Skuteczny list motywacyjny krok po kroku.doc

(141 KB) Pobierz
Skuteczny list motywacyjny krok po kroku

Skuteczny list motywacyjny krok po kroku


A w każdej rekrutacji Twoja aplikacja musi wygrać na dwóch polach: musi pokazać, że spełniasz wymagania i oczekiwania pracodawcy określone na przykład w ogłoszeniu oraz musi się wyróżnić spośród innych ofert, zwrócić uwagę rekrutera. A tu list motywacyjny jest kluczowy. To w nim możesz i powinieneś pokazać swoją indywidualność i wyjątkowość. To w nim masz możliwość pokazania, dlaczego pracodawca właśnie Tobą powinien się zainteresować, dlaczego właśnie Ciebie powinien zaprosić na rozmowę. Wreszcie to w nim masz okazję pokazać swoją motywację.

Krok 1 – Cel listu motywacyjnego
Skuteczny list motywacyjny jest listem, który skierowany jest konkretnej firmy, na konkretne stanowisko lub jest odpowiedzią na konkretną ofertę pracy. Tylko wtedy masz możliwość pokazania w jasny sposób Twojej motywacji. Nie pisz listów ogólnych i nie wysyłaj tego samego dokumentu w kilka różnych miejsc. Taki zabieg od razu dyskwalifikuje Twoją ofertę.
Zastanów się, w jakim celu piszesz list i dobierz odpowiednie elementy, które sprawią, że rekruter będzie miał pewność, że list jest skierowany właśnie do niego.

Krok 2 – Struktura listu
Bez względu na to, czy zdecydujesz się na układ tradycyjny czy zupełnie niekonwencjonalny, list powinien mieć swoją strukturę, która sprawi, że czytający będzie miał jasność, jaki jest cel listu, jaka jest Twoja oferta oraz propozycja kolejnych kroków. Przy układzie tradycyjnym list powinien posiadać:

Wstęp – w którym pokazujesz cel listu (odpowiedź na ogłoszenie o pracę, nawiązanie do wcześniejszego kontaktu, przedstawienie swojej osoby jako kandydata na dane stanowisko, jeśli list jest wysyłany nie w odpowiedzi na ofertę pracy);

Rozwinięcie – w którym prezentujesz siebie, swoje atuty oraz pokazujesz swoją motywację do pracy na konkretnym stanowisku lub w danej firmie. Nie powtarzaj informacji, które rekruter może znaleźć w Twoim CV, ale poszerz je, uzupełnij lub rozwiń. Napisz o swoich osiągnięciach i sukcesach (jeśli ich nie ma w CV) lub o kluczowych umiejętnościach, jakie nabyłeś w trakcie praktyki zawodowej. O motywacji napisz wprost i od siebie, pokaż, na czym Ci zależy i co wyjątkowego dajesz w ofercie potencjalnemu pracodawcy. Pokaż mu, że traktujesz go wyjątkowo i ewentualne spotkanie jest dla Ciebie ważne.

Zakończenie – w którym zachęcasz do spotkania ze sobą lub informujesz o możliwościach kontaktu.


Krok 3 – Formalności
Każdy list musi zawierać:

  • informację, gdzie i kiedy został napisany,
  • podstawowe dane osobowe o Tobie (imię i nazwisko, adres, kontakt telefoniczny i mailowy)
  • nazwę i adres odbiorcy (pracodawcy, agencji pośrednictwa, head huntera, etc.) – tam, gdzie to możliwe warto umieścić imię i nazwisko konkretnej osoby, do której kierujesz swoją aplikację;
  • numer referencyjny – jeśli aplikacja odpowiada na konkretne ogłoszenie oznaczone takim numerem (numer ten umieść przed treścią listu lub we wstępie listu);
  • aktualną klauzulę dotyczącą danych osobowych, jeśli załączone CV jej nie zawiera lub kiedy wysyłasz sam list;
  • zwrot grzecznościowy na początku (np. Szanowni Państwo lub Szanowny Panie / Pani) oraz zwrot grzecznościowy na końcu (Z poważaniem, Z wyrazami szacunku);
  • Twój podpis – imię i nazwisko (jeśli wysyłasz list na papierze – to również Twój odręczny podpis).


Krok 4 – Układ / Grafika / Prezentacja / Język / Poprawność językowa

List powinien być zwięzły i przejrzysty. Powinien zmieścić się na 1 stronie A4 – przy dłuższym mamy mniejszą pewność, że zostanie dokładnie przeczytany. Wejdź w buty rekrutera i wyobraź sobie, że łatwiej i skuteczniej przegląda się 1 – stronicowe dokumenty, szczególnie w sytuacjach, kiedy się je drukuje.

Zadbaj o podział tekstu na akapity, o odpowiednie odstępy pomiędzy nimi jak również odstępy pomiędzy wierszami. Niech Twój list wygląda schludnie, profesjonalnie i elegancko.

Nie jest ważne, czy tekst listu jest wyjustowany, czy wyrównany do lewej. To kwestia gustu i przyzwyczajeń. Ważne, aby tekst był starannie sformatowany, aby nie było w nim niepotrzebnych odstępów, czy spacji, aby czcionka była takiego samego rodzaju i wielkości.

Ważniejsze treści zaznacz, jako pogrubione, albo podkreśl. Niech rekruter od razu widzi, to co najważniejsze w Twojej ofercie. Jeśli masz kilka kluczowych atutów – wylistuj je. Tekst wypunktowany łatwiej się czyta i przyswaja, pamiętaj jednak, aby wpleść tę listę w ogólną strukturę listu.

Szczególnie zadbaj o poprawność językową oraz o sprawdzenie, czy w liście nie ma błędów ortograficznych, literowych, stylistycznych czy interpunkcyjnych. Zwłaszcza te pierwsze potrafią skutecznie przyczynić się do odrzucenia aplikacji.

Jeśli zdecydowałeś się na określoną grafikę i czcionkę w CV – wykorzystaj te elementy również w liście. Widać wtedy spójność, dbałość o szczegóły oraz profesjonalizm w podejściu.


List motywacyjny wraz z CV nie sprawią, że otrzymasz wymarzoną pracę, ale powinny skutecznie zachęcić rekrutera do spotkania z Tobą. Aby do tego doszło musisz pokazać w obu dokumentach, że jesteś świetnym kandydatem na dane stanowisko, że spełniasz określone wymagania oraz sprawić, że Twój list nie zginie w masie innych podobnych, czasami wręcz sztampowych listów

 

 

Jak napisać list motywacyjny, który zachwyci?

Niestety większość listów jaka trafia do rekruterów, jest listami sztampowymi, ściągniętymi z Internetu.

Co gorsza, kandydaci, często starają się pisać uniwersalne listy motywacyjne – tak, aby pasowały do większości ofert. Niestety się - tak nie da, to znaczy, technicznie oczywiście jest to możliwe, ale raczej taki list nie zachwyci. Co w takim razie zrobić? Przede wszystkim warto użyć ciekawej formy graficznej oraz stworzyć dokument poprawny językowo i stylistycznie. Po drugie w liście motywacyjnym są dwa elementy w których możemy zaskoczyć pracodawcę. Pierwszy to prezentacja kandydata i jego atutów. Niestety, większość kandydatów ogranicza się do wpisania listy określeń swojej osoby… ambitny, pracujący zarówno w zespole i samodzielnie, itp. Niestety bardzo rzadko się zdarza, aby kandydat opisał jakiś swój osobisty sukces w obecnej lub byłej pracy. Często  słowo „sukces”  każdy kojarzy z czymś ogromnym. A tu chodzi o nasze osobiste sukcesy w miejscu pracy, które pokażą naszą przydatność u nowego pracodawcy. Napiszmy po prostu z czego jesteśmy dumni. Oto przykłady:

„Sukcesem, z którego jestem bardzo dumna, było właśnie przeprowadzenie skutecznego procesu rekrutacji na moje stanowisko. W jej wyniku, na to miejsce zostały zatrudnione dwie osoby. Osobiście je wybrałam i przyjęłam do pracy miesiąc przed moim odejściem, a następnie przeszkoliłam je pod kątem tego, za co do tej pory byłam odpowiedzialna.”

„Przez ten okres odniosłem wiele sukcesów, ale najbliższy jest mi projekt zorganizowania systemu obsługi poligraficznej firmy. W ciągu 10 miesięcy stworzyłem od podstaw system druku oraz dystrybucji materiałów reklamowych oraz druków i akcydensów do całej sieci placówek”

„Przychodząc do pracy u obecnego pracodawcy nie było ani biura, ani profesjonalnego zespołu zajmującego się przygotowywaniem przetargów. Zajmowano się tym ad hoc, czego efektem było odrzucanie firmy ze wszystkich przetargów, do jakich przystępowała i to na etapie wstępnym – oceny formalnej dokumentów. Dopiero dzięki pracy mojego zespołu, firma z powodzeniem przystępowała do przetargów i niejednokrotnie je wygrywała.”

Drugim elementem, którym możemy zaskoczyć pracodawcę, to motywacja kandydata. W tej części listu motywacyjnego warto nawiązać do konkretnego pracodawcy z nazwy. Jak często piszemy wyrażenia typu: w Państwa firmie; u Państwa; jestem pewny, że Państwo etc. A wystarczy wpisać nazwę firmy, żeby pracodawca widział, że to tylko do niego się zwracamy. Pełnym zaskoczeniem – pozytywnym, będzie sytuacja kiedy oprócz wymienienia firmy z nazwy nawiążemy do misji firmy, czy filozofii działania. To pokaże pracodawcy, że poświęciliśmy czas na to, żeby poznać firmę do której aplikujemy a następnie podjęliśmy w pełni przemyślaną i świadomą decyzję! Oto przykłady:

„Możliwość pracy w Państwa Centrum Usług Finansowo-Księgowych jest obecnie dla mnie bardzo atrakcyjna. Łączy perspektywę pracy z liczbami oraz ludźmi, również w międzynarodowych zespołach, bez wahania więc zdecydowałam się odpowiedzieć na Państwa ogłoszenie. Dodatkowo podoba mi się myśl przewodnia firmy [nazwa firmy], zgodnie z którą pracują dla Państwa najlepsi na świecie. Jestem gotowa przeprowadzić się do [nazwa miasta], aby w pełni dyspozycyjnie rozpocząć pracę w Państwa firmie, z ambicją bycia jedną z tych najlepszych.”

„Dodatkowo atrakcyjny jest dla mnie cel, jaki stawia sobie firma [nazwa firmy], czyli oferta skierowana do osób ze skórą wrażliwą i skłonną do alergii. Praca dla niej byłaby dla mnie spełnieniem moich planów zawodowych. Dlatego jestem gotowa przeprowadzić się do [nazwa miasta], aby w pełni dyspozycyjnie rozpocząć pracę na rzecz zapewnienia wysokiej jakości kosmetyków [nazwa kosmetyków].„

Jestem przekonany, że zastosowanie tak prostych metod, przyczyni się do powstania listu motywacyjnego, który zainteresuje, zachwyci i spowoduje pełne zaskoczenie przyszłego pracodawcy. Dzięki temu zapewni nam sukces i zostaniemy zaproszeni na rozmowę. Pamiętajmy, że z listem motywacyjnym jest jak ze wszystkim w życiu. Jeśli chcemy, żeby było dobre, musimy włożyć w to trochę pracy.

 

 

 

 

 

 

Zaangażowanie jako kompetencja przedstawiana w dokumentach aplikacyjnych

 

W skutecznym cv powinien znaleźć się już na wstępie profil zawodowy, który pokaże główne zalety kandydata i będzie wyraźnym sygnałem dla pracodawcy, że ma do czynienia z osobą kompetentną.

Wysokiej klasy specjaliści i managerowie mogą wypisać swoje sukcesy, pokazać wskaźniki swojej efektywności. W przypadku studentów i absolwentów, którzy nie mają jeszcze dużego doświadczenia, z powodzeniem można zaprezentować najistotniejsze z punktu widzenia danego stanowiska cechy charakteru. Można też przedstawić swój styl pracy i podejście do wykonywanych obowiązków. Nie powinny to być jednak puste hasła, które standardowo wpisują wszyscy - przydałoby się poprzeć wyszczególnione pozycje przykładami z życia zawodowego, lub toku edukacji.

 

Jedną z istotnych dla pracodawców zalet jest zaangażowanie w powierzone zadania. Cecha ta, chociaż powszechnie wpisywana do CV, często nie znajduje odbicia w działaniach zawodowych. Pracodawcy obawiają się słomianego zapału kandydatów, swobodnego podejścia do życia, braku identyfikowania się z rozstrzyganymi w pracy problemami. Taki brak zaufania powoduje niekiedy obawy przed zatrudnianiem młodych ludzi.

 

Jeśli kandydat może pochwalić się dodatkową aktywnością podczas studiów, pracą na zasadzie wolontariatu, dokonaniami naukowymi wykraczającymi poza standardy uczelni, jest to duży plus w oczach pracodawcy.

 

Wymieniając zaangażowanie, jako kompetencję, można poprzeć swoje słowa właśnie osiągnięciami społecznymi i edukacyjnymi. Osoba, która konsekwentnie dąży do realizacji postawionego sobie celu jest przecież z pewnością zaangażowana w to, co robi i może przełożyć swoje skłonności na sukcesy zawodowe.

 

Warto poszukać w sobie tego, co najlepsze i przemyśleć, które z posiadanych cech przypadną do gustu pracodawcy. Suche informacje w CV, to nie wszystko - należy pokazać również swoją osobowość. Rekruterzy przez pryzmat dokumentów aplikacyjnych chcą przecież dostrzec człowieka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dylematy Absolwenta, czyli jak zorientować się na rynku pracy?

Co roku Absolwenci stają przed dylematem wyboru ścieżki kariery zawodowej.
Do tej pory droga była oczywista: szkoła podstawowa, liceum, studia….., ale co teraz?


 Mam kierować się swoją pasją czy wysokością wynagrodzenia?
 Co dla mnie będzie źródłem satysfakcji zawodowej?
 Jaka praca zapewni mi stabilność finansową? 

Nie odkryję Ameryki stwierdzając , że studenci, którzy zainwestowali swój czas w praktyki, mają teraz  łatwiejszy wybór. Pomijam fakt, że staże są okazją do zdobycia pierwszego doświadczenia zawodowego i tym samym zwiększenia swojej atrakcyjności na rynku pracy. Chciałam Wam zwrócić uwagę na to, że praktyki studenckie pomagają zdefiniować Wasze preferencje oraz oczekiwania odnoście zakresu obowiązków i pracodawcy. 


Skąd masz wiedzieć, czy łatwiej odnajdziesz się w korporacji czy rodzinnym przedsiębiorstwie, jeśli nie znasz realiów żadnej z tych organizacji? Nie odpowiesz sobie na pytanie o optymalny zakres obowiązków, jeśli metodą prób i błędów nie odkryjesz działań, które dają Ci poczucie spełnienia i rozwoju.

Gorąco zachęcam do zgłaszania się na  staże: http://www.pracuj.pl/student-rynek-pracy-praktyki.htm

Pomocnym sposobem na poznanie możliwości jakie oferuje rynek pracy są portale społecznościowe dla profesjonalistów, takie jak: www.Profeo.pl,  www.Goldenline.pl, www.Linkedin.com. Wpisując
w wyszukiwarkę swój wydział, zobaczysz, gdzie znaleźli zatrudnienie jego absolwenci. Jeśli jesteś zainteresowany pracą np. w marketingu, wpisz w wyszukiwarkę: marketing + miasto, w którym chciałbyś pracować. W ten sposób poznasz potencjalnych pracodawców, strukturę działu oraz zakres obowiązków jaki można wykonywać na poszczególnych stanowiskach.

Przy badaniu rynku pracy, przestrzegam przed ograniczaniem się wyłącznie do monitorowania aktualnych ofert na portalach pracy.  Nie zaprzeczam - jest to źródło cennych informacji. Trzeba mieć świadomość, że istnieje wiele stanowisk, których wakatów nie obsadza się w wyniku publikacji ogłoszenia. Rzadko można znaleźć ogłoszenie dla realizatora dźwięku, rzecznika prasowego lub ekologa. Nie znaczy, że takie zawody nie istnieją lub nie ma na nie zapotrzebowania. Są to wąskie grupy zawodowe, do których trzeba dotrzeć np. poprzez fora branżowe. W poznaniu różnych ciekawych zawodów pomagają leksykony zawodów: http://www.pracuj.pl/praca-w-zawodzie.htm. 


Dla tych którzy od samego początku chcą świadomie budować swoją karierę zawodową, proponuję spotkanie w Doradcą w Karierze. Na podstawie rozmowy, badania predyspozycji oraz testów preferencji pomoże Ci zdefiniować możliwe kierunki rozwoju zawodowego, przekaże sprawdzone narzędzia do efektywnego szukania pracy, a także wytłumaczy aktualną sytuację na rynku pracy.

 

 

 

 

 

Jak zaplanować karierę - krok po kroku


Wiemy, jak trudnym zadaniem jest stworzenie długoletniego planu kariery, który systematycznie będzie realizowany. Dlatego zachęcamy do tego, żeby przede wszystkim znaleźć na siebie pomysł i wiedzieć, dokąd się zmierza.

Krok1 : DOKĄD ZMIERZASZ? OKREŚLANIE CELU
Każdy przewodnik kariery Ci powie - musisz określić swój cel. Dziś jednak w wielu przypadkach kariera pracownika, głównie umysłowego, będzie trwać niejednokrotnie dłużej niż firma, która go zatrudniała. Dlatego musimy być przygotowani na szukanie wielu ścieżek rozwoju, na budowanie różnych karier.

W ramach tych wszystkich doświadczeń najważniejsze wydaje się być pytanie: Jaka jest moja misja życiowa? Dokąd idę?  Dokąd te doświadczenia mają  mnie doprowadzić?

Myślenie o własnej karierze i wyznaczanie sobie celów potrzebne są do tego, by znaleźć sobie w życiu zajęcie i robić to, co potrafi się najlepiej i co przede wszystkim przynosi satysfakcję. Bo to właśnie sprawia, że życie ma sens.
Jasne określenie celów zmienia marzenia i wizje w rzeczywistość. Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, zadowolisz się każdym miejscem. Cele nie tylko nadają kierunek działaniom, ale i ułatwiają dostrzeżenie okazji, umykających uwadze innych, a przede wszystkim ułatwiają podejmowanie właściwych decyzji.
Zmieniamy pracę ze względu na zarobki, atmosferę, możliwość awansu, perspektywy rozwoju, jej rodzaj, stosunki międzyludzkie. Szukamy czegoś dla siebie. Ofert jest cała masą. Która wybrać? Co jest Twoim aktualnym celem: satysfakcja materialna, poczucie spełnienia, zmiana miejsca, w którym pracuję, samorealizacja?

Celu nie można określić zbyt precyzyjnie. Raczej rzadko zdarza się przypadek chłopca, który jako pięciolatek, zamarzył sobie być strażakiem, przeszedł przez gimnazjum z profilem ścisłym, liceum o profilu technicznym, złożył po maturze podanie do Wyższej Szkoły Oficerów Pożarnictwa, zdał egzamin wstępny i został przyjęty, studia skończył w terminie i podejmując pracę jako oficer zawodowej straży pożarnej zrealizował swoje pierwsze marzenia. Nie można też celu określić zbyt ogólnie - jakieś studia i dobrze płatne stanowisko kierownicze. Cel należy określić dość szeroko, ale precyzyjnie. Nie wystarczy poprzestać na określeniu "chcę być dobrym człowiekiem. Celem może być zostanie się specjalistą od marketingu, ale wkrótce trzeba jeszcze rozstrzygnąć czy będzie to marketing tradycyjny czy może e -marketing. A jeśli tradycyjny - to w jakiej branży: FMCG czy raczej usług. Jeśli z kolei usługi, to skierowane do biznesu, czy może do klienta indywidualnego? Itp. Itd. Każde precyzyjniejsze określenie celu wymaga innych predyspozycji.


KROK2: STWÓRZ SWÓJ PROFIL I MAPĘ SWOICH KOMPETENCJI
Peter Drucker twierdził, że nie jesteśmy przygotowani do funkcjonowania na rynku pracy, ale też w samej pracy. A to dlatego, że nie znamy:*
- siebie, naszych mocnych stron, naszych możliwości i ograniczeń;
- najlepszych i najskuteczniejszych dla nas metod pracy;
- wartości, które są dla nas ważne, a bez identyfikacji których ciężko będzie nam się odnaleźć w zawodowej rzeczywistości i znaleźć odpowiednie środowisko pracy.

Zanim więc przyjmiesz zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną, ba - zanim w ogóle zaczniesz szukać pracy zastanów się, jaki jest Twój profil i jakie kompetencje wniesiesz do firmy, w której rozpoczniesz pracę:

WARTOŚCI

Jeśli nie uświadomisz sobie swoich wartości, niemożliwe będzie znaleźć organizację, która pozwoli Ci je realizować. Jest niewiele rzeczy, które w codziennym funkcjonowaniu są gorsze i bardziej uciążliwe niż konflikt wartości na linii organizacja – pracownik.

MOCNE STRONY

Każdy jest w czymś dobry, ma jakieś doświadczenia, z których wyniósł konkretne umiejętności. Jeśli siebie nie poznasz, swoich mocnych i słabych punktów, swojego organizmu, psychiki, duchowości jak możesz sobą kierować? Rozróżnij to co niezmienne, z czym musisz żyć od tego co możesz zmienić, nad czym musisz pracować. Jeśli nie potrafisz tego zrobić sam, ani przy pomocy przyjaciół - spotkaj się z Architektem Kariery.

NAJSKUTECZNIEJSZE

METODY PRACY

Nie ma uniwersalnych metod pracy, najskuteczniejszych w danych sytuacjach. Czy łatwiej osiągasz cele pracując samodzielnie czy w zespole? Czy wolisz podejmować decyzje samodzielnie i być za nie odpowiedzialny, czy wolisz, gdy inni podejmują je za Ciebie? Czy wolisz pracować w domu czy poza nim? Czy chciałbyś mieć kontakt z klientami czy raczej nie? Co Cię motywuje do pracy? Czy lubisz ryzyko? Jakie otoczenie pracy wpływa na Ciebie mobilizująco?


Mapa kompetencji
Zastanów się dobrze, jakie główne kompetencje wniesiesz do firmy:



WIEDZA

Np. Znajomość rynku motoryzacyjnego
Znajomość specyfiki branży FMCG
Znajomość produktów finansowych
Znajomość specyficznych programów komputerowych

UMIEJĘTNOŚCI

Np. Zarządzanie projektami
Zarządzanie zespołami wielokulturowymi

DOŚWIADCZENIE

Np. We wprowadzaniu marki na rynek
W tworzeniu stron e - commerce
W budowaniu strategii IT



POSTAWY/ OSOBOWOŚĆ

Zaangażowanie
Mobilność
Nastawienie na rezultaty
Dobry współpracownik
Umiejętność radzenia sobie z silnym stresem



KROK3: STWÓRZ ZAŁOŻENIA DO PLANU I TRZYMAJ SIĘ ICH
Daleka podróż zaczyna się od pierwszego kroku
Podróż do wybranego celu w przyszłości zaczyna się już dziś, dlatego tak ważne jest, żeby wiedzieć co jest dla nas ważne i dokąd zmierzamy. Jeśli to wiesz, łatwiej będzie Ci podejmować decyzje już dzisiaj.

W aspekcie zawodowym ważne jest określenie „wachlarza ofert”, które będą Cię interesować.
Odpowiedz sobie na pytania:

  • jakie branże są dla mnie interesujące na dziś, które dadzą mi możliwość rozwijania kompetencji potrzebnych do osiągnięcia celu?
  • na jakich stanowiskach mogę pracować? Jakich odpowiedzialności chce się podjąć, by rozwijać się  w wyznaczonym przeze mnie kierunku?
  • na co się na pewno nie zgodzę, nawet jeśli z pozoru oferta będzie interesująca?
  • jakie oferty będę skłonny zaakceptować i dlaczego?
  • jakie minimalne warunki finansowe spowodują, że będę czuł, że moja praca jest godnie wynagradzana?


Określ, gdzie będziesz szukał pracy
75% osób szuka pracy w Internecie – to prawda, druga jest taka, że 75% pracodawców znajduje swoich pracowników (stanowiska specjalistyczne i menedżerskie) poza tradycyjnymi formami rekrutacji (ogłoszenia w Internecie). Wyciągnąłeś już wnioski?
Zastanów się:

  • gdybyś miał szukać specjalistów/ menedżerów Twojego pokroju, gdzie byś szukał?
  • ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin