Problemy dzieci poddanych terapii z zakresu kinezjologii edukacyjnej.pdf
(
6832 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Kopia scalak z poprawkami 97.doc
PRACA MAGISTERSKA
Anna Pochwała
"Problemy dzieci poddanych terapii z
zakresu kinezjologii edukacyjnej"
WST
Ħ
P
..........................................................................................................................................4
ZAŁO
ņ
ENIA I CELE PRACY
....................................................................................................6
I. KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA
..........................................................................................7
1. Podstawowe zagadnienia dotycz
Ģ
ce kinezjologii edukacyjnej ..................................................7
1.1. Definicja i koncepcja kinezjologii edukacyjnej..................................................................7
1.2. Do
Ļ
wiadczenia sensoryczne jako podstawa uczenia si
ħ
.....................................................8
1.3. Znaczenie rozwoju ruchowego dla procesu uczenia...........................................................9
1.4. Kinezjologiczna koncepcja wymiarów ciała ....................................................................10
1.4.1. Charakterystyka wymiarów ciała i odpowiadaj
Ģ
cych im struktur układu nerwowego11
1.4.2. Dynamika rozwoju wymiarów ciała..........................................................................14
1.5. Nowa kora ......................................................................................................................16
1.5.1. Rozwój nowej kory ..................................................................................................16
1.5.2. Ró
Ň
nice pomi
ħ
dzy półkulami mózgowymi ...............................................................17
1.5.3. Profil dominacji........................................................................................................19
II. PROBLEMY DZIECI WYNIKAJ
ġ
CE Z ZABLOKOWANIA NA POZIOMIE
POSZCZEGÓLNYCH WYMIARÓW CIAŁA
..........................................................................24
2. Charakterystyka problemów pojawiaj
Ģ
cych si
ħ
w przypadku dezintegracji na poziomie
poszczególnych wymiarów ciała................................................................................................24
2.1. Blokada w wymiarze lateralno
Ļ
ci ....................................................................................28
2.1.1. Objawy i problemy dziecka ......................................................................................28
2.1.2. Przykładowe odruchy niemowl
ħ
ce oraz problemy dziecka wynikaj
Ģ
ce z braku ich
integracji z całym układem ruchowym ..............................................................................29
2.2. Blokada w wymiarze ze
Ļ
rodkowania...............................................................................31
2.2.1. Objawy i problemy dziecka ......................................................................................31
2.2.2. Przykładowe odruchy niemowl
ħ
ce oraz problemy dziecka wynikaj
Ģ
ce z braku ich
integracji z całym układem ruchowym ..............................................................................31
2.3. Blokada w wymiarze skupienia .......................................................................................33
2.3.1. Objawy i problemy dziecka ......................................................................................33
2.3.2. Przykładowe odruchy niemowl
ħ
ce oraz problemy dziecka wynikaj
Ģ
ce z braku ich
integracji z całym układem ruchowym ..............................................................................34
3. Terapia ruchowa w zablokowaniu wymiarów ciała – elementy „Gimnastyki mózgu” oraz inne
ę
wiczenia i zabawy kinezjologiczne...........................................................................................36
III. WYBRANE PRZYPADKI
...................................................................................................55
4. Charakterystyka wybranych problemów dzieci i zastosowania terapii z zakresu kinezjologii
edukacyjnej ...............................................................................................................................55
4.1. Dziecko dyslektyczne .....................................................................................................55
4.2. Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo ..........................................................................61
IV. PROBLEMY Z NAUK
ġ
A STYLE UCZENIA SI
Ħ
............................................................69
5. Charakterystyka profili dominacji oraz zwi
Ģ
zanych z nimi ogranicze
ı
...................................69
6. Porady i sposoby ułatwiania dzieciom nauki uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
ce styl uczenia si
ħ
.........................74
PODSUMOWANIE
.....................................................................................................................77
PI
ĺ
MIENNICTWO
.....................................................................................................................78
WST
Ħ
P
„Chc
ħ
by
ę
szybszy od innych, przynajmniej tutaj - na gimnastyce,
bo w szkole wszyscy mnie przezywaj
Ģ
„kalek
Ģ
”
i mówi
Ģ
,
Ň
e jestem głupi…”
/Kamil, 10 lat/
W ci
Ģ
gu kilku pierwszych lat
Ň
ycia przepełnione energi
Ģ
dziecko, dokonuje olbrzymich
post
ħ
pów w nauce. Plastyczno
Ļę
jego mózgu pozwala pocz
Ģ
tkowo na rozpoznawanie i odtwarzanie
d
Ņ
wi
ħ
ków z otoczenia, a z czasem na przekształcanie tych informacji w mow
ħ
. Rozwój funkcji
j
ħ
zyka, uczenia si
ħ
poznawczego i emocji dokonuje si
ħ
we wczesnym okresie aktywno
Ļ
ci
motorycznej. Jednak od około pi
Ģ
tego roku
Ň
ycia pojawia si
ħ
u dziecka konieczno
Ļę
cz
ħ
stego
powtarzania nabywanej umiej
ħ
tno
Ļ
ci i wielu
ę
wicze
ı
z ni
Ģ
zwi
Ģ
zanych, po to, by trwale si
ħ
jej
nauczy
ę
. Bardzo wa
Ň
ne jest, aby wspomaga
ę
dziecko w procesie uczenia si
ħ
i zdobywania
do
Ļ
wiadcze
ı
, szczególnie w momencie, gdy dochodzi u niego do przej
Ļ
cia z naturalnego poziomu
rozwoju na procesy intencjonalne, w pełni kontrolowane. Jest to punkt zwrotny w rozwoju
kulturowym dziecka, od którego zaczyna ono
Ļ
wiadomie my
Ļ
le
ę
, koncentrowa
ę
si
ħ
i zapami
ħ
tywa
ę
.
Przej
Ļ
cie na ukierunkowan
Ģ
percepcj
ħ
jest najlepszym momentem na pomy
Ļ
lny rozwój ogromnego
potencjału i neuropsychologicznych mo
Ň
liwo
Ļ
ci zawartych w niedojrzałym jeszcze mózgu. Niestety
w obecnych czasach, dzieciom zabiera si
ħ
ich dzieci
ı
stwo – okres, w którym dzieci w sposób
naturalny powinny podejmowa
ę
aktywno
Ļę
stymuluj
Ģ
c
Ģ
i rozwijaj
Ģ
c
Ģ
poczucie ruchu. Zamiast tego
dzieci sp
ħ
dzaj
Ģ
czas w statycznych pozycjach, zazwyczaj ogl
Ģ
daj
Ģ
c telewizj
ħ
, a ich zabawy
ograniczaj
Ģ
si
ħ
cz
ħ
sto do gier na komputerze
[5,6,12]
.
Niniejsza praca została napisana pod wpływem praktyki pracy z dzie
ę
mi w O
Ļ
rodku
Rehabilitacyjno – O
Ļ
wiatowym, w którym autorka spotykała si
ħ
z coraz wi
ħ
ksz
Ģ
liczb
Ģ
dzieci
wykazuj
Ģ
cymi niedostateczn
Ģ
gotowo
Ļę
do podj
ħ
cia edukacji szkolnej oraz maj
Ģ
cych problemy
z podstawowymi umiej
ħ
tno
Ļ
ciami w nauce. Powy
Ň
sze problemy oraz cz
ħ
ste przypadki
nadpobudliwo
Ļ
ci psychoruchowej i agresji, wynikaj
Ģ
cej zazwyczaj ze znacznie obni
Ň
onej
samooceny dziecka, skłoniły autork
ħ
do zgł
ħ
bienia tematu edukacji kinezjologicznej, której
wykorzystywane elementy cieszyły si
ħ
dobrymi efektami.
Praca została podzielona na cztery główne cz
ħĻ
ci. Pierwsza z nich prezentuje podstawowe
zagadnienia dotycz
Ģ
ce kinezjologii edukacyjnej. Przedstawiono w niej znaczenie rozwoju
ruchowego dla procesu uczenia oraz do
Ļ
wiadczenia zmysłowe jako jego niezb
ħ
dn
Ģ
podstaw
ħ
,
poniewa
Ň
terapia proponowana przez P. i G. Dennisonów jest tak naprawd
ħ
odmian
Ģ
terapii
4
integracji sensomotorycznej, jednak ró
Ň
ni
Ģ
c
Ģ
si
ħ
filozofi
Ģ
od proponowanej przez J. Ayers.
W cz
ħĻ
ci tej opisana została koncepcja wymiarów ciała wraz z odpowiadaj
Ģ
cymi jej strukturami
układu nerwowego, dynamika ich rozwoju, znaczenie kory mózgowej oraz poj
ħ
cie profilu
dominacji. Cz
ħ
sto zdarza si
ħ
,
Ň
e pewne deficyty z zakresu integracji sensomotorycznej umykaj
Ģ
rodzicom lub s
Ģ
przez nich ignorowane. Przyjmuj
Ģ
oni,
Ň
e dziecko „jest, jakie jest” i trzeba to
zaakceptowa
ę
lub te
Ň
licz
Ģ
na to,
Ň
e „wyro
Ļ
nie” ono z problemów. S
Ģ
to nieraz bardzo krzywdz
Ģ
ce
stwierdzenia. Niekiedy odrobina wiedzy oraz wkładu terapeutycznego ze strony opiekunów, mo
Ň
e
przynie
Ļę
dziecku wiele korzy
Ļ
ci w postaci ułatwienia m.in. przyswajania wiedzy, a co za tym idzie
podniesienia poczucia własnej warto
Ļ
ci. Dziecko cz
ħ
sto mo
Ň
e my
Ļ
le
ę
o sobie jako o kim
Ļ
gorszym,
niezdarnym, kto pomimo stara
ı
spotyka si
ħ
z cz
ħ
stymi pora
Ň
kami, wywołuj
Ģ
c w sobie uczucie
frustracji i zagubienia. Takie oraz inne problemy emocjonalne i ruchowe dziecka zostały nakre
Ļ
lone
w cz
ħĻ
ci drugiej. W tej cz
ħĻ
ci pracy zwrócono tak
Ň
e uwag
ħ
na objawy zaburze
ı
u dzieci na ró
Ň
nych
etapach jego rozwoju, uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c brak integracji konkretnych odruchów niemowl
ħ
cych.
Szybkie wykrycie deficytów daje mo
Ň
liwo
Ļę
wczesnego działania terapeutycznego, które niekiedy
zbli
Ň
a si
ħ
warto
Ļ
ci
Ģ
do działa
ı
zapobiegawczych. Cz
ħĻę
druga to równie
Ň
przykłady
ę
wicze
ı
i zabaw z zakresu kinezjologii edukacyjnej, które opatrzone zostały w zdj
ħ
cia. Z kolei w trzeciej
cz
ħĻ
ci pracy przedstawione zostało zjawisko dysleksji oraz nadpobudliwo
Ļ
ci psychoruchowej.
Wytłumaczono w niej podło
Ň
e powstawania tych coraz bardziej powszechnych zaburze
ı
oraz
problemy, z jakimi spotykaj
Ģ
si
ħ
dzieci dyslektyczne i z ADHD. Cz
ħĻę
trzecia stanowi równie
Ň
propozycj
ħ
terapii kinezjologicznej w wy
Ň
ej wymienionych przypadkach. W cz
ħĻ
ci czwartej,
zwrócono uwag
ħ
na zwi
Ģ
zek profilu dominuj
Ģ
cego z wynikami w nauce.
5
Plik z chomika:
klejarka
Inne pliki z tego folderu:
WPŁYW USZKODZENIA MIĘŚNIA NADGRZEBIENIOWEGO NA STABILNOŚĆ I MOBLINOŚĆ OBRĘCZY BARKOWEJ.pdf
(2378 KB)
WPŁYW DYSOCJACJI NA ROZWÓJ MOTORYCZNY DZIECKA I SPOSOBY JEJ DOSKONALENIA.pdf
(2235 KB)
Wodolecznictwo w profilaktyce i terapii.pdf
(160 KB)
Wiedza studentów kierunków medycznych na temat aktywności sportowej osób niepełnosprawnych.pdf
(280 KB)
Styl życia a zespoły bólowe kregosłupa.pdf
(3066 KB)
Inne foldery tego chomika:
500 prac pedagogika, psychologia, socjologia, filozofia
500 prac-pedagogika, filozofia, socjologia,psychologia
Aktywizujące metody i techniki w edukacji
Andragogika
andragogika Pilch
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin