zarządzanie talentami.pdf

(147 KB) Pobierz
Imię i nazwisko autora(ów), (12 pkt
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Toruniu
PTE Toruń Working Papers
No 18/2008
ZARZĄDZANIE TALENTAMI JAKO FUNKCJA
STRATEGICZNEGO ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI
Joanna Tabor
Toruń 2008
95560672.001.png
Joanna Tabor
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Centrum Rozwoju Edukacji Niestacjonarnej
ZARZĄDZANIE TALENTAMI JAKO FUNKCJA
STRATEGICZNEGO ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIM I 1
Słowa kluczowe: zarządzanie talentami, zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL), strategia, kapitał ludzki,
zarządzanie wiedzą, gospodarka oparta na wiedzy, przewaga konkurencyjna
1. WPROWADZENIE
Ponad 90 proc. przedsiębiorstw w Polsce poszukuje menedżerów średniego i wysokiego
szczebla – wynika z ostatniego badania firmy Antal International 2 . Według GUS, za 5 lat
będzie w Polsce brakowało ponad 70 tys. specjalistów. Rodzime przedsiębiorstwa, które
muszą stawić czoła nowym wyzwaniom – konkurowania na rynku globalnym i sprawnego
działania w gospodarce opartej na wiedzy, odczuwają braki wykwalifikowanych
pracowników. Aby zrealizować cele strategiczne, powinny dbać o stan i strukturę kadry, w
tym utrzymywać odpowiednią liczbę specjalistów charakteryzujących się wysokimi
kwalifikacjami. Jest to potrzeba zarówno chwili obecnej, jak i zadanie na przyszłe lata. Z tego
też względu pracodawcy coraz częściej dostrzegają korzyści płynące z budowania systemów
zarządzania talentami (ZT), których celem jest przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych
pracowników. Potwierdzają to badania stowarzyszenia Conference Board i firmy House of
Skills – 94 proc. ankietowanych w grupie polskich dyrektorów personalnych, twierdzi, że
proces zarządzania talentami zyska w najbliższych latach na znaczeniu 3 .
Artykuł został zaprezentowany na IV ogólnopolskiej konferencji z cyklu Współczesne zjawiska w gospodarce
w dniach 21-22 listopada 2008 r. na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja
Kopernika w Toruniu.
2 Antal International, // www.antal.com/document_uploaded/global_snapshot_2008.pdf (15.09.2008)
3 K. Głowacka-Stewart, M. Majcherczyk, House of Skills, The Conference Board 2006, Raport badawczy
Zarządzanie talentami: Wyzwania, trendy, przykłady rozwiązań , // www.conference-board.org/pdf_free/
report_zarzadzanieTalentami.pdf (15.09.2008), s. 8.
1
2. GENEZA ZJAWISKA
Po raz pierwszy zarządzaniem talentami zainteresowano się w latach 80. w Stanach
Zjednoczonych, na skutek braku doświadczonych pracowników, którzy mogliby zastąpić
odchodzących na emerytury menedżerów. Obecnie definiuje się kilka głównych czynników,
które łącznie doprowadziły do narastania rywalizacji o najlepszych – „wojny o talenty”, a w
rezultacie do wyodrębnienia się koncepcji zarządzania talentami.
Pierwsza grupa to wspomniane czynniki demograficzne: spadająca liczba urodzeń i
niedobór w podaży specjalistów, przy jednoczesnym zwiększaniu się liczby pracowników
osiągających wiek emerytalny. Druga kwestia to transformacja ery przemysłowej w
informacyjną, której podstawę stanowi kapitał ludzki, w tym pracownicy wiedzy. Zmiana w
podejściu strategicznym do zasobów i traktowanie kapitału ludzkiego jako źródła przewagi
konkurencyjnej prowadzi do wzmożonego zainteresowania pozyskaniem i zatrzymaniem
osób o najwyższym potencjale. Trzecim powodem jest globalizacja, a zarazem wzrastająca
mobilność kadr wymuszająca większą konkurencję o wykwalifikowanych specjalistów.
3. DEFINICJE TALENTU I ZARZĄDZANIA TALENTAMI
W literaturze funkcjonuje wiele definicji talentu i zarządzania talentami. Ed Michaels za
talent uważa sumę zdolności danej osoby – jej wrodzonych darów, umiejętności, wiedzy,
doświadczenia, inteligencji, osądów, postaw, charakteru i przedsiębiorczości. Zawiera ona
także jej umiejętność uczenia się i doskonalenia 4 . Według T. Listwana tym, co wyróżnia ludzi
utalentowanych jest ich ambicja i wewnętrzna motywacja do osiągania celów zawodowych;
praca per se i rozwój (model motywacyjny człowieka samo-realizującego się) 5 . Inną definicję
talentu prezentują K. Głowacka-Stewart i M. Majcherczyk: „talent” to pracownik, który
w sposób szczególny wpływa na wzrost wartości firmy i wyróżnia się wyższym niż przeciętny
w organizacji potencjałem do dalszego rozwoju, jak również do sprawowania wyższych
funkcji menedżerskich 6 . M. Armstrong zauważa zaś, że każdy z pracowników ma zdolności,
więc nie powinno się ograniczać procesów ZT wyłącznie do niewielkiej grupy wybranych
4 E. Michaels, H. Handfield-Jones, B. Axelrod, The War for Talent , Harvard Business School Press, Boston 2001
5 T. Listwan, Zarządzanie talentami – wyzwanie współczesnych organizacji [w:] Borkowska S., red.,
Zarządzanie talentami, IPiSS, Warszawa, 2005
6 K. Głowacka-Stewart, M. Majcherczyk, op.cit. s. 5.
osób, choć, jak przyznaje, zapewne działania te będą się skupiały na pracownikach o rzadkich
umiejętnościach i dużych możliwościach osiągnięcia sukcesu 7 .
Za talent należy zatem uznać osobę łączącą wrodzone uzdolnienia, inteligencję
i chęć samorealizacji ze skłonnością do dalszej nauki, zdobywania doświadczenia i rozwoju.
Może to być osoba z doświadczeniem, która już osiągnęła w pracy wysokie wyniki
i oceniamy ją na ich podstawie, ale może to być również osoba dopiero rozpoczynająca
karierę, której kompetencje są szczególnie wyróżniające w gronie kandydatów. Na ocenę
możliwości rozwoju talentu wpływ ma również jego dojrzałość emocjonalna.
Głównym zadaniem systemu zarządzania talentami jest zapewnienie podaży pracowników,
którzy będą w stanie zrealizować strategiczne cele organizacji. Ponieważ strategie firm różnią
się, każda z nich powinna budować system spełniający w największym stopniu jej
indywidualne potrzeby. Według M. Armstronga zarządzanie talentami to po prostu proces
zapewniający przyciąganie, zatrzymywanie, motywowanie i rozwijanie uzdolnionych
pracowników zgodnie z potrzebami organizacji 8 . Według T. Listwana jest to zbiór działań
odnoszących się do osób wybitnie uzdolnionych, podejmowanych z zamiarem ich rozwoju
i sprawności oraz osiągania celów organizacji 9 . W zbiorze tym wyróżniamy, zgodnie
z cyklem organizacyjnym, działania „wejścia” (związane z pozyskaniem talentów do
organizacji), działania „przejścia” (gdzie dokonuje się transformacja: procesy zarządzania
karierą, doskonalenia kwalifikacji, rozwoju kompetencji) oraz działania „wyjścia” (odejścia
talentów, ale też działania na rzecz ich zatrzymania w organizacji).
A. Kaczmarska i Ł. Sienkiewicz w swojej definicji zwracają uwagę na fakt, że program
zarządzania talentami powinien mieć charakter holistyczny, bazujący na współzależnościach
wielu procesów, do których należą planowanie zatrudnienia, dobór, utrzymanie pracowników
(w tym systemy motywacyjne), rozwój potencjału, ocena efektów pracy, planowanie kariery 10 .
Warto również przytoczyć definicję strategicznego rozwoju talentów (SDT) W.J. Rothwella
i H.C. Kazanasa. SDT to proces zmiany organizacji, zewnętrznych interesariuszy, grup
wewnętrznych i pracowników przez zaplanowane i niezaplanowane uczenie w taki sposób,
aby posiedli oni kompetencje niezbędne do wsparcia organizacji w osiąganiu i utrzymywaniu
7 M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Polska, 2007, s. 354
8 Ibidem , s. 354
9 T. Listwan, op.cit. s. 21
10 A. Kaczmarska, Ł. Sienkiewicz, Identyfikacja i pomiar talentu w organizacjach [w:] S. Borkowska, red.,
Zarządzanie talentami , IPiSS, Warszawa, 2005, s. 56
przewagi konkurencyjnej 11 . Według autorów należy więc pracować nad całościową zmianą
organizacji – grup wewnętrznych oraz zewnętrznych – tak, aby zaangażować ich w procesy
uczenia się i wymiany wiedzy, a tym samym wzmacniać przewagę konkurencyjną
przedsiębiorstwa.
Większość definicji opiera się na tradycyjnym podejściu liniowym – znalezienie
odpowiedniej osoby, wdrożenie jej do pracy, rozwój kompetencji, zatrzymanie jak najdłużej
w organizacji. Eksperci Deloitta zaproponowali nowy model trzech nakładających się na
siebie obszarów, których częścią wspólną są osiągane przez talent wyniki. Te trzy obszary to:
(1) deploy (dopasowanie ludzi do projektów, przyporządkowanie do krytycznych zadań,
w celu zsynchronizowania posiadanych kompetencji z miejscem, gdzie mogą być najlepiej
wykorzystane); (2) develop (rozwój, nauczenie talentów „jak się uczyć”, programy
szkoleniowe, action learning, mentoring, coaching, programy typu peer-assist ); (3) connect
(budowanie sieci powiązań między talentami, aby mogły one szybciej zdobywać informacje,
wymieniać się wiedzą, działać na zasadach wspólnot praktyków) 12 .
Profesor Capelli w swojej ostatniej publikacji 13 przekonuje z kolei, że obecnie, gdy
największym wyzwaniem jest niepewność, a przedsiębiorstwa nie są w stanie przewidzieć
swojej przyszłości i potrzeb biznesowych – nie ma możliwości zaplanować, jakie talenty będą
im potrzebne za kilka lat. Sugeruje on zatem przyjęcie podejścia make and buy - wyważenia i
łączenia rozwoju „gwiazd organizacyjnych” oraz pozyskiwania talentów zewnętrznych.
4. PROCESY SKŁADOWE SYSTEMU ZARZĄDZANIA TALENTAMI
Z powyższych definicji wynika, że na system zarządzania talentami składa się kilka
procesów dotyczących zarówno kwestii organizacyjnych, jak również kultury
instytucjonalnej. Jednym z warunków efektywnego wdrożenia systemu ZT jest zaszczepienie
w kierownictwie najwyższego oraz średniego szczebla przekonania o znaczeniu talentów
oraz wiary, że, aby osiągnąć cele biznesowe, musimy posiadać wybitne jednostki (budowanie
talent mindset ).
11 W.J. Rothwell, H.C. Kazanas, The Strategic Development of Talent , HRD Press, 2003
12 Deloitte Research – It’s 2008: Do You Know Where Your Talent Is?
//www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/us_consulting_hc_connect_talentmgmt_PART%201%20(V2)(1).pdf
13 P. Capelli, Talent on Demand. Managing Talent in an Age of Uncertainty , Harvard Business Press, 2008
Zgłoś jeśli naruszono regulamin