finanse publiczne 2.doc

(90 KB) Pobierz
Budżet jednostki samoerządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budzetowej na rok budżetowy

Środki publiczne:dochody publiczne;środki pochodące z źródeł zagrań.nie podlegajace zwrotowi;przychody jedn.org.i osób prawnych ;przychody budżetu państw. i gmin pochodzące z sprzedaży pap.wartościowych , z prywatyzacji majatku państw.,ze spłat pożyczek udzielonych ze środków publ., z otrzymanych pożyczek. Dochody publ. :daniny publ. ,opłaty, dochody z mienia,dochody ze sprzedaży rzeczy i praw,spadki,zapisy,darwizny.Rozchody publiczne: spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów,wykup pap.wart.,udzielone pożyczki.Dług publ.-nominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów publ. ustalone po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora. Przez wartość nominalną zobowiązania rozumiemy: wart. nom. wyemitowanych pap.wartość.; wart.nom. zaciągniętej pożyczki , kredytu lub innego zobowiązania . Obejmuje zobowiązania z tytułu:wyemitowanych pap.wart. opiewających na wierzytelności pieniężne;zaciągniętych kredytów i pożyczek;przyjętych depozytów;wymagalnych zobowiązań .Dług nie może przekroczyć 3/5 wartości rocznego PKB. Jedn. sam. teryt. mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować pap. wart. na: pokrycie deficyty budż., finans. wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach. W/w podlegają spłacie lub wykupowi w tym samym roku, w którym zostały zaciągnięte lub wyemitowane. Skarbowe pap.wart. jest pap.wart.w którym Skarb Państwa stwierdza że jest dłużnikiem właściciela takiego pap.i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia, które może mieć char. pieniężny lub niepieniężny. Skarbowe pap.wart. pieniężne emituje wyłącznie Minister.fin.-niepieniężne Minister Skarbu P. w porozumieniu z Min. Finans. Skarbowe pap.wart. emitowane mogą być jako pap.o pierwotnym terminie wykupu: krótsze niż rok (krótkoterminowe), nie krótsze niż rok . List emisyjny zawiera:datę,podstawę prawną,wartość nominalną, cenę sprzedaży, stopę procentową i sposób jej obliczania określenie sposobu wypłaty należności głównej i ubocznych, termin wykupu. Bon skarbowy jest krótkoterminowym pap.wart. Bony do 365 dni,duże nominały,sprzedawane hurtowo,sprzedawane z dyskontem (poniżej wartości nominalnej),sprzedawane są na przetargach,rentowność ok.10%.Obligacja skarbowa jest pap.wart. oferowanym do sprzedaży w kraju i za granicą, oprocentowanym w postaci dyskonta lub odsetek. Sprzedawana jest na rynku pierwotnym: z dyskontem; wg wartości nominalnej; powyżej wartości nominalnej. Skarbowy pap. oszczędnościowy jest pap oferowanym do sprzedaży wyłącznie krajowym os.fiz.(rynek pierwotny) Dochody i wydatki klasyfikuje się wg: działów i rozdziałów oraz paragrafów. Jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu a dochody oddają do budżetu. Zakł. budżetowe:odpłatnie wykonują zadania ,pokrywają koszty swojej działalności z własnych przychodów. Zakł. i jednostk. bud. tworzą ,łączą i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centr. i wojewodowie oraz organy stanowiące jedn.sam.teryt. Gosp.pomocnicze:wyodrebniona z jedn.budżetowej pod względem  org.i finans.część jej podst.działalności;pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów; tworzy i likwiduje kierownik jedn. budż. Fundusz celowy-fundusz którego przychody pochodzą z dochodów publ., a wydatki przeznaczone są na realizację wyodrębnionych zadań. Fundusze państwa,gminy,powiatu i województwa. Skarb państwa nie może tworzyć funduszy. Jest 13 funduszy m.in.:Ubezpieczeń społ.,pracy,emerytalno-rentowy,NFOŚiGW, rehabilitacji osób niepełnospraw. Środki pochodzące z źródeł zagr.nie podl.zwrotowi są: przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie; wydatkowane zgodnie z procedurami zawartymi w tej umowie. Budżet państwa jest rocznym planem doch.i wydatk.oraz przych.i rozchod.: organów władzy państw., kontroli i ochrony prawa; sądów i trybunałów; administracji rządowej.Dochody bud.państwa: podatki i opłaty,cła,wpłaty z zysków przedś.państwow., dewidendy, wpłaty z zysku NBP,dochody z najmu i dzierżawy , grzywny , mandaty,spadki,zapisy i darowizny.Czynniki wpływające na wielkość dochodów:wysokość podatków,PKB,prywatyzacja,bieżąca polityka,planowanie dochodów, dochody z NBP,ściągalność i system kontroli Podatki-przymusowe, bezzwrotne. Zwolnieni od podatków skarb państw.,NBP, jednostki budż.,jedn.sam.teryt. Podm. i przedm.- zdarzenie lub rzecz. Rodzaje:majątkowe, akcyza, od przychodów; pośrednie,bezpośrednie Polityka fiskalna:aktywna-państwo bierze wszystko na siebie pasywna-ustalenie dobrej skali podatkowej która działa automatycznie.Skutki społ.-gosp.wprowadzenia podatku:1.przyb stałym popycie podatek przenoszony jest na klientów2.gdy popyt jest elastyczny cenę podatku ponosi producent3.przy zrównoważonym popycie i podaży podatek ponoszony jest solidarnie4.każdy podatek wpływa na koszt pracy5.większy podatek mniej oszczędności Wydatki przeznaczne są na: realizację zadań wykonywanych przez organy władzy państw.,kontroli i ochrony prawa,adm. rządową , sądy i trybunały; subwencje ogólne dla jedn.sam.teryt.;dotacje celowe;dofinans.zadań własnych jedn.sam.teryt.;dotacje na zadania określone w ustawach.Wydatki dzieli się na:bieżące;na obsługę długu Skarbu Państwa;majatkoweDotacje są to wydatki państwa przeznaczone na: finansowanie i dofinansowanie;dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług;pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budż. Wydatki na programy wieloletnie- inwestycja przekraczjąca 100mln.Ustawa budżetowa ustala: dochody; wydatki; deficyt oraz źródła jego pokrycia;limity zatrudnienia osób w państw.jed.budż.; przychody i rozchody;wykaz progr.i inwestycji wieloletnich;dotacje celowe. Wykonanie budżetu podlega kontroli Sejmu i NIK. Rachunki budżetu państwa: centralny rachunek bieżący budżetu państwa;bieżące;pomocnicze ;rachunki państw.jedn.budż.Deficyt państwa pokryty z:sprzedaży skarbowych pap.wart.;kredytów;pożyczek;prywatyzacji majatku Skarbu Państw.nadwyżki budżetwej .Wpływ deficyty na gospodarkę:pozytyw.-właściwe inwestycje wzrost gosp,większe inwestycje większe dochody;negatyw-inflacja, wzrost stóp proc.,wzrost kosztów długu Rezerwa ogólna do 0,2%, rezerwy celowe do 5% wydatków budżetu.

Budżet  jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów ( są nimi między innymi pieniądze pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych oraz innych operacji finansowych , z prywatyzacji majątku  jednostek samorządu terytorialnego , ze spłat pożyczek  udzielonych ze środków publicznych , z otrzymanych pożyczek i kredytów ) i rozchodów ( są nimi między innymi pieniądze na spłatę otrzymanych pożyczek i kredytów , na wykup papierów wartościowych oraz inne operacje finansowe , udzielone pożyczki ) Dochody:wpływy z podatków: od nieruchomości, rolnego,leśnego,od środków transportu,od działalności gospodarczej osób fizycznych , opłacanego w formie karty podatkowej ,od spadków i darowizn,od posiadania psa ;wpływy z opłat :skarbowej ,eksploatacyjnej , lokalnych ,innych ; udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa ;subwencje ogólne ;dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe gminy ;dotacje celowe z budżetu państwa ;dochody z majątku gminy. Wydatki  na :zadania własne gminy;z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone ustawami;zadania przejęte przez gminy do realizacji w drodze umowy lub porozumienia;zadania realizowane wspólnie z innymi gminami;pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Deficyt budżety gminy może być pokryty  z :sprzedaże papierów wartościowych wyemitowanych przez gminę;kredytów zaciąganych w bankach krajowych ;pożyczek;prywatyzacji majątku gminy; nadwyżki budżetu .

Zamówienia publiczne:zamówienia na roboty bud.,dostawy oraz wykonywanie usług,opłacane ze środków publ.w całości lub w części.Prezes Urzędu powołuje i odwołuje Prezes RM;podlega Prezesowi RM.Zamówienia publiczne udziela się w trybie:przetargu nieograniczonego,ograniczonego,dwustopniowego,negocjacji z zachowaniem konkurencji,zapytania o cenę,zamówienia z wolnej ręki.Przetarg nieogr.powyżej 30 tyś.EURO Z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się:dostawców i wykonawców którzy w ciągu 3 ostatnich lat nie wykonali zamówienia lub wyk. go niestarannie;dostawców i wykonawców którzy zalegają z uiszczeniem podatków i innych opłat;dostawców i wykonawców w odniesieniu do których wszczęto postępowanie upadłościowe;osoby fiz.które prawomocnie zostały skazane za przestępstwo;os.prawne których członkowie zostali skazani.Ogłoszenie przetargu niograniczonego zawiera:nazwę i adres zamawiającego;ilość,liczbę i rodzaj zamawianych dostaw lub usług;pożądany termin realizacji zamówienia;inform. o warunkach wymaganych od dostawców i wykonawców; oświadczenie o stos. preferencji krajowych;miejsce i termin składania i otwierania ofert.Przetarg ograniczony stosujemy gdy : ze względu na char.specyficzny zamówienia istnieje ograniczona liczba dostawców i wykonawców; koszt przeprowadzenia przet. nieogr. byłby wysoki w stosunku do wartości zamówienia; W przetargu dwustopniowym w pierwszym etapie dostawcy i wykonawcy składają oferty wstępne bez podawania ceny, a zamawiający może żądać od dostawców i wykonawców określenia parametrów przedmiotu zamówienia. Drugi etap jest przetargiem, którego zasięg jest ograniczony do wybranych oferentów i może być poprzedzony negocjacjami zamawiającego z oferentami. Stosuje się go gdy: nie można z góry określić szczegółowych cech technicznych i jakościowych zamówienia;z powodu specjalistycznego char.zamówienia konieczne są negocjacje z dostawcami i wykonawcami;przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie badań naukowych;przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie róbót bud.Negocjacje z zachowaniem konkurencji-zam.negocjuje warunki umowy z odpowiednią liczbą dostwców(min. dwóch).Stosuje się gdy zachodzi pilna potrzeba wykonania jakiejś pracy lub przetarg nieogr. nie wyłonił właściwego oferenta. Zapytanie o cenę-gdy przedmiot zamówienia dotyczy rzeczy o ogólnie znanych parametrach jakościowych. Zamówienie z wolnej ręki gdy jest tylko jeden wykonawca lub dostawca .

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin