ETYKA_-_ROZDZ.10(1).docx

(27 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 10. PODSTAWOWE ZASADY ETYCZNEGO PROWADZENIA DIAGNOZY

ROZDZIAŁ 10. PODSTAWOWE ZASADY ETYCZNEGO PROWADZENIA DIAGNOZY

1

 

Diagnostyka psychologiczna jest jedną z podstawowych form praktycznej działalności zawodowej psychologa

 

Psycholog opracowuje charakterystykę funkcjonowania klienta w wybranych aspektach np.:

l        poprzez mechanizmy motywacyjne,

l        sprawność psychofizyczną,

l        rozwój społeczny itp.

 

W przypadku aż 36 zawodów wymagane są badania psychologiczne, dlatego też diagnoza musi być rzetelna, a psycholog zachować bezstronność i obiektywizm

 

Cechy relacji psycholog- klient

 

l        problem dobrowolnego uczestnictwa w badaniu -  dwa bieguny:

- klient sam zgłasza się na badanie

- przymus prawny dotyczący osób oskarżonych lub podejrzanych – art.74 § 2 ust. 2 kpk

l        psycholog musi dokładnie rozważyć przyczyny zgłoszenia się klienta na badanie oraz uwzględnić motywację do udziału w procesie diagnostycznym

l        lęk przed oceną ( Rosenberg) obejmuje dwa aspekty :

- użyteczność diagnozy : obawa jak klient wykona zadania, czy sprosta wymaganiom

  psychologa i czy diagnoza i jej skutki okażą się dla niego korzystne

- obawa przed tym czy w obiektywnej ocenie klient jest tak sprawny, jak sądzi sam o sobie

l        nastawienia i oczekiwania psychologa- psycholog zakłada jak osoba badana będzie się zachowywała w sytuacji diagnostycznej; wyróżnia się dwa nastawienia:

- efekt Galatei- wstępne pozytywne nastawienie i oczekiwanie sukcesu przez psychologa

- efekt Golema- wstępne negatywne nastawienie i oczekiwanie niepowodzeń

l        źródła oczekiwań – 3 obszary :

→  pierwszy: przekonania, postawy, system wartości i wiedza psychologa : psycholog musi być świadom, że cechy ukształtowane w osobistym doświadczeniu mogą powodować określone nastawienie do konkretnego badanego, ważna zatem jest kontrola nad własnymi przekonaniami

drugi : obiektywne informacje o kliencie : psycholog dysponuje dużą wiedzą o kliencie jeszcze przed przystąpieniem do badania,powinien więc kontrolować relację pomiędzy uzyskanymi danymi a utworzonym wstępnym nastawieniem wobec klienta

trzeci :  subiektywne odczucia : psycholog nie powinien formułować swoich oczekiwań na podstawie zewnętrznych cech klienta takich jak : mimika, wygląd, sposób chodzenia itp.

l        diagnoza powinna zawierać tylko dane zebrane w trakcie badania

l        psycholog powinien wystrzegać się diagnozowania osób mu znanych gdyż diagnoza taka będzie nierzetelna i nieobiektywna, ze względu na wiedzę ze źródeł pozazawodowych 

 

Etapy procesu diagnostycznego

 

1.      Zawarcie kontraktu diagnostycznego.

2.      Przeprowadzenie diagnozy .

3.      Zakończenie diagnozy poprzez udzielenie informacji zwrotnych badanemu oraz opracowanie opinii i nim . 

 

ad.1 Kontrakt

 

-         psycholog ustala wspólnie z klientem zasady współpracy

-         psycholog i klient nie tworzą relacji równorzędnej

-         psycholog zawierając kontrakt musi omówić z klientem cel działania, zakres interwencji psychologicznej, oczekiwania, czas trwania badania oraz wynagrodzenie

 

ad.2 Przebieg badania

 

-         stworzenie odpowiednich warunków badania ( dobrze oświetlony, wyciszony gabinet )jest poszanowaniem godności badanego

-         stosując różne metody diagnostyczne, psycholog musi wyjaśnić badanemu ich charakter oraz dopuścić możliwość,że badany może odmówić przeprowadzenia na nim badania proponowaną metodą

 

ad.3 Zakończenie procesu diagnostycznego

 

-         zakończenie składa się  z dwóch części: kontrakt kończy się przekazaniem klientowi informacji zwrotnych oraz wskazaniem, kiedy przygotowana będzie pisemna diagnoza

-         klient jest pierwszą osobą , która ma poznać informacje zwrotne

-         przekazując informacje zwrotne należy przestrzegać określonych zasad: stosować zrozumiały język, nie podawać informacji destrukcyjnych oraz danych liczbowych, nie przypisywać etykietek, informacje negatywne przeplatać pozytywnymi ( kanapkowa konstrukcja) oraz odpowiadać na pytania klienta

-         psycholog nie może selekcjonować informacji jakie przekazuje klientowi

 

Badania diagnostyczne dzieci i młodzieży

 

l        Kontakty z psychologiem nie mogą być realizowane pod presją za strony instytucji i osób dorosłych decydujących w imieniu dziecka. 

 

l        Przy ustaleniu i zawarciu kontraktu obecne jest dziecko oraz rodzice, natomiast przy ustalaniu zakresu interwencji i samym badaniu obecne jest już samo dziecko

 

l        Władza rodzicielska oznacza prawo rodziców do uzyskania informacji zwrotnej o wynikach badania ich dziecka oraz opracowanej opinii ale sam przebieg badania oraz konkretne odpowiedzi na pytania i kwestionariusze są poufne i niedostępne dla rodziców

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie Daria Izdebska.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin