jagodzińska – metody badań s. 55-70 ĆW. 2
1. Podstawowy plan eksperymentu w badaniach pamięci
- metodę eksperymentalną wprowadził do badań nad pamięcią Hermann Ebbinghaus
- w typowym eksperymencie osoby badane najpierw uczą się określonego materiału, potem następuje przerwa, a w końcowym etapie przeprowadzany jest pomiar pamięci -> plan eksperymentu odzwierciedla więc trzy fazy pamięci: zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie
- w behawiorystycznych badaniach nad uczeniem się werbalnym dużo uwagi poświęcano fazom skrajnym – zapamiętywaniu materiału i pomiarowi przyswojenia
metoda antycypacji – metoda stosowana w badaniach nad uczeniem się werbalnym; polega na prezentowaniu materiału seryjnego w stałym tempie przy użyciu mnemometru, a zadaniem osoby badanej jest podawanie kolejnych elementów, zanim się pojawią.
2. Pomiary pamięci
Rodzaje zadań służących do pomiaru pamięci:
reprodukcja – zadanie wymagające odtworzenia przyswojonych informacji (np. listy słów)
rozpoznawanie – zadanie wymagające odróżnienia elementów znanych od nowych
rekonstrukcja – metoda łącząca elementy rozpoznawania i reprodukcji; zadanie wymagające, by z podanych elementów odtworzyć układ prezentowany wcześniej
bezpośrednie testy pamięci – zadania wymagające świadomego, zamierzonego przypomnienia sobie wcześniejszego doświadczenia
pośrednie testy pamięci – zadania, które nie wymagają świadomego, zamierzonego przypomnienia sobie wcześniejszego doświadczenia, ale pozwalają na pośrednie ujawnienie się jego wpływu; służą do badania pamięci utajonej
testy retrospektywne – zadania odnoszące się do pamięci doświadczeń z przeszłości
testy prospektywne – zadania wymagające pamiętania o czynnościach, które trzeba wykonać w przyszłości, w określonym czasie i miejscu
metoda chronometryczna – odrębna metoda badania pamięci; analiza czasowego przebiegu operacji poznawczych, wykorzystuje pomiar czasów reakcji przy wykonywaniu zadań angażujących pamięć
Testy reprodukcji:
- pozwala wykryć preferencje i prawidłowości w odtwarzaniu – np. efekty pierwszeństwa i świeżości
- dzięki zadaniu swobodnej reprodukcji poznano też organizowanie materiału podczas odtwarzania – ludzie mają tendencję do grupowania elementów, pomiędzy którymi dostrzegają jakieś związki
- np. metoda par skojarzeń
- odmianą reprodukcji ukierunkowanej jest metoda wskazówek słownych – jedna z metod badania pamięci autobiograficznej: po usłyszeniu słowa badani opowiadają pojawiające się w pamięci wspomnienia
- ukierunkowanie może też polegać na ograniczaniu odtwarzania do określonego fragmentu materiału -> czyli na odtwarzaniu częściowym nie całościowym (np. metoda odtwarzania częściowego w badaniach nad pamięcią ikoniczną Sperlinga)
Testy rozpoznawania:
Rodzaje odpowiedzi w teście rozpoznawania:
§ trafienie
§ chybienie
§ prawidłowe odrzucenie
§ fałszywy alarm
Przy rozpoznawaniu występuje problem zgadywania i przypadkowych trafień. W testach z wymuszonym wyborem zgadywanie mniej zniekształca wyniki -> stosowaną miarą jest wtedy najczęściej liczba lub proporcja trafnych wyborów.
Więcej kłopotów sprawia ocena testów ze swobodnym wyborem -> najprostszym stosowanym tu wskaźnikiem jest różnica między proporcjami trafień i fałszywych alarmów.
Bardziej precyzyjny wskaźnik można wyprowadzić z teorii wykrywania sygnałów – wskaźnik różnicowania jednostek starych i nowych - d’ . Jego zaletą jest m.in. niezależność od stosowanych przez badanego kryteriów odpowiadania.
Efekt sufitowy – bardzo wysoki wynik uzyskany w teście, zbliżony do maksymalnego
Dodatkowe pomiary często stosowane jako uzupełnienie wskaźników rozpoznawania:
- pomiar czasów reakcji przy udzielaniu odpowiedzi
- dokonanie oceny subiektywnej pewności odpowiedzi
- jakościowa analiza fałszywych alarmów – pozwala sprawdzić czym kierują się badani, gdy popełniają błędy przy rozpoznawaniu. Tą metodą badano np. kody pamięci krótkotrwałej i długotrwałej (kodowanie fonemiczne i semantyczne)
Testy pośrednie
- to testy stosowane w badaniu pamięci utajonej
Przykłady testów pośrednich:
§ test uzupełniania rdzeni – trzeba uzupełnić początkowe trzy litery pierwszym słowem, jakie przyjdzie na myśl
§ test identyfikacji percepcyjnej – identyfikacja słów pokazywanych zaledwie przez 35 milisekund
§ rozwiązywanie anagramów
§ identyfikacja obrazu pokazanego fragmentarycznie
§ podawanie swobodnych skojarzeń
§ wyliczanie jak najwięcej słów należących do jakiejś kategorii pojęciowej
W tym rodzaju testów pośrednim przejawem pamięci jest efekt torowania.
Testy pamięci prospektywnej
- w badaniach pamięci prospektywnej stosuje się testy, które wymagają pamiętania o czymś w przyszłości. Badani otrzymują zadanie, które trzeba wykonać w określonym czasie, a pomiar dotyczy przede wszystkim tego, czy i kiedy wykonali zadanie.
Rozróżnia się zadania prospektywne:
Ze względu na rodzaj wskazówek rozróżnia się:
W badaniach pamięci prospektywnej stosuje się też kwestionariusze z pytaniami dot. tego typu pamięci i dzienniczki obserwacji, w których badani odnotowują przypadki zapominania.
Metoda chronometryczna
- polega na mierzeniu czasów reakcji podczas wykonywania zdań angażujących pamięć -> opiera się na założeniu, że im czas wykonywania zadania jest dłuższy, tym proces poznawczy jest bardziej złożony
- tą metodą badano np. hipotezy dotyczące struktury pamięci semantycznej
3. Zmienne niezależne w pomiarach pamięci
Zmienne na etapie kodowania:
- czasem instrukcja nie dotyczy w ogóle pamięci, badani są tylko proszeni o wykonanie jakiegoś zadania poznawczego – tak bada się pamięć niezamierzoną i zależność efektów pamięci od sposobu przetwarzania informacji (np. w badaniach dot. koncepcji poziomów przetwarzania)
- w badaniach dot. pamięci operacyjnej stosuje się procedurę podwójnego zadania – badani utrzymują w pamięci materiał wykonując jednocześnie inne zadanie
Zmienne na etapie przechowywania:
Zmienne na etapie wydobywania:
dysocjacja funkcjonalna – polega na tym, że określona zmienna wpływa na jeden pomiar pamięci, a na inny nie wywiera wpływu lub wpływa w przeciwnym kierunku
Zmienne związane z badaną populacją
- to zmienne związane z naturalnie występującymi różnicami między ludźmi, takimi jak:
4
psychologia-UJ