puder cz.1.pdf

(484 KB) Pobierz
!xcab36_red_makijaz_pudry1.indd
Dział > prezentacja
Puder i techniki
jego aplikowania
cz. 1
Puder to jeden z kilku tematów w branży, z którymi wiąże się
najwięcej nieporozumień. W niniejszym artykule przedstawię
informacje na jego temat i postaram się odpowiedzieć na
najważniejsze i najczęściej zadawane pytania.
A 40
ny, należy zawsze pudro-
wać? Czy wszystkie ma-
ke-upy wymagają pudrowania?
Co zrobić, aby makijaż długo się
utrzymywał? Czy narzędzia do pu-
drowania są tak samo ważne jak
te do nakładania make-upu? Ja-
kie narzędzia służą do pudrowa-
nia? Jakie są rodzaje pudrów? Jak
ważny jest dobór pudru i od cze-
go on zależy?
Do czego służą pudry syp-
kie? Jaki powinien być puder do
utrwalania makijażu? Czy istnie-
je zależność między rodzajem pu-
dru a narzędziem, których użyjemy
do jego aplikacji? Jak pudrować?
Czy pudrowanie jest tym samym
co utrwalanie? Czy istnieje jakaś
określona kolorystyka pudrów, od
czego ona zależy? Czym się różni
puder sypki od pudru w kamieniu?
Do czego służy puder w kamieniu?
L UIZA L ENARTOWICZ
Wizażystka, make-up designer, beauty
stylistka, międzynarodowy konsultant
kolorów, kreator wizerunku, członek
jury Międzynarodowych Mistrzostw
Makijażu Profesjonalnego w Polsce
1993-99, w Niemczech 1994-
1995, na Węgrzech 1996, organizator
I Mistrzostw dla Wizażystów Haute
Couture Visage 2000-2002,
założycielka i prezes do 2005 roku
PSW, autorka podręczników, pomocy
naukowych i artykułów dla wizażystów
do czasopism branżowych. Od 1990
właścicielka Berlińskiej Szkoły Wizażystów
w Niemczech, a obecnie w kraju, od
1995 roku generalny przedstawiciel
w Polsce firmy Mercatura Cosmetics
- producenta marki STAGECOLOR.
cabines polska | A | październik - listopad 2009
C zy każdy makijaż, np. ślub-
698215514.011.png
 
Czy można makijaż pudrować pu-
drem w kamieniu? Czy puder pod-
kreśla zmarszczki? Czy pigmenty
to też pudry?
Co to jest puder
z punktu widzenia
wizażysty i zwykłego
klienta?
Pudrem nazywamy kosmetyk wy-
stępujący najczęściej w dwóch
postaciach: sypkiej (w proszku)
i sprasowanej, zwanej pudrem
w kamieniu. Mimo że oba ma-
ją podobną nazwę, służą do cze-
go innego i różnią się składnikami,
wymagają innego sposobu apliko-
wania, innych narzędzi itd.
Pudry różnego rodzaju mają
bardzo zbliżony skład chemiczny,
różnią się ewentualnie proporcja-
mi składników (np. talku, kaoli-
nu, czyli białego tlenku glinu, mi-
ki, mineralnych pigmentów, kredy,
tlenku tytanu, tlenku cynku, tlen-
ków żelaza, perfum nadających
delikatny zapach itp.).
Na jakość i cenę pudru wpływ
mają substancje wyróżniające je
i uszlachetniające, stanowiące naj-
częściej tajemnicę receptury. Na-
leżą tu m.in.: jedwab i pył z pereł,
który optycznie zmniejsza widocz-
ne na twarzy linie, np. przy oczach,
zbiera ze skóry nadmiar łoju, a w
zamian pozostawia delikatną po-
światę, ale co najważniejsze – re-
generuje komórki skóry i ją odmła-
dza dzięki aminokwasom i innym
substancjom. Perłowy pył jest uży-
wany w Japonii do produkcji kre-
mów na indywidualne zamówie-
nie najzamożniejszych kobiet z ca-
łego świata.
Zastosowanie nowoczesnej
technologii do produkcji pudrów,
jak np. wysokiego ciśnienia, znacz-
nie podwyższa ich jakość, co jest
równie cenne jak wykorzystanie
wyjątkowych surowców.
Rodzaje pudru
41 A
wanie pudru w kamieniu do jego
utrwalania. Jeśli przy tłustej cerze
zastosujemy zbyt ciężki make-up
kompaktowy i jeszcze przypudru-
jemy go pudrem w kamieniu, osią-
gniemy mało estetyczny efekt gru-
bej warstwy makijażu i słabą trwa-
łość.
Puder w kamieniu jest bardziej
kryjący niż puder sypki i użyty bez-
pośrednio na mokrą skórę może
tworzyć plamy.
Puder mineralny pomimo syp-
kiej formy jest odmianą make-upu
(podkładu), jego stosowanie jako
pudru do utrwalania makijażu jest
błędem!
Pigmenty występują w formie
gotowych pudrów pigmentacyj-
nych lub czystych pigmentów do
produkcji kosmetyków, np. cieni
w kamieniu, różu itp. Stosowanie
ich do utrwalania makijażu jest
błędem!
Sypka postać pudru to coś zupeł-
nie oczywistego dla wizażystów,
klientki natomiast miewają pro-
blemy z jego dozowaniem i nakła-
daniem. Najczęściej nabierają go
zbyt dużo, co czyni twarz starszą,
z kolei zbyt mała ilość nie gwaran-
tuje trwałości makijażu. Dla wygo-
dy chętnie zastępują puder sypki
pudrem w kamieniu, co jest błę-
dem.
Puder sypki różni się od pu-
dru w kamieniu przede wszystkim
konsystencją, a co za tym idzie
– substancjami wiążącymi, które
„lepią” puder i są dla cery przyja-
zne, czyniąc ją bardziej jedwabistą
i wypielęgnowaną. Najważniejsze
jednak jest to, że puder w kamie-
niu służy jedynie do poprawek, np.
kiedy jesteśmy w podróży, w trak-
cie spotkania czy na przyjęciu, aby
zmatowić ewentualny połysk nie-
których partii twarzy (nos, bro-
da czy czoło). Częstym powodem
„spływania” makijażu jest stoso-
Podział pudrów sypkich
Pudry sypkie mają różne przezna-
698215514.012.png 698215514.013.png
 
Dział > prezentacja
czenie, mogą służyć do osiągania
różnych efektów.
Podzielimy je ze względu na
kolorystykę i strukturę.
Kolory pudrów: ciepłe, zimne
i neutralne, tzw. bezpieczne
Pudry sypkie mogą występować
w wielu odcieniach, zaczynając od
całkiem białego, po bardzo ciemny
brąz. Ich kolor dobieramy do ma-
ke-upu (zawsze podobny odcień,
tyle że o ton jaśniejszy), rodzaju
makijażu i sposobu użycia pudru.
A 42
Zadania pudru sypkiego
Łącząc się z make-upem i ab-
sorbując wodę z powietrza,
przedłuża żywotność makijażu,
jest gwarantem perfekcyjnego
wyglądu przez cały dzień, a co
za tym idzie – zapewnia poczu-
cie bezpieczeństwa i luksusu.
Likwiduje połysk, który niektó-
re partie twarzy może oszpecać
(szczególnie na fotografii), ab-
sorbuje wydzielany łój i pot.
Stanowi bazę dla makijażu ko-
lorowego – cienie lepiej się roz-
prowadzają, tusz do rzęs ma
lepszą przyczepność i pogrubia
rzęsy, róż jest równomierniej za-
aplikowany.
Likwiduje różnice odcieni
w miejscach łączenia się maki-
jażu ze skórą, np. na szyi i twa-
rzy lub szyi i dekolcie.
Chroni skórę przed promienio-
waniem UV, słońcem, wiatrem,
mrozem, pyłem itp.
Może mieć właściwości prze-
ciwzapalne.
W zależności od rodzaju pudru
i sposobu aplikowania może de-
likatnie nawilżać skórę, absor-
bując wodę z powietrza, lub ją
delikatnie osuszać z nadmiernie
wydzielanego łoju.
go pudru na twarz przy cerze su-
chej może doprowadzić do po-
większenia porów. Lepiej zastąpić
go pudrem mineralnym, czyli syp-
ką formą podkładu. Pamiętaj, aby
wcześniej skórę dobrze nawilżyć
i osuszyć.
Czy do utrwalania makijażu
zawsze stosujemy puder
sypki?
Bywają make-upy w postaci kom-
paktów lub sztyftów, a nawet flu-
idów kremowych, które po wy-
schnięciu absorbują wodę z powie-
trza i po kilku minutach wyglądają,
jakby były przypudrowane.
Struktura pudrów: matowe,
matowe z miką, aksamitne, saty-
nowe (jedwabno-woskowe), poły-
skujące perłowo, opalizująco-me-
taliczne (mocno odbijają światło,
dając wrażenie mokrej, gładkiej
i jędrniejszej skóry, szczególnie
na ciele).
Rada Luizy Lenartowicz
Jeśli masz trudności z doborem pudru
sypkiego, a Twoja skóra jest jasna lub
średnio jasna, możesz użyć pudru w ko-
lorze écru.
Czy puder sypki można
aplikować bezpośrednio na
skórę?
Bezpośrednie stosowanie sypkie-
Fixing Powder 1166
Puder biały i matowy, jakby szorst-
ki, tępawy, bez poślizgu, po nało-
żeniu transparentny. Stosujemy go
cabines polska | A | październik - listopad 2009
698215514.001.png 698215514.002.png
 
najczęściej do makijażu specjali-
stycznego, typu kamuflaż, wodo-
odporny makijaż na twarz i całe
ciało itd. Ma także zastosowanie
w makijażu dziennym dla osób
z łojotokiem. Kiedy skóra po oko-
ło 2 godzinach od nałożenia pod-
kładu zaczyna się świecić, to znak,
że warto użyć pudru fiksującego.
Polecam go do stosowania jedy-
nie w strefie T.
Aplikujemy go – w zależno-
ści od przeznaczenia makijażu
i wcześniej zastosowanego ro-
dzaju make-upu – różnymi na-
rzędziami: poduszkami, gąbkami,
puszkami, pędzlami, a sczesujemy
szczoteczką z miękkiego natural-
nego włosia.
Translucent Powder – puder
sypki matowy (2102, 2114,
2118)
Daje efekt matowy, bezbarwny,
przezroczysty, czyli jest to typo-
wy puder do utrwalenia makijażu.
Występuje w różnych odcieniach,
choć bardzo subtelnie wpływa na
kolor make-upu. Możemy go sto-
sować do każdego rodzaju cery
i każdej postaci make-upu.
Instrumenty używane do je-
go aplikowania to: pędzel duży
lub średni z włosia wiewiórki lub
kozy, owalny lub okrągło-owalny,
„puszek”, tzn. poduszka bawełnia-
na duża lub mała.
K IERUNEK PUDROWANIA . C AŁA TWARZ : Z GÓRY NA DÓŁ .
R UCH PĘDZLI : Z DOŁU DO GÓRY .
43 A
który delikatnie połyskuje, czy-
niąc twarz interesującą. To typo-
wy puder na wieczór lub dla ko-
biet, które są świadome trendów
w makijażu.
Pudry perłowe, występu-
ją w różnych odcieniach, czynią
twarz jakby woskową, rozświetla-
ją i barwią.
Pudry opalizujące bardzo moc-
no błyszczą, dlatego nakładamy je
tylko w miejscach, które chcemy
wyeksponować i na których chce-
my osadzić światło. Tego rodzaju
puder mogą stosować wyłącznie
osoby o wyjątkowo gładkiej cerze.
Każda krosta czy blizna będzie bar-
dziej uwypuklona, optycznie po-
większona i jeszcze bardziej wi-
doczna.
Zasady pudrowania wg
Luizy Lenartowicz
Okolice oczu i ust, a także ze-
wnętrznych konturów twarzy pu-
drujemy jeden raz. Strefę T (prze-
tłuszczające się czoło, nos i brodę)
pudrujemy od dwóch do kilku ra-
zy. Pozostałą część twarzy raz lub
dwa razy.
Wśród pudrów sypkich można
wyszczególnić puder z brokatem,
trik
Trik Luizy Lenartowicz
Puder fiksujący można nakładać tylko na sucho, na mo-
kro powstanie „błotko”. Do pudrowania stosuj zawsze
odpowiednie narzędzia, nawet jeśli należysz do laików.
To zagwarantuje perfekcyjny wygląd przez cały dzień.
Czy puder zatyka pory?
Pierwsze pudry były produkowane
z mąki ryżowej lub pszennej, któ-
ra po nałożeniu na twarz chłonęła
wodę z powietrza i pęczniała, za-
tykając pory i prowadząc do po-
698215514.003.png 698215514.004.png 698215514.005.png 698215514.006.png
Dział > prezentacja
trik
Trik Luizy Lenartowicz
mi”, czyli końcówkami włosia. Pu-
drowanie za pomocą pędzli daje
efekt miękki, delikatny, dzienny.
Im włosie jest delikatniejsze,
tym efekt subtelniejszy. Warto
zainwestować w dobry pędzel do
pudru.
Inne narzędzia do pudrowa-
nia to np. poduszki: bawełniane,
welurowe, ze sztucznego futer-
ka z krótkim lub długim włosiem,
z mikrowłókna itp.
Poduszki występują w różnych
rozmiarach, od małych, które są do-
łączone do pojemników z kosmety-
kiem, po bardzo dużych rozmiarów
poduszki do pudrowania ciała.
Małą poduszkę nazwałam kie-
dyś „puszek na paluszek”; stosu-
ję ją do pudrowania, a także jako
osłonę na dłoń w trakcie wykony-
wania makijażu.
Tzw. puszki wywodzą się z te-
atru i są najstarszymi narzędzia-
mi do pudrowania w historii ma-
kijażu.
Pudrowanie poduszkami ozna-
cza szybkie, ale i mocniejsze, grub-
sze osadzanie pudru. Dzisiaj sto-
suje się je nadal w teatrze, filmie,
telewizji, czasami na pokazach
mody itp. Poduszkami można
także przypudrować makijaż na
dzień, pod warunkiem że zastosu-
jemy jego odpowiednią ilość: jed-
no odciśnięcie na oczach, na po-
liczkach, dwa razy na czole, nosie
i brodzie, pozostałe partie pudru-
jemy resztką pudru znajdującego
się na puszku.
Puch ptasi – stosowany dawniej
przez aktorki i zamożne damy do
pudrowania twarzy i całego cia-
ła, dzisiaj jest rzadko spotykany ze
względu na ochronę ptaków. Puch
to drogocenny rarytas, od którego
jednak można dostać uczulenia.
Zdecydowanie odradzam profesjonalistom stosowanie
poduszek welurowych czy ze sztucznego futerka, ponie-
waż po wypraniu tracą walory estetyczne. Nawet jeśli
po wyschnięciu się ją wyczesze, na twarzy pozostaną
drobne włoski. Odradzam też poduszki napełnione pu-
drem lub wypełniony pudrem pędzel. Są to kosmetyki
użytku osobistego i może z nich korzystać tylko jedna
osoba.
wstawania zaskórników oraz sta-
nów zapalnych. Jednak to już od-
legła przeszłość. Dzisiaj puder
działa jak „pierzynka”, która lek-
ko przykrywa, przepuszczając po-
wietrze, i skóra swobodnie oddy-
cha, a jednocześnie jest chroniona
przed promieniowaniem UV, słoń-
cem, wiatrem i mrozem.
czym będziemy pudrować twarz.
Pędzle z włosia wiewiórki są
najdelikatniejsze i najdroższe.
Stosuje się także pędzle z włosia
kozy – różnej jakości i w różnych
kolorach, od sztywnego czarnego,
przez ciemny, szlachetny brąz, do
białego (od średnio miękkiego po
bardzo delikatne).
Do pudrowania cery tłustej za-
stosuj pędzel z włosia kozy, a do
cery suchej – z włosia wiewiórki.
Pędzle okrągłe mają największy
przekrój powierzchni, co sprawia,
że nabierają większą ilość pudru.
Trzeba wtedy postawić pędzel
pionowo i postukać nim kilka ra-
zy w stół. Pędzel „nasiąknie” pu-
drem, który opadnie w głębsze re-
jony włosia, pozostając w mniejszej
ilości na końcówkach. Dzięki te-
mu puder trzyma się dobrze pędz-
la i wygodniej się pudruje.
Z pędzlami owalnymi czynimy
podobnie, ale zużywamy mniej pu-
dru i mamy większą kontrolę nad
ilością nakładanego kosmetyku.
A 44
Narzędzia do pudrowania
Jeżeli już ustaliłyśmy, jaki rodzaj
makijażu i dla kogo będziemy
wykonywać, natychmiast wiemy,
Uwaga!
Zanim zaczniemy pudrować jakim-
kolwiek pędzlem, puder przesypu-
jemy z puderniczki na wieczko lub
na paletę „malarską”.
Równie ważny jak wybór pędz-
li i posługiwanie się nimi jest kie-
runek pudrowania.
Muskamy twarz samymi „pióra-
Gąbka silikonowa – pudrowa-
nie wilgotną gąbką silikonową
o owalnym kształcie daje bardzo
cabines polska | A | październik - listopad 2009
698215514.007.png 698215514.008.png 698215514.009.png 698215514.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin