DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ.doc

(37 KB) Pobierz

DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ

 

©     Diagnoza – gr. diagnosis – oznacza rozpoznanie, ściślej rozróżnienie. Wyróżnia się jej dwa składniki:

o       zebranie potrzebnych danych

o       ich krytyczne rozróżnienie

©     Diagnoza - wg Radlińskiej (pisała pod pseudonimem Orsza) – rozpoznawanie w poszczególnych przypadkach przyczyn badanego stanu, ocena jego objawów.

©     Przeprowadzając diagnozę szukamy odpowiedzi na pytanie jak jest, gdzie leży problem?

©     Diagnoza w pedagogice społecznej to opis wyników badanej rzeczywistości (dokonywany na podstawie zebranych i ocenionych danych, różnych źródeł) przy czym rozwinięte rozpoznanie obejmuje:

o       opis poszczególnego stanu

o       jego genezę

o       przyczyny

diagnoza jest to próba wyjaśnienia, naszkicowania możliwości zmian (prognoza)

 

Rodzaje i typy diagnoz:

·        Diagnoza rozwinięta – zawiera w sobie diagnozy cząstkowe:

o       Aspekt identyfikacyjny (przyporządkowująca)

o       Genetyczny

o       Celowościowy

o       Fazy

o       Rozwojowy, czyli prognostyczny

·        Diagnoza przyporządkowująca

·        Diagnoza genetyczna (przyczynowa)

·        Diagnoza decyzyjna – opis wyników badania wycinka rzeczywistości, zawierający elementy, które są istotne z punktu widzenia działania praktycznego. Tym różni się od poznawczej, że zawiera ocenę końcową i prognozę

 

©     W zorganizowanej działalności wychowawczej, edukacyjnej, opiekuńczej etc., diagnoza może mieć zastosowanie w trzech zakresach:

o       Bezpośrednio w procesie wychowania

o       W poradnictwie, doradztwie i ekspertyzach

o       W działalności organizatorskiej, czyli kierowaniu zasobami ludzkimi

 

©     Diagnoza w pedagogice społecznej obejmuje środowisko materialne, wzory osobowe, organizację życia

 

©     Metodologia prognozy:

   Czynniki

o       Bezpośrednie

o       pośrednie

   Wskaźniki – wskazują czy poprawa nastąpiła

 

 

©     Etyka diagnozy

   Moralna odpowiedzialność za poprawny wynik badań, za jego użytkowanie w praktyce, za skutki praktycznego postępowania opartego na diagnozie

   Trzeba bronić się przed przedmiotowym traktowaniem osoby badanej

   Trzeba zdawać sobie sprawę z konsekwencji zależności interpersonalnych (np. opiekun – pacjent)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin