LISTOPAD plany kompleksowe.doc

(263 KB) Pobierz
LISTOPAD

                                                L I S T O P A D

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

 

I.    JESIENNA SZRUGA.

II –III. NASZE ULUBIONE ZWIERZATKA –PIESEK I KOTEK.

IV.  ZIMOWE ŚIOCHY- JEŻYK, WIEWIÓRKA.  

V.  PAN LISTONOSZ LISTY NIESIE.

 

LITERATURA:

 

I. Salach                                                             „Chmura”

J. Wełykanorowicz              „Czerwony parasol”

W. Sutiejew              „Pod grzybkiem”

I. Salach              „Katar”

Autor nieznany              „Sam”

K. Artyniewicz              „Parasole”

H. Bechlerowa                                                   „Parasole”

L. Wiszniewski                                                  „Deszczyk”

K. Czrtoryska                                                     „Zła pogoda”

      M. Kownacka                                                     „Piesek”

       L. Krzemieniecka                                               „Kłopoty Burka z podwórka”

        J. Tuwim                                                             „Kotek”

        A. Aleksandrowicz                                             „Dziwne rozmowy”

        M. Kowalska                                                       „Mądry Beps”

         L Krzemieniecka                                                „O tym, jak się rzep do psiego ogona...”.        

        W. Sutiejew                                                         „Kto powiedział miau”

        W. Sutiejew                                                          „O trzech kotkach”

Cz. Janczarski                                                      „Naprawa misia”

H. Zdzitowiecka                                                  „Wiewiórka Ruda Skoczka”

N. Pawłowa                                                          „Uczta u wiewiórki”

S. Szuchowa                                                         Miała wiewióreczka”

H. Bechlerowa                                                     „Może zobaczymy”

H. Bechlerowa                                                     „Jak Kolczatek szukał mieszkania”

I. Salach                                                               „Pewnego razu w lesie”

H. Zdzitowiecka                                                  „Jeż”

E. Szelbur –zarembina                                         „Bawiły się liście”

M. Czerkawska                                                     „Listki”

       I. Landału                                                             „Zaproszenie”

       M. Terlikowska                                                   „Listy pana listonosza”

       H Ożogowska                                                      „Jak zajączek bure uszko na życie....”

                                                                                    „Listonosz”

       I. Salach                                                               „Kartka z wakacji”

       I. Salach                                                                „List”

       I. Salach                                                                „Życzenia”

      B. Lewandowska                                                  „Chodzi listonosz”

 

 

I.  JESIENNA SZARUGA

 

Cele ogólne:

ü      Wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych... z aktualna porą roku,

ü      Zwrócenie uwagi na zjawiska i zmiany zachodzące w otoczeniu,

ü      Dostrzeganie w krajobrazie zmian związanych z wartościami estetycznymi, charakterystycznymi dla kolejnych pór roku

 

  Zadania edukacyjne wyzwalające

     aktywność działalność dzieci.

   Zakładane efekty i cele szczegółowe.

Dzieci potrafią:

Środki wspomagające działania:

* Spacer po najbliższej okolicy, obserwacja zmian w przyrodzie, zwrócenie szczególnej uwagi na zmienność pogody: wiatr, deszcz, mgła.

 

* „Jaka jest dzisiaj pogoda ?”-swobodne wypowiedzi dzieci n/t aktualnej pogody. Wiersz „Chmura” I.Salach

-Historyjka „Zła pogoda”

-Zabawa ruchowa „Zła pogoda”

-„Chmury i wiatr”- rozmowa połączona z obserwacją oraz działaniem –malowanie wesołej                    i smutnej chmurki.

 

 

 

 

*Opowiadanie - „Czerwony parasol” J.Wełykonorowicz - próba oceny postępowania zwierzątek w czasie deszczowej pogody.

-Zagadka słowna: „Parasolka”

-Wiersz „Parasole” K.Artyniewicz -opowiadanie dzieci na temat róznych parasoli.

-Zabawa ruchowa „Spacer zwierzątek”

-„Parasol” –ozdabianie wcześniej zamalowanego parasola              

 

* Ustalenie konsekwencji opadów deszczu- co stało się z grzybkiem na podstawie opowiadania pt. Pod grzybkiem” W. Sutiejewa.

-Ćwiczenia słuchowe pt. „Głosy przyrody”.

-Zabawa ruchowa „Spacer zwierzątek        z elementami ćwiczeń ortofonicznych.

-„Grzybek”- kolorowanie obrazka.

 

 

* „Ubieramy się zgodnie do pogody”- teatrzyk kukiełkowy „Katar” I. Salach -ukazanie skutków niewłaściwego ubierania się.

-„Co nam przyniosła deszczowa pogoda” -zagadki słowno-obrazkowe /nakrywanka obrazkowa/.

-Wiersz „Sam”- autor nieznany.

- „Słońce świeci-deszcz pada” –zabawa ruchowa.

 

*Osłuchanie z piosenką „Deszczyk”      M. Kaczurbina, L. Wiszniewski.

-Zabawa rytmiczno ruchowa na tle piosenki „Zła pogoda” K. Kwiatkowska -Marczyk, K. Czartoryska.

- Zabawa pt. „Parasole” -zajmowanie miejsca pod parasolem w zależności jaką melodię usłyszą dzieci.

-Zabawa „Ptaszki” -poruszanie się przy melodii piosenki granej głośno, cicho –zasypianie.

 

* Malowanie białą farbą plakatową na papierze pakowym, zainspirowane obserwowaniem płynących po niebie chmur i wiersz „Wiatr i chmurki” I.Salach lub opowiadaniem „Parasol”    M. Konopnickicj.

 

*Opowieść ruchowa pt. „Spacer”

-Zabawa pt. „Ptaszki”

-Zabawa rytmiczna „Pada deszczyk”

-Zabawa rytmiczna na zakończenie   „Pa pa”

 

*Zestaw zabaw ruchowych nr 8  „Przedszkolni listonosze” wg scenariusza Grażyny Burda

-Zabawa „Jazda rowerem”

-Zabawa „List”

-Zabawa  „Dętka”

 

*Rytmika

-przestrzegać zawartych umów –nie oddalamy się od grupy,

-obserwować poruszające się po niebie chmury, podjąć próbę określenia kształtu, wielkości i barwy chmur.

 

-swobodnie wypowiadać się na określony temat,

-obserwować pogodę i określić ją własnymi słowami, nazywać barwy chmur,

-określić, co zwiastują chmury,

-podjąć próbę prognozowania pogody            w wyniku obserwacji czy z takich chmur spadnie deszcz? Snuć domysły dotyczące pogody.

-uczestniczyć w zabawie ruchowej                  i naśladować odgłosy na zgłoskach „chlap- chlap”, „plusk”, „szur”, „ciur”, „kap”,

 

-uchwycić różnice w wyglądzie parasola plażowego i parasola na deszcz,

-wyrażać własne spostrzeżenia,

-nazywać zwierzątka występujące                  w opowiadaniu,

-dokonać oceny postępowania zwierząt,

-naśladować głosy zwierząt i sposób poruszania w czasie zabawy ruchowej,

-pomalować parasol następnie jak wyschnie nakleić wycięte kółeczka

 

 

 

-wysłuchać opowiadanie, podjąć próbę opowiadania na ww. temat,

-uchwycić różnicę w wyglądzie grzybka,

-nazwać występujące zwierzęta,

-nazwać słuchane głosy nagrane na taśmie magnetofonowej, zachować ciszę podczas zabawy,

-pokolorować obrazek grzybka mieszcząc się w konturach odpowiednim kolorem.

 

 

-właściwie zachować się w czasie spektaklu,

-wie, jak należy ubierać się w zależności od pogody,

-wie jak uchronić się od kataru,

-potrafi rozwiązać zagadki słowno-obrazkowe

-prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela

 

 

-umie słuchać uważnie piosenkę,

-odzwierciedlać ruchem treść piosenki,

-naśladować odgłosy na zgłoskach             „ kap-kap, chlap-chlap, ciur-ciur”,

-właściwie zareagować na zmianę w muzyce,

 

 

 

 

 

 

 

-przedstawić różne kształty za pomocą ruchów posuwistych i okrężnych pędzlem tak, by nie powodować „rozcapierzania włosów,

-wysłuchać opowiadanie.

 

 

-sprawnie zareagować na umowne sygnały słowne i muzyczne,

-przedstawić ruchem opowiadanie nauczycielki,

-ustawić się w kole.

 

-sprawnie zareagować na umowne sygnały,

-poruszać się bez potrącania,

-ustawić się w kole, w parach, rzędzie,

 

 

 

 

 

 

 

-historyjka „Zła pogoda”- 4 obrazki

-obrazek chmur

-kartki, kredki,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-zagadka słowna,

-parasole,

-historyjka obrazkowa –6 obrazków,

-karty pracy, farby, kolorowy papier, klej

 

 

 

-historyjka „Pod grzybkiem"

6 obrazków,

-nagranie głosów przyrody,

-obrazek do kolorowania – „Grzybek”

 

-kukiełki,

-nakrywanka,      -okienka              z obrazkami do nakrywanki,

 

 

 

 

 

 

-kaseta                  z nagraniami piosenek,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-szary papier,

-farby,

-pędzle

 

 

 

 

-krążki dla każdego dziecka,

 

 

 

-małe laski dla każdego dziecka,

 

 

 

WYPISY

 

„Chmurka”  I. Salach

 

                                                         Po niebie chmurka

                                                         Chmurkę goni

                                 Zaraz słoneczko

                                 Całe zasłoni.

 

                                                        O, już zrobiła się

                                                        Granatowa

                                                        Za chwilę ulewa

                                                        Będzie gotowa.

 

                                                        Gdy płyną po niebie

                                                        skłębione chmury

                                                        uciekaj bo spadnie

                                                        ogromny deszcz z góry.

 

„Czerwony parasol”   J.Wełykonorowicz

 

              Przedstawiam wam małego pluszowego niedźwiadka - Misia i jego przyjaciół: zajączka- Szarusia, różową świnkę - Słoninkę, osiłka - Długie Uszko, słoniątko - Trąbkę i żyrafę - panią Klementynę.

              A teraz posłuchajcie, co im się raz zdarzyło.

              Poszedł sobie miś na spacer. Słonko świeciło, ptaszki śpiewały, ćwierkały i gwizdały tak wesoło, że miś miał ochotę śpiewać, ćwierkać i gwizdać radośnie z nimi. Nagle ni stąd, ni zowąd nadciągnęły czarne chmury.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin