Republika Finlandii.doc

(34 KB) Pobierz
REPUBLIKA FINLANDII

REPUBLIKA  FINLANDII

 

I. Konstytucja Finlandii.

1.       Akt o Formie Rządu z 1919r mieści się w modelu wąsko pojętej konstytucji państwa, ograniczonej do unormowania struktury organów i instytucji państwowych, oraz podstawowych elementów statusu obywateli.

2.       Akt o Formie Rządu składa się z kilkunastu sekcji:

a/  sekcja  pierwsza  obejmuje  postanowienia  ogólne,  określające  cechy państwowości fińskiej oraz konstytucyjne zasady Republiki Finlandii,

b/  sekcja druga określa podstawowe prawa obywateli oraz zasady ich ochrony prawnej,

c/  sekcja trzecia reguluje zasady działalności legislacyjnej państwa,

d/  dalsze sekcje normują funkcjonowanie zasadniczych organów i instytucji państwa.

3.       Charakterystyczną cechą fińskiej regulacji konstytucyjnej jest pozostawienie kwestii uprawnień i funkcjonowania parlamentu poza zasięgiem Aktu o Formie Rządu i uregulowanie jej w osobnym Akcie o Parlamencie z 1928r.

II. Rząd Finlandii (Rada państwa).

1.       Skład rządu.

a/  premier (minister państwa),

b/  ministrowie

2.       Kompetencje.

a/  kierowanie polityką państwa,

b/  sprawowanie władzy wykonawczej

3.       Odpowiedzialność.

a/  rząd uzależniony jest politycznie od układu sił w parlamencie, a w konstytucji widnieje zapis, że „ministrowie powinni cieszyć się zaufaniem Eduskunty”,

b/  przejmuje odpowiedzialność za decyzje podjęte przez prezydenta, z chwilą wdrożenia ich w życie,

c/  członkowie rządu odpowiadają przed parlamentem za ich akty prawne,

d/  kierowanie  do  parlamentu  tzw. komunikatów rządowych, oraz informacji o inicjatywach (zamierzeniach) rządu,

III. Parlament Finlandii.

1.       Skład parlamentu

a/  składa się z jednoizbowej Eduskunt

b/  w pierwszym dniu sesji wybierany jest przewodniczący oraz dwóch wice przewodniczących,

c/  oprócz  komisji stałych istnieje także tzw. Wielka Komisja Eduskunty składającej się z 45 deputo-wanych, która koncentruje się na zbiorczym opiniowaniu projektów aktów prawnych, przedłożo-nych Eduskuncie do uchwalenia

2.       Kompetencje.

a/  stanowienie ustaw zwykłych,

b/  nakładanie na obywateli obowiązków podatkowych oraz innych obciążeń na rzecz państwa,

c/  decydowanie o profilu politycznym, składzie i trwałości rządu

IV. Prezydent Finlandii.

1.       Uprawnienia.

a/  prawo inicjatywy ustawodawczej,

b/  prawo promulgacji lub veta wobec ustaw uchwalonych przez parlament,

c/  prawo do wydawania dekretów (konkretyzujących ustawy i służących ich wykonaniu, oraz w zak-resie zastrzeżonym dla unormowania trybu administracyjnego),

d/  reprezentuje państwo na zewnątrz,

e/  kierowanie polityką zagraniczną państwa,

f/   prawo do nominowania urzędników administracji państwowej oraz wojskowych i kościelnych,

g/  prawo do powoływania premiera i pozostałych członków rządu (utworzony w ten sposób rząd mu-si jednak uzyskać poparcie większości parlamentarnej),

h/  zwoływanie Eduskunty na sesje nadzwyczajne,

i/   otwieranie sesji parlamentu i ogłaszanie zakończenia jego kadencji,

j/   prawo do rozwiązania parlamentu  przed  upływem  kadencji  (po konsultacji z przewodniczącymi parlamentu i grupami parlamentarnymi) – procedura ta może zostać uruchomiona tylko w przy-padku umotywowanej inicjatywy premiera rządu,

g/  przewodniczenie specjalnym posiedzeniom rządu tzw. posiedzeniom prezydenckim (cecha charak-terystyczna!!!),

h/  cztery zasadnicze role ustrojowe:

-          rola czynnika określającego politykę egzekutywy,

-          wpływ na kreowanie konsensusu politycznego w warunkach wielopartyjności (aktywne uczestnictwo w tworzeniu rządu itd.),

-          rola swoistego lidera opinii publicznej,

-          symbolizowanie ciągłości historycznej, integralności i niepodległości państwa.

2.       Wybory prezydenckie

a/  wybory są powszechne,

b/  jeżeli w pierwszej rundzie żaden z kandydatów nie uzyska 50% ważnych głosów, przeprowadzana jest druga runda do której przechodzi dwóch kandydatów z największą ilością głosów,

b/  kadencja prezydenta Finlandii wynosi 6 lat, (maksymalnie dwie kadencje),

3.       Odpowiedzialność.

a/  nie odpowiada politycznie przez parlamentem,

b/  nie jest ograniczony typową kontrasygnatą członków rządu,

c/  nie odpowiada całkowicie za prowadzona politykę zagraniczną,

V. System wyborczy.

1.       Czynne prawo wyborcze przysługuje obywatelom Finlandii, którzy ukończyli 18 lat w roku poprze-dzającym wybory.

2.       Wybory parlamentarne przeprowadzane są w 14 okręgach wyborczych, dostosowanych do granic jed-nostek podziału terytorialnego.

3.       Zasadnicza część okręgów jest wielo mandatowa, jedynie autonomiczna prowincja Aland (Wyspy At-landzkie) ma status okręgu jedno mandatowego.

4.       O mandaty ubiegają się partie (koalicje wyborcze), a oryginalną cechą jest to, iż poszczególne listy za-wierają jedna preferowaną kandydaturę.

VI. System praw i wolności obywatelskich.

1.       Prawa i wolności.

a/  prawo do pracy (nie występujące w innych konstytucjach skandynawskich),

b/  prawo do życia,

c/  prawo do honoru,

d/  prawo do wolności osobistej i własności,

2.       Prawa publiczne.

a/  wolność wyznawania i praktykowania wybranej religii oraz wolność zmiany wspólnoty religijnej,

b/  wolność słowa i druku oraz udziału w zgromadzeniach i stowarzyszeniach służących urzeczywis-tnianiu wolności słowa na zasadach określonych w drodze ustawy,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin