Czas trwania: 3 godz.
Blok tematyczny: Jesień w wiejskim gospodarstwie.
Temat dnia: Przygotowujemy się do opowiadania książki M. Kownackiej „Kajtkowe przygody”
Ustalenie kolejności zdarzeń w trzech pierwszych rozdziałach książki M. Kownackiej „Kajtkowe przygody”. Czasy czasownika. Porównywanie iloczynów i ilorazów w zakresie 100.
Cele ogólne:
· Poznanie wyglądu i nazw niektórych zwierząt żyjących w polu;
· Kształcenie umiejętności uważnego słuchania czytanych tekstów;
· Poznanie treści książki M. Kownackiej „Kajtkowe przygody”;
· Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
· Rozwijanie umiejętności wyodrębniania kolejnych zdarzeń w opowiadaniu;
· Porównywanie iloczynów i ilorazów bez ich obliczania;
· Utrwalenie piosenki „Jesień”;
Cele operacyjne:
Uczeń:
§ zna treść książki M. Kownackiej „Kajtkowe przygody”;
§ potrafi wypowiadać się na zadawane pytania do treści przeczytanej lektury;
§ umie wyróżnić i nazwać niektóre zwierzęta żyjące w polu;
§ umie porządkować zdarzenia w opowiadaniu;
§ potrafi określić czasy czasowników;
§ potrafi porównać iloczyny i ilorazy bez ich obliczania;
§ potrafi zaśpiewać poznaną piosenkę z użyciem instrumentów perkusyjnych;
Metody: praca z tekstem, pokaz, obserwacja, rozmowa, ćwiczeń, analityczno-percepcyjna, problemowo-odtwórcza, zabawowa, naśladowcza, zadaniowa, metoda aktywna – burza mózgów, drama.
Formy: zbiorowa, indywidualna: jednolita i zróżnicowana, grupowa
Środki dydaktyczne: książka M. Kownackiej „Kajtkowe przygody”, wystawka książek
M. Kownackiej, rozsypanki zdaniowe dla trzech grup, instrumenty perkusyjne, postać bociana, elementy dekoracyjne na ławkach (gęś, świnka, pies), 3 sztalugi, słownictwo do lektury (bohaterowie), metryczka książki, ilustracje gospodarstwa wiejskiego, zwierząt w gospodarstwie, znaczki do losowania grup, kaseta z nagraniem utworu instrumentalnego Vivaldiego oraz odgłosów zwierząt w gospodarstwie domowym, karta pracy pt. „Czasy czasowników” (dla trzech poziomów), karta pracy „Zadania na porównywanie iloczynów i ilorazów” (dla dwóch poziomów), łańcuszek „Porównywanie ilorazów i iloczynów”, rekwizyty do scenek dramowych (dziób bociani, czarne bocianie skrzydła);
Przebieg zajęć:
znaleźli ptaka, który wypadł z gniazda i złamał sobie skrzydło).
a) Co należy zrobić, gdy ptak już wyzdrowieje?
b) Dlaczego należy wypuścić ptaka?
c) Pokażcie mimiką, jak czują się zwierzęta żyjące na wolności, a jak żyjące w klatce.
Część właściwa:
Cześć polonistyczna
· Gdzie wychowywał się bocian od lata do jesieni?
· Co stało się pewnego jesiennego dnia?
· Co ustalono na sejmie bocianim?
· Gdzie zamieszkał bocian po smutnym wypadku, gdy jego rodzice i bracia odlecieli?
· Czym żywił się bociek ze złamanym skrzydłem?
· Kto pomógł poszkodowanemu?
· Gdzie w końcu zamieszkał Kajtek? (prezentacja odgłosów zwierząt w gospodarstwie wiejskim).
· Jak bociek współżył z mieszkańcami podwórka?
Cześć matematyczna
Karta pracy nr 3
„Porównywanie iloczynów i ilorazów”
Poziom I
Kto uzbierał więcej ziemniaków?
Pan Orczyk Pani Orczykowa
aaaah aaaaa
aaaaa aaaaa
aaaaa
Przedstaw obydwa rozwiązania na osi.
Pan Orczyk
Pani Orczykowa
Porównaj wyniki
.............................................................................................
Odpowiedź
Weronka Antek
Więcej koszyków w rzędzie ma.........................................................................
Poziom II
1. Rozwiąż zadanie na podstawie rysunku i pytania:
3 x 5 4 x 5
Dopasuj iloczyny do właściwego rysunku i połącz.
Więcej ziemniaków uzbierał (a)
2.Weronka ma 12 koszyków. Rozłożyła je po równo w 4 rzędach. Antek ma 12 koszyków, ale rozłożył je po równo w 6 rzędach. Które z dzieci ma więcej koszyków w rzędzie? Narysuj.
12 : 4 12 : 6
Dopasuj ilorazy do właściwego rysunku i połącz.
Karta pracy nr 4
Łańcuszek „Porównywanie iloczynów i ilorazów”
1. Porównaj iloczyny i ilorazy. Znak większości wskaże sylaby, które utworzą hasło.
I grupa
ŁA
54 : 9
56 : 7
ZNA
MY
36 : 4
36 : 6
KA
DOB
9 x 9
5 x 9
NIE
MIA
7 x 7
7 x 9
RZE
II grupa
KAJT
30 : 3
15 : 3
CO
echooo16