawartość arkusza, tabel i wykresów.
Powtórka 7.1. Przypomnij sobie rozmieszczenie, nazwy i funkcje głównych elementów okna i menu
programu Excel , takich m.in. jak: Arkusz , przyciski kreatorów i operacji na danych – zob. rys. 7.1.
Rysunek 7.1. Obraz z otwartym oknem programu Excel na ekranie
35932616.002.png
Technologia informacyjna – Powtórka-arkusze
2
Powtórka 7.2. W arkuszu Szczyty z folderu Arkusze znajduje się tabela, do której jedynie wpisano
dane o wybranych szczytach gór na kuli ziemskiej, zatem teksty są wyrównane do lewej krawędzi
komórki, a liczby – do prawej. Chcemy, aby tabela ta wyglądała tak, jak na rysunku 7.2. Sformatuj
tabelę z arkusza Szczyty do takiej postaci i umieść ten arkusz w swoim folderze.
Powtórka 7.3. Zapoznaj się, poprzez otwarcie opcji Format|Komórki na zaznaczonej komórce,
z kategoriami i typami danych, umieszczonych w różnych komórkach arkusza Godziny pracy i zapła-
ta z folderu Arkusze (zob. rys. 7.3). Występują w nich: dane tekstowe (w kolumnach B i C oraz
w wierszach 1 – 3), dane liczbowe (w kolumnie F ), godziny (w kolumnach D i E ), waluta (w kolum-
nach G i H ). Ponadto, wartości w kolumnach F i H są obliczane za pomocą formuł. Zapoznaj się (lub
tylko przypomnij sobie) w Pomocy (temat: Wskazówki na temat wprowadzania dat i czasu ), jak go-
dziny są reprezentowane w obliczeniach (kolumna F ). Zob. rys. 7.1 w podręczniku, na którym opisano
niektóre opcje formatowania komórek arkusza.
Powtórka 7.4. W arkuszu Układ Słoneczny w folderze Arkusze znajduje się tabela z różnymi dany-
mi o planetach Układu Słonecznego. Wykonaj wykresy, będące graficzną ilustracją różnych zależno-
ści wartości pewnych cech od odległości planet od Słońca. A zatem, na tych wykresach planety będą
umieszczone na osi Ox , a na osi Oy znajdą się ilustrowane wielkości. Dane do tych wykresów będą
pochodzić z różnych kolumn tabeli. Utwórz następujące wykresy:
średniej odległości od Słońca;
natężenia pola grawitacyjnego – wykres kolumnowy;
gęstości planet – wykres liniowy;
temperatury powierzchni – wykres liniowy;
W graficznej reprezentacji dla ostatniej z tych zależności uwzględnij, że temperatura powierzchni
planet ma dużą rozpiętość wartości (zob. rys. 7.4).
Rysunek 7.2. Sformatowana tabela z danymi o szczytach świata
35932616.003.png
Technologia informacyjna – Powtórka-arkusze
3
Rysunek 7.3. Fragment tabeli z rozliczeniem pracy w ogrodzie – przykłady różnych kategorii i typów
danych
Rysunek 7.4. Wykresy ilustrujące wybrane cechy planet w zależności od ich odległości od Słońca
35932616.004.png
Technologia informacyjna – Powtórka-arkusze
4
Powtórka 7.5. W arkuszu Polska z folderu Arkusze znajdują się podstawowe dane, dotyczące po-
wierzchni i zaludnienia województw. Nie wszystkie komórki w tabeli są wypełnione – wypełnij je
najpierw, a następnie utwórz wykres:
Wypełnij puste kolumny (wpisz odpowiednią formułę do komórki w piątym wierszu i skopiuj
ją do wszystkich poniżej niej): procentowe ilości mieszkańców w poszczególnych woje-
wództwach, liczba osób na jeden kilometr kwadratowy (uwaga na jednostki – zaludnienie
województw jest podane w tysiącach), zaludnienie miast w poszczególnych województwach.
Utwórz wykres kołowy dla procentowego zaludnienia województw (zobacz nasz wykres na
rys. 7.5 i postaraj się otrzymać podobny).
Powtórka 7.6. Dla danych umieszczonych w tabeli arkusza Moje oceny w folderze Arkusze , utwórz
wykres kolumnowy i opisz go (zob. rys. 7.6). Zauważ, że tym razem wykres jest tworzony dla serii
danych zajmującej wiersz. Przy okazji wypełnij puste komórki tabeli – te wartości będą potrzebne
w dalszych ćwiczeniach.
Uwaga. Jeśli chcesz, aby ta powtórka oraz ćwiczenia w p. 7.2.3 rzeczywiście dotyczyły Twoich ocen,
to najpierw utwórz w swoim folderze arkusz Moje oceny i umieść w nim swoje oceny.
Procentowe zaludnienie województw
4%
9%
4%
8%
5%
6%
3%
3%
13%
7%
6%
8%
3%
13%
5%
3%
Dolnośląskie
Kujawsko-pomorskie
Lubelskie
Lubuskie
Łódzkie
Małopolskie
Mazowieckie
Opols kie
Podkarpackie
Podlaskie
Pomorskie
Śląskie
Świętokrzys kie
Warm ińsko-mazurskie Wielkopolskie
Zachodniopomorskie
Rysunek 7.5. Procentowe zaludnienie województw
Częstość moich ocen
14
12
10
8
6
4
2
0
1
2
3
4
5
6
Oceny
Częstość
Rysunek 7.6. Wykres częstości ocen
35932616.005.png
Technologia informacyjna – Powtórka-arkusze
5
Powtórka 7.7. Przypomnij sobie, w jaki sposób są traktowane w arkuszu adresy względne i bez-
względne podczas ich kopiowania.
Arkusz jest często wykorzystywany do rysowania wykresu funkcji. W tym celu, najpierw tworzy-
my tabelę wartości tej funkcji w ustalonym przedziale zmiennej x , a następnie wybieramy typ wykresu
XY (Punktowy) , a jako Podtyp wykresu Wykres punktowy z punktami danych połączonymi wy-
gładzonymi liniami (drugi od góry w lewej kolumnie).
Rysunek 7.7. Fragment arkusza, w którym skopiowano formułę z adresem B2 w jego czterech róż-
nych wersjach
Powtórka 7.8. Utwórz arkusz, w którym będziesz mógł otrzymać wykres funkcji kwadratowej y = ax 2
+ bx + c w ustalonym przedziale, np. [–7, +7] dla różnych wartości współczynników a , b i c .
Wskazówka. Argumenty funkcji w tabeli, która służy do rysowania wykresu funkcji, na ogół wystę-
pują w równych odstępach. Można w tym przypadku skorzystać ze specjalnej opcji w arkuszu, która
to ułatwia – należy postępować następująco:
wpisz do komórki pierwszą wartość zmiennej x , np. – 4, i podświetl ją;
wybierz opcję Edycja|Wypełnij|Serie danych i w oknie dialogowym, które się pojawi (zob.
rys. 7.8), ustal parametry ciągu liczb.
Rysunek 7.8. Okienko dialogowe do ustalenia parametrów serii danych do wypełnienia
35932616.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin