zielona_ksiega.pdf

(1275 KB) Pobierz
Microsoft Word - Zielona Ksiega _10.10.03_.doc
Raport
RACJONALIZACJA WYDATKÓW
SPOŁECZNYCH
Z IELONA K SIĘGA
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
październik 2003
2
439147446.001.png
Spis treści
Wstęp........................................................................................................................................................... 3
1. Finanse publiczne w Polsce..................................................................................................................... 6
1.1. Diagnoza .......................................................................................................................................... 6
1.1.1. Wydatki sektora finansów publicznych a produkt krajowy brutto ........................................... 6
1.1.2. Wydatki i dochody sektora finansów publicznych w Polsce w latach 1990-2002 ................... 8
1.1.3. Deficyt i dług publiczny – aspekty prawne i ryzyko ekonomiczne ........................................ 12
1.1.4. Przyczyny eksplozji długu publicznego w Polsce w latach 2001-2003.................................. 16
1.1.5. Jakie działania? ....................................................................................................................... 22
1.1.6. Wnioski ................................................................................................................................... 26
1.2. Proponowane zmiany ..................................................................................................................... 27
1.2.1. Wprowadzenie systemu monitoringu efektywności wydatków socjalnych............................ 27
1.2.2. Przygotowywanie budżetu polityki społecznej....................................................................... 27
1.2.3. Utworzenie urzędu aktuariusza krajowego ............................................................................. 27
1.2.4. Waloryzacja świadczeń społecznych ...................................................................................... 29
1.2.5. Ograniczenie kosztów zasiłków chorobowych ....................................................................... 29
2. Aktywizacja zawodowa i zmniejszanie transferów socjalnych dla osób w wieku przedemerytalnym. 30
2.1. Diagnoza ........................................................................................................................................ 30
2.1.1. Aktywność zawodowa w Polsce ............................................................................................. 30
2.1.2. Transfery dla osób kończących aktywność zawodową........................................................... 33
2.1.3. Kobiety w nowym systemie emerytalnym.............................................................................. 36
2.2. Proponowane zmiany ..................................................................................................................... 39
2.2.1. Stopniowe ograniczenie systemu świadczeń przedemerytalnych........................................... 39
2.2.2. Program aktywizacji zawodowej osób powyżej 50 roku życia .............................................. 40
2.2.3. Wdrożenie systemu emerytur pomostowych dla osób pracujących w szczególnych
warunkach i w szczególnym charakterze.......................................................................................... 42
2.2.4. Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn ............................................................ 44
2.2.5. Wprowadzenie elastycznego wieku emerytalnego ................................................................. 45
2.3. Spodziewane rezultaty proponowanych zmian .............................................................................. 45
3. Świadczenia z ubezpieczenia społecznego dla osób niepełnosprawnych ............................................. 46
3.1. Diagnoza ........................................................................................................................................ 46
3.1.1. Niepełnosprawność i renty inwalidzkie .................................................................................. 46
3.1.2. Świadczenia z ubezpieczenia społecznego dla osób niepełnosprawnych w Polsce ............... 47
3.1.3. Renty inwalidzkie w Polsce na tle krajów OECD .................................................................. 59
3.1.4. Potrzeba reformy systemu rent inwalidzkich w Polsce .......................................................... 67
3.1.5. Doświadczenia innych krajów w zakresie reformy systemu rentowego ................................ 68
3.2. Proponowane zmiany ..................................................................................................................... 70
3.2.1. Zmiana funkcji rent z tytułu niezdolności do pracy................................................................ 71
3.2.2. Ukierunkowanie zasad łączenia renty inwalidzkiej z pracą na aktywizację zawodową......... 71
3.2.3. Nowe określenie wymiaru świadczeń rentowych ................................................................... 72
3.2.4. Powiązanie możliwości skorzystania z gwarancji renty minimalnej z sytuacją materialną... 73
3.2.5. Nowe zasady przekształcania renty z tytułu niezdolności do pracy w emeryturę.................. 74
3.2.6. Przekształcenie rent z tytułu niezdolności do pracy starszych rencistów w emerytury.......... 74
3.2.7. Ustalanie uprawnień do renty z tytułu niezdolności do pracy ................................................ 75
3.2.8. Weryfikacja uprawnień do renty dla osób z orzeczoną niezdolnością do pracy na czas stały 75
3.2.9. Opracowanie standardów orzecznictwa o niepełnosprawności i niezdolności do pracy. ....... 76
3.2.10. Wdrożenie systemu monitoringu orzecznictwa o niepełnosprawności i niezdolności do
pracy.................................................................................................................................................. 76
3.2.11. Zmiany systemu rent rodzinnych .......................................................................................... 76
3.3. Spodziewane rezultaty proponowanych zmian .............................................................................. 77
4. Aktywizacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych ............................................................. 78
1
4.1. Diagnoza ........................................................................................................................................ 78
4.1.1. Osoby niepełnosprawne na rynku pracy w Polsce.................................................................. 78
4.1.2. Przyczyny niskiej aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych w Polsce...................... 79
4.1.3. Wspieranie zatrudnienia osób niepełnosprawnych ................................................................. 82
4.1.4. Sektor zatrudnienia chronionego w Polsce i na świecie ......................................................... 86
4.1.5. System kwotowy ..................................................................................................................... 87
4.1.6. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) ............................... 88
4.1.7. Koszty obsługi wydatków z zakresu rehabilitacji................................................................... 89
4.2. Proponowane zmiany ..................................................................................................................... 90
4.2.1. Obniżenie kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych .................................................... 90
4.2.2. Zmiana struktury wydatków na wspieranie zatrudnienia osób niepełnosprawnych ............... 91
4.2.3. Zmiana struktury wydatków na pomoc pracodawcom ........................................................... 91
4.2.4. Zmiany w funkcjonowaniu systemu kwotowego.................................................................... 96
4.2.5. Likwidacja PFRON................................................................................................................. 97
4.3. Spodziewane rezultaty proponowanych zmian .............................................................................. 98
5. Funkcjonowanie ubezpieczeń społecznych w rolnictwie...................................................................... 99
5.1. Diagnoza ...................................................................................................................................... 100
5.1.1. Możliwe kierunki zmian liczby ubezpieczonych i świadczeniobiorców .............................. 102
5.1.2. Struktura obszarowa gospodarstw rolnych ........................................................................... 104
5.1.3. Dochody osobiste rodzin z gospodarstw rolnych ................................................................. 105
5.2. Funkcjonowanie zreformowanego systemu ubezpieczeń społecznych rolników ........................ 108
5.2.1. Nowy system a przemiany w rolnictwie ............................................................................... 108
5.2.2. Ubezpieczeni......................................................................................................................... 110
5.2.3. Składki rolnicze .................................................................................................................... 114
5.2.4. Świadczenia z systemu ubezpieczeń społecznych rolników................................................. 117
5.2.5. System finansowy i organizacyjny KRUS............................................................................ 123
5.3. Spodziewane rezultaty proponowanych zmian ............................................................................ 124
6. Skutki finansowe proponowanych rozwiązań..................................................................................... 125
6.1. Założenia makroekonomiczne ..................................................................................................... 129
6.2. Wydatki społeczne – efekty wprowadzonych zmian ................................................................... 129
6.2.1. Zmiana zasady waloryzacji emerytur i rent .......................................................................... 130
6.2.2. Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn .......................................................... 130
6.2.3. Weryfikacja osób mających prawo do stałej renty z tytułu niezdolności do pracy .............. 131
6.2.4. Zmiany zasad orzecznictwa .................................................................................................. 132
6.2.5. Podniesienie wieku uprawniającego do renty rodzinnej....................................................... 132
6.2.6. Podsumowanie wyników ...................................................................................................... 132
Załączniki ................................................................................................................................................ 135
2
Wstęp
Toczona w Polsce dyskusja wokół pilnej potrzeby redukcji deficytu finansów publicznych
odbywa się przede wszystkim w kontekście zagrożeń związanych z obecną sytuacją
gospodarczą. Dominuje w niej orientacja na kwestie bieżące, takie jak zagrożenie naruszenia
zapisów konstytucyjnych dotyczących rozmiarów długu publicznego i niedotrzymanie
zapisów traktatu z Maastricht czy potrzeba wygospodarowania w budżecie państwa środków
na poziomie zapewniającym, że Polska nie stanie się płatnikiem netto z chwilą przystąpienia
do Unii Europejskiej. Są to rzeczy ważne, dlatego w niniejszym raporcie wiele miejsca
poświęcono na pokazanie, że utrzymanie obecnego poziomu i struktury wydatków
publicznych zagraża osiągnięciu tych krótkookresowych, aczkolwiek strategicznych celów.
O reformie finansów publicznych nie należy jednak mówić wyłącznie w kontekście sytuacji
bieżącej. W dokumencie przedstawiono argumenty dowodzące, że pierwotne przyczyny
obecnych problemów mają w istocie rzeczy charakter strukturalny i długookresowy. Oznacza
to, że problem wysokiego deficytu budżetowego nie rozwiąże się samoistnie z chwilą
przyspieszenia wzrostu gospodarczego. Stanie się tak tylko w wypadku przeprowadzenia
głębokiej reformy dzięki której zbudowane zostaną trwałe fundamenty równowagi
budżetowej nie na 1-2 lata lecz na znacznie dłużej. Przedstawione w raporcie argumenty
dowodzą, że taka reforma musi dotyczyć nie tylko podatków lecz zwłaszcza wydatków
publicznych, których skala i struktura musi ulec istotnym przeobrażeniom. Tylko w takim
wypadku możliwe będzie osiągnięcie trwałej, stabilnej i wysokiej stopy wzrostu
gospodarczego będącego głównym źródłem pomyślności ekonomicznej i bezpieczeństwa
socjalnego obywateli. Raport pokazuje, że osiągnięcie tego celu jest możliwe przy
jednoczesnym przyspieszeniu dynamiki wzrostu gospodarczego i dobrobytu społecznego
bezpośrednio po rozpoczęciu reformy. By tak się stało reforma musi być głęboka i
kompleksowa.
Dokonując reformy finansów publicznych trzeba pamiętać, że przeważającą część
ponoszonych wydatków stanowią świadczenia społeczne. Te z kolei zdominowane są przez
świadczenia emerytalno-rentowe. Ich eksplozja nastąpiła na początku lat 90., co związane
było z ułatwieniem dostępu do świadczeń dla licznej rzeszy osób, tracących pracę na skutek
zachodzących zmian gospodarczych i restrukturyzacji przemysłu. Dzisiejszą konsekwencją
wysokich osłon socjalnych udzielanych w tym okresie są jednak wysokie koszty pracy, niska
aktywność zawodowa i bezrobocie. Z tej perspektywy, działaniem koniecznym (choć nie
wystarczającym), aby doprowadzić do ograniczenia deficytu finansów publicznych jest
racjonalizacja, a w konsekwencji ograniczenie wydatków publicznych w sferze społecznej.
W raporcie przedstawiono propozycje działań krótkookresowych oraz średniookresowych,
które mają na celu trwałą poprawę efektywności oraz ograniczenie wydatków społecznych.
Jest to ważny, lecz nie jedyny cel przedstawionych propozycji. Zmierzają one przede
wszystkim do stworzenia warunków do zwiększenia zatrudnienia, a co za tym idzie,
zwiększenia przychodów sektora finansów publicznych z tytułu składek i podatków. Zmiany
te docelowo mają również prowadzić do zmniejszenia rozmiarów podatków nałożonych na
pracę i osiągnięcia przez Polskę ambitnych celów Strategii Lizbońskiej.
Elementem Strategii Lizbońskiej, który powinien być w Polsce szczególnie mocno
akcentowany, jest Europejska Strategia Zatrudnienia. Jej trzy podstawowe cele to pełne
zatrudnienie, poprawa jakości i produktywności pracy oraz wzmocnienie społecznej
spójności. Na podstawie tych trzech celów sformułowano dziesięć bardziej szczegółowych
wytycznych dla krajowych polityk rynku pracy krajów członkowskich:
3
1. Aktywizujące i prewencyjne działania wobec bezrobotnych i biernych zawodowo,
2. Tworzenie miejsc pracy i przedsiębiorczość,
3. Promowanie adaptacyjności i mobilności na rynku pracy,
4. Promocja rozwoju kapitału społecznego oraz kształcenia ustawicznego,
5. Wzrost podaży pracy, także poprzez promowanie aktywności zawodowej osób starszych,
6. Równość kobiet i mężczyzn,
7. Promowanie integracji oraz przeciwdziałanie dyskryminacji osób znajdujących się w
niekorzystnej sytuacji na rynku pracy,
8. Zapewnienie finansowej opłacalności pracy poprzez wzmocnienie finansowej
atrakcyjności pracy w stosunku do świadczeń społecznych,
9. Przekształcenie pracy nielegalnej w pracę legalną,
10. Przeciwdziałanie regionalnemu zróżnicowaniu zatrudnienia.
Realizacja Europejskiej Strategii Zatrudnienia powinna sprzyjać pełnemu zatrudnieniu dzięki
mobilizowaniu grup społecznych, które do tej pory były w niedostatecznym stopniu
reprezentowane na rynku pracy. Dotyczy to zwłaszcza osób w wieku przedemerytalnym. Jest
to zadanie szczególnie istotne ze względu na narastające wyzwania związane ze starzeniem
się społeczeństw, które nie ominą także Polski. Aby efektywnie zachęcać osoby należące do
tych grup do aktywizacji zawodowej, konieczna jest taka rekonstrukcja systemu transferów
społecznych, aby dochody z pracy przewyższały istotnie dochody ze świadczeń społecznych,
przy jednoczesnych wysiłkach zmierzających do podnoszenia jakości pracy, zwiększaniu
możliwości podnoszenia poziomu kwalifikacji.
Kierunki działania zaproponowane w Europejskiej Strategii Zatrudnienia, znajdują także
odzwierciedlenie we wnioskach z posiedzenia Rady Ministrów Pracy i Zatrudnienia, pn.
Więcej miejsc pracy lepszej jakości” , gdzie wyraźnie się stwierdza, że polityki zmierzające
do wycofywania osób w wieku przedemerytalnym z rynku pracy (poprzez system
wcześniejszych emerytur, świadczeń przedemerytalnych czy też świadczeń z tytułu
niezdolności do pracy) okazały się nietrafione i przeciwdziałały osiąganiu społecznej
spójności. Tego typu polityki spowodowały utratę cennych zasobów przy równoczesnym
wzroście wydatków. Dlatego też podkreśla się tam konieczność wypracowani spójnej strategii
zmierzającej do tworzenia większej ilości miejsc pracy o lepszej jakości, która powinna
zawierać:
• efektywne działania aktywizujące oraz usługi rynku pracy, połączone ze
wzmocnionym monitoringiem świadczeń społecznych,
• zmiany w systemie świadczeń społecznych oraz w systemie podatkowym, które
przyczynią się do podniesienia opłacalności pracy,
• zwiększenie równości dostępu do kształcenia ustawicznego,
• szkolenia związane z pracą, które wzmocnią szanse rozwoju kariery zawodowej oraz
będą przeciwdziałać niedopasowaniom na rynku pracy,
• ograniczanie barier dla popytu na pracę oraz poprawę funkcjonowania rynku pracy
tak, aby osiągnąć równowagę pomiędzy elastycznością a bezpieczeństwem.
Działania te powinny współgrać z odpowiednią polityką makroekonomiczną, wspierającą
wzrost i tworzenie miejsc pracy. A zatem działania związane ze wzajemną relacją dochodów
z pracy oraz ze świadczeń społecznych są integralnym i koniecznym elementem spójnej
strategii zatrudnienia.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin