SYLABUS!.doc

(46 KB) Pobierz
Pomoc psychologiczna

POMOC PSYCHOLOGICZNA

Sylabus

 

 

Wykład

·         Pomoc psychologiczna jako zachowanie prospołeczne

·         Ogólna charakterystyka różnych rodzajów pomocy: porada, promocja zdrowia, prewencja zaburzeń, interwencja w sytuacjach kryzysowych, psychoterapia, rehabilitacja

·         Pomoc indywidualna i grupowe formy pomocy

·         Etyczne problemy pomocy psychologicznej.

·         Znaczenie kodeksu etyczno-zawodowego psychologa

 

 

Warsztat I

·         Nawiązywanie relacji z osobami zgłaszającymi się po pomoc psychologiczną

·         Komunikacja werbalna i niewerbalna

·         Zasady skutecznej komunikacji

·         Błędy komunikacyjne

 

Literatura:

+ Stewart J. (2003). Mosty zamiast murów. PWN.

+ Rozdz. 3. Komunikacja werbalna

+ Rozdz. 4. Komunikacja niewerbalna

 

 

Warsztat II

·         Specyfika relacji w interwencji kryzysowej

·         Tworzenie relacji w interwencji kryzysowej

·         Strategie stosowane w promocji zdrowia

 

Literatura:

+ Sęk H. (2000). Społeczna psychologia kliniczna. PWN.

+ Cz. I. Rozdz. 7. Społeczne i kulturowe uwarunkowania patologii

+ Cz. III. Rozdz. 7. Wybrane zagadnienia psychoprofilaktyki

 

 

Warsztat III i IV

Stymulowanie rozwoju poprzez zabawę.

Cel: Zapoznanie uczestników z pojęciem stymulowania oraz wspierania rozwoju. Praktyczne ćwiczenia pokazujące różne formy zabaw wspierających rozwój. Wykorzystanie wiedzy dotyczącej rozwoju dziecka oraz etapów rozwoju zabawy w planowaniu oddziaływań stymulujących.

·         Stymulacja rozwoju. Podstawowe pojęcia.

·         Okresy rozwojowe a etapy rozwoju zabawy.

·         Harmonijny rozwój – jak wszechstronnie wspierać dziecko w rozwoju. Ćwiczenia warsztatowe.

·         Podejścia terapeutyczne wykorzystujące różne formy aktywności zabawowej - prezentacja.

 

Literatura:

Warsztat III

+ Filipiak, E. (2005). Dojrzałość potrzebna od dziecka. Psychologia w szkole, nr 3, s. 3-10

+ Kielar-Turska M. (2003) Analiza pola semantycznego terminów związanych ze wspomaganiem rozwoju. W: B. Kaja (red.) Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja. Psychokorekcja. t.V. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

+ Wygotski L.S. (1933) Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: Dziecko w świecie zabawy j języka (red.) A. Brzezińska.

+ Tkaczyk A. (2007) Pokaż dziecku świat symboli. Inspiracje wychowawcze. Kraków, Wydawnictwo Rubikon.s. 61-92.

 

Warsztat IV

+ Schaffer, R. (2008). Psychologia dziecka. R. 3 Rozwój emocjonalny. Wyd. Naukowe PWN

 

Literatura dodatkowa:

Cieślak M. (2007) Gry i zabawy dla dzieci od 1 miesiąca do 3 roku życia. Replika.

Sherborne W. (1997) Ruch rozwijający dla dzieci. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Stoppard M.(1992) Zbadaj swoje dziecko. Muza, Warszawa.

Vasta R., Haiti M.M., Miller S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. Str. 623 (tabelka)

 

 

Warsztat V

Młodzież jako odbiorcy pomocy psychologicznej – kontekst rozwoju, potrzeby, oczekiwania i motywacja do pomocy. Cele pomocy. Specyfika kontaktu młodzieżą: czynniki istotne w nawiązywaniu kontaktu i utrudniające go. Umiejętności pomagającego w pracy z młodzieżą: skuteczna komunikacja werbalna.

 

Warsztat VI

Etapy pomocy psychologicznej młodzieży. Specyfika kontraktu. Wybrane metody pracy z młodzieżą.

 

Literatura:

+ Namysłowska I. (red.) (2004) „Psychiatria dzieci i młodzieży”, Warszawa, PZWL, strony: 406-470

+ Pilecka (red.) (w druku) „Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży”, (w teczce) rozdziały:

+ - 7.2. Sikora, Pomoc psychologiczna

+ - 7.3 Iniewicz, Psychoterapia dzieci i młodzieży

- 8.1 Sikora, Główne zagadnienia etyczne w psychologii zdrowia dzieci i młodzieży

+ Brearley G. (1999) „Psychoterapia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych ruchowo”, Warszawa, WSiP (fragmenty w teczce)

 

 

Zasady zaliczenia kursu:

Do egzaminu zostaną dopuszczone osoby, które uzyskają zaliczenie ze wszystkich warsztatów. Egzamin pisemny, test, na zaliczenie trzeba odpowiedzieć na 50% pytań + 1. Do egzaminu obowiązuje znajomość zagadnień omawianych na wykładach i podczas warsztatów oraz literatura z warsztatów.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin