144
PRAWO ADMINISTRACYJNE
dr Aleksandra Monarcha
Literatura:
Jan Boć – Prawo administracyjne – wydawnictwo Wrocław
Ofiarska, Ciapała – Zarys prawa samorządu terytorialnego
Administracja rządowa (państwowa)
organy naczelne i centralne
Administracja samorządowa – samorząd terytorialny
Administracja samorządowa – samorząd specjalny
ORGANY NACZELNE
Rada Ministrów
Prezes Rady Ministrów
Rada Gminy
GMINA
Wójt, Burmistrz , Prezydent + wice ….
Rada Powiatu
POWIAT
Zarząd Powiatu
(starosta)
WOJEWÓDZTWO
Zarząd województwa Sejmik województwa
(marszałek województwa)
I. Samorząd gospodarczy np.:
- izba rolnicza
- izba przemysłowa
- izba handlowa itd.
2. Samorząd zawodowy np.:
- izba adwokacka
- izba radcowska
- izba weterynaryjna
- izba lekarska itd.
Reprezentacja na szczeblu krajowym np.:
- Naczelna Rada lekarska
- Naczelna Rada Adwokacka
ORGANY CENTRALNE
(kierownicy urzędów centralnych) na przykład:
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Komendant Główny Policji
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych
Wojewódzka administracja zespolona
Administracja niezespolona
Wojewoda i :
1. Inspekcja Handlowa
2. Służba Ochrony Zabytków
3. Inspekcja Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych
4. Inspekcja Sanitarna
5. Policja
6. Inspekcja Ochrony Środowiska
7. Państwowa Straż Pożarna
8. Inspekcja Farmaceutyczna
9. Inspekcja Budowlana
10. Inspekcja Ochrony roślin i Nasiennictwa
11. Inspekcja Weterynaryjna
1. dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień
2. izby skarbowe, urzędy skarbowe, inspektorzy kontroli skarbowej
3. dyrektorzy okręgowych i specjalistycznych urzędów górniczych
4. dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar
5. dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy obwodowych urzedów probierczych
6. dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej
7. dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych
8. dyrektorzy urzędów morskich
9. dyrektorzy urzędów statystycznych
10. dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej
11. komendanci oddziałów straży granicznej, komendanci strażnic oraz komendanci granicznych placówek kontrolnych i dywizjonów straży granicznej
12. okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego
13. państwowi inspektorzy sanitarni
Opracowanie Aleksandra Monarcha – Matlak
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
1. wydzielone w państwie struktury organizacyjne powołane specjalnie dla realizacji celów o charakterze zadań publicznych,
2. specjalna działalność podejmowana dla realizacji zadań publicznych,
3. ludzie zatrudnieni w różnym trybie na zasadzie powołania, mianowania, wyboru bądź umowy o pracę.
Administracja jest wszystkim tym, co pozostaje poza sądownictwem i ustawodawstwem. Stanowi także prawo np. rozporządzenia.
Administracja z obszaru definicji przedmiotowo pozytywnych - to działalność celowa, praktyczna, rzeczywista, konkretna, trwała, organizatorska, oparta na prawie, mająca na celu realizację zadań publicznych.
Administracja z obszaru definicji przedmiotowo negatywnych - to podejmowana w publicznym celu działalność państwowa i działalność związków publicznoprawnych poza ustawodawstwem i sądownictwem.
Wśród różnych rodzajów administracji wyróżnia się administracje publiczna a swoistą jej cechą jest to, że zarządzanie społeczeństwem odbywa się na podstawie przepisów prawa przez specjalnie w tym celu powołane podmioty (organy) z możliwości użycia przymusu państwowego.
DEFINICJA PROF. WACŁAWA DAWIDOWICZA - administracja to system podmiotów stworzonych i wyposażonych przez ustawę w kompetencje do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym i zewnętrznym w stosunku do podporządkowanych podmiotów oraz w stosunku do społeczeństwa, przy czym zarówno przebieg jak i skutki działalności przypisywane są zawsze państwu jako takiemu. Administracja to nierozłączny splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielka i złożona instytucja realizująca na podstawie ustaw pewne cele za pomocą działań o charakterze kierowniczym i organizującym.
1. administracja działa w imieniu państwa i na rachunek państwa (adm. rządowa) albo w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (adm. samorządowa),
2. działa na podstawie prawa i w tych granicach jakie prawo dla niej przewiduje,
3. ma w zasadzie charakter bezosobowy i władczy,
4. działa na zasadzie kierownictwa i podporządkowania,
5. działa nie dla osiągnięcia zysku,
6. opiera się w swoim działaniu na pracy zawodowego i fachowego personelu urzędniczego,
7. działa w sposób ciągły i stabilny,
8. może działać nie tylko na wniosek zainteresowanych, w uzyskaniu jej rozstrzygnięć obywateli lub innych podmiotów, ale również z własnej inicjatywy.
Niemcy uważają, że administracji nie można zdefiniować, lecz można ją opisać. Administracja dzieli się na sfery:
1. sfera reglamentacyjno-porządkowa – tradycyjna, klasyczna w każdej administracji,
2. sfera zaspokajania podstawowych potrzeb obywateli w skali masowej – tzw. administracja świadcząca, która przebiega w dwóch etapach:
- I etap - organizowania
- II etap – świadczenia usług
3. sfera aktywizowania ludności, w celu nawiązania współdziałania w wykonywaniu postawionych przed państwem zadań,
4. sfera związana z gospodarką, tzw. zarządzania gospodarką - współadministrowanie gospodarką.
– w szerokim ujęciu – to gałąź prawa, której celem jest organizacja i zachowanie się administracji jako części aparatu państwowego, a także zachowanie się osób fizycznych i innych podmiotów w zakresie nie unormowanym przez przepisy prawne należące do innej gałęzi prawa.
Prawo administracyjne składa się z trzech części:
1. prawo o ustroju administracyjno-publicznym, czyli prawo ustrojowe,
2. prawo materialne
3. prawo proceduralne.
Ad.1. Prawo ustrojowe zawiera normy prawne regulujące organizację i zasady funkcjonowania aparatu administracyjnego, powołanego do wykonywania zadań publicznych w formach uznanych za właściwe dla adm. publicznej. Zawiera ono następujące przepisy prawne:
- tworzące podmioty administracji,
- określające ich strukturę, organizację, zakres działania, strukturę systemu podmiotów w administracji i zachodzące w nich procesy: kontrolowanie, planowanie, nadzór, koordynacja, kierownictwo.
Zawiera również przepisy stanowiące podstawę do określenia zadań poszczególnych organów administracji, a także form i metod ich wykonywania. To również przepisy tworzące podział terytorialny państwa:
- podział zasadniczy (województwo, powiat, gminy),
- pomocniczy (dzielnice, sołectwa),
-...
estejra