Oto opis jak wydłubać (wymienić) nagrzewnicę z BBM.
Zaczynamy od wyjęcia schowka, na żółto zaznaczone są wkręty.
Ostrożnie wysuwamy schowek.
Po wyjęciu:
Dla ułatwienia można wykręcić osłony boczne (przedłużające tunel).
Jedna śruba i dwa klipsy (po każdej stronie, od kierowcy i pasażera).
Klips wystarczy wcisnąć po środq. Następnie go wyjąć. Tylko nie kombinować bo się połamie.
Widok po wyjęciu osłony:
Teraz odkręcić trzeba dwa wkręty żeby dobrać się do nagrzewnicy.
UWAGA!!!
Kiedy czarna osłona jest już poluzowana nie trzeba jej wyciągać, bo można łatwo uszkodzić i szkoda na to czasu. Jeżeli chcesz ją wyciągnąć musisz odłączyć aluminiowe rurki od nagrzewnicy, inaczej się nie da!!!
Teraz potrzebny jest klucz 10’ najlepiej nasadkowy z grzechotką. Po odkręceniu trzech nakrętek można delikatnie wysunąć dwie alu rurki.
UWAGA! Trzeba zabezpieczyć chodnik i okolice chłonnymi szmatami.
Przyda się gumowy dywanik, wystarczy że będzie leżał na swoim miejscu (pod nogami pasażera) a w okolicach rozłożyć szmaty.
Podczas wyjmowania rurek siknie płynem (na oko 0.5L) i będzie spływać na dywanik.
Teraz trochę gimnastyki przy wyciąganiu, trzeba nagiąć i poruszać różnymi rzeczami.
Tak wygląda stara zepsuta nagrzewnica:
A to są ślady wycieku płynu Paraflu:
Montaż nowej nagrzewnicy.
Tak wygląda nowy sprzęt, szkoda że dali tylko jedną śrubę dwie wziąłem ze starej. Uszczelek też nie dają musiałem qpić nowe, starych nie da się użyć – próbowałem, przeciekają.
Procedura montażu jest podobna, trzeba ją wsunąć...
Jeżeli ktoś wyją czarną osłonę:
to teraz jest odpowiedni moment żeby ją włożyć, po przymocowaniu do nagrzewnicy alu rurek nie da się tego zrobić. Rurki mają specjalne wypustki a czarna osłona wcięcia. Jest to dobrze spasowane i nie ma luzów.
Po włożeniu czarnej osłony może być tak że alu rurki nie chcą wejść w nagrzewnicę, oznacza to że osłona jest źle włożona. Można się trochę przy tym namęczyć zanim wskoczy na swoje miejsce – wypustki w alu rurkach muszą znaleźć się w tych wcięciach, na rys powyżej !!!
Następnie trzeba pamiętać o prawidłowym ustawieniu chwytaka:
(będą widoczne ślady po starych śrubach)
UWAGA!
Przed wciśnięciem rurek nowe uszczelki warto posmarować jakimś smarem żeby łatwo się ułożyły.
Widok dokręconych rurek i nagrzewnicy: (warto sprawdzić czy nie przecieka na uszczelkach. Wytrzeć papierem do sucha i odpalić silnik, po 5 min. sprawdzić najlepiej papierowym ręcznikiem.)
Teraz można wszystkie plastiki składać do kupy.
Tylko trzeba uważać na klipsy, bez odpowiedniej kolejności wciskania szybko się połamią.
Należy ustawić wewnętrzny bolec:
Następnie z wyczuciem wsunąć w otwór:
i wcisnąć palcem aż kliknie:
oto efekt końcowy, czyli wszystko po staremu:
Potrzebne rzeczy:
- ubranie robocze
- klucz z nasadką nr.10
- ampul nr.5
- śrubokręt gwiazdka duży i mały z krótką rączką też się przyda.
- dwie stare podkoszulki - na szmaty
- trochę papieru toaletowego lub ręczniki papierowe
- worek na śmieci 35L lub inna folia
- nowa nagrzewnica
- kilka piwek
- cały dzień wolny
Poniesione koszty to:
- nagrzewnica Magneti Marelli - 150zł
- uszczelki nowe - 8zł (2szt)
nowe klipsy 4szt - 16zł (bo stare połamałem)
Nie jest to takie trudne a można sporo $$$ oszczędzić i przeznaczyć na coś ładniejszego.
Za naprawę tego w ASO zapłacił bym 520zł. (380 nagrzewnica chyba Valeo, a reszta to robocizna). Czyli zaoszczędziłem 350zł!!!
Bombello