3
I Ćwiczenia rozmachowe – usprawniają całą rękę
(rozluźniają napięcie mięśni ramienia i przedramienia)
· Rysowanie oburącz w powietrzu dużych wzorów np. drzewo, dom, serce, itp.
· Rysowanie patykiem na piasku, na dużym papierze, na tablicy: lasek, ślimaków, kół, płotków, fal, kresek, sinusoid, pętelek, ósemek itp.
· Pokrywanie dużych płaszczyzn farbami, kredkami, mazakami
· Zagadki ruchowe np. naśladowanie ptaków, samolotów, czynności i ich odgadywanie
· Pływanie „na sucho” – wykonywanie rękoma ruchów jak przy pływaniu crawlem, potem jak w stylu grzbietowym (po 10 razy każdego ruchu)
· Krążenie ramionami (do przodu i do tyłu) Ręce wyciągnięte w bok – na wysokości ramion, wyprostowane w nadgarstkach i łokciach, wykonują 5 kółek małych, następnie 5 średnich i 5 dużych. Kółka powinny być wykonywane powoli i płynnie. Po odpoczynku, zmienić kolejność i kierunek:
5 dużych, 5 średnich i 5 małych
· Faliste ruchy ramion - zabawa w naśladowanie ptaków
II Ćwiczenia manualne (usprawniające małe ruchy ręki: dłoni, nadgarstka i palców)
· Mocne zaciskanie dłoni (wzmacnia chwyt, poprawia napięcie mięśniowe)
· Dziecko zaciska dłonie w pięści, kciuki pozostają na zewnątrz. Następnie – rozluźnia dłonie, prostuje palce. Powtarzać 10 razy (powoli i silnie).
· Krążenia dłoni: wyciągniętych w bok, stykających się, ułożonych równolegle (młynek)
· Dociskanie złożonych dłoni do siebie (ręce zgięte w łokciach) – policzyć do 3 i rozluźnić (powtórzyć 10 razy)
· Wymachy dłoni (pożegnanie, odganianie muchy itp.)
· Robienie kul z makulatury, rzucanie kulami do celu
· Ściskanie w dłoni kulek z gazet, piłeczek różnej wielkości i twardości, przedmiotów o różnej fakturze i twardości.
· Nawijanie włóczki, sznurka na kłębki
· Wyciskanie gąbki w ciepłej wodzie.
· Malowanie – ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe (duże powierzchnie, plamy o średnicy – 12 – 25 cm, łuki, sinusoidy, kształty „e” i „o” – bez odrywania ręki, szerokość szlaku – 15 cm)
· Lepienie (z plasteliny, ciasta) zwierząt, ludzików, wałeczków, kulek, liter, cyfr itp.
· Kalkowanie, wydzieranie, cięcie nożyczkami, łamanki z papieru itp.
· Obrysowywanie figur geometrycznych, wypełnianie konturów kreskami: poziomymi, pionowymi, skośnymi
· Rozciąganie palców (zahaczonych o siebie, na zewnątrz)
· Przypinanie i zdejmowanie klipsów bieliźnianych np. na brzegu zeszytu (z przeciwstawnością kciuka wobec palca wskazującego i środkowego), po 10 klipsów na każdą rękę
· „Prowadzenie” korali po labiryncie z drutu (kształt labiryntu należy zmieniać)
· Nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki np. w tekturkach, w kratkach do zlewozmywaków.
· Szycie w kartonie, po śladzie
· Przyszywanie guzików
· Przewlekanie sznurowadeł
· „Ukłony palców” – nakładamy na kolejne palce np. włóczkowe pacynki, palec z pacynką „kłania się” i prostuje kilka razy
· Wzmacnianie chwytu pisarskiego. Dziecko silnie przyciska do siebie trzy palce (kciuk, wskazujący i środkowy), odlicza do 3 i rozluźnia z szerokim rozpostarciem dłoni. Powtórzyć 10 razy.
· Spacery palcami po stole – w różnych ich zestawieniach np. wskazujący i serdeczny, kciuk i mały itp.
· Naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie
· Odtwarzanie rytmu deszczu
· Ciecie po liniach prostych i falistych
· Lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej itp. Kuleczek, wałeczków i bardziej złożonych form.
· Stemplowanie
· Zabawa w pranie, rozwieszanie, strząsanie, rozwieszanie.
· Zabawy tematyczne.
· Rozłożone dłonie leżą na stole, dziecko unosi wymieniony palec w obu rękach jednocześnie (jak najwyżej, nazywamy palce)
· Układanie, wyginanie liter, cyfr z drutu, sznurka, drobnych przedmiotów.
· Wydzieranki z papieru
III Ćwiczenia graficzne (usprawniające drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu)
· Pogrubianie konturów figur geometrycznych, prostych szlaczków, obrazków (wysokość wzoru 3 – 4 cm)
· Pisanie po śladzie.
· Pisanie ciągu liter bez odrywania ręki.
· Swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru flamastrami kredkami, itp.
· Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą.
· Rysowanie za pomocą szablonów np. figur geometrycznych
· Kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną (folię)
· Zamalowywanie kredkami małych przestrzeni (konturów, stempelków, figur, obrazków itp.)
· Rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze
· Rysowanie szlaczków obrazkowych
· Kończenie zaczętego wzoru (najpierw przez pogrubianie, potem łączenie linii przerywanych,
a na końcu samodzielne kończenie płynnym ruchem)
· Odtwarzanie eksponowanych wzorów z pamięci
IV Ćwiczenia koordynacji wzrokowo ruchowej
i orientacji przestrzennej
· Chodzenie po narysowanej linii
· Chodzenie po krawężniku
· Pokonywanie krótkich dystansów z zamkniętymi oczami
· Ruchy naprzemienne np. : dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
· Leniwa ósemka” P. Dennisona
· Dziecko rysuje po śladzie wolnym, płynnym ruchem ósemkę. Czynność powtarza 5 – 7 razy, każdą ręką (najpierw wiodącą). Na końcu rysuje „ósemkę” dwoma rękami równocześnie.
· Zmiana kierunku biegu na sygnał, zgodnie z wydanym poleceniem.
· Zwroty w określonym kierunku – w prawo, w lewo, w tył
· „Dyktanda” ruchowe np. chodzenie z zamkniętymi oczami zgodnie z poleceniami prowadzącego
· rzucanie i łapanie piłki, woreczka, kozłowanie
· Przerzucanie piłek, woreczków z ręki prawej do lewej, podrzucanie raz prawą raz lewa ręką
· Rzucanie woreczka (piłki) prawą ręką pod lewym kolanem i lewą ręką pod prawym
· Rzucanie przedmiotów do celu
· Rzucanie na odległość
· Toczenie piłki do celu
· Zabawy ze skakanką gra w gumę
· Pokonywanie toru przeszkód
· Jazda na rowerze, hulajnodze, rolkach itp.
Uwagi:
· Ćwiczenia rozwijające i doskonalące umiejętność pisania powinny być prowadzone systematycznie (najlepiej codziennie – ok. 5 – 10 min.)
· Ważna jest pozycja dziecka przy pisaniu (rysowaniu): całe stopy oparte o podłoże, całe pośladki i uda na krześle, kręgosłup prosty
· Bardzo ważny jest dobór narzędzia pisarskiego (długopisu). Ważne jest by ołówki i długopisy nie były zbyt długie i ciężkie (bez ozdób na końcach, gdyż powoduje to zbyt wysokie trzymanie przyboru). Dotyczy to zwłaszcza dzieci ze słabą siłą i małym napięciem mięśniowym.
· Dzieci z utrwalonym nawykiem nieprawidłowego trzymania przyborów należy nakłaniać do zmiany np. poprzez używanie specjalnej nakładki (można kupić w księgarniach oświatowych) bądź przez oklejenie ołówka lub długopisu kolorową folią samoprzylepną
· Prawidłowa odległość od czubków trzech palców trzymających długopis (ołówek)
powinna wynosić 2 cm.
· Ułożenie zeszytu (lub kartki) na linii środkowej ciała z lekkim pochyleniem dla prawo
ręcznych – w lewo, dla leworęcznych – w prawo.
(Są już w sprzedaży zeszyty z pochyloną liniaturą dla dzieci leworęcznych)
· Ćwiczenia usprawniające pisanie powinny być wykonywane miękkim przyborem tzn. najlepiej grubszym ołówkiem, pisakiem, mazakiem, kredkami itp.
biechomik