r00-02.doc

(84 KB) Pobierz

QuarkXPress 4.1 Praktyczne Projekty


 

Mojej córce Martynie i jej wspaniałej Mamie

 


Wstęp

Z doświadczenia w nauczaniu wiem, że najlepsze rezultaty w nauce osiągane są wtedy, kiedy tematykę nauki poznajemy w praktyce. Nie można nauczyć się jeździć samochodem po przeczytaniu instrukcji obsługi pojazdu. Identycznie sprawa wygląda w przypadku nauki programów komputerowych. Do pełnego zrozumienia, jak działa program, potrzebne są praktyczne ćwiczenia, które pokazują nie tylko możliwości, ale i zastosowanie programu. Taka właśnie jest ta książka. Skierowana jest do osób, które mają już dość czytania instrukcji obsługi programu i opisu poszczególnych jego elementów, a które chcą się dowiedzieć, co Quark może dla nich zrobić i do czego może być użyty. W praktycznych zadaniach przedstawia budowę, zasadę działania i zastosowanie popularnego programu do składu, jakim jest QuarkXPress. Dla lepszego przedstawienia kolejnych kroków tworzenia poszczególnych ćwiczeń, przy każdym ważniejszym punkcie zostało umieszczone zdjęcie dokładnie pokazujące opisane czynności, jakie trzeba wykonać. Ćwiczenia, krok po kroku, prowadzą czytelnika „za rękę” przy takich projektach jak plakat, ulotka czy biuletyn. Do ich wykonania, a tym samym nauczenia się programu, wystarczy podstawowa znajomość pracy z komputerem.


Wprowadzenie

 

Czyli rzecz będzie o tym, o co chodzi w składzie komputerowym i w jaki sposób funkcjonuje w nim program QuarkXPress.

Jak wiadomo, efektem pracy grafików, operatorów DTP i innych osób związanych z szeroko pojmowaną poligrafią jest druk materiałów w profesjonalnych drukarniach. Materiałami tymi są wszelkiego rodzaju ulotki, plakaty, broszury, czasopisma, książki itp.

Aby te wszystkie materiały znalazły się w drukarni, musi odbyć się cały proces twórczy, odbywający się w programach komputerowych. I tak wszelkiego rodzaju teksty tworzone są przez odpowiednich ludzi w procesorach tekstu. Obecnie najpopularniejszym programem do pracy z tekstem jest Word. Jeśli w publikacji mają pojawić się zdjęcia, to do „akcji” wkraczają graficy, którzy przygotowują niezbędny materiał w programach bitmapowych. Wiodącym programem do obróbki bitmap jest Photoshop. Jeśli, zamiast zdjęć muszą być użyte ilustracje (rysunki), to używany jest program do grafiki wektorowej. Wiodącymi programami w tej dziedzinie są CorelDRAW i Adobe Illustrator. Efektem tych wszystkich działań są poszczególne elementy końcowego dzieła, które jak puzzle należy odpowiednio poskładać w programie do składu. Tu do całego procesu dołącza operator DTP wraz z programem QuarkXPress. Wszystkie elementy zostają umieszczone na stronie dokumentu Quarka i z tego programu bezpośrednio wykonuje się wydruk pracy. Zatem QuarkXPress znajduje się na samym końcu procesu produkcyjnego, który odbywa się w komputerze. Dalszy proces odbywać się będzie w naświetlarni i drukarni.

 

Rysunek W.1.

Schemat procesu składu. Po lewej stronie przedstawione zostały programy „produkujące” elementy projektu. Po prawej stronie, dokument Quarka z poskładanym projektem

 

 

 

Doskonały pomysł!

Czy możemy wykorzystać tę ikonke?

W projektach będą używane różnego rodzaju pliki graficzne. Zamiennie możesz skorzystać z plików umieszczonych w katalogu Tutorial programu QuarkXPress. Pełna ścieżka dostępu do standardowo zainstalowanego programu to: C:\Program Files\QuarkXPress\Tutorial i odpowiednio katalogi od \Lesson 1 do \Lesson 5.

 

Podstawowe pojęcia z zakresu DTP

 

Szpalta

W większości przypadków podstawowym elementem strony dokumentu jest oczywiście tekst. Wizualnie najprostszą formą tekstową jest skład wielu wierszy bez podziału na kolumny, który będziemy nazywali szpaltą.

Kolumna

Jako kolumnę będziemy rozumieli skład tekstowy zajmujący całą stronę dokumentu. Kolumna może być wielołamowa i jednołamowa.

Łam

Łamem określamy tekst odpowiadający wysokości kolumny. Możemy mieć do czynienia z pojedynczym łamem, kiedy jego szerokość jest równa szerokości kolumny.

Spad

W każdym przypadku, kiedy jakikolwiek element projektu dochodzi do krawędzi strony, musimy określić pewien obszar przeznaczony na obcięcie. Dzięki takiemu zabiegowi możemy uniknąć blików (prześwitów) tła papieru po operacji krojenia.

Użytek

Użytkiem określamy pojedynczą pracę (projekt). Przykładowym użytkiem jest wizytówka.

Drukowanie wielo użytkowe

Jak wiadomo, proces druku powinien być szybki i ekonomiczny. Dlatego w większości przypadków należy na jednym arkuszu drukarskim umieścić kilka lub kilkanaście użytków.

Kerning

Opcja kerningu służy do ustalania (poprawiania) odstępów pomiędzy parami znaków. Polega na rozsuwaniu lub zbliżaniu ich do siebie.

Spot Color

Dodatkowy kolor, który jest drukowany oddzielnie (np. Pantone).

Separacja kolorów

Proces separacji kolorowej pracy na poszczególne barwy składowe w celu przygotowania do druku. Wynikiem separacji są podstawowe barwy CMYK i ewentualnie barwy dodatkowe.

Sznyty formatowe i pasery

Znaczniki drukarskie, które umieszcza się w pracy, aby podczas procesu drukowania możliwe było dopasowanie poszczególnych wyciągów barwnych i odpowiednie pocięcie użytków do formatu docelowego.

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin