prawo ad.doc

(901 KB) Pobierz
Zarządzenie Nr 28 /2003

144

 

 

 

 

 

 

PRAWO ADMINISTRACYJNE

 


dr Aleksandra Monarcha

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura:

 

Jan BoćPrawo administracyjne – wydawnictwo Wrocław

 

Ofiarska, CiapałaZarys prawa samorządu terytorialnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

144

 


Administracja rządowa (państwowa)

organy naczelne i centralne

Administracja samorządowa – samorząd terytorialny

Administracja samorządowa – samorząd specjalny

ORGANY NACZELNE

Rada Ministrów

Prezes Rady Ministrów

Ministrowie

 

 



                                  Rada Gminy

 



  GMINA

 

                              Wójt, Burmistrz , Prezydent  + wice   ….                 

                                                            

 

 

 

 



                                     Rada Powiatu

 



  POWIAT

 

                                   Zarząd Powiatu

                                  (starosta)

 

 

 

 

 

WOJEWÓDZTWO





 

  Zarząd województwa    Sejmik województwa

      (marszałek województwa)

 

I. Samorząd gospodarczy np.:

- izba rolnicza

-  izba przemysłowa

-  izba handlowa itd.

 

2. Samorząd zawodowy np.:

-  izba adwokacka

-  izba radcowska

-  izba weterynaryjna

-  izba lekarska itd.

 

Reprezentacja na szczeblu krajowym np.:

-  Naczelna Rada lekarska

-  Naczelna Rada Adwokacka

 

ORGANY CENTRALNE

(kierownicy urzędów centralnych) na przykład:

Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Komendant Główny Policji

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad

Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych

ADMINISTRACJA TERENOWA

Wojewódzka administracja zespolona

Administracja niezespolona

Wojewoda i :

1. Inspekcja Handlowa

2. Służba Ochrony Zabytków

3. Inspekcja Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych

4. Inspekcja Sanitarna

5. Policja

6. Inspekcja Ochrony Środowiska

7. Państwowa Straż Pożarna

8. Inspekcja Farmaceutyczna

9. Inspekcja Budowlana

10.    Inspekcja Ochrony roślin i Nasiennictwa

11.    Inspekcja Weterynaryjna

1. dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień

2. izby skarbowe, urzędy skarbowe, inspektorzy kontroli skarbowej

3. dyrektorzy okręgowych i specjalistycznych urzędów górniczych

4. dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar

5. dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy obwodowych urzedów probierczych

6. dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej

7. dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych

8. dyrektorzy urzędów morskich

9. dyrektorzy urzędów statystycznych

10.                dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej

11.                komendanci oddziałów straży granicznej, komendanci strażnic oraz komendanci granicznych placówek kontrolnych i dywizjonów straży granicznej

12.                okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego

13.                państwowi inspektorzy sanitarni

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie Aleksandra Monarcha – Matlak

ADMINISTRACJA PUBLICZNA

 

 


                    Pojęcie administracji – od łacińskiego „administrale” oznacza służyć, kierować, administrować. Administracja to:

1.      wydzielone w państwie struktury organizacyjne powołane specjalnie dla realizacji celów o charakterze zadań publicznych,

2.      specjalna działalność podejmowana dla realizacji zadań publicznych,

3.      ludzie zatrudnieni w różnym trybie na zasadzie powołania, mianowania, wyboru bądź umowy o pracę.

Administracja jest wszystkim tym, co pozostaje poza sądownictwem i ustawodawstwem. Stanowi także prawo np. rozporządzenia.

 

Administracja z obszaru definicji przedmiotowo pozytywnych - to działalność celowa, praktyczna, rzeczywista, konkretna, trwała, organizatorska, oparta na prawie, mająca na celu realizację zadań publicznych.

 

Administracja z obszaru definicji przedmiotowo negatywnych - to podejmowana w publicznym celu działalność państwowa i działalność związków publicznoprawnych poza ustawodawstwem i sądownictwem.

 

DEFINICJA PROF. BOCIA (Uniwersytet Wrocławski): administracja publiczna to przyjęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy, a także przez organy samorządu terytorialnego zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli, wynikających ze współżycia ludzi w społeczeństwie.

 

DEFINICJA PROF. ZBIGNIEWA LEOŃSKIEGO (Uniwersytet Poznański) - administracja sprowadza się do celowego oddziaływania na ludzi i stosunki społeczne, każda administracja organizuje czynności i wytwarza struktury organizacyjne. Konieczną cechą i warunkiem realności każdej administracji jest autorytet, który powoduje podporządkowanie się tych, którzy uczestniczą w realizacji działań administracji.

Wśród różnych rodzajów administracji wyróżnia się administracje publiczna a swoistą jej cechą jest to, że zarządzanie społeczeństwem odbywa się na podstawie przepisów prawa przez specjalnie w tym celu powołane podmioty (organy) z możliwości użycia przymusu państwowego.

 

DEFINICJA PROF. WACŁAWA DAWIDOWICZA - administracja to system podmiotów stworzonych i wyposażonych przez ustawę w kompetencje do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym i zewnętrznym w stosunku do podporządkowanych podmiotów oraz w stosunku do społeczeństwa, przy czym zarówno przebieg jak i skutki działalności przypisywane są zawsze państwu jako takiemu. Administracja to nierozłączny splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielka i złożona instytucja realizująca na podstawie ustaw pewne cele za pomocą działań o charakterze kierowniczym i organizującym.

 

 

 

DEFINICJA PROF. JANUSZA ŁĘTOWSKIEGO:

1.      administracja działa w imieniu państwa i na rachunek państwa (adm. rządowa) albo w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (adm. samorządowa),

2.      działa na podstawie prawa i w tych granicach jakie prawo dla niej przewiduje,

3.      ma w zasadzie charakter bezosobowy i władczy,

4.      działa na zasadzie kierownictwa i podporządkowania,

5.      działa nie dla osiągnięcia zysku,

6.      opiera się w swoim działaniu na pracy zawodowego i fachowego personelu urzędniczego,

7.      działa w sposób ciągły i stabilny,

8.      może działać nie tylko na wniosek zainteresowanych, w uzyskaniu jej rozstrzygnięć obywateli lub innych podmiotów, ale również z własnej inicjatywy.

 

LITERATURA NIEMIECKA - ERST WORSTHOFF

Niemcy uważają, że administracji nie można zdefiniować, lecz można ją opisać. Administracja dzieli się na sfery:

1.      sfera reglamentacyjno-porządkowa – tradycyjna, klasyczna w każdej administracji,

2.      sfera zaspokajania podstawowych potrzeb obywateli w skali masowejtzw. administracja świadcząca, która przebiega w dwóch etapach:

-          I etap - organizowania

-          II etap – świadczenia usług

3.      sfera aktywizowania ludności, w celu nawiązania współdziałania w wykonywaniu postawionych przed państwem zadań,

4.      sfera związana z gospodarką, tzw. zarządzania gospodarką - współadministrowanie gospodarką.

 

 

Pojęcie prawa administracyjnego

– w szerokim ujęciu – to gałąź prawa, której celem jest organizacja i zachowanie się administracji jako części aparatu państwowego, a także zachowanie się osób fizycznych i innych podmiotów w zakresie nie unormowanym przez przepisy prawne należące do innej gałęzi prawa.

Prawo administracyjne składa się z trzech części:

1.      prawo o ustroju administracyjno-publicznym, czyli prawo ustrojowe,

2.      prawo materialne

3.      prawo proceduralne.

 

Ad.1. Prawo ustrojowe zawiera normy prawne regulujące organizację i zasady funkcjonowania aparatu administracyjnego, powołanego do wykonywania zadań publicznych w formach uznanych za właściwe dla adm. publicznej. Zawiera ono następujące przepisy prawne:

-          tworzące podmioty administracji,

-          określające ich strukturę, organizację, zakres działania, strukturę systemu podmiotów w administracji i zachodzące w nich procesy: kontrolowanie, planowanie, nadzór, koordynacja, kierownictwo.

Zawiera również przepisy stanowiące podstawę do określenia zadań poszczególnych organów administracji, a także form i metod ich wykonywania. To również przepisy tworzące podział terytorialny państwa:

-          podział zasadniczy (województwo, powiat, gminy),

-          pomocniczy (dzielnice, sołectwa),

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin