2
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
00-644 Warszawa, ul. Polna 46 A
Centrala: 825 44 51 (:3); Sekretariat tel./fax: 825 23 67; Internet: www.cmppp.edu.pl; E-mail: cmppp@cmppp.edu.pl ___________________________________________________________________________________________________
PORADNICTWO PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE W ŚWIETLE DANYCH SPRAWOZDAWCZYCH ZA ROK SZKOLNY 2004/2005
Z dniem 1 stycznia 2005 r. weszła w życie Ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 49, poz. 463), na mocy której dotychczasowy system sprawozdawczości statystycznej zaczęto stopniowo zastępować systemem administracyjnych baz danych oświatowych. Założeniem Systemu Informacji Oświatowej ma być uzyskiwanie danych niezbędnych do prowadzenia polityki edukacyjnej państwa, podnoszenie jakości i upowszechnianie edukacji, a także usprawnianie finansowania zadań oświatowych (Art. 1 Ustawy).
Dotychczas w sektorze oświatowym były prowadzone cykliczne, ale nie powiązane ze sobą badania oraz oddzielnie gromadzone dane. Podstawową słabość dotychczasowego sposobu zbierania informacji stanowił brak wymiany danych między gromadzącymi je podmiotami. Utrudniało to zarządzanie i organizację pracy sektora edukacyjnego. Powstanie jednolitego, wielopoziomowego systemu miało na celu:
· usprawnić proces gromadzenia i przetwarzania danych,
· ułatwić budowę wskaźników oświatowych,
· zoptymalizować dokonywanie analiz i przygotowywanie raportów,
· wspierać zarządzanie oświatą,
· kreować jednolitą politykę edukacyjną, zarówno na szczeblu lokalnym, jak i globalnym,
· umożliwić płynną dystrybucję informacji między wszystkimi elementami objętymi SIO, a tym samym uzyskiwanie aktualnych i rzetelnych danych.
SIO został stworzony w celu zgromadzenia w jednej, spójnej bazie, informacji z zakresu sprawozdawczości statystycznej, rozproszonych dotychczas pomiędzy Głównym Urzędem Statystycznym, Ministerstwem Edukacji i Nauki, Jednostkami Samorządu Terytorialnego, a także instytucjami innych resortów. Swoim zakresem obejmuje trzy moduły:
1) zaszyfrowaną ewidencję szkół i innych placówek oświatowych – dane na temat zajmowanego terenu, posiadanych pomieszczeń, wyposażenia oraz kosztów prowadzenia jednostki,
2) zaszyfrowaną ewidencję nauczycieli (w tym: wynagrodzenia, kwalifikacje, zajęcia lekcyjne) oraz pracowników niepedagogicznych,
3) zbiorcze dane o uczniach, absolwentach i spełnianiu obowiązku nauki.
Szczegółowy zakres zbieranych danych, w tym dotyczących poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz. U. z 2004 r Nr 277, poz. 2746).
Informacje są gromadzone w formie elektronicznej i przekazywane w formie dokumentu elektronicznego przez teletransmisję danych lub na nośnikach elektronicznych.
Przedstawiony poniżej materiał jest pierwszym opracowaniem powstałym na podstawie danych uzyskanych w oparciu o nowo wprowadzony System Informacji Oświatowej przekazanych Centrum Metodycznemu Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej przez Centrum Obliczeniowe Ministerstwa Edukacji i Nauki. Opóźnienie w przygotowaniu raportu zaistniało na skutek dużych trudności powstałych podczas zbierania i przetwarzania informacji z poszczególnych placówek w systemie SIO. Ostateczna wersja danych, na podstawie której opracowano niniejszy raport, pochodzi z dnia 16 lutego 2006 roku. Uzyskane informacje są nieporównywalne z danymi przedstawionymi w poprzednich raportach ze względu na inną metodę ich zbierania i przetwarzania. Dopiero w kolejnym raporcie będzie możliwe dokonanie analiz porównawczych.
Cykliczny raport o stanie poradnictwa za rok szkolny 2004/2005 sporządzono w Pracowni Rozwoju Poradnictwa w ramach realizacji statutowego zadania Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej polegającego na gromadzeniu, analizowaniu, opracowywaniu i monitorowaniu informacji dotyczących działalności publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie kraju. Jest on, jak wspomniano wyżej, podsumowaniem danych liczbowych uzyskanych w systemie SIO oraz sprawozdań opisowych z pracy poradni nadesłanych przez wizytatorów ds. poradnictwa z 16 województw. Podobnie, jak w latach ubiegłych, zawiera informacje dotyczące:
· sieci poradnictwa
· stanu zatrudnienia kadry,
· działalności diagnostycznej poradni,
· form pomocy udzielanej dzieciom, młodzieży, nauczycielom, rodzicom i wychowawcom,
· trudności i osiągnięć w realizacji zadań statutowych poradni.
Opracowany materiał zostanie przekazany do MEiN oraz zamieszczony na stronach www Pracowni Rozwoju Poradnictwa. Może stanowić źródło informacji dla wielu instytucji i organizacji również pozaresortowych. Szczegółowe dane ilustrujące sytuację poradnictwa w poszczególnych województwach gromadzone są i przechowywane w Pracowni Rozwoju Poradnictwa Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Stanowią unikatowe materiały w skali kraju
Sieć poradni w znaczący sposób decyduje o dostępności pomocy. Na terenie Polski, w zdecydowanej większości powiatów, funkcjonowała przynajmniej jedna publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna, a na obszarze wielu powiatów działało ich kilka. Ogółem było 557 publicznych poradni, w tej liczbie znajdowało się również 21 poradni specjalistycznych w 8 województwach.
Tabela 1. Liczbowy wykaz poradni w poszczególnych województwach
Lp.
Województwo
PPP
w tym poradnie specjalistyczne
Dolnośląskie
47
-
kujawsko-pomorskie
27
lubelskie
38
lubuskie
21
łódzkie
36
małopolskie
45
mazowieckie
79
4
opolskie
15
podkarpackie
28
podlaskie
22
pomorskie
śląskie
50
5
klejarka