policja_pl.pdf

(78 KB) Pobierz
85-lecie Policja
Monety kolekcjonerskie
Monety kolekcjonerskie
Narodowy Bank Polski
Monety
kolekcjonerskie
nomina∏
10 z∏
nomina∏
2 z∏
metal
925/1000 Ag oraz
niebieska farba
metal
stop CuAl5Zn5Sn1
stempel
zwyk∏y
stempel
lustrzany
Êrednica
27,00 mm
Êrednica
32,00 mm
masa
8,15 g
masa
14,14 g
wielkoÊç emisji (nak∏ad)
760 000 szt.
wielkoÊç emisji (nak∏ad)
65 000 szt.
Awers: W centralnej cz´Êci wizerunek or∏a ustalony dla god∏a
Rzeczypospolitej Polskiej na tle ozdobnego reliefu. Z lewej
strony fragment stylizowanej odznaki identyfikacyjnej Policji
zwkomponowanym oznaczeniem roku emisji: 2004. Poni˝ej or∏a
z lewej strony napis: 10 Z¸, z prawej – fragment wizerunku or∏a
z piecz´ci Komendy G∏ównej Policji Paƒstwowej. U góry pó∏ko-
lem napis: RZECZPOSPOLITA, u do∏u: POLSKA. Pod lewà ∏apà
or∏a znak mennicy : .
Awers: Wizerunek or∏a ustalony dla god∏a Rzeczypospolitej
Polskiej, po bokach or∏a oznaczenie roku emisji: 20-04, pod
or∏em napis: Z¸ 2 Z¸, w otoku napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA
poprzedzony oraz zakoƒczony szeÊcioma pere∏kami. Pod lewà
∏apà or∏a znak mennicy :
.
w
Rewers: W centralnej cz´Êci stylizowana odznaka identyfikacyjna
Policji na tle powi´kszonego jej dolnego fragmentu. U góry
napis: 85. / ROCZNICA, U do∏u pó∏kolem napis: POWO¸ANIA
POLICJI.
Rewers: W centralnej cz´Êci stylizowana odznaka identyfikacyjna
Policji z datà powo∏ania Policji: 24.07, umieszczonà na niebie-
skiej wst´dze. Z prawej strony u do∏u fragment stylizowanej
piecz´ci Komendy G∏ównej Policji Paƒstwowej. Wokó∏ napis:
85. ROCZNICA POWO¸ANIA POLICJI.
Na boku: oÊmiokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi
odwrócony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
W dniu 21 lipca 2004 r. Narodowy Bank
Polski wprowadza do obiegu monety ko-
lekcjonerskie, upami´tniajàce 85. roczni-
c´ powo∏ania Policji, o nomina∏ach:
• 10 z∏ – wykonanà stemplem lustrza-
nym w srebrze,
•2z∏ – wykonanà stemplem zwyk∏ym
w stopie CuAl5Zn5Sn1, zwa-
nym Nordic Gold.
Pierwszych Êladów dzia∏alnoÊci o charak-
terze policyjnym mo˝na doszukaç si´
w czasach najdawniejszych, kiedy istnia∏y
takie urz´dy, jak: mincerz (sprawujàcy
funkcj´ policjanta skarbowego), komes
(urz´dnik ksià˝´cy odpowiadajàcy m.in.
za sprawy porzàdku publicznego), justy-
cjariusz (urz´dnik sàdowo–policyjny)
czy hutmen (funkcjonariusz policji targo-
wej i porzàdku miejskiego). W póêniejszych
wiekach wraz ze wzrostem przest´pczoÊci
pospolitej w miastach tworzono stra˝e.
W okresie panowania Stanis∏awa Augusta
Poniatowskiego podj´to na ziemiach
polskich prób´ wprowadzenia szerokich
reform spo∏ecznych, w tym tak˝e organów
policyjnych. W 1775 roku Rada Nieusta-
jàca utworzy∏a Departament Policji,
natomiast w czasie obrad Sejmu Czte-
roletniego w 1791 roku powo∏ano
Komisj´ Policji, w której gestii znalaz∏y
si´ sprawy policji kryminalnej, porzàd-
kowej, obyczajowej i sanitarnej. Utrata
niepodleg∏oÊci wskutek kolejnych rozbio-
rów Polski spowodowa∏a, ˝e na zaj´tych
obszarach wprowadzono prawo, zwy-
czaje, instytucje i urz´dników paƒstw
zaborczych. Podczas zrywów niepodleg∏o-
Êciowych w∏adze powstaƒcze tworzy∏y
Projektant monety: Robert Kotowicz
Projektant awersu: Ewa Tyc-Karpiƒska
Projektant rewersu: Robert Kotowicz
Monety zosta∏y wyprodukowane w Mennicy Paƒstwowej SA
w Warszawie.
Sk∏ad i druk: Drukarnia NBP
– 85. rocznica powo∏ania Policji –
w
5231208.001.png 5231208.002.png 5231208.003.png 5231208.004.png
Monety kolekcjonerskie
Monety kolekcjonerskie
Monety kolekcjonerskie
m. in. oddzia∏y milicji wywodzàce si´ z pospolitego ruszenia, Gwardi´
Narodowà, Gwardi´ Miejskà, Stra˝ Bezpieczeƒstwa, a nawet Wydzia∏
Policji przy Rzàdzie Narodowym w 1864 r. Historyczny poczàtek
rodzimych s∏u˝b policyjnych o konkretnych zawodowych kompeten-
cjach przypada na rok 1914. Dzi´ki kszta∏towaniu si´ tych instytucji,
choç jeszcze znajdowa∏y si´ pod kontrolà w∏adz zaborczych, ros∏a
liczba wykwalifikowanych kadr policyjnych. W latach 1914–1919
na ziemiach polskich istnia∏y m. in.: stra˝e obywatelskie, miejskie,
narodowe, milicje miejskie, ludowe, obywatelskie czy Policja Komu-
nalna.
Wraz z odzyskaniem niepodleg∏oÊci w kr´gach w∏adzy zrodzi∏a si´
myÊl stworzenia ogólnopaƒstwowej s∏u˝by policyjnej. Poczàtkowo
projekt ustawy zak∏ada∏ powo∏anie nowej formacji pod nazwà
„Stra˝ Bezpieczeƒstwa”. Ostatecznie Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
w dniu 24 lipca 1919 roku uchwali∏ ustaw´ o Policji Paƒstwowej.
Zgodnie z nià Policja Paƒstwowa mia∏a byç paƒstwowà organizacjà,
której g∏ównym zadaniem by∏a ochrona bezpieczeƒstwa, spokoju
iporzàdku publicznego. W toku walk, plebiscytów i powstaƒ tego
okresu kszta∏towa∏y si´ nie tylko granice Rzeczypospolitej, ale tak˝e
zasi´g dzia∏ania i struktury Policji Paƒstwowej. ¸àcznie do 1922 roku
utworzono szesnaÊcie komend okr´gowych i Komend´ G∏ównà Policji
Województwa Âlàskiego. W∏adz´ naczelnà sprawowa∏ komendant
g∏ówny, zale˝ny od ministra spraw wewn´trznych. Na szczeblu
województwa dzia∏a∏y komendy okr´gowe, ni˝ej w strukturze znaj-
dowa∏y si´ komendy powiatowe lub komendy w wydzielonych
miastach oraz komisariaty i posterunki.
Po wybuchu wojny z Niemcami hitlerowskimi w 1939 r., a nast´pnie
napaÊci Zwiàzku Radzieckiego policjanci na terenach przygranicz-
nych nie tylko pe∏nili s∏u˝b´ porzàdkowà, ale w wielu przypadkach
podj´li zbrojny opór przeciwko agresorom. Wielu zgin´∏o, cz´Êci
uda∏o si´ ewakuowaç za granic´. Do niewoli sowieckiej dosta∏o si´
oko∏o 12 tys. policjantów. Wi´kszoÊç z nich trafi∏a do ∏agrów i wi´zieƒ
NKWD, z których nie by∏o powrotu. Ponad 6 tysi´cy zosta∏o zamordo-
wanych wiosnà 1940 r. w Twerze (ówczesny Kalinin) i pogrzebanych
w zbiorowych mogi∏ach w Miednoje. Na terenie okupowanym przez
III Rzesz´ powo∏ywano do s∏u˝by miejscowà policj´. Rozkazem Wy˝-
szego Dowódcy SS i Policji z dnia 30 paêdziernika 1939 r. wezwano
do s∏u˝by wszystkich funkcjonariuszy Policji Paƒstwowej znajdujàcych
si´ na obszarze Generalnego Gubernatorstwa, pod groêbà kary
Êmierci dla uchylajàcych si´. Formalnie 17 grudnia 1939 r. utworzono
Policj´ Polskà, tzw. granatowà, która mia∏a byç s∏u˝bà pomocniczà
w pionie niemieckiej policji porzàdkowej. Do sta∏ych czynnoÊci
Policji Polskiej nale˝a∏y: patrole prewencyjno-interwencyjne, nadzór
nad stanem sanitarnym, regulacja ruchu ko∏owego, s∏u˝ba na
dworcach, a tak˝e nadzór nad biernà obronà przeciwlotniczà oraz
podstawowe szkolenie ˚ydowskiej S∏u˝by Porzàdkowej, sprawujàcej
wewn´trznà s∏u˝b´ w gettach. Znane sà tak˝e powiàzania policji
granatowej ze wszystkimi liczàcymi si´ organizacjami wojskowymi
i politycznymi z kraju oraz na emigracji. Koniec istnienia tej formacji
nastàpi∏ w momencie wycofywania si´ wojsk hitlerowskich. Ponadto
podczas okupacji istnia∏y struktury podziemne o charakterze
porzàdkowym, to jest Paƒstwowy Korpus Bezpieczeƒstwa oraz Refe-
rat Policyjny przy Wydziale Bezpieczeƒstwa i Kontrwywiadu Oddzia∏u
II Komendy G∏ównej AK. Paƒstwowy Korpus Bezpieczeƒstwa ujawni∏
si´ w trakcie Powstania Warszawskiego, przejmujàc komisariaty
Policji Polskiej.
W drugiej po∏owie 1944 roku zosta∏a powo∏ana Milicja Obywatelska,
gdy w Polsce trwa∏y jeszcze dzia∏ania wojenne, a Europ´ mia∏a
wkrótce podzieliç „˝elazna kurtyna”. Milicj´ Obywatelskà formalnie
powo∏ano 7 paêdziernika 1944 r. dekretem PKWN jako organ odpowie-
dzialny za ochron´ bezpieczeƒstwa, spokoju i porzàdku publicznego
oraz dochodzenie i Êciganie przest´pstw. Milicja by∏a prawnopublicz-
nà formacjà Ministerstwa Bezpieczeƒstwa Publicznego. Poczàtkowa
autonomia, wyra˝ajàca si´ równorz´dnà pozycjà komendantów MO
i szefów Urz´du Bezpieczeƒstwa Publicznego, nie trwa∏a d∏ugo. MBP
wyda∏o rozkaz likwidujàcy niezale˝noÊç MO od aparatu bezpieczeƒ-
stwa. Komendanci MO na szczeblu wojewódzkim i powiatowym zostali
zast´pcami szefów urz´du bezpieczeƒstwa publicznego ds. milicji.
7 grudnia 1954 r. rozwiàzano MBP i utworzono dwa inne organy,
tj. Ministerstwo Spraw Wewn´trznych oraz Komitet do spraw Bez-
pieczeƒstwa Publicznego przy Radzie Ministrów. Kolejne rozwiàza-
nia organizacyjne wprowadzone po 1956 roku przetrwa∏y bez zasad-
niczych zmian a˝ do roku 1990. Jedynie w zwiàzku z wejÊciem w ˝y-
cie ustawy o dwustopniowej strukturze terenowych organów w∏a-
dzy i administracji w czerwcu 1975 roku zlikwidowano komendy po-
wiatowe MO i zastàpiono je komendami rejonowymi. Poza tym
w 1983 r., w zwiàzku z przyj´ciem ustawy o urz´dzie Ministra Spraw
Wewn´trznych, dotychczasowe wojewódzkie i rejonowe komendy
MO przemianowano na wojewódzkie i rejonowe urz´dy spraw
wewn´trznych. Zewn´trznym przejawem ca∏kowitego zerwania
ztradycjami przedwojennej Policji Paƒstwowej by∏a zmiana nazwy,
umundurowania oraz nazewnictwa stopni. Milicja Obywatelska
zakoƒczy∏a swojà dzia∏alnoÊç wraz ze zmianà systemu w∏adzy.
6 kwietnia 1990 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na mocy ustawy
powo∏a∏ nowà formacj´ – Policj´. Zasadami funkcjonowania nawià-
zuje ona do tradycji mi´dzywojennych. Powrócono te˝ do nazwy,
oznaczeƒ stopni i stanowisk policyjnych. Istotniejsza jest jednak
kontynuacja filozofii dzia∏ania, zak∏adajàca przede wszystkim
wspó∏prac´ ze spo∏eczeƒstwem oraz apolitycznoÊç zarówno formacji,
jak i poszczególnych funkcjonariuszy. Ustawa o Policji wprowadzi∏a
do polskiego systemu prawnego rozwiàzania odpowiadajàce wyma-
ganiom przewidzianym w postanowieniach i normach prawa
mi´dzynarodowego. Policja ponownie sta∏a si´ pe∏noprawnym cz∏on-
kiem Mi´dzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnych Interpol.
Warto przy tym zauwa˝yç, i˝ w okresie mi´dzywojennym Policja
Paƒstwowa by∏a pe∏noprawnym cz∏onkiem Mi´dzynarodowej Komi-
sji Policji Kryminalnej. W 1923 roku w Wiedniu Polska by∏a jednym
z 20 krajów-za∏o˝ycieli tej organizacji, która stanowi∏a podwaliny
dzisiejszego Interpolu, formalnie powo∏anego po drugiej wojnie
Êwiatowej. Poza tym nasza Policja mia∏a du˝y wp∏yw na prace tej or-
ganizacji, a polski oficer Komendy G∏ównej Policji Paƒstwowej –
nadinspektor dr Leon Nagler pe∏ni∏ funkcj´ wiceprezydenta Mi´dzy-
narodowej Komisji Policji Kryminalnej. Od 2001 r. polska Policja
wspó∏pracuje te˝ z Europejskim Biurem Policji – Europol.
Policja sk∏ada si´ z trzech podstawowych rodzajów s∏u˝b, tj. krymi-
nalnej, prewencyjnej oraz wspomagajàcej jej dzia∏alnoÊç w zakresie
organizacyjnym, logistycznym i technicznym. Prze∏o˝onym wszystkich
policjantów jest Komendant G∏ówny Policji, który jest centralnym
organem administracji rzàdowej. Komendzie G∏ównej Policji podlega
obecnie 16 komend wojewódzkich oraz Komenda Sto∏eczna Policji.
Dalej w strukturze organizacyjnej znajdujà si´ komendy powiatowe
(miejskie i rejonowe), komisariaty, posterunki oraz szko∏y policyjne.
Wramach demokratyzacji ˝ycia spo∏ecznego Policja przesta∏a byç
w pe∏ni samodzielnà formacjà podleg∏à wy∏àcznie Komendzie G∏ównej
Policji, a sta∏a si´ cz´Êcià tzw. wojewódzkiej i powiatowej admini-
stracji zespolonej. W∏adze samorzàdowe oceniajà prac´ jednostek
Policji na danym terenie, natomiast ocenà pracy policjanta zajmujà
si´ jego prze∏o˝eni. W Êlad za zmianami w ustawie o Policji zmienia
si´ ca∏a formacja, jej organizacja, strategia oraz kierunki dzia∏ania.
Celem reform policyjnych jest stworzenie formacji, której misjà b´dzie
wykonywanie w jak najlepszy sposób zadaƒ okreÊlonych w ustawie.
Wyzwaniem dla Policji w XXI wieku jest zmiana mentalnoÊci funkcjo-
nariuszy Policji oraz ugruntowanie przekonania, ˝e podstawowym
celem dzia∏ania jest profesjonalna s∏u˝ba, zgodna z oczekiwaniami
obywateli i spo∏ecznoÊci lokalnych. Formacja ta ma byç coraz wa˝-
niejszym elementem spo∏eczeƒstwa obywatelskiego, organizacjà
sprawnà, nowoczesnà, otwartà na oceny spo∏eczne oraz zapobiegajà-
cà przest´pczoÊci i zwalczajàcà jà. Wyzwaniem dla Policji jest tak˝e
zwi´kszenie gotowoÊci do reagowania w sytuacjach kryzysowych,
w tym zwalczania przest´pczoÊci zorganizowanej, transgranicznej,
nielegalnego handlu narkotykami, a przede wszystkim zagro˝eƒ ter-
rorystycznych.
W celu zapobiegania przest´pczoÊci kilka lat temu Policja zainicjo-
wa∏a wprowadzanie programów prewencyjnych i edukacyjnych.
Strategia Policji w zakresie szeroko poj´tej prewencji polega
na kompleksowym podejÊciu do poszczególnych grup wiekowych
i zawodowych, w celu ograniczenia tendencji do pope∏niania
przest´pstw oraz zapewniania bezpieczeƒstwa grupom najbardziej
zagro˝onym. Powsta∏y programy majàce na celu zwi´kszenie bezpie-
czeƒstwa w mieÊcie (Bezpieczne Miasto, Bezpieczna Gmina),
zapobieganie przest´pczoÊci nieletnich (dzia∏ania profilaktyczne
zwiàzane z narkomanià), a tak˝e inne prewencyjne programy
na rzecz bezpieczeƒstwa w Êrodkach komunikacji czy sytuacjach
nadzwyczajnych. Wychodzàc z za∏o˝enia, ˝e na ograniczenie
przest´pczoÊci wp∏ywajà nie tylko dzia∏ania policyjne, uznano za
konieczne po∏àczenie tych przedsi´wzi´ç z pracà instytucji, organi-
zacji oraz spo∏ecznoÊci lokalnych.
mgr Grzegorz Gryz
Komenda G∏ówna Policji
Wszystkie monety kolekcjonerskie sà prawnym Êrodkiem
p∏atniczym w Polsce.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin