zarzadzanie log. w przedsiewzieciacvh budowlanych.pdf

(1459 KB) Pobierz
GEO8.indb
zarządzanie logistyczne
Zarządzanie logistyczne
budowlanych
Sprawny przepływ zasobów i informacji w trakcie realizacji przedsięwzięć budowlanych
przyczynia się do ich udanego przebiegu i obniżenia kosztów
Wstęp
Realizacja przedsięwzięć budowlanych uzależniona jest od
sprawnej obsługi logistycznej, odpowiedzialnej za dostarcze-
nie niezbędnych zasobów, tj. materiałów, urządzeń, ludzi,
pieniędzy i informacji. Całokształtem zjawisk związanych
z przepływem zasobów i uruchamiającym go przepływem in-
formacji zajmuje się logistyka. Do zadań logistycznych pod-
czas realizacji produkcji budowlanej należą także: wywóz
ziemi z wykopów i odpadów, obsługa urządzeń transportu
pionowego i poziomego na budowie, komunikacja wewnętrz-
na na budowie, koordynacja terminów i miejsc dostaw, bez-
pieczeństwo i ochrona zdrowia w procesach logistycznych.
W przedsiębiorstwach budowlanych i realizowanych przez
nie przedsięwzięciach istnieją możliwości wprowadzenia no-
woczesnych form organizacyjnych i koncepcji zarządzania
logistycznego [6]. Zarządzanie logistyczne polega na podej-
mowaniu działań obejmujących planowanie, organizowanie,
sterowanie oraz kontrolę procesów logistycznych w taki spo-
sób, aby osiągnięty był cel przyjętej strategii w obszarze logi-
styki. Cel ten stanowić może minimalizacja kosztów obsługi
logistycznej przedsięwzięcia budowlanego, poprawa jakości
obsługi logistycznej (terminowość), maksymalizacja wartości
dodanej itd. Dla efektywnego zarządzania konieczna jest zna-
jomość mechanizmów rządzących procesami logistycznymi
i posiadanie dobrych narzędzi wspomagających. Taką wie-
dzę dostarczają badania procesów i systemów logistycznych,
pozwalające na opracowanie strategii i metod ich realizacji,
odpowiednich do zmieniających się trendów w gospodar-
ce. Zarządzanie logistyczne polega na podejmowaniu decyzji
odnoszących się do sterowania przepływami w przedsiębior-
stwie lub przedsięwzięciu, które stanowią ogniwo w łańcu-
chu logistycznym [7]. W celu podejmowania optymalnych de-
cyzji, np. odnośnie do trybu i wielkości zamówień, potrzebna
jest znajomość wpływu poszczególnych elementów systemu
logistycznego oraz warunków realizacji procesów budowla-
nych i rynku zaopatrzeniowego na koszty związane z za-
opatrzeniem (koszty zakupu, transportu, zamrożenia kapitału
itd.) oraz na inne wskaźniki jakości (np. wrażliwość systemu
logistycznego). Niniejszy artykuł przedstawia wyniki badań
procesów logistycznych w przedsiębiorstwach budowlanych,
które wskazują na konieczność dostosowywania metod
i koncepcji zarządzania logistycznego do zmian warunków
realizacji produkcji budowlanej. Wyniki badań były podstawą
wyboru do badań systemu obsługi logistycznej przedsięwzię-
cia, odpowiedniego do obecnych systemów realizacji przed-
sięwzięć i trendów w zarządzaniu. Przedstawiono także dwa
modele systemów logistycznych o różnej strukturze prze-
pływów logistycznych i różnych metodach sterowania oraz
Rys. 1. Miejsce dokonywania zakupów
Rys. 2. Sposoby poszukiwania dostawców
wpływ decyzji logistycznych na wskaźnik jakości sterowania
(zarządzania) systemem w postaci kosztów logistycznych.
W artykule zwrócono uwagę na konieczność komplekso-
wego planowania i zarządzania procesami logistycznymi
w całym cyklu życia obiektu (przedsięwzięcia) budowlanego.
Charakterystyka procesów i systemów logi-
stycznych w budownictwie
Procesy logistyczne i zmiany w zarządzaniu logistyką
w przedsiębiorstwach i przedsięwzięciach budowlanych były,
w latach 1996-2004, przedmiotem badań autorki. Badaniami
ankietowymi objęto przedsiębiorstwa z regionu lubelskiego
[5] oraz 14 przedsiębiorstw z listy 100 najlepiej prosperujących
w kraju. Na rysunkach 1-4 przedstawiono charakterystykę
i zmiany miejsc dokonywania zakupów, sposobów poszuki-
wania i wyboru dostawców oraz zakresu odpowiedzialno-
58
GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 01/2006 (08)
zarządzanie logistyczne
w przedsięwzięciach
103700009.010.png 103700009.011.png
zarządzanie logistyczne
GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 01/2006 (08)
59
zarządzanie logistyczne
103700009.012.png
zarządzanie logistyczne
ści za decyzje logistyczne, jakie są podejmowane podczas
realizacji przedsięwzięć budowlanych. Ponadto badania
wykazały, że ponad połowa badanych przedsiębiorstw zle-
ca obsługę logistyczną na zewnątrz, przy czym hurtownie
stanowią około 70% logistycznego outsourcingu, zaś spe-
cjalistyczne organizacje logistyczne rzadko są zatrudniane.
Prawie połowa przedsiębiorstw posiada własne służby logistycz-
ne, których zadania i zakres działań logistycznych przedstawia rys.
3. Zakres ten różni się w zależności od struktury organizacyjnej
i wielkości przedsiębiorstwa oraz systemu realizacji przedsięwzięć.
Wykonanie zadań związanych z obsługą zaopatrzenia
przejmują ogniwa zewnętrznego łańcucha logistycznego,
np. przedsiębiorstwa transportowe, hurtownie i producenci.
Wybór dostawców, a nawet wybór konkretnych materiałów
i elementów budowlanych, przejmują inni uczestnicy przed-
sięwzięcia budowlanego, tacy jak projektant, inwestor lub
działający w jego imieniu zarządzający przedsięwzięciem.
Tylko około 25% badanych w 2004 r. przedsiębiorstw utrzy-
muje stałe zapasy materiałów, niewiele materiałów kupuje się
w ilości odpowiadającej całkowitemu planowanemu zużyciu
na danej budowie. Określaniem zużycia materiałów, wielko-
ści dostaw oraz ich terminów zajmują się kierownicy budów,
współpracujące hurtownie, zarządzający przedsięwzięciem
lub specjalistyczne przedsiębiorstwa logistyczne. Tak więc
w zaopatrzeniu w materiały bierze udział wielu uczestników.
Ich wzajemne relacje podlegają ciągłym zmianom, a specjali-
zacja rośnie [2]. Wymaga to koordynacji tych działań.
Relacje z dostawcami wskazują na preferowanie tych, któ-
rzy maksymalnie odraczają termin zapłaty, oraz na zacieśnia-
nie współpracy ze sprawdzonymi dostawcami, zawieranie
długoterminowych umów zwłaszcza dla materiałów i narzę-
dzi, używanych na każdej budowie. Taka współpraca ułatwia
negocjacje warunków handlowych, zobowiązuje przedsię-
biorstwo do zakupu u danego dostawcy oraz dostawców do
priorytetowej realizacji zamówień.
Większość dostaw realizowana jest w systemie Just-in-Ti-
me. Zdarza się jednak, że nietypowe materiały są zakupywa-
ne np. za granicą podobnie jak wyposażenie technologiczne
decydujące o możliwości kontynuowania prac na budowie,
dla których zamówienie wysyłane jest z dużym wyprzedze-
niem i przygotowywane jest miejsce składowania na budo-
wie. Badania wykazały, że 50% dostaw przybywa na budowy
bezpośrednio przed wbudowaniem, 15% gromadzonych jest
przed rozpoczęciem inwestycji, a 35% na składach budowy
lub przedsiębiorstwa. Zapotrzebowanie materiałowe określa-
ne jest na podstawie harmonogramów (43%), zamówień kie-
Rys. 3. Zakres odpowiedzialności za decyzje logistyczne
Rys. 4. Kryteria wyboru dostawców
Rys. 5. Schematy struktury modeli logistycznych:
strumienie materiałowe, strumienie informacji
Koszt
w centrum log. [zł]
Koszt indywidualnego zaopatrzenia [zł]
Zalety
centrum
[zł]
Rodzaj kosztów
Wykonawca 1
Wykonawca 2
Wykonawca 3
Koszty łączne
1
2
3
4
5
6
6-2
Wartość
materiału
540960
193660
38640
308660
540960
0
Koszty zakupu
3627
2469
1479
2951
6900
3273
Upust w cenie
-51745
-5809
0
-15433
-21242
30502
Transport zewn.
26460
12630
2520
20130
35280
8820
Transport wewn.
1563
0
0
0
0
-1563
Zamrożenie
kapitału
w zapasach
13177
2117
648
2843
5609
-7566
Całkowity
534042
205067
43287
319153
567507
33465
Tab. 1.Wyniki symulacji kosztów zaopatrzenia [5]
60
GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 01/2006 (08)
zarządzanie logistyczne
103700009.013.png 103700009.001.png 103700009.002.png 103700009.003.png 103700009.004.png 103700009.005.png 103700009.006.png 103700009.007.png
zarządzanie logistyczne
GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 01/2006 (08)
61
zarządzanie logistyczne
103700009.008.png
zarządzanie logistyczne
rowników budowy (38%), pracowników zaopatrzenia (14%) i za
pomocą prognozowania (5%). Poszczególne przedsiębiorstwa
zwykle nie mają systemów informatycznych do planowania
i kontrolowania zużycia materiałów, natomiast duże przedsię-
biorstwa (szczególnie zagraniczne) podejmujące się samodziel-
nie realizować przedsięwzięcie, np. jako główny wykonawca lub
w systemie menedżerskim, wykorzystują systemy informatyczne
do obsługi logistycznej. W obsłudze logistycznej przedsięwzięć
budowlanych, która realizowana jest przez wiele przedsię-
biorstw, można wyróżnić następujące sposoby zaopatrzenia:
1) poszczególnych wykonawców przez niezależne łańcuchy
dostaw; planowanie dostaw, wybór dostawców itd. należy
do obowiązków wykonawców i ich służb logistycznych;
2) całego przedsięwzięcia, w sposób scentralizowany, przez
służby logistyczne generalnego wykonawcy;
3) przez organizacje logistyczne istniejące lub utworzone spe-
cjalnie dla przedsięwzięcia;
4) mieszane modele wyżej wymienionych sposobów zaopa-
trzenia.
Wyniki przeprowadzonych badań logistyki wskazują na
następujące tendencje: przedsiębiorstwa koncentrują się na
obsłudze logistycznej poszczególnych przedsięwzięć, a nie
w odniesieniu do całości produkcji (wszystkich realizowanych
zleceń) oraz coraz częściej zlecają zaopatrzenie w materiały
zewnętrznym organizacjom, np. hurtowniom. To zjawisko nie
dotyczy materiałów strategicznych, decydujących o kosztach
lub terminowości wykonania zlecenia, których zaopatrzeniem
zajmują się pracownicy własnego działu logistycznego. Tak-
że przy realizacji dużych przedsięwzięć, zarówno w systemie
generalnego wykonawstwa jak i w menedżerskim, stosuje się
integrację procesów logistycznych sfery zaopatrzenia i sfery
produkcji na placu budowy oraz korzystanie ze specjalistycz-
nych organizacji logistycznych.
zaopatrzenia w materiały pewnego przedsięwzięcia wykony-
wanego przez niezależnych wykonawców. Dla uproszczenia
obliczeń analizuje się zaopatrzenie w jeden rodzaj materiału,
stosowany przez trzech wykonawców, w długich okresach,
w dużych ilościach. Koszty logistyczne oszacowano według
[5, s.103]. Analizie poddano dwa przypadki (modele):
1. Zaopatrzenie indywidualne – trzej niezależni wykonawcy
zaopatrują się w dany materiał równolegle używany do bu-
dowy, za pomocą własnych służb logistycznych.
2. Zaopatrzenie centralne – wykonawcy zaopatrywani są
w materiał przez wspólną jednostkę logistyczną, zwaną da-
lej centrum logistycznym przedsięwzięcia.
Do obliczeń wykorzystano program komputerowy oparty
na modelowaniu symulacyjnym, opisany w [4]. Pozwala on
uwzględnić losowy charakter zmiennych modelu (jak zużycie
materiału, terminy dostaw). W obu przypadkach zamawiana
jest optymalna partia dostawy i składowana na placu budowy.
Wyniki obliczeń (tab. 1) wskazują, że wspólne zaopatrzenie
pozwala zmniejszyć koszty logistyczne o 6% (uwzględniając
bezpośrednie koszty materiału).
Występują tutaj różnice w poszczególnych grupach kosztów,
ale koszty ogólne centralnego zaopatrzenia przedsięwzięcia są
niższe niż indywidualnego, dzięki integracji i koordynacji pro-
cesów logistycznych w jednym ośrodku decyzyjnym.
Przykład 2 . Wybór modelu i metody sterowania systemem
logistycznym.
Zaopatrzenia przedsiębiorstwa w materiały przez centrum
logistyczne może być realizowane według różnych modeli
i systemów sterowania przepływami strumieni materiałowych
i informacyjnych. W modelach mogą być przyjmowane róż-
ne, co do rodzaju i wartości, zmienne sterujące (decyzyjne),
a więc podejmowane różne decyzje logistyczne. Rys. 5 przed-
stawia dwa modele obsługi logistycznej [4]. W modelu DSSL_6
strumień materiałów, czyli dostawa, kierowany jest najpierw
do składów centrum a stamtąd na budowy do odbiorców,
a w modelu DSSL_3 – bezpośrednio na budowy dla poszcze-
gólnego wykonawcy i w przypadku, gdy dostawa jest większa
niż zapotrzebowanie, do składu centrum logistycznego. Różni
się także w obu modelach przepływ informacji, towarzyszą-
cych przepływom materiałowym (patrz [4], rozdz. 4). Sterowa-
nie przepływami logistycznymi w modelach odbywa się za po-
mocą zmiennych decyzyjnych: tw – okres planowania zużycia
materiału przez wykonawcę, zamówienie wykonawcy równa
Modele logistyczne i koszty zaopatrzenia przed-
sięwzięć budowlanych
W zarządzaniu logistyką przedsięwzięcia budowlanego
występują dwa podstawowe problemy: Jaki wybrać sposób
obsługi logistycznej – centralny czy indywidualny oraz jaki za-
stosować model systemu logistycznego i metodę sterowania?
Poniżej przedstawia się przykłady poparte obliczeniami:
Przykład 1 . Wybór sposobu obsługi logistycznej przedsię-
wzięcia.
W tym przykładzie określa się koszty dwóch sposobów
Faza
Zadania logistyczne
Prograwanie Sprawdzenie koncepcji przedsięwzięcia w aspekcie logistyki. Określenie strategii logistycznej w koncepcji zarządza-
nia przedsięwzięciem.
Projektowanie Analizy alternatywnych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych. Specyfikacje materiałowe. Opracowanie koncep-
cji logistycznych i studia ich wykonalności. Opracowanie wytycznych logistycznych do dokumentacji przetargowej
systemów jakości obsługi logistycznej.
Planowanie Opracowanie harmonogramów budowy i zapotrzebowania na zasoby, koncepcji logistycznych na placu budowy,
projekt zagospodarowania i likwidacji placu budowy. Wytyczne zakupu lub leasingu urządzeń budowlanych. Zbie-
ranie i wybór ofert dostawców. Planowanie procesów logistycznych (modeli i metod sterowania). Ocena efektywno-
ści ekonomicznej obsługi logistycznej i wpływu na środowisko. Planowanie logistyki odpadów.
Realizacja Aktualizacja harmonogramów i planów dostaw, dostosowywanie zamówień do aktualnego zapotrzebowania
na zasoby. Planowanie i koordynacja transportu poziomego i pionowego na budowie. Wyładunek (ewentualnie
przeładunek) i składowanie materiałów. Rozdział i kompletowanie ładunków dla poszczególnych wykonawców.
Wdrażanie systemów obsługi jakości logistycznej. Dokumentowanie efektów zastosowanych efektywnych inno-
wacji obsługi logistycznej przedsięwzięcia. Wywóz odpadów i śmieci. Eksploatacja systemów informatycznych
wspomagających zarządzanie logistyczne. Koordynacja procesów logistycznych wszystkich wykonawców.
Oddanie do eksp. Likwidacja placu budowy, zarządzanie przepływem informacji.
Tab. 3. Zadania logistyczne w cyklu inwestycyjnym
62
GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 01/2006 (08)
zarządzanie logistyczne
103700009.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin