Scenariusz lekcji z historii - temat: Księstwo Warszawskie - geneza, terytorium, ustrój polityczny i społeczny - mgr Anna Lipka
Scenariusz lekcji z historii
Temat: Księstwo Warszawskie-geneza, terytorium, ustrój polityczny i społeczny.Czas trwania: 1 godzina, klasa II-zakres rozszerzonyCel główny:
· zapoznanie z okolicznościami powstania, kształtem terytorialnym, zasadami ustrojowymi Księstwa Warszawskiego.
Cele operacyjne: uczeń umie, potrafi:
· scharakteryzować okoliczności powstania Księstwa Warszawskiego
· omówić postanowienia pokoju w Tylży,
· wskazać na mapie terytorium Księstwa Warszawskiego,
· omówić główne zasady ustrojowe powstałego państwa na podstawie fragmentów Konstytucji Księstwa Warszawskiego, wskazać te, które były kontynuacją tradycji polskiego parlamentaryzmu oraz te, które były typowe dla Francji,
· scharakteryzować postanowienia dekretu grudniowego i wyjaśnić, jakie było jego znaczenie dla szlachty i chłopów,
· wyjaśnić, jaką rolę odgrywało Księstwo Warszawskie w systemie napoleońskim,
· odpowiedzieć na pytanie, czy Księstwo Warszawskie było państwem własnym, czy obcym?
Cel wychowania:
· uświadomienie, że walka o niepodległość Polski była jednym z głównych dążeń Polaków po 1795 roku.
Metody pracy:
· rozmowa nauczająca z elementami wykładu,
· praca pod kierunkiem nauczyciela z tekstem źródłowym,
· praca z mapą, atlasem historycznym,
· prezentacja foliogramów.
Środki dydaktyczne:
· teksty źródłowe: fragmenty Konstytucji Księstwa Warszawskiego w "Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów."
· mapa: Europa w latach 1789-1815,
· atlasy historyczne,
· foliogramy, ukazujące terytorium Polski za pierwszych Piastów, Kazimierza Wielkiego, Władysława IV, w okresie rozbiorów, terytorium Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego,
· epidiaskop.
Tok lekcji:
1. Część wstępna:- czynności organizacyjne,- nauczyciel podaje temat lekcji, omawia cele i przebieg zajęć,- wprowadzenie do tematu: nauczyciel zadaje uczniom następujące polecenia:a) Omówcie przebieg walk Francji z IV koalicją .b) Scharakteryzujcie postanowienia pokoju kończącego wojnę Francji z IV koalicją.- uczniowie, posługując się mapą, udzielają odpowiedzi.2. Część właściwa:- nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów, omawia okoliczności powstania Księstwa Warszawskiego oraz przebieg wojny 1809 roku (wypowiedzi ilustrowane są mapą),- na podstawie mapy i mapek w atlasie uczniowie charakteryzują terytorium Księstwa Warszawskiego w chwili powstania państewka oraz po pokoju w Schönbrunn, - nauczyciel prezentuje foliogramy, uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują zmieniające się na przestrzeni dziejów terytorium państwa polskiego,- nauczyciel omawia drogę powstania Konstytucji Księstwa Warszawskiego,- uczniowie otrzymują teksty źródłowe i załączone do nich pytania, charakteryzują ustrój Księstwa Warszawskiego. Pytania:
· W Konstytucji została zawarta zasada trójpodziału władzy. Wyjaśnij do kogo należała władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza ?
· Kto zasiadał w senacie i izbie poselskiej?
· Jakie grupy społeczne miały przewagę w Sejmie ?
· Wskaż zapisy gwarantujące polski charakter Księstwa Warszawskiego.
· Które artykuły Konstytucji świadczą o ustrojowej tradycji Polski przedrozbiorowej? Uzasadnij odpowiedź.
· Które artykuły Konstytucji świadczą o wpływie konstytucji francuskiej? Uzasadnij odpowiedź.
- nauczyciel omawia postanowienia dekretu grudniowego, uczniowie oceniają jego znaczenie dla chłopów i szlachty.3. Część podsumowująca:- nauczyciel zadaje pytanie: Czy Księstwo Warszawskie było państwem własnym czy obcym? Uczniowie udzielają odpowiedzi, które w formie wniosków są zapisywane na tablicy, - nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę uczniów.4. Praca domowa: Czy słusznie, Twoim zdaniem, postąpili Polacy wiążąc nadzieje na niepodległość z Napoleonem? Uzasadnij swoją opinię przygotowując listę argumentów broniących obranego przez Ciebie stanowiska.
Opracowała: mgr Anna Lipka
silent_cichy