Poj®cia ogólne i historia ½ródeê.doc

(799 KB) Pobierz
Pojęcia ogólne i historia źródeł

 

Pojęcia ogólne i historia źródeł

 

1.      Rzymskie pojęcie prawa i sprawiedliwości.

Ius – prawo

Publius Juventius Celsus (II w.p.n.e.) sparafrazowane przez Ulpiana – ius est ars boni et aequi

ars – jako sztuka stosowania tego co dobre i słuszne – boni et aequi

Zasady prawa praecepta iuris – honeste vivere (uczciwie żyć) alterum non laedere (drugiemu nie wyrządzać szkody) suum cuique tribuere

Iustitia – sprawiedliwość.

Ulpian : Constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuendi – stała i niezmienna wola przyznawania każdemu należnego mu uprawnienia.

Oddzielenie tego co:

Słuszne – aequum i niesłuszne – initium

Dozwolone – licitum i niedozwolone illicitum.

Z zachowaniem jednak zasady, że nie wszystko co dozwolone jest uczciwe (Non omne quod licet honestum est). + zasada Summum ius, summa iniuria.

 

 

2.      Ius est ars boni et aequi.(patrz wyżej).

 

3.      Prawo publiczne i prawo prywatne.

 

Titus Liwiusz pisał o Ustawie XII Tablic, jako o źródle wszelkiego prawa prywatnego i publicznego (fons omnis publici privatique iuris).

Cyceron dzielił na prawo publiczne – prawodawstwo, uchwal senatu i traktatów państwowych, a prywatnego – testamenty, umowy i kontrakty.

Ulpian III w.p.n.e. Publicum ius est quod ad statum rei Romanae spectat privatum, quod ad singulorum utilitatem: sunt enim quaedam publice utilia, qauedam privatim. Jest to podział wg kryterium utilitas – korzyści publicznej lub prywatnej.

 

4.      Systematyka rzymskiego prawa prywatnego.

 

Systematyka wg instytucji  (pierwsze w U. XII T. i edyktach pretorskich).

Instytutiones – Gaius  II w.n.e. – Podział personae (prawo osobowe i rodzinne) res (prawo rzeczowe, spadkowe i zobowiązania) actiones (postępowanie sądowe). – (Omne ius, quo utimur, vel ad personas pertinet vel ad res vel ad actiones ), oraz w instytucjach justyniańskich (533r.n.e.)

Systematyka pandektowa XVIII/XIX w. Recepcja prawa rzymskiego przez niemieckich pandektystów – podział prawa na część ogólną prawa cywilnego (podmioty prawa i czynności prawne (dawne prawo osobowe) oraz rzeczy jako przedmioty prawa.; prawo rodzinne; prawo rzeczowe (bez pojęcia i rodzajów rzeczy); zobowiązania; prawo spadkowe.

 

5.      Personae – res – actiones. (patrz wyżej+ pyt.13)

 

6.      Ius civile – ius gentium – ius honorarium.

 

Gaius – prawo cywilne to to, które naród sam wykształcił na swoje potrzeby ; natomiast ius gentium to prawo wspólne dla wszystkich.

Ius civile – wytworzone przez obywateli rzymskich na „własny” użytek powstałe na skutek działalności jurysprudencji kapłanów i prawników rzymskich, a obowiązujące z woli narodu.

Prawo Kwirytów – ius Quiritium.

Ius gentium -  instytucje prawne powszechnie znane i stosowane wśród ludów basenu Morza Śródziemnego, regulujące gł. stosunki obrotu majątkowego (kupno sprzedaż, spółki, najem, niewolnictwo). Prawo nieformalne – wynikające z naturalnego porządku, oparte na poczuciu słuszności, splatające się z normami prawa cywilnego (pokrewieństwo w linii prostej jako przeszkoda małżeńska, zawłaszczenie- occupatio – jako forma nabycia własności.

Przeciwieństwo prawa cywilnego rzymskiego – dostępnego jedynie rzymianom – ius strictum. U jego podłoża leży IUS NATURALE  (naturalis ratio) – wynikające  z nakazów moralności i słuszności, niezmienne i obowiązujące wszystkich ludzi. - Cicero.

...quod natura omnia animalia docuit – prawo właściwe wszystkim stworzeniom żyjącym –Ulpianus.

Hierarchia prawa: {ius naturale[ius gentium(ius civile)]}

Ius honorarium – prawo pretorskie- powstałe z edyktów pretorskich, edylów, namiestników prowincji (działalności magistratur). Pretor – urzędnik organizujący  proces, udzielał (lub nie) ochrony procesowej roszczeniom osób prywatnych, nawet tym nie uregulowanym jeszcze w prawie cywilnym (na zasadach słuszności). Co roku wydawał on zbiór skarg procesowych zwane edyktem pretorskim. Marcianus III w.n.e.  określił edykty żywym głosem prawa cywilnego viva vox iuris civile.  Wykształca się w ten sposób DUALIZMA PRAWA – ius civile i ius honorarium. Stosunek ten określano jako adiuvandi vel supplendi vel corrigendi iuris civilis gratia – Papinianus –wspomaganie (adiuvandi), uzupełnianiu (supplere) bądź korygowaniu (corrigere) przez praktykę sądową. Prawo pretorskie wprowadzało także zasady ius gentium.

Unifikacja prawa następowała wskutek działalności jurysprudencji , a później dzięki ustawodawstwu cesarzy za dominatu oraz przez upraszczanie prawa (wulgaryzacji prawa rzymskiego) – kodyfikacja justyniańska – później uzupełniana nowelami.

 

7.      Okresy historycznego rozwoju państwa i prawa rzymskiego.

 

Okres rządów królewskich – 753 r. p.n.e.- 509r. p.n.e. – włada króla – rex senat (rada starszych, organ doradczy), a także zgromadzenia ludowe comitia curiata (rody i kurie).

Okres republiki 509 r p.n.e. – 27 r. p.n.e. dwóch konsulów, urzędnicy magistraturalni, senat (najważniejsze sprawy państwowe) + ustawodawstwo i wybór magistratur – zgromadzenia ludowe (komicja) - kurialne i comitia centuriata (wojskowe i cenz. majątkowy) i comitia  tributa - (okręgi terytorialne) .

Okres pryncypatu 27 r. p.n.e. – 284 r.n.e. połączenie w ręku princepsa najważniejszych funkcji państwowych (przewodził senatowi) zgromadzenia ludowe funkcjonowały do końca I w.n.e., pojawiły się nowe urzędy cesarskie – obok magistratur.

Okres dominatu 284 r.n.e. – 476 r.n.e.(395r.n.e. podział Cesarstwa) absolutna władza cesarska, urzędy cesarskie scentralizowane i zbiurokratyzowane.

Periodyzacja rzymskiego prawa prywatnego:

        prawo archaiczne – do poł. III w.p.n.e. (słabo rozwinięte ale skodyfikowane Ustawa XII Tablic 451-450r.p.n.e.)

        rozwój i prawo przedklasyczne poł. III w.p.n.e. do końca republiki – rozwój obok ius civile i ius gentium prawa pretorskiego – ius honorarium.

        prawo klasyczne od pocz. Pryncypatu do 235r.n.e. (koniec panowania dynastii Sewerów) rozwój ius civile dzięki jurysprudencji prawników rzymskich – jurysprudencja klasyczna (szczyt świetności).

        schyłkowy (prawo poklasyczne) i prawo justyniańskie – 235 r.n.e. – 565r (śmierć cesarza Justyniana) – kryzys w III w.n.e. upadek kultury, gł. Źródłem prawa były ustawy cesarskie dominatu, nastąpiła wulgaryzacja prawa klasycznego. Prawo rzymskie znalazło wtedy zastosowania w Leges Romanae Barbarorum. W cesarstwie wschodnim dzięki szkołom w Barycie i Konstantynopolu odrodziło się zainteresowanie prawem klasycznym, pozwoliło to Justynianowi na skodyfikowanie prawa (528-534r.n.e.), uzupełnianego później w Nowelach, a zwane prawem justyniańskim. (zniszczył on jednak większość źródeł prawa klasycznego!!!)

 

8.      Źródła tworzenia prawa rzymskiego.

 

Źródła poznania prawa (fontes iuris cognescendi) – bezpośrednie i pośrednie:

        źródła jurydyczne (teksty: Instytucje Gaiusa, kodyfikacja edyktu pretorskiego, kodyfikacje justyniańskie i inne)

        źródła literackie (Cicero, Liwiusz, Tacyt, Swetoniusz, Kwintylian, Wergiliusz, Horacy)

        źródła epigraficzne – inskrypcje na materiale trwałym (kamień, metal)

        źródła papirologiczne (papirusy)

        wykopaliska archeologiczne

Źródła tworzenia prawa rzymskiego (fontes iuris oriundi) – organy i wydawane przez nie akty prawne:

        prawo zwyczajowe

        ustawy (leges rogatae) – zgromadzeń ludowych

        uchwały senatu senatus consulta (z czasem uzyskały moc ustawy)

        konstytucje cesarskie za pryncypatu (constitutiones) – dekrety, edykty, reskrypty, mandaty.

        edykty magistratur (pretora, edylów, namiestników prowincji)

        opinie uczonych (responda  na zapytania prawne)- jurysprudencja.

        ustawy (leges) cesarskie (dominat) i ich zbiory – kodeksy

        kodyfikacja justyniańska i Novellae leges

 

 

9.      Ustawa XII Tablic.

 

Lex duodecim tabularum – owoc dążeń do równouprawnienia plebejuszy z patrycjuszami.
Pierwsza (nieudana) próba w 462r.p.n.e. trybuna Terentiliusa Arsa ukrócenia samowoli patrycjuszów gł. konsulów, przez utworzenie komisji 5 mężów.

451r.p.n.e. powołano 10 mężów decemviri legibus scribundis (samych patrycjuszy), sprawując najwyższą władzę w państwie spisali na 10 tablicach prawa dla patrycjuszy jak i plebejuszy; następni decemwirowie (także plebejusze) dodali jeszcze dwie tablice, co zebrawszy ogłoszono do publicznej wiadomości. U.XII T. zniszczona podczas najazdu Gallów, później prawd. zrekonstruowano.

Cicero (I w.p.n.e.) opisując odczucia Rzymian pisał o niej jako o źródle wszelkiego prawa publicznego i prywatnego – fons omnis publici privatiqe iuris.

U XII T. – (nie ma pełnej wersji) – zbiór krótkich reguł z zakresu prawa karnego, prywatnego (rodzinne, spadkowe, ochrona własności, przepisy o mancypacji i nexum), postępowanie sądowe, prawo adm. nieliczne sakralne.

Prawo surowe i formalistyczne, obowiązuje tylko obywateli rzymskich Quirites.

Ustawa XII Tablic nigdy nie została formalnie zniesiona.

 

10.  Magistratury rzymskie.

W czasach republiki – urzędy oraz sprawujący je urzędnicy (magistraturalni). Dzieliły się na:

wyższe – konsulowie, pretorzy, cenzorzy;

niższe – kwestorzy, edylowie, oraz urzędnicy pomocniczy.

Dodatkowo istniał podział na urzędy kurulne od specjalnego krzesła – (sella curuli) – konsulowie, pretorzy, edylowie kurulni.

Mogli być powoływani także urzędnicy nadzwyczajni: dyktator, interrex, trybuni wojskowi z władzą konsularną)

Urzędnicy wyżsi wyposażeni byli we władzę wyższą – IMPERIUM (prawo zwoływania senatu, zgromadzeń ludowych, uprawnienia wojskowe, jurysdykcyjne; a także możność uchylania decyzji niższych magistratur; tzw. POTESTAS – władza niższych magistratur w zakresie wydawania edyktów – rozporządzeń, nakładania kar adm., a także prawo karcenia ius coercendi.

Magistratury zwyczajne wybierane na zgromadzeniach ludowych na 1 rok – sprawowane kolegialnie – dwie osoby – bezpłatne; zasada cursus honorum – kolejność obejmowania urzędu od niższego do wyższego oraz wiek prawa „biernego”.

      Konsulowie – powoływani od pocz. Republiki – najwyższa władza – imperium maius (administracyjne, wojskowa i po części sądownicza (sprawy cywilne przekazali pretorom, z zachowaniem jurysdykcji niespornej), sprawy karne – najwyższe i nadzwyczajne. Po końcu kadencji często obejmowali urzędy prowincjonalne- prokonsulów.

      Pretor – urz. powołany w 367r.p.n.e. – pretor miejski pretor urbanus, 242r.p.n.e. pretor dla cudzoziemców praetor preregrinus. Wł. sądownicza – cywilna + wydawanie edyktów w tym zakresie (początek rocznej kadencji – edictium perpetuum, + edictium tralaticium – e. poprzednich pretorów i własne)- wykształcił się system prawa pretorskiego; bonorum possesio – kognatyczne dziedziczenie; przewodniczyli też trybunałom karnym; przez interdykty i dekrety zakazywał lub nakazywał jakieś działanie. II w.p.n.e. uznano postępowanie formułkowe – dało to pretorowi kolejne narzędzia oddziaływania na prawo, regulując nowe stosunki życiowe. Wykształciło to dualizm prawa cywilnego;  wnikanie ius gentium do prawa cywilnego –prawo dla peregrynów.
Liczba - 8 za czasów Sulli, za Cezara – zwiększono do 16. Po kadencji mogli objąć władzę w prowincji jako propretorzy.

      Cenzorzy - 443 r.p.n.e. dla przeprowadzania spisów obywateli (lustrum), od lex Lovinia pocz IV w.p.n.e. wybierani spośród  senatorów do kontroli obyczajności politycznej i publicznej regimen marum karą były tzw. noty cenzorskie pozbawiające czci obywatelskiej i zaufania publicznego. Mieli także kompetencje w zakresie majątku państwowego.

      Kwestorzy – w okresie królewskim prowadzili dochodzenia w najcięższych sprawach karnych (morderstwa), później objęli adm. skarbu państw.

      Edylowie – plebejscy aedilies plebis lub kurulni aediles curules. Edylowie plebejscy powoływani pocz. (V w.p.n.e.) jako pomocnicy trybunów lud. – jurysdykcja karna – później zrównani z e. kurulnymi. E. kurulni 367r.p.n.e. nadzór nad porządkiem i bezb. publicznym w Rzymie cura urbis. Mieli prawo wymierzania kar – grzywny, chłosta, zajęcie przedmiotów. Nadzorowali dostawy zboża, ścigali spekulację, przestępstwa targowe; organizowali igrzyska. Jurysdykcja cywilna – sprawy handlowe i wydawanie edyktów w tym zakresie.

      niższe magistratury m.in. tresviri capitales – bezpieczeństwo w Rzymie, ściganie przestępców, nadzór nad więźniami, egzekucja wyr. śmierci.

 

11.  Jurysprudencja rzymska.

Drogi rozwoju prawa prywatnego w czasach wczesnej rzeczypospolitej:

   działalność jurysprudencji

   ustawodawstwo zgromadzeń ludowych

Jurysprudencja kapłańska – kapłani ponficies znali prawo (czynności procesowe – formalne), kalendarz – dies fasti  (przeciwieństwo dies nefasci)- dzień, w którym można dokonać czynności procesowej. Interpretowali U. XII T. dla podporządkowania jej do zmieniających się realiów życia społecznego, wzbogacając je o nowe instytucje prawa cywilnego.

Jurysprudencja świecka –późny okres republiki – działalność naukowa i i...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin