Sangye Njenpa.rtf

(6 KB) Pobierz

Sangje Njenpa Rinpocze

Poprzednie inkarnacje

<lamowie.htm> <lamowie.htm>

Podstawa emanacji Sangje Njenpy Rinpoczego jest Opiekun Majtreja. Poprzednie inkarnacje – zanim narodzil sie pierwszy Sangje Njenpa, Taszi Paldzior – przynosily wiele pozytku czujacym istotom; miedzy innymi byli to: indyjski mahasiddha Dzniagarbha czy pandita Smriti Dzniania.

Pierwszy Sangje Njenpa Rinpocze urodzil sie w Njen Podrang, w poblizu klasztoru Denlang Thang Dylma, we wschodnim Tybecie. Pochodzil z rodziny przewozników – po tybetansku przewoznik przez rzeke nazywa sie “njenpa”. Przydomek “sangje”, co znaczy po tybetansku “Budda”, zyskal dzieki swemu glebokiemu urzeczywistnieniu. W wieku szesciu lat poznal VII Karmape, Ciedrak Gjamtso. Spotkanie to obudzilo w chlopcu niezlomna wiare. To wlasnie Karmapa nadal mu imie Taszi Paldzior. Od ósmego roku zycia Sangje Njenpa uczyl sie od Pengarly Dziampal Zangpo i Gesze Paldzior Dyndruba i otrzymal od nich slubowania mnisie, kolejno getsyla i gelonga. Do dwudziestego trzeciego roku zycia studiowal z wielkim zapalem zarówno tradycyjne sztuki, jak i wiedze buddyjska. Otrzymywal rózne inicjacje i ustne pouczenia, przemysliwal je i medytowal nad nimi.

Przede wszystkim jednak spedzil nieprzerwanie siedem lat z Jego Swiatobliwoscia Karmap¹  <karmapa.htm>Ciedrak Gjamtso, który przekazal mu wszystkie ustne nauki tradycji Karma Kagju. Potem rzekl: “Mój synu, wszystko czego sie nauczyles, powinienes teraz dzieki praktyce uczynic swym doswiadczeniem”. Zgodnie z rada swego lamy Taszi Paldzior praktykowal trzy lata w Kapo Nenang, dwa lata w Tsurphu, dwa lata w Pangphuk i rok w Tanglha. W czasie tych osmiu lat nie spozywal zadnego jedzenia. Utrzymywal sie przy zyciu zywiac sie wylacznie esencja swych energii madrosci i doswiadczeniem pustki. Potem medytowal jeszcze przez piec lat nad jeziorem Namtso w pólnocnym Tybecie. Ogólnie mówiac od dwudziestego trzeciego do czterdziestego trzeciego roku zycia poswiecil sie calkowicie praktyce medytacji.

Potem w oparciu o przepowiednie swego Lamy, a takze zainspirowany przez swojego jidama, zbudowal osrodek Dharmy w Denjul. Pewnego dnia, gdy przebywal tam i znajdowal sie akurat na dachu czteropietrowego budynku, nadeszlo trzesienie ziemi i dom zawalil sie. Jednak Sangje Njenpa Rinpocze wyszedl z tego nawet nie zadrasniety. Od tego czasu nazywano go “mahasiddha Njenpa”. Po jakims czasie opuscil ten klasztor i zalozyl nowy o nazwie Dziangciub Ciekor Ling. Mniej wiecej w tym czasie VIII Karmapa, Mikjo Dordze, mial wizje promiennego Mahakali, który powiedzial mu: “Powinienes trzymac sie Sangje Njenpy jako swojego Lamy”. Karmapa Mikjo Dordze obral wiec Sangje Njenpe Rinpocze za swego glównego nauczyciela i otrzymal od niego wszystkie inicjacje i ustne pouczenia.

Po wypelnieniu pracy dla dobra wszystkich istot i dla nauki Buddy, Taszi Paldzior zmarl w wieku szescdziesieciu pieciu lat. W drugiej inkarnacji nosil imie Lhynpo Rabten, w trzeciej Gelek Njingpo, a w czwartej Gelek Gjamtso – to wlasnie on zalozyl klasztor Bencien  <bencien.htm>. Piata inkarnacja to Delek Njingpo, szósta – Drubgju Tendar, siódma Szierab Njingpo, ósma Tendzin Drubciok, a dziewiata Tenpai Njima.

Obecna inkarnacja Sangje Njenpy Rinpoczego

Gdy dziewiaty Sangje Njenpa Rinpocze zmarl w Sikkimie w wieku szescdziesieciu szesciu lat, Jego Swiatobliwosc XVI Karmapa, Rangdziung Rikpi Dordze, swym wolnym od zaslon okiem madrosci zobaczyl wszystkie szczególy nastepnej inkarnacji tego mistrza. Opisal miejsce i rok jego urodzenia, jak równiez imiona rodziców. Zgodnie z ta przepowiednia obecny Sangje Njenpa Rinpocze narodzil sie w 1964 roku jako syn Pema Khandro i Sangje Jeszie – który sam byl wielkim medytujacym – w poblizu Swiatyni Guru w Paro Taktsang (Tygrysie Gniazdo) w Bhutanie.

Jego Swiatobliwosc Karmapa zaprosil mlodego Sangje Njenpe do Rumteku, intronizowal go i nadal mu imie Karma Palden Rangdziung Trinle Kynkhjab Tengpe Gjaltsen Palzangpo.

Od dziecka Njenpa Rinpocze z wielka pilnoscia uczyl sie u róznych nauczycieli i osiagnal mistrzostwo w studiowaniu zarówno tradycyjnych sztuk, jak i wiedzy buddyjskiej. Od Jego Swiatobliwosci Karmapy Rikpi Dordze otrzymal pierwszy stopien slubowan mnisich (getsyl), slubowania bodhisattwy i niezliczone inicjacje do jidamów najwyzszych tantr. W szczególnosci Jego Swiatobliwosc przekazal mu wyjasnienia do tekstów opisujacych mahamudre, takich jak: “Ksiezycowe promienie”, “Usuwanie ciemnosci niewiedzy”, “Wskazanie palcem dharmakai” itd., dzieki czemu Njenpa Rinpocze zostal bezposrednio wprowadzony w rozpoznanie ostatecznej rzeczywistosci.

Potem Sangje Njenpa Rinpocze podjal nauke na uniwersytecie klasztornym w Rumteku, siedzibie Karmapy, i w roku 1991 ukonczyl trwajace dziewiec lat studia buddyjskiej filozofii.

Te krótka biografie Sangje Njenpy Rinpoczego napisal Tenga Rinpocze z nadzieja, ze przyniesie to wielki pozytek wszystkim tym, którzy czuja zwiazek z Njenpa Rinpoczem i maja do niego zaufanie.

Od czasu ukonczenia studiów Sangje Njenpa Rinpocze najwiecej czasu spedza w Rumteku i w klasztorze Tengi Rinpoczego. Obecnie jest glównym profesorem w Uniwersytecie Nalanda w Rumteku.

Jako glówny tulku klasztoru Bencien w Tybecie, Njenpa Rinpocze byl zawsze w poprzednich inkarnacjach guru Tengi Rinpoczego i sprawowal piecze nad klasztorem. Równiez w obecnej inkarnacji przejmie on od Tengi Rinpoczego opieke nad klasztorem Bencien, a takze nad wszystkimi uczniami Rinpoczego, w tym równiez nad naszym Zwiazkiem Karma Kamtzang w Polsce i nad Osrodkiem w Grabniku.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin