Reguła niedostępności.doc

(27 KB) Pobierz
Reguła niedostępności:

Reguła niedostępności:

Polega na przypisywaniu większej wartości tym możliwością, które staja się dla nas niedostępne lub trudne do osiągnięcia.

Techniki stosowane w handlu:

"Ograniczenie ilości dóbr" - sprzedawca informuje klienta, że ponieważ ma w sklepie tylko niewiele egzemplarzy jakiegoś artykułu lub że wkrótce go zabraknie.

"Ograniczenie czasowej dostępności dóbr" - sprzedawcy usiłują nas przekonać , że dostęp do jakiegoś artykułów jest ilościowo lub czasowo ograniczony (promocje, domokrążcy - mówiący , że nie mogą drugi raz pojawić się w tym samym domu)

Siła działania reguły niedostępności.

  Rzeczy trudne do uzyskania są zwykle cenniejsze od tych , które są dostępne bez żadnych ograniczeń.

  Tracąc możliwość działania tracimy wolność i swobodę decyzji, a nie lubimy pozbawiania nas wolności i wyboru. Niedostępność tej rzeczy wzbudza w nas opór. Opór ten przejawia się zaś w niesłychanym pragnieniu posiadania tego, co niedostępne.

Optymalne warunki działania reguły niedostępności.

  Świeżość niedostępności - ograniczenie dostępu do jakiegoś dobra powoduje, że ludzie bardziej pragną je posiadać i widzą je w lepszym świetle. Reguła niedostępności obowiązuje silniej gdy niedostępność pojawiła się niedawno- bardziej pożądamy tego, co od niedawna stało się niedostępne, niż tego co niedostępne było zawsze.

  Rywalizacja o niedostępne dobro - pożądamy jakiegoś dobra bardziej, gdy niedostępność wynika z pożądania danego dobra przez innych ludzi w momencie pojawienia się rywala nasze uczucia wzrastają. Gdy konkurujemy z innymi o dobro trudno dostępne reguła niedostępności obowiązuje najsilniej.

 

http://www.e-pedagogika.info/psychologia-spoleczna.html

Praktyczne przykłady reguły niedostępności:

-w internecie pojawia się wiele stron, na których trzeba się zalogować, albo wysłać smsa, aby przeczytać interesującą nas wiadomość lub artykuł; (ustawienie dostępu do strony);

-w księgarni klient ogląda ostatni bardzo ciekawy album, ale dosyć drogi, waha się czy go kupić; odkłada na półkę; ogląda inne książki; przychodzi inny potencjalny nabywca tego albumu, ogląda, zastanawia się- a wtedy pierwszy klient decyduje się szybko- choć do końca nie jest przekonany o trafności wyboru;

-w środkach masowego przekazu pojawia się reklama najnowszego telefonu, ale nigdzie nie można go kupić- wydaje się, że powodem tego jest fakt, że jest na niego tak duży popyt, a nie to, że nie pojawił się jeszcze w sklepie; kiedy już można go kupić jest o wiele więcej chętnych, bo wydaje się, że szybko produkt ten zniknie z półek i znowu nie zdążymy;

-przed Euro 2008 podawano ilość biletów, które mogą kupić Polscy kibice; ilość ta była wręcz „śmiesznie niska” i dlatego bilety rozchodziły się szybko i po bardzo wysokiej cenie;

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin