konsprkt demokracja szlachecka w XVI w.doc

(44 KB) Pobierz
Temat:Demokracja szlachecka w Posce XVI wieku,a współczesna.

Temat:Demokracja szlachecka w Posce XVI wieku a współczesna.

 





Lekcja przeznaczona jest do realizacji na poziomie drugiej klasy gimnazjum.Proponowany temat łączy w sobie  zarówno wiedzę historyczną, jak i elementy politologii.Treści zawarte w tym scenariuszu pozwalają na realizację ścieżki eurpejskiej, mając na uwadze słowa Jana Pawła II:”Zjednoczona Europa nie może być tylko strefą wymiany gospodarczej, ale musi stanowić także wspólnotę idei.”

 





CELE

Po zajęciach uczniowie powinni umieć:

 

- wyjaśnić znaczenie pojęcia „demokracja szlachecka”;

- wskazać przyczyny, które doprowadziły do powstania sejmu walnego w Polsce;

- odnaleść podobieństwa i różnice pomiędzy demokracją szlachecką a współczesną;

- łączyć wiedzę zdobytą na lekcjach historii z wiadomościami uzyskanymi na zajęciach wiedzy o społeczeństwie;

- analizować teksty źródłowe.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

1.Dwa schematy graficzne obrazujące wykształcenie się „trzech stanów sejmujących”

2.Teksty źródłowe:

                              - fragment Konstytucji „Nihil novi”

                              - M.Kromer:”Polska,czyli o położeniu,ludności,obyczajach,urzędach i sprawach publicznych                                                                                                                         

                                 Królestwa Polskiego kęgi dwie 1577 rok”

3.Ilustracje i ryciny zaczerpnięte z pracy Anny Sucheni-Grabowskiej pt.”Spory królów ze szlachtą w złotym wieku” (szlachta i magnat z końca XVIw,,sejm polski w czasach Zygmunta Augusta-drzeworyt współczesny ze „Statutów” J.Herbuta 1570,rada królewska-drzeworyt współczesny ze „Zwierciadła” m.Reja 1568).

 

WPROWADZENIE   (15min.)

1. Poleć,by uczniowe przypomnieli przywileje,które szlachta polska otrzymała  w XIV i XV                                               wieku.Aby uaktywnić wszystkich uczniów możesz rozdać wcześniej sporządzoną tabelę z                       najważniejszymi przywilejami szlacheckimi.  

----------------------------------------------------------------------------------------------------

  a)Koszyce 1374          król wprowadza jeden stały podatek

----------------------------------------------------------------------------------------------------

  b)Czerwińsk 1422        bez wyroku sądu król nie może zająć majątku szlachcica

                                      (nietykalność majątkowa)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

  c)Jedlnia 1430              bez wyroku sądu król nie może uwięzić szlachcica         

     Kraków 1433            (nietykalność osobista)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2.Poproś,by uczniowie krótko omówili,w jakich okolicznościach szlachta otrzymała w\w przywileje.

 

ROZWINIĘCIE   (30min.)

Przywileje szlacheckie spowodowały, że król w wielu sprawach musiał uzyskać zgodę szlachty np: na ustalenie liczby wojska czy uchwalenie podatków.W tym celu zwoływano tzw. sejmiki ziemskie, które były zjazdem szlachty z poszczególnych ziem. Król po zapoznaniu się z postanowieniami poszczególnych sejmików ziemskich podejmował decyzję wspólnie z radą królewską. Rada wywierał silny wpływ na władców, była ostoją możnowładztwa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omów schemat  nr 1

 

        <------------------  OOOOO

król  <------------------ OOOOO    sejmiki ziemskie



         <------------------ OOOOO

 

 

rada królewska

 

3.Poleć,by uczniowie przeczytali na głos tekst Źródłowy M.Kromera

 

Polska, czyli o położeniu, ludności, obyczajach, urzędach i sprawach publicznych Królestwa Polskiego księgi dwie, 1577 rok.

„ PóŹniej jednakże, kiedy wiele spraw dotyczących pomyślności państwa zaniedbywano i odnosiło siê wrażenie, że przywileje szlachty ulegają ograniczeniu, posłowie ci zaczęli się garnąć również do innych narad państwowych, już nie jako doradcy, ale jako nadzorcy monarchów i senatorów,a ponadto jako stróżowie swobód i przywilejów szlacheckich oraz praw publicznych”.

 

4.Zapytaj, odwołując się do tekstu Źódłowego, co robiła szlachta by strzec swych praw i przywilejów.

 

Po przedyskutowaniu odpowiedzi rozdaj schemat nr 2 ilustrujący skład oraz zasady działania sejmu walnego.

Poproś by uczniowie porównali schemat nr 1 i nr 2.

Następnie zapytaj, czym różnią się dwa przedstawione schematycznie, sposoby sprawowania rządów

w państwie.

 

TRZY STANY SEJMUJ¥CE - schemat nr 2

 

król                        -zwoływał sejm co dwa lata na 6 tygodni





                                                                                         -zgłaszał projekty ustaw

                                                                            -był najwyższym sędzią 

                                     -bez jego zgody ustawy nie miały mocy praw

                                 -zasada jedności

                                 -zasada jednomyślności

 

 

izba poselska --------------------------------------------- izba senatorska

-przedstawiciele sejmików ziemskich                                      -przewodniczył prymas

-przysięgano na instrukcje                                                      -zasiadano w niej dożywotnio

-sejmiki ziemskie wybierały od 1 do 6 posłów                          (biskupi,kasztelanowie,wojewodowie,ministrowie)

przedstawicieli na sejm walny

 

 

5.Po omówieniu powiedz,że ustrój,który ukształtował się w Polsce przełomu XV i XVIwieku nazywamy                                 demokracją szlachecką oraz, że pierwszy sejm walny zwołał król Jan Olbracht w 1493 roku.

Historycy przyjmują, że od roku 1505 rozpoczyna się istnienie nowożytnego państwa polskiego, ponieważ sejm stał się  organem uchwałodawczym.

 

6.Przeczytajcie na głos fragment Konstytucji  „ Nihil novi.”

„Ogólne prawa i ustawy nie jednostek,lecz całego narodu dotyczą, przeto na przyszłość nic nowego nie ma być postanowionym przez nas (tj.króla) i naszych następców bez wspólnego senatorów i posłów ziemskich przyzwolenia.”

 

 

 

 

 

Zadaj pytania:

* Jakim rodzajem demokracji była demokracja szlachecka.?(pośrednia czy bezpośrednia)

* Do jakiej grupy społecznej Konstytucja  „Nihil novi” zawężała pojęcie narodu?

* Czy w Polsce XVI - wiecznej wykształcił się podział władzy państwowej?                                                  

    Odpowiadając na ostatnie pytanie, uczniowie powinni wykorzystać wiadomości zdobyte na  lekcjach

     wiedzy o społeczeństwie, dotyczące zagadnienia trójpodziału władzy.

                      

 

ZAKOŃCZENIE  (10min.)

7. Jako podsumowanie lekcji sprządŹ tabelkę, w której uczniowie wypiszą podobieństwa i różnice pomiędzy demokracją szlachecką a wspólczesną. Omów każdy z podanych przykładów. Odwołaj się do wiedomości zdobytych przez uczniów na lekcjach wiedzy o społeczeństwie.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

   demokracja szkachecka                                                                              demokracja współczesna

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- tylko szlachta ma prawa wyborcze                                        -wszyscy obywatele posiadają prawa wyborcze

- obowiązywała zasada jednomyślności                                   - decyduje większość

-posłowie przysięgają na instrukcje                                          -posłowie reprezentują okręgi wyborcze i partie       -posłowie reprezentują województwa,ziemie                            polityczne

- od 1505r.trójpodział władzy w państwie                               - trójpodział władzy w państwie

  ale jest on ograniczony ponieważ król w dalszym

  ciągu jest najwyższym sędzią

-demokracja pośrednia                                                           -demokracja pośrednia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZAD. DOM.

Rozwiążę krzyżówkę oraz wykonam pisemnie ćwiczenie ze strony 107 (podręcznik T. Małkowski,

J. Rześniowiecki, kl. II gimnazjum, cz. I).

 

POJĘCIA

demokracja, demokracja szlachecka, sejm walny, sejmiki ziemskie, instrukcje poselskie, zasada jednomyślności

trójpodział władzy, demokracja pośrednia, demokracja bezpośrednia.

 

BIBLIOGRAFIA

1.A.Antoszewski, R.Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 1998, s.59-65,366-367.

2.Encyklopedia szkolna. Historia, Warszawa 1993, s.480, 623-625.

2.T.Małkowski, J.Rześniowiecki, Historia II podręcznik do gimnazjum, Gdańsk 1999, s. 9, 23, 26, 29, 100-107.

3.A. Pacewicz, T.Merta, Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej, Warszawa 1999, s.120, 164.

4. M.Tymowski, J .Kieniewicz, J.Holzer, Historia Polski, Warszawa 1991, s. 78-97, 111-113.

5.M.Sobańska-Bondaruk, S.B.Lenard, Wiek XVI-XVIII w Źródłach,  s. 95,Warszawa 1998.

 

Scenariusz opracowany przez nauczycielkę historii i edukacji obywatelskiej  Joannę Jabczyńską, Gimnazjum nr 25 we Wrocławiu

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin